အဂၢမဟာပ႑ိတ အရွင္နႏၵမာလာဘိ၀ံသ (Ph.D) အဘိဓမၼာ ျမတ္ေဒသနာ (ပထမတြဲ)
ပိဋကတ္ ၃-ပံု
ဒါေၾကာင့္ ‘ဓမၼ’ ကို သုတၱႏၱဓမၼနဲ႔ အဘိဓမၼရယ္လို႔ ႏွစ္မ်ိဳးခြဲလိုက္ၿပီး ဘုရားရွင္ ေဟာေတာ္မူခဲ့တဲ့ ‘ဓမၼ’ နဲ႔ ‘၀ိနယ’ ကို ၀ိနယရယ္, သုတၱႏၱရယ္, အဘိဓမၼာရယ္လုိ႔ ၃-မ်ိဳး ခြဲလိုက္တဲ့ အခါက်ေတာ့ ဒါကို ပိဋကတ္ ၃-ပံုလုိ႔ ေခၚၾကတယ္။
‘ပိဋက’ ဆိုတဲ့ စကားလံုးကို အမ်ားသိေနၾကတာေတာ့ ‘ျခင္းေတာင္း’ ဆိုတဲ့ အဓိပၸာယ္ပဲ၊ အဂၤလိပ္လို ျပန္ဆိုတ့ဲအခါ Basket လို႔ ျပန္ၾကတယ္၊ အဲဒီေတာ့ ပိဋကတ္ သံုးပံုကို Three Basket လို႔ ျပန္ေလ့ရွိတယ္၊ သို႔ေသာ္ ‘ပိဋက’ ဆိုတာ ျခင္းေတာင္း လို႔သာ အဓိပၸာယ္ရတာ မဟုတ္ဘူး၊ ‘သင္ယူရမယ့္က်မ္းစာ’ ကိုလည္း ပိဋကသဒၵါက ေဟာတယ္၊ ဒါေၾကာင့္မို႔ တျခားနည္းနဲ႔လည္း အဂၤလိပ္လို ဘာသာျပန္ဖို႔သင့္တယ္ေပါ့၊ ပိဋကဆိုတာ သင္ယူရမယ့္က်မ္း္းစာ (Text to be learned) လို႔ အဓိပၸာယ္ ရတယ္။
အဲဒီ သင္ယူရမယ့္ က်မ္းစာ သံုးမ်ိဳးသံုးစား ခြဲထားတယ္၊ သံဃာအဖြဲ႔အစည္း လိုက္နာရန္ စည္းမ်ဥ္း စည္းကမ္းေတြ အေနနဲ႔ ေဟာထားတာက ‘၀ိနယ’၊ သဘာ၀တရားေတြကို ေလာကေ၀ါဟာရေတြနဲ႔ တင္ၿပီးေတာ့ လုပ္သင့္, မလုပ္သင့္၊ ဘယ္အရာကို လုပ္သင့္တယ္၊ ဘယ္အရာဟာ မလုပ္သင့္ဘူး စသည္ျဖင့္ လုပ္သင့္, မလုပ္သင့္ နည္းဥပေဒေတြ ေပးၿပီးေတာ့ ေဟာတာက “သုတၱႏၱ” ။
‘အဘိဓမၼာ’ က်ေတာ့ လုပ္သင့္, မလုပ္သင့္ ဆိုတာကို မေျပာေတာ့ဘူး၊ သဘာ၀တရားေတြဟာ ဆိုင္ရာ အေၾကာင္းတရားေတြမွီၿပီးေတာ့ ဘယ္ပံုဘယ္နည္း ျဖစ္ေပၚေနတယ္ ဆိုတာကိုသာ ေဟာတယ္၊ သဘာ၀တရားသက္သက္ ရွင္းလင္း ေဟာေျပာတာက အဘိဓမၼာ၊ အဘိဓမၼာကို ပုဂၢိဳလ္နဲ႔ ဆက္စပ္ၿပီးေတာ့ မေဟာဘူး၊ သဘာ၀တရားသက္သက္ကို ေဟာတယ္။
ဓမၼ ၂-မ်ိဳးအထူး
သုတၱန္ဆိုတာ ပုဂိၢဳလ္နဲ႔ ဆက္စပ္ၿပီးေတာ့ ေဟာတယ္၊ အဘိဓမၼာက်ေတာ့ သဘာ၀တရားသက္သက္ကို ေဟာတယ္လို႔ သဘာ၀တရားနဲ႔ ပုဂၢိဳလ္ကို ခြဲထားလိုက္တယ္၊ တစ္နည္းအားျဖင့္ ေျပာရမယ္ဆိုရင္ သုတၱန္ဆိုတာ ေ၀ါဟာရ ေဒသနာ၊ လူ႔ေလာကမွာ လူေတြ ေန႔စဥ္ သံုးစြဲေနတဲ့ စကားလံုးေတြကို အသံုးျပဳတယ္၊ ဒါကလုပ္သင့္တယ္၊ ဒါက မလုပ္သင့္ဘူး၊ ဒါက ေရွာင္ရမယ္၊ ဒါက ေဆာင္ရမယ္ စသည္ျဖင့္ ေဆာင္ရန္၊ ေရွာင္ရန္၊ လုပ္သင့္ မလုပ္သင့္ ခြဲျခားၿပီးေတာ့ ေဟာေျပာသြားတာ၊ ဒါက သုတၱန္တရားတဲ့။
‘အဘိဓမၼာ’ တရားက်ေတာ့ သတၱ၀ါဆိုတဲ့ အသံုးအႏံႈးေတြ ဖယ္ရွားၿပီးေတာ့ လူ႔ေလာက ေန႔စဥ္ ေျပာေနတဲ့ စကားလုံုးေတြကို ေက်ာ္လႊားလို႔ အတြင္းအႏွစ္သာရ ပရမတၳ ထိေအာင္၊ တကယ့္ အႏွစ္သာရ ပရမတၳထိေအာင္၊ တကယ့္ အႏွစ္သာရပိုင္းကို ထိေရာက္ေအာင္ ေဟာတာျဖစ္တယ္၊ အမွန္တရားကို ထိေတြ႔ၿပီးေတာ့ သတၱ၀ါဆိုတဲ့ ေ၀ါဟာရ ေရွာင္ရွားၿပီး ေဟာထားတဲ့အတြက္ ပရမတၳေဒသနာလို႔ ေေခၚတယ္။
ေနာက္တစ္ခါ သုတၱန္တရားကလည္း သတၱ၀ါေတြကို ဆံုးမတာပဲ၊ အဘိဓမၼာကလည္း ဆံုးမတာပဲ၊ ဒါေပမယ့္ ဆံုးမပံုခ်င္းမတူၾကဘူး၊ သုတၱန္တရားက သတၱ၀ါကို ဆံုးမတဲ့အခါက်ေတာ့ ဘယ္ပံုဘယ္နည္း ဆံုးမတုန္းဆိုေတာ့ အေၾကာင္းအက်ိဳး၊ အေကာင္းအဆိုး၊ လိုက္နာရမယ့္ က်င့္၀တ္၊ ေရွာင္ၾကဥ္ရမယ့္အရာ၊ သတၱ၀ါေတြရဲ႕ စ႐ိုက္ကိုၾကည့္ၿပီး ဒီပုဂၢိဳလ္က်ေတာ့ ဟိုလိုေျပာမွ ျဖစ္မယ္လို႔ ပုဂိၢဳလ္အလိုက္ ဆံုးမတာမ်ိဳး ျဖစ္တယ္။
ဆိုပါစို႔၊ ‘၀ကၠလိ’ လို ပုဂိၢဳလ္မ်ိဳးကိုၾကည့္ ၊ ၀ကၠလိ ဆိုတာ ျမတ္စြာဘုရားရဲ႕ ႐ုပ္အဆင္းေပၚမွာ တန္းတန္းစြဲျဖစ္ေနတဲ့ ပုဂၢိဳလ္၊ ဘုရားက အလြန္တရာ သပၸါယ္ေနသည့္ အတြက္ေၾကာင့္ ျမတ္စြာဘုရားရဲ႕ ႐ုပ္အဆင္းကို ဖူးေနတာသည္ပင္လွ်င္ သူ႔အတြက္မွာ တန္ဘိုး ရွိလွၿပီဆိုၿပီး ျမတ္စြာဘုရားရဲ႕ သပၸါယ္လွတဲ့ ႐ုပ္အဆင္းေပၚမွာ စြဲမက္ၿပီးေတာ့ ေနတယ္။
ဒီ ၀ကၠလိလို ပုဂၢိဳလ္မ်ားက်ေတာ့ ျမတ္စြာဘုရားက -----
“ ကိ ံ ေတ ၀ကၠလိ၊ ဣမိနာ ပုတိကာေယန ဒိေ႒န - ေဟာဒီ အပုပ္အစပ္ေတြ ရွိေနတဲ့ ခႏၶာႀကီးကို ၾကည့္လို႔ ဘာအက်ိဳးရွိမွာလဲ ၀ကၠလိ” လို႔ ေဟာေတာ္မူခဲ့တယ္။
‘ ေယာ ဓမၼံ ပႆတိ၊ ေသာ မံ ပႆတိ - ဓမၼျမင္မွ ငါ့ကို ျမင္မွာ၊ ငါ့ကို ၾကည့္ေနလို႔ အပိုပဲလို႔ မိန္႔ေတာ္မူတယ္၊
အဲဒီလို သတၱ၀ါေတြရဲ႕ စ႐ိုက္ကို ၾကည့္ၿပီးေတာ့ ေဟာတာ၊ ဒီပုဂၢိဳလ္က ဒီတရားနဲ႔ တန္တယ္၊ ဟိုပုဂၢိဳလ္ကက်ေတာ့ ဟိုတရားနဲ႔တန္တယ္ ဆိုၿပီးေတာ့ အေျခခံ အလိုက္ ျမတ္စြာဘုရားက ေဟာသြားတာ၊ အဲဒါကို ယထာႏုေလာမသာသနာ လို႔ေခၚတယ္၊ သူ႔တန္ရာ တန္ရာ သင့္ေတာ္ရာ သင့္ေတာ္ရာ ေရြးခ်ယ္ၿပီး ေဟာေျပာတဲ့ တရားမ်ိဳးဟာ သုတၱန္တရားပဲ။
အဘိဓမၼက်ေတာ့ အဲဒီလို မဟုတ္ဘူး၊ သဘာ၀တရားရွိတာကို အရွိအတိုင္း ေဟာလိုက္တယ္၊ သဘာ၀တရား အရွိကို အရွိအတိုင္း ေဟာၿပီးေတာ့ ဆံုးမတဲ့ တရားမ်ိဳး ျဖစ္တာေၾကာင့္ ယထာဓမၼ သာသနာ - ဓမၼအတိုင္း ဆံုးမတဲ့ အဆံုးအမလို႔ ဒီလိုေခၚတယ္၊ အဲေတာ့ တစ္ခုနဲ႔ တစ္ခု မတူၾကဘူးေပါ့၊ အဘိဓမၼာေဒသနာဆိုတာ အင္မတန္မွ ထူးျခားတယ္လို႔ ေျပာရမယ္။
*ဆက္ရန္* -------
ဆရာေတာ္ႀကီးေဟာၾကားေတာ္မူေသာ အဘိဓမၼာျမတ္ေဒသနာ (ပထမတြဲ) မွ
{ တရားဦးအစ သုတၱန္က ႏွင့္ ဘုရားျဖစ္ေအာင္ က်င့္ႀကံအားထုတ္ေတာ္မူပံု } အား ဆက္လက္ေရးသား ပူေဇာ္ပါမည္။
အဂၢမဟာပ႑ိတ အရွင္နႏၵမာလာဘိ၀ံသ (Ph.D)
အဘိဓမၼာ ျမတ္ေဒသနာ (ပထမတြဲ) စာ ၄- ၇ မွ ေကာက္ႏႈတ္ေရးသား ပူေဇာ္ပါသည္။
ဤစာျဖင့္ ဗုဒၶရွင္ေတာ္ျမတ္ဘုရား အား လည္းေကာင္း
အဂၢမဟာပ႑ိတ အရွင္နႏၵမာလာဘိ၀ံသ (Ph.D) ဆရာေတာ္ အား လည္းေကာင္း
က်ေနာ့္အား ယခုစာအုပ္ကို ဓမၼလက္ေဆာင္ေပးေသာ အန္တီေဆြ (Anatta Swe) တို႔အား ရွစ္ခိုးပူေဇာ္ပါသည္။
ရဲ၀င္းထြန္း
06.01.2012 (Friday) 10:00 am
ဒါေၾကာင့္ ‘ဓမၼ’ ကို သုတၱႏၱဓမၼနဲ႔ အဘိဓမၼရယ္လို႔ ႏွစ္မ်ိဳးခြဲလိုက္ၿပီး ဘုရားရွင္ ေဟာေတာ္မူခဲ့တဲ့ ‘ဓမၼ’ နဲ႔ ‘၀ိနယ’ ကို ၀ိနယရယ္, သုတၱႏၱရယ္, အဘိဓမၼာရယ္လုိ႔ ၃-မ်ိဳး ခြဲလိုက္တဲ့ အခါက်ေတာ့ ဒါကို ပိဋကတ္ ၃-ပံုလုိ႔ ေခၚၾကတယ္။
‘ပိဋက’ ဆိုတဲ့ စကားလံုးကို အမ်ားသိေနၾကတာေတာ့ ‘ျခင္းေတာင္း’ ဆိုတဲ့ အဓိပၸာယ္ပဲ၊ အဂၤလိပ္လို ျပန္ဆိုတ့ဲအခါ Basket လို႔ ျပန္ၾကတယ္၊ အဲဒီေတာ့ ပိဋကတ္ သံုးပံုကို Three Basket လို႔ ျပန္ေလ့ရွိတယ္၊ သို႔ေသာ္ ‘ပိဋက’ ဆိုတာ ျခင္းေတာင္း လို႔သာ အဓိပၸာယ္ရတာ မဟုတ္ဘူး၊ ‘သင္ယူရမယ့္က်မ္းစာ’ ကိုလည္း ပိဋကသဒၵါက ေဟာတယ္၊ ဒါေၾကာင့္မို႔ တျခားနည္းနဲ႔လည္း အဂၤလိပ္လို ဘာသာျပန္ဖို႔သင့္တယ္ေပါ့၊ ပိဋကဆိုတာ သင္ယူရမယ့္က်မ္း္းစာ (Text to be learned) လို႔ အဓိပၸာယ္ ရတယ္။
အဲဒီ သင္ယူရမယ့္ က်မ္းစာ သံုးမ်ိဳးသံုးစား ခြဲထားတယ္၊ သံဃာအဖြဲ႔အစည္း လိုက္နာရန္ စည္းမ်ဥ္း စည္းကမ္းေတြ အေနနဲ႔ ေဟာထားတာက ‘၀ိနယ’၊ သဘာ၀တရားေတြကို ေလာကေ၀ါဟာရေတြနဲ႔ တင္ၿပီးေတာ့ လုပ္သင့္, မလုပ္သင့္၊ ဘယ္အရာကို လုပ္သင့္တယ္၊ ဘယ္အရာဟာ မလုပ္သင့္ဘူး စသည္ျဖင့္ လုပ္သင့္, မလုပ္သင့္ နည္းဥပေဒေတြ ေပးၿပီးေတာ့ ေဟာတာက “သုတၱႏၱ” ။
‘အဘိဓမၼာ’ က်ေတာ့ လုပ္သင့္, မလုပ္သင့္ ဆိုတာကို မေျပာေတာ့ဘူး၊ သဘာ၀တရားေတြဟာ ဆိုင္ရာ အေၾကာင္းတရားေတြမွီၿပီးေတာ့ ဘယ္ပံုဘယ္နည္း ျဖစ္ေပၚေနတယ္ ဆိုတာကိုသာ ေဟာတယ္၊ သဘာ၀တရားသက္သက္ ရွင္းလင္း ေဟာေျပာတာက အဘိဓမၼာ၊ အဘိဓမၼာကို ပုဂၢိဳလ္နဲ႔ ဆက္စပ္ၿပီးေတာ့ မေဟာဘူး၊ သဘာ၀တရားသက္သက္ကို ေဟာတယ္။
ဓမၼ ၂-မ်ိဳးအထူး
သုတၱန္ဆိုတာ ပုဂိၢဳလ္နဲ႔ ဆက္စပ္ၿပီးေတာ့ ေဟာတယ္၊ အဘိဓမၼာက်ေတာ့ သဘာ၀တရားသက္သက္ကို ေဟာတယ္လို႔ သဘာ၀တရားနဲ႔ ပုဂၢိဳလ္ကို ခြဲထားလိုက္တယ္၊ တစ္နည္းအားျဖင့္ ေျပာရမယ္ဆိုရင္ သုတၱန္ဆိုတာ ေ၀ါဟာရ ေဒသနာ၊ လူ႔ေလာကမွာ လူေတြ ေန႔စဥ္ သံုးစြဲေနတဲ့ စကားလံုးေတြကို အသံုးျပဳတယ္၊ ဒါကလုပ္သင့္တယ္၊ ဒါက မလုပ္သင့္ဘူး၊ ဒါက ေရွာင္ရမယ္၊ ဒါက ေဆာင္ရမယ္ စသည္ျဖင့္ ေဆာင္ရန္၊ ေရွာင္ရန္၊ လုပ္သင့္ မလုပ္သင့္ ခြဲျခားၿပီးေတာ့ ေဟာေျပာသြားတာ၊ ဒါက သုတၱန္တရားတဲ့။
‘အဘိဓမၼာ’ တရားက်ေတာ့ သတၱ၀ါဆိုတဲ့ အသံုးအႏံႈးေတြ ဖယ္ရွားၿပီးေတာ့ လူ႔ေလာက ေန႔စဥ္ ေျပာေနတဲ့ စကားလုံုးေတြကို ေက်ာ္လႊားလို႔ အတြင္းအႏွစ္သာရ ပရမတၳ ထိေအာင္၊ တကယ့္ အႏွစ္သာရ ပရမတၳထိေအာင္၊ တကယ့္ အႏွစ္သာရပိုင္းကို ထိေရာက္ေအာင္ ေဟာတာျဖစ္တယ္၊ အမွန္တရားကို ထိေတြ႔ၿပီးေတာ့ သတၱ၀ါဆိုတဲ့ ေ၀ါဟာရ ေရွာင္ရွားၿပီး ေဟာထားတဲ့အတြက္ ပရမတၳေဒသနာလို႔ ေေခၚတယ္။
ေနာက္တစ္ခါ သုတၱန္တရားကလည္း သတၱ၀ါေတြကို ဆံုးမတာပဲ၊ အဘိဓမၼာကလည္း ဆံုးမတာပဲ၊ ဒါေပမယ့္ ဆံုးမပံုခ်င္းမတူၾကဘူး၊ သုတၱန္တရားက သတၱ၀ါကို ဆံုးမတဲ့အခါက်ေတာ့ ဘယ္ပံုဘယ္နည္း ဆံုးမတုန္းဆိုေတာ့ အေၾကာင္းအက်ိဳး၊ အေကာင္းအဆိုး၊ လိုက္နာရမယ့္ က်င့္၀တ္၊ ေရွာင္ၾကဥ္ရမယ့္အရာ၊ သတၱ၀ါေတြရဲ႕ စ႐ိုက္ကိုၾကည့္ၿပီး ဒီပုဂၢိဳလ္က်ေတာ့ ဟိုလိုေျပာမွ ျဖစ္မယ္လို႔ ပုဂိၢဳလ္အလိုက္ ဆံုးမတာမ်ိဳး ျဖစ္တယ္။
ဆိုပါစို႔၊ ‘၀ကၠလိ’ လို ပုဂိၢဳလ္မ်ိဳးကိုၾကည့္ ၊ ၀ကၠလိ ဆိုတာ ျမတ္စြာဘုရားရဲ႕ ႐ုပ္အဆင္းေပၚမွာ တန္းတန္းစြဲျဖစ္ေနတဲ့ ပုဂၢိဳလ္၊ ဘုရားက အလြန္တရာ သပၸါယ္ေနသည့္ အတြက္ေၾကာင့္ ျမတ္စြာဘုရားရဲ႕ ႐ုပ္အဆင္းကို ဖူးေနတာသည္ပင္လွ်င္ သူ႔အတြက္မွာ တန္ဘိုး ရွိလွၿပီဆိုၿပီး ျမတ္စြာဘုရားရဲ႕ သပၸါယ္လွတဲ့ ႐ုပ္အဆင္းေပၚမွာ စြဲမက္ၿပီးေတာ့ ေနတယ္။
ဒီ ၀ကၠလိလို ပုဂၢိဳလ္မ်ားက်ေတာ့ ျမတ္စြာဘုရားက -----
“ ကိ ံ ေတ ၀ကၠလိ၊ ဣမိနာ ပုတိကာေယန ဒိေ႒န - ေဟာဒီ အပုပ္အစပ္ေတြ ရွိေနတဲ့ ခႏၶာႀကီးကို ၾကည့္လို႔ ဘာအက်ိဳးရွိမွာလဲ ၀ကၠလိ” လို႔ ေဟာေတာ္မူခဲ့တယ္။
‘ ေယာ ဓမၼံ ပႆတိ၊ ေသာ မံ ပႆတိ - ဓမၼျမင္မွ ငါ့ကို ျမင္မွာ၊ ငါ့ကို ၾကည့္ေနလို႔ အပိုပဲလို႔ မိန္႔ေတာ္မူတယ္၊
အဲဒီလို သတၱ၀ါေတြရဲ႕ စ႐ိုက္ကို ၾကည့္ၿပီးေတာ့ ေဟာတာ၊ ဒီပုဂၢိဳလ္က ဒီတရားနဲ႔ တန္တယ္၊ ဟိုပုဂၢိဳလ္ကက်ေတာ့ ဟိုတရားနဲ႔တန္တယ္ ဆိုၿပီးေတာ့ အေျခခံ အလိုက္ ျမတ္စြာဘုရားက ေဟာသြားတာ၊ အဲဒါကို ယထာႏုေလာမသာသနာ လို႔ေခၚတယ္၊ သူ႔တန္ရာ တန္ရာ သင့္ေတာ္ရာ သင့္ေတာ္ရာ ေရြးခ်ယ္ၿပီး ေဟာေျပာတဲ့ တရားမ်ိဳးဟာ သုတၱန္တရားပဲ။
အဘိဓမၼက်ေတာ့ အဲဒီလို မဟုတ္ဘူး၊ သဘာ၀တရားရွိတာကို အရွိအတိုင္း ေဟာလိုက္တယ္၊ သဘာ၀တရား အရွိကို အရွိအတိုင္း ေဟာၿပီးေတာ့ ဆံုးမတဲ့ တရားမ်ိဳး ျဖစ္တာေၾကာင့္ ယထာဓမၼ သာသနာ - ဓမၼအတိုင္း ဆံုးမတဲ့ အဆံုးအမလို႔ ဒီလိုေခၚတယ္၊ အဲေတာ့ တစ္ခုနဲ႔ တစ္ခု မတူၾကဘူးေပါ့၊ အဘိဓမၼာေဒသနာဆိုတာ အင္မတန္မွ ထူးျခားတယ္လို႔ ေျပာရမယ္။
*ဆက္ရန္* -------
ဆရာေတာ္ႀကီးေဟာၾကားေတာ္မူေသာ အဘိဓမၼာျမတ္ေဒသနာ (ပထမတြဲ) မွ
{ တရားဦးအစ သုတၱန္က ႏွင့္ ဘုရားျဖစ္ေအာင္ က်င့္ႀကံအားထုတ္ေတာ္မူပံု } အား ဆက္လက္ေရးသား ပူေဇာ္ပါမည္။
အဂၢမဟာပ႑ိတ အရွင္နႏၵမာလာဘိ၀ံသ (Ph.D)
အဘိဓမၼာ ျမတ္ေဒသနာ (ပထမတြဲ) စာ ၄- ၇ မွ ေကာက္ႏႈတ္ေရးသား ပူေဇာ္ပါသည္။
ဤစာျဖင့္ ဗုဒၶရွင္ေတာ္ျမတ္ဘုရား အား လည္းေကာင္း
အဂၢမဟာပ႑ိတ အရွင္နႏၵမာလာဘိ၀ံသ (Ph.D) ဆရာေတာ္ အား လည္းေကာင္း
က်ေနာ့္အား ယခုစာအုပ္ကို ဓမၼလက္ေဆာင္ေပးေသာ အန္တီေဆြ (Anatta Swe) တို႔အား ရွစ္ခိုးပူေဇာ္ပါသည္။
ရဲ၀င္းထြန္း
06.01.2012 (Friday) 10:00 am
No comments:
Post a Comment