အခန္း(၄)
စိတ္ကိုေလ့လာသံုးသပ္ျခင္း
႐ုပ္အေၾကာင္းကို ေလ့လာခဲ့ၾကၿပီးေနာက္မွာ စိတ္ႏွင့္ ေစတသိက္ကို ဖြ႔ဲစည္းထားတဲ့ နာမ္အေၾကာင္းကိုလည္း ေလ့လာခဲ့ၾကၿပီးၿပီ၊ နာမ္တရားေတြထဲက စိတ္ကို သီးသန္႔ထုတ္ႏႈတ္ၿပီး ေလ့လာၾကည့္ရေအာင္၊ စိတ္အေၾကာင္းကို ေျပာရမယ္ဆိုလို႔ရွိရင္ ေစတသိက္ကလည္းပဲ ပါလာတယ္၊ ထို ေစတသိက္အေၾကာင္းကို ေနာက္ရက္မ်ားမွာ သီးသန္႔ေျပာမွာ ျဖစ္ပါတယ္၊ ဒီကေန႔ စိတ္ကေလးကိုပဲ သီးသန္႔ ေလ့လာသံုးသပ္ ၾကည့္ၾကရေအာင္။
ဒီကေန႔ေျပာမယ့္ စိတ္ဆိုတဲ့ထဲမွာ ေစတသိက္ေတြ မပါေသးဘူးလို႔ မွတ္ရမယ္၊ လူေတြ ေျပာေနၾကတဲ့ စိတ္ဆိုတဲ့ အထဲမွေတာ့ စိတ္ေရာ၊ ေစတသိက္ေရာ ႏွစ္မ်ိဳးလံုးပါတယ္၊ “စိတ္မခ်မ္းသာဘူး” လို႔ ေျပာတဲ့စကား စိတ္သက္သက္က ခ်မ္းသာတယ္ မခ်မ္းသာဘူးဆိုတာ မရွိဘူး၊ ေစတသိက္န႔ဲ တြဲမွ စိတ္ခ်မ္းသာတယ္ စိတ္မခ်မ္းသာဘူးလို႔ ေျပာလို႔ရတာ၊ စိတ္ေပ်ာ္တယ္၊ စိတ္မေပ်ာ္ဘူး၊ ေပ်ာ္တဲ့စိတ္၊ မေပ်ာ္တဲ့စိတ္ဆိုတဲ့ အဲဒီ စကားဟာလည္း စိတ္သက္သက္ရဲ႕ သဘာ၀ကေပ်ာ္တာလည္း မရွိဘူး၊ မေပ်ာ္တာလည္း မရွိဘူး၊ ေစတသိက္နဲ႔ တြဲတဲ့အခါက်မွ ေပ်ာ္တယ္၊ မေပ်ာ္ဘူးဆိုတာ ျဖစ္တယ္ လို႔ ဒီလိုမွတ္ရမယ္။
စိတ္ကေရွ႕ေဆာင္
ဒီကေန႔ စိတ္တစ္ခုတည္း အေၾကာင္းကို ေျပာရေအာင္၊ စိတ္ဆိုတဲ့ သဘာ၀တရားေလးဟာ နာမ္ထဲမွာေတာ့ သူက မူလပဓာန အဓိကက်တယ္၊ ေစတသိက္ေတြရဲ႕ ဦးေဆာင္ဦးရြက္ ျဖစ္တယ္၊ ဒါေၾကာင့္ သုတၱန္ပါဠိေတာ္ေတြနဲ႔ ဓမၼပဒဂါထာမွာ “မေနာ ပုဗၺဂၤမာ” ခံစားမႈ မွတ္သားမႈ ေစ့ေဆာ္မႈဆိုတဲ့ သဘာ၀ တရားေတြကို စိတ္ဟာ ေရွ႕ေဆာင္ေနပါတယ္လို႔ ဗုဒၶျမတ္စြာက ဒီလိုေဟာတယ္၊ စိတ္က ေရွ႕ေဆာင္ေနတယ္ဆိုတာ စိတ္ျဖစ္မွ ေစတသိက္ေတြ ျဖစ္ႏို္င္တာ၊ စိတ္န႔ဲေစတသိက္ အတူတူပဲ ျဖစ္ၾကတယ္၊ အတူကြ ခ်ဳပ္ၾကတယ္၊ အာ႐ံုတစ္ခုတည္းကိုပဲ အာ႐ံုျပဳၾကတယ္၊ မွီရာ၀တၳဳကလည္း တစ္ခုတည္းပဲတဲ့။
ဆိုလိုတာက စိတ္နဲ႔ ေစတသိက္ဟာ တစ္ခုအေနနဲ႔ ဖြဲ႔စည္းထားတယ္၊ ဆိုပါစို႔-႐ုပ္ဆိုတာဟာလည္း တစ္ခုတည္းမွာ ႐ုပ္ရွစ္ခုအေပါင္း၊ ကိုးခုအေပါင္း၊ ဆယ္ခုအေပါင္းဆိုသလိုပဲ စိတ္မွာလည္း အနည္းဆံုး ရွစ္ခုေပါင္းထားတယ္၊ ေစတသိက္ ခုႏွစ္ခုနဲ႔ စိတ္တစ္ခု၊ ျဖစ္စဥ္မွာ အဲဒီလို သြားမယ္။
ယေန႔ စိတ္အေၾကာင္းကို ေျပာမယ္၊ စိတ္ကို ခြဲျခမ္းစိတ္ျဖာ လိုက္တဲ့အခါ အဘိဓမၼာတရားေတာ္အရ စိတ္ဟာ ၈၉-မ်ိဳး ရွိတယ္၊ ၈၉-မ်ိဳးဆိုတာ ရွိႏိုင္တာကိုေျပာတာ၊ လူေတြရဲ႕ ေန႔စဥ္ ဘ၀မွာ ရွိေနတာကို ေျပာတာမဟုတ္ဘူး၊ ဘုန္းႀကီးတို႔ ေန႔စဥ္ဘ၀မွာ ဆိုရင္ စိတ္ ၈၉-မ်ိဳးလံုး မျဖစ္ဘူး၊ လူတိုင္းမွာလည္း စိတ္၈၉-မ်ိဳး မျဖစ္ဘူး၊ ၈၉-ဆိုတာ ေမြးရာပါ မဟုတ္ဘူး၊ အဲဒီ ၈၉-ကို စိတ္တစ္ခုယုတ္ (၉၀)လို႔ေခၚတယ္၊ တစ္ခုေလ်ာ့ေနတဲ့(၉၀)၊ စ်ာန္တရားေတြနဲ႔ ေျမွာက္ပြားလိုက္တဲ့အခါက်ေတာ့ ေလာကုတၱရာ စိတ္ဟာ အက်ယ္ျဖစ္တာမို႔ (၁၂၁)၊ အဘိဓမၼာသင္ဘူးသူတိုင္း ေရွးဦးစြာ “စိတ္အက်ဥ္း ၈၉-၊ စိတ္အက်ယ္-၁၂၁” ဆိုတာ ၾကားဖူးနား၀ ရွိေနၾကၿပီးသားပါ။
အစဥ္ ၂-မ်ိဳး
သို႔ေသာ္ ဒီကေန႔ စိတ္အေၾကာင္း ရွင္းျပတဲ့အခါ အဘိဓမၼတၳသဂၤဟက်မ္းလာ စိတ္ပိုင္းမွာ ျပဆိုထားတဲ့အစဥ္နဲ႔ မဟုတ္ဘဲ လူေတြရဲ႕ သႏၱာန္မွာ ျဖစ္တဲ့ျဖစ္စဥ္နဲ႔ ေျပာပါတယ္၊ က်မ္းစာထဲမွာ ကေတာ့ မွတ္တမ္းတင္ထားတဲ့အေနနဲ႔ စံုစံုေစ့ေစ့ ေရးသားထားတယ္၊ က်မ္းစာထဲမွာ ျပထားတဲ့အစဥ္နဲ႔ လူေတြ သႏၱာန္မွာ ျဖစ္တဲ့အစဥ္က တစ္မ်ိဳးစီ၊ က်မ္းစာထဲကလာတဲ့ အစဥ္ကို ေဟာေျပာတဲ့အစဥ္ “ေဒသနာကၠမ” လို႔ေခၚတယ္၊ ျဖစ္စဥ္ မဟုတ္ဘူး။
အစဥ္ဆိုတာ ႏွစ္မ်ိဳးရွိတယ္၊ ေဒသနာကၠမ ေဟာေျပာတဲ့အစဥ္နဲ႔ ဥပၸတိၱကၠမ ျဖစ္စဥ္၊ က်မ္းစာထဲမွာ ေဖာ္ျပထားတာက ေဟာေျပာတဲ့ အစဥ္အေနနဲ႔သာ ေဖာ္ျပတာ၊ လူေတြရဲ႕ သႏၱာန္မွာ ျဖစ္ေပၚတဲ့ ျဖစ္စဥ္နဲ႔ ေဖာ္ျပတာ မဟုတ္ဘူး၊ အဲဒါေၾကာင့္မို႔- လူေတြရဲ႕ သႏၱာန္မွာ စိတ္ဆိုတာ ဘယ္တုန္းကစၿပီး ျဖစ္သလဲ။ ဒီဘ၀မွာ အစဆံုးစိတ္က ဘယ္စိတ္လဲ၊ ဘယ္စိတ္မွာ အဆံုးသတ္မလဲ၊ အဲဒီစိတ္ရဲ႕ အမ်ိဳးအစားက ဘာေတြလဲ၊ လူေတြမွာ အေျခခံစိတ္ ဘယ္ႏွစ္ခု ရွိသလဲ၊ ျဖစ္ေပၚလာတဲ့ စိတ္ေတြ ဘယ္ႏွစ္ခု ရွိသလဲ ဆိုတာကို ဆိုင္ရာဆိုင္ရာ အေၾကာင္းေလးေတြကို ၾကည့္ၿပီး စိတၱာႏုပႆနာ သေဘာမ်ိဳး ကိုယ့္စိတ္ ကေလးကို ကိုယ္သိသြားေအာင္ ဒီကေန႔ေဟာမွာ ျဖစ္ပါတယ္။
စိတ္အစဥ္ျပတ္တဲ့အခါ
ဒါ မေျပာခင္ တစ္ခုမွတ္ထားဖို႔က ဘ၀သံသရာမွာ စိတ္အစဥ္ဟာ ျပတ္ေတာက္သြားတယ္ဆိုတာ မရွိသေလာက္ ရွားတယ္၊ မရွိဘူးလို႔ ေျပာႏိုင္တယ္၊ အၾကာႀကီး ျပတ္ေတာက္သြားတဲ့အခါ လံုး၀မရွိဘူးလားလို႔ ေျပာလို႔ရွိရင္ ပုဂၢိဳလ္ႏွစ္ဦးမွာေတာ့ ရွိႏိုင္တယ္၊ စိတ္အစဥ္ ျပတ္ေတာက္သြားတဲ့ ပုဂၢိဳလ္ေတြက သာမန္ပုဂၢိဳလ္အေနနဲ႔ ေျပမယ္ဆိုရင္ စ်ာန္တရားကို အားထုတ္ၿပီးေတာ့ စိတ္ကို မုန္းတီးၿပီး(မုန္းတီးတယ္ဆိုတာ ေဒါသနဲ႔ မုန္းတာ မဟုတ္ဘူး၊ စိတ္ကို မလိုခ်င္တာ၊ စိတ္ရဲ႕ အျပစ္ေတြကို ျမင္တာ) မလိုခ်င္တဲ့ စ်ာန္ရတဲ့ ပုဂၢိဳလ္က တစ္ဦး။
ဆိုပါစို႔၊ စ်ာန္တရား အားထုတ္ၿပီးေတာ့ သူက စတုတၳစ်ာန္ထိေအာင္ ေရာက္သြားတယ္၊ အဲဒီ ေရာက္သြားတဲ့ ပုဂၢိဳလ္ဟာ ( ပဥၥကနည္းနဲ႔ဆိုရင္ ပဥၥမစ်ာန္၊ စ်ာန္ေလးမ်ိဳးနဲ႔ ဆိုရင္ စတုတၳစ်ာန္၊) စတုတၳစ်ာန္ သို႔မဟုတ္ ပဥၥမစ်ာန္ရသြားတဲ့ ပုဂၢိဳလ္က ဘယ္လိုေတြးလဲဆိုရင္ စားခ်င္တာလည္း ဒီစိတ္ပဲ၊ အိပ္ခ်င္တာလည္း ဒီစိတ္ပဲ၊ စိတ္ကအိပ္ခ်င္လုိ႔ လိုက္အိပ္ေနရတယ္၊ စိတ္က စားခ်င္လုိ႔ လိုက္စားေနရတယ္၊ စိတ္မရွိရင္ သိပ္ေကာင္းမွာပဲလို႔ အေတြး၀င္သြားတယ္၊ သူ႔ရဲ႕ သမာဓိစြမ္းအားက အလြန္ေကာင္းတယ္၊ သူ႔ကုသိုလ္ကံက အလြန္ထက္တယ္၊ ဒီေတာ့ သူ႔ရဲ႕ စိတ္ဆႏၵဟာ ျပည့္၀တယ္ေနာ္။ လိုတရတယ္ဆိုတာ အဲဒီမွာေနာ္၊ ဒီမွာ တကယ္ကို စိတ္ျဖစ္မလာရင္ ေကာင္းမွာပဲလုိ႔ သူ ဆႏၵျပဳတယ္။
ဒီလိုစိတ္ရွိေနတ့ဲ ဘ၀ကေန ေသးဆံုးသြားတဲ့အခါ အသညသတၱေခၚတဲ့ စိတ္မဲ့ သတၱ၀ါ ျဗဟၼာႀကီးသြားျဖစ္တယ္၊ ဒီဘ၀က ထိုင္လ်က္ေသရင္ ဟိုဘ၀မွာ ထိုင္လ်က္၊ ဒီဘ၀မွာ အိပ္လ်က္ေသရင္ ဟိုဘ၀မွာ အိပ္လ်က္ ႐ုပ္တုႀကီးလုိပဲ၊ ဘယ္ေလာက္ၾကာသလဲ၊ ကမၻာငါးရာ ၾကာတယ္။ အသညသတ္ဘံုမွာ အဲဒီလို ျဗဟၼမ်ိဳး ျဖစ္ေနရင္ေတာ့ စိတ္ဟာ ျပတ္ေတာက္သြးတယ္လို႔ ေျပာရမယ္။
ျပတ္ေတာက္သြား တယ္ဆိုတာ ယာယီ ရပ္ဆိုင္းသြားတယ္လို႔ ေျပာရမယ္၊ ဘာျဖစ္လို႔ ျပတ္ေတာက္ သြားသလဲဆိုရင္ (condition) စိတ္ျဖစ္စရာ အေၾကာင္းတရားေတြ ေခတၱရပ္ဆိုင္းပစ္လိုက္လို႔ပဲ၊ stop လုပ္ ပစ္လုိက္တယ္တဲ့၊ ဒီအခါ စိတ္ကေလးရပ္သြားတယ္၊ ႐ုပ္ေတြခ်ည္းပဲ သြားျဖစ္တယ္၊ စိတ္ျဖစ္စရာ အေၾကာင္းမရွိေတာ့ စိတ္က ရပ္တယ္၊ ဒါေပမယ့္ ဒီလို stop လုပ္တာ ထာ၀ရလားဆိုေတာ့ မဟုတ္ဘူး၊ အတိုင္းအတာတစ္ခုနဲ႔ လုပ္တာ၊ ကမၻာငါးရာ ျပည့္လို႔ သက္တမ္းကုန္တာနဲ႔ တစ္ၿပိဳင္တည္း ျပန္ေပၚလာတာ၊ ဘာျဖစ္လိ႔ ျပန္ေပၚတာလဲ၊ အေၾကာင္းတရားက (condition) ျပန္ေပၚလာလို႔ ျပန္ေပၚလာတာ၊ အဲဒီဘံုမွာ ေရာက္ေနတဲ့ ပုဂၢိဳလ္ေတြောတ့ စိတ္အစဥ္ ေခတၱျပတ္ေတာက္ သြားတယ္လို႔ေတာ့ ေျပာလို႔ရတယ္။
စိတ္မဲ့ဘ၀
ဒါေၾကာင့္မို႔ ပုေဗၺနိ၀ါသႏုႆတိအဘိညာဥ္ ၀င္စားတဲ့ ပုဂၢိဳလ္ဟာ ငါ ဘယ္၀က လာတာပါလိမ့္ဆိုၿပီး အတိတ္ဘ၀ေတြကို ျပန္ၿပီးေတာ့ ၾကည့္တယ္၊ trace လုပ္ၾကည့္တယ္၊ အတိတ္က ဘ၀ေတြကို ေနာက္ေၾကာင္းျပန္ၾကည့္လိုကတဲ့အခါ ဘ၀ေပါင္း ေျမာက္ျမားစြာထဲမွာ ကြက္လပ္ႀကီးျဖစ္သြားတဲ့ ဘ၀တစ္ခု သြားေတြ႔တယ္၊ စိတ္လံုး၀ ရွာမေတြ႔ေတာ့တဲ့အခါ ဗုဒၶရဲ႕ အဆံုးအမ မရတဲ့ ပုဂၢိဳလ္ေတြက်ေတာ့ ဘယ္လိုေတြးမိလဲ ဆိုေတာ့ ငါက အဲဒီက်မွ သတၱ၀ါရယ္လို႔ျဖစ္တာ၊ ဟိုဘက္တုန္းက ငါက မရွိေသဘူး၊ ဒါ ငါ့ရဲ႕ သံသရာအစပဲလို႔ဆိုတဲ့ အယူ၀ါဒတစ္ခု ေပၚသြားတယ္၊ ဘာျဖစ္လို႔လဲဆိုရင္ သူ႔ကိုယ္သူ မဆံုးျဖတ္ႏိုင္ဘူး၊ ဒီကြက္လပ္ႀကီးကို ျမင္လိုက္တဲ့အခါ ငါ ဟိုဘ၀တုန္းက မရွိခဲ့ဘူး၊ ေနာက္မွ ငါျဖစ္တာ၊ တစ္ခုခုက ဖန္ဆင္းလို႔ ငါျဖစ္လာတာပဲလို႔ အေတြးေတြ၀င္တယ္။
ဗုဒၶျမတ္စြာ သာသနာေတာ္မွာ အသိဉာဏ္ရွိတဲ့ ပုဂၢိဳလ္ေတြကေတာ့ “ေၾသာ္ အသညသတ္ဘံု ငါေရာက္သြားတာပဲ ျဖစ္မယ္” လို႔ ဒီလို တြက္ႏိုင္မယ္၊ အဲဒီလို တြက္ၿပီး ဟိုဘက္ကို ဆက္စဥ္းစားလိုက္ေတာ့ တစ္ခါ ဘ၀ကို ျပန္ေတြ႔တယ္၊ အဲဒါကို အသညသတ္ဘံုမွာ ေရာက္ေနတယ္လို႔ ဗုဒၶသာသနာမွာ အသိဉာဏ္ရွိတဲ့ ပုဂၢိဳလ္ေတြက ဆုံးျဖတ္ႏိုင္မယ္၊ အျခားဘာသာမွာရွိတဲ့ ပုဂၢိဳလ္ေတြကေတာ့ ဒါ မဆံုးျဖတ္ႏိုင္ဘူး၊ မိစၦာအယူ၀ါဒ တစ္ခုကို ယူမိသြားတက္တယ္။
နိေရာဓသမာပတ္ ၀င္စားသူ
ေနာက္ပုဂၢိဳလ္တစ္ဦးက ဘယ္သူလဲဆိုရင္ နိေရာဓသမာပတ္ ၀င္စားႏိုင္တဲ့ အနာဂါမ္နဲ႔ ရဟႏၱာ၊ စိတ္ကို ေခတၱခဏ ရပ္ဆိုင္းတဲ့ နိေရာသမာပတ္ကို ၀င္စားလုိက္တဲ့အခါ (၇)ရက္ ေလာက္စိတ္အစဥ္ေလးဟာ ျပတ္ေတာက္သြားတယ္၊ သို႔ေသာ္ (၇)ရက္ထက္ ေက်ာ္ၿပီးေတာ့ ၀င္စားေလ့မရွိဘူး၊ ဘာျဖစ္လု႔ိ၀င္စားေလ့ မရွိသလဲဆိုရင္ လူေတြေျပာေလ့ရွိၾကတယ္ မဟုတ္လား ၊ ထမင္းအသက္ (၇)ရက္ ဆိုတာေလ၊ ေသတာ,မေသတာ အသာထား ထမင္းက ထိန္းႏိုင္တဲ့ ရက္က (၇)ရက္ပဲ ရွိတယ္ေပါ့၊ (၇)ရက္ေက်ာ္လို႔ ေသခ်င္မွေတာ့ ေသမွာေပါ့ေလ၊ ေသတာကို ေျပာတာမဟုတ္ဘူး၊ ခႏၶာကိုယ္ကို ထိန္းသိမ္း ေစာင့္ေရွာက္ထားႏိုင္တဲ့ အစာအဟာရရဲ႕ စြမ္းရည္သတိၱ ကုန္သြားၿပီလို႔ ဆိုတယ္၊ ေရွ႕ကို ဒီအာဟာရက ဆက္မထိန္းႏိုင္ေတာ့ဘူးလို႔ ဆိုလိုတယ္၊ အဲဒီ ဆက္မထိန္းႏိုင္တာကို ဆက္တိုးသြားရင္ ကိုယ့္ကိုယ္ကို ညွဥ္းဆဲရာ ေရာက္တယ္။
ဒါေၾကာင့္မို႔ နိေရာသမာပတ္ ၀င္စားတဲ့အခါ (၇)ရက္ပဲ ၀င္စားေလ့ရွိတယ္၊ (၇)ရက္ထက္ ပိုၿပီးေတာ့ ၀င္စားေလ့ မရွိၾကဘူး၊ စိတ္ကို ေခတၱခဏ ျဖတ္ေတာက္ထားလိုက္တာ၊ စိတ္ပိုင္းဆိုင္ရာေတြ အားလံုးကို ျဖတ္ေတာက္ထားလိုက္တာ၊ အဲဒီ အခ်ိန္မွာ စိတ္ေတြ၊ ေစတသိတ္ေတြ မေပၚလာေတာ့ဘူး၊ စိတ္ေၾကာင့္ျဖစ္တဲ့ ႐ုပ္တရားေတြလည္း ရပ္ဆိုင္းသြားတယ္၊ ဘာပဲက်န္သလဲ ဆိုေတာ့ အတိတ္ဘ၀ ကံရဲ႕စြမ္းအားေတြ၊ ကမၼဇ႐ုပ္ေတြေတာ့ လည္ပတ္ေနေသးတယ္၊ ဥတုရဲ႕စြမ္းအားနဲ႔ ဥတုဇ ႐ုပ္ေတြလည္း လည္ပတ္ေနေသးတယ္၊ မ၀င္စားခင္က စားထားတဲ့ အစာအဟာရရဲ႕ စြမ္းအားေၾကာင့္ အာဟာရဇ႐ုပ္ေတြေတာ့ ျဖစ္ေနေသးတယ္၊ ဒီလို စိတ္ျပတ္ေတာက္ပံု ျပတ္ေတာက္နည္း ႏွစ္ခုလို႔ ေျပာလို႔ရတယ္၊ ဒီျပင္အခ်ိန္မွာေတာ့ စိတ္ဟာ ျပတ္ေတာက္သြားတာ မရွိဘူး။
*ဆက္ရန္* အခန္း(၄) စိတ္ကိုေလ့လာသံုးသပ္ျခင္း မွ {အနမတဂၢ၊ ပဋိသေႏၶစိတ္၊ လူ႔ပဋိသေႏၶစိတ္ ၂-မ်ိဳး၊ မဟာ၀ိပါတ္စိတ္ ၈-ခု၊ ဘုရားအေလာင္းတို႔ရဲ႕ ပဋိသေႏၶစိတ္၊ အသိဉာဏ္ ပါ,မပါ} အား ဆက္လက္ေရးသား ပူေဇာ္ပါမည္။
*ေကာက္ႏႈတ္ခ်က္* အဂၢမဟာပ႑ိတ အရွင္နႏၵမာလာဘိ၀ံသ (Ph.D)
အဘိဓမၼာ ျမတ္ေဒသနာ (ပထမတြဲ) (စာ ၁၈၃-၁၉၀) မွ ေကာက္ႏႈတ္ေရးသား ပူေဇာ္ပါသည္။
No comments:
Post a Comment