Video

Tuesday, 13 January 2015

အမွတ္စဥ္(၄၃) {အာ၀ဇၨန္းစိတ္သည္ ေၾကာင္က်ိဳးလြတ္စိတ္ ျဖစ္ပံု၊ လူ႔ဘ၀ ေမြးရာပါစိတ္ (၄၅)ခု၊ စ်ာန္,မဂ္,ဖိုလ္စိတ္မ်ားသည္ . . . }

အာ၀ဇၨန္းစိတ္သည္ ေၾကာင္က်ိဳးလြတ္စိတ္ ျဖစ္ပံု
 
          အာ၀ဇၨန္း ဆိုတဲ့ စိတ္ဟာ ႏွစ္ခုရွိတယ္၊ မ်က္စိ၊ နား၊ ႏွာေခါင္း၊ လွ်ာ၊ ကုိယ္ဆိုတာ ဒြါရ(၅)ခုမွာ တိုက္ခိုက္လာတဲ့ အာ႐ံုကို ဦးလွည္႔ေပးတဲ့စိတ္ကို ပဥၥဒြါရာ၀ဇၨန္း လို႔ ေခၚတယ္။

           မ်က္စိနဲ႔လည္း မဆိုင္၊ နား၊ ႏွာေခါင္း၊ လွ်ာ၊ ကိုယ္နဲ႔လည္း မဆိုင္ဘဲ သက္သက္ေပၚေနတဲ့ အာ႐ံုကို ဦးလွည့္ေပးတာကို ‘မေနာဒြါရာ၀ဇၨန္း’ လို႔ ေခၚတယ္၊ မေန႔ကအဆင္း ဒီေန႔ ျမင္လို႔ မရဘူး၊ မေန႔က အသံ ဒီေန႔ ၾကားလို႔ရေသးလား၊ မရဘူး၊ ေတြးလို႔ေတာ့ ရတယ္၊ အဲဒါ မေနာဒြါရာ၀ဇၨန္းက ေတြးတာ၊ သူက တံခါးဖြင့္ေပးတာ၊ ဟိုႏွစ္က အာ႐ံုကိုလည္း တံခါးဖြင့္ေပးတယ္၊ စိတ္ကူးထဲမွာ ၀င္လာရင္ သူက တံခါးဖြင့္ေပးလိုက္တယ္။

          အဲဒီ အာ၀ဇၨန္း ႏွစ္ခုသည္ ‘ေန၀ ကုသလာ၊ နာကုသလာ’ - ကုသုိလ္လည္း မဟုတ္ အကုသိုလ္လည္း မဟုတ္ဘူး၊ ‘န စ ကမၼ၀ိပါကာ’ - ကံရဲ႕ အက်ိဳးတရားလည္း မဟုတ္ဘူး၊ ႀကိယာသက္သက္ function အလုပ္တစ္ခုကို လုပ္တာ၊ ဘယ္သူ႔ရဲ႕ စြမ္းအားနဲ႔ လုပ္တာလဲဆုိရင္ အာ႐ံုနဲ႔၀တၳဳ ဆံုးဆည္းမႈ စြမ္းအားနဲ႔ လုပ္တာလို႔ ေျပာရမယ္၊ ဒါေၾကာင့္ အာ၀ဇၨန္းစိတ္ ၂-ခုသည္ ေၾကာင္းက်ိဳးလြတ္တဲ့စိတ္ ႀကိယာစိတ္သာ ျဖစ္တယ္။

လူ႔ဘ၀ ေမြးရာပါစိတ္ (၄၅)ခု

                   ခုန (၂၃)ခု၊ ယခု ဒီႏွစ္ခု ထည့္လိုက္ေတာ့ (၂၅)ခု ျဖစ္သြားတယ္၊ ဒါဘုန္းႀကီးတို႔တစ္ေတြ ေမြးရာပါ စိတ္ေတြေနာ္၊ အလြယ္တကူ မွတ္ရမယ္၊ အကုသိုလ္စိတ္ကေလး (၁၂)ခု ထည့္လိုက္ ဘယ္ေလာက္ျဖစ္သြားလဲ၊ (၃၇)ခု ျဖစ္သြားတယ္၊ တစ္ခါတစ္ရံ စိတ္ေကာင္း ႏွလံုးေကာင္းေလး ေမြးတဲ့အခါက်ေတာ့ မဟာကုသိုလ္စိတ္ (၈)ခု ျဖစ္သြားတယ္၊ ဒါနေကာင္းမႈျပဳတဲ့အခါ၊ သီလ ေဆာက္တည္တဲ့အခါ၊ တရားနာတဲ့အခါျဖစ္တဲ့ ကုသိုလ္စိတ္ေတြပါ၊ အဲဒီ(၈)ခု ထည့္လိုက္ရင္ (၄၅)ခု ျဖစ္သြားတယ္၊ ေမြးရာပါလာတဲ့ စိတ္ဟာ ဒီ(၄၅)ခုေသာ စိတ္နဲ႔ပဲတဲ့။

                  
(၄၅)ထဲမွာ အျဖစ္မ်ားတာက ကုသိုလ္(၁၂)နဲ႔ (၂၅)ခုေသာ စိ္ေတြပဲ အျဖစ္မ်ားတယ္၊ မဟာကုသိုလ္စိတ္(၈)ခုက တစ္ခါ တစ္ရံမွသာ ျဖစ္တာ၊ က်န္တဲ့စိတ္ေတြက အၿမဲတမ္းလိုလို ျဖစ္ေနတာ၊ လူ႔သႏၱာန္မွာ (၄၅)ပဲ ရွိတာ၊ စိတ္(၈၉)ခုလံုး ရွိတာ မဟုတ္ဘူး။

စ်ာန္,မဂ္,ဖိုလ္စိတ္မ်ားသည္ ေမြရာပါစိတ္မ်ား မဟုတ္ၾက

                   သမထက်င့္စဥ္အရ စ်ာန္တရားေတြ အားထုတ္လိုက္ၾကၿပီ ဆိုရင္ေတာ့ ပထမစ်ာန္ ရႏိုင္မယ္၊ ဒုတိယစ်ာန္၊ တတိယစ်ာန္၊ စတုတၳစ်ာန္၊ ပဥၥမစ်ာန္ ရမယ္၊ အဲဒီအခါ ႐ူပါ၀စရ ကုသိုလစိတ္ေတြ ျဖစ္ျပန္ေရာ၊ အဲဒါက ရေနတဲ့အခိုက္မွာ ျဖစ္ေပၚတာ၊ ဒီစ်ာန္စိတ္ေတြ ျဖစ္လာတာက ပညာသင္လို႔ တက္လာတဲ့ သေဘာမ်ိဳး၊ ႀကိဳးစားလို႔ ရလာတာေနာ္၊ ေမြးရာပါ မဟုတ္ဘူး၊ ဒီလိုရႏိုင္တာလည္း ဉာဏ္ပါတဲ့ သေႏၶစိတ္နဲ႔မွ ရႏိုင္တာ၊ ဉာဏ္မပါရင္ အဆင့္မမွီဘူး၊ ဉာဏ္မပါတဲ့စိတ္နဲ႔ မရႏိုင္ဘူး။

                   ၀ိပႆနာတရား အားထုတ္လုိ႔ ေသာတာပတိၱမဂ္၊ ေသာတာပတၱိဖိုလ္ရတယ္၊ သကဒါဂါမိမဂ္၊ သကဒါဂါမိဖိုလ္၊ အနာဂါမိမဂ္၊ အနာဂါမိဖိုလ္၊ အရဟတၱမဂ္၊ အရဟတၱဖိုလ္ ရတယ္ ဆိုတာ တရားအားထုတ္လို႔ ရတာ၊ ေမြးရာပါထဲမွာ မပါဘူး၊ သို႔ေသာ္ လုပ္ယူလို႔ရတယ္ လု႔ိ ေျပာတာ။

                   မိဘလက္ထက္က တစ္ျပားမွ မရွိဘူး၊ သူ႔လက္ထက္ ကိုယ္တိုင္ ႀကိဳးစားအားထုတ္လို႔ ခ်မ္းသာလာတဲ့ လူမ်ားလိုေပါ့၊ လူခ်မ္းသာ ျဖစ္သြားတာ၊ သူ ႀကိဳးစားလိုက္လို႔ မိဘလက္ထက္က ကုန္းေကာက္စရာ မရွိရာကေန လူခ်မ္းသာ ျဖစ္သြားတဲ့ လူေတြ မရွိဘူးလား၊ အေျခခံေကာင္း အသိဉာဏ္ေကာင္းတဲ့ လူတစ္ေယာက္ဟာ ႀကိဳးစားလိုက္တဲ့အခါ ရလာတယ္။

                   ယခုလည္းပဲ ဉာဏ္နဲ႔ယွဥ္တဲ့ သေႏၶစိတ္ရွိတဲ့ ပုဂၢိဳလ္တစ္ေယာက္ဟာ စ်ာန္တရား အားထုတ္ရင္ စ်ာန္စိတ္ေတြ ရတယ္၊ ႐ူပါ၀စရကုသိုလ္ ရမယ္၊ အ႐ူပါ၀စရကုသိုလ္ ရမယ္၊ ရတဲ့အတိုင္း သူ႔မွာ စိတ္ေတြ တိုးလာတယ္၊ ၀ိပႆနာတရား အားထုတ္ရင္ မဟာကုသိုလ္စိတ္ေတြခ်ည္းပဲ၊ ၀ိပႆနာဆိုတာ မဟာကုသိုလ္စိတ္ ဉာဏသမၸယုတ္ အားလံုးကိုပဲ ေခၚတယ္။

                   ေနာက္ဆံုး ၀ိပႆနာအဆင့္ျမင့္သြားလို႔ မဂ္စိတ္ ေပၚလာၿပီဆုိရင္ မဂ္စိတ္က ထုတ္လႊတ္တဲ့ ဖိုလ္စိတ္ ေပၚလာၿပီးဆိုရင္ ေတာ့ ႀကိဳးစားလို႔ရလာတဲ့ အက်ိဳးအျမတ္သာ ျဖစ္တယ္၊ အဲဒီ စိတ္ေတြက လူတိုင္းမွာ ရတာမဟုတ္ဘူး၊ ေန႔စဥ္ဘ၀မွာ လည္း ရွိေနတာ မဟုတ္ဘူး၊ ပထမစ်ာန္စိတ္ဆိုတာ အိပ္ေနတုန္း ရွိေနတာမဟုတ္ဘူး၊ ေသာတာပန္ျဖစ္လို႔ ေသာတာပတိၱဖိုလ္စိတ္ ဆိုတာ အိပ္ေနတုန္း ရွိေနတာ မဟုတ္ဘူး၊ ေျပာရင္ေတာ့ ေပၚစိတ္ေတြေပါ့၊ ကမၼ႒ာန္း အားထုတ္မွ ေပၚလာတဲ့တရားေတြပါ၊ တရားထိုက္တဲ့ အခိုက္ေလးမွာ ေပၚလာတယ္။

 ႀကိယာစိတ္

                  ျမတ္စြာဘုရား သမာပတ္၀င္စားတဲ့ အခိုက္ကေလးမွာ စ်ာန္၀င္စားရင္ စ်ာန္စိတ္ျဖစ္တယ္၊ ဖိုလ္၀င္စားရင္ ဖိုလ္စိတ္ျဖစ္တယ္၊ သာမန္ေနတဲ့အခါမွာ မျဖစ္ဘူး၊ သာမန္အခါမွာ သာမန္ စိတ္နဲ႔ပဲ ေနတယ္၊ စ်ာန္၀င္စားတဲ့အခါ စ်ာန္စိတ္ ျဖစ္တယ္၊ အဲဒီစ်ာန္စိတ္ဟာ ႀကိယာစိတ္ သက္သက္ျဖစ္တယ္၊ ႀကိယာစိတ္ေတြက ပုထုဇဥ္နဲ႔ မဆိုင္ဘူး၊ သာမန္ပုဂၢိဳလ္ေတြရဲ႕ စိတ္ျဖစ္ရင္ မဟာကုသိုလ္၊ မဟာကုသိုလ္စိတ္ကိုပဲ ကိေလသာ ကုန္ခန္းသြားတဲ့ ပုဂၢိဳလ္ေတြမွာျဖစ္ရင္ ‘မဟာ ႀကိယာစိတ္’ လို႔ ေခၚလိုက္တာ။

                  ထို႔အတူပဲ၊ စ်ာန္ရသြားတဲ့ ရဟႏၱာပုဂၢိဳလ္ရဲ႕ သႏၱာန္မွာ ျဖစ္တဲ့ ႐ူပ၀စရကုသိုလ္စိတ္ကိုပဲ ႐ူပ၀စရႀကိယာစိတ္လို႔ ေခၚလိုက္တာ ပုထုဇဥ္ေသကၡဆိုရင္ အ႐ူပစ်ာန္ရသြားက ‘အ႐ူပါသစရကုသိုလ္’၊ ရဟႏၱာသႏၲာန္မွာျဖစ္ရင္ ‘အ႐ူပႀကိယာစိတ္’၊ မဟဂၢဳတ္ကုသိုလ္ျဖစ္လွ်င္ ‘မဟဂၢဳတ္ႀကိယာစိတ္’ လို႔ ေခၚလိုက္တာပဲ။

                  အာ၀ဇၨန္းေဒြးမွလြဲရင္ က်န္တဲ့ ႀကိယာစိတ္ဟာ ရဟႏၲာသႏၲာန္မွာ ျဖစ္တာကို ေခၚတာ၊ ရဟႏၲာမွာ ကိေလသာ မရွိေတာ့လို႔ ကုသိုလ္လို႔ မေခၚေတာ့ဘူး၊ ကုသိုလ္နဲ႔ အကုသိုလ္ဆိုတာ အၿမဲတိုက္ခိုက္ေနတာ၊ ရဟႏၲာက်ေတာ့ တိုက္ခိုက္စရာ မလိုေတာ့လို႔ ကုသိုလ္ဆိုတဲ့ နာမည္မေပးေတာ့ဘဲ ႀကိယာဆိုတဲ့ နာမည္ေပးတာ၊ ႀကိယာဆိုတာ ေဆာက္ရြက္႐ံုသက္သက္ပဲ၊ အလုပ္ ျဖစ္႐ံုေလးပဲ ရိွတယ္၊ ဘာမွ ကံအရာ မေျမာက္ေတာ့ဘူး။

ကိေလသာရွိမွ ကံျဖစ္ပံု

                  ကံဆိုသည္မွာ ကိေလသာရွိတဲ့ ပုဂၢဳိလ္ရဲ႕ သႏၲာန္မွာ ျဖစ္တာ၊ ကိေလသာ မရွိေတာ့ရင္ ကံအရာ မေျမာက္ေတာ့ဘူး၊ ေကာင္းတာလုပ္လည္း ကုသိုလ္ကံက မျဖစ္ေတာ့ဘူး၊ မေကာင္းတာကိုေတာ့ မလုပ္ၾကေတာ့ဘူးေပါ့။ 

ကုသိုလ္ အကုသိုလ္တို႔ရဲ႕ အေၾကာင္းတရား

                  ကုသိုလ္စိတ္နဲ႔ အကုသိုလ္စိတ္က ဘာေၾကာင့္ျဖစ္သလဲ၊ အတိတ္ဘ၀က ကံေၾကာင့္ျဖစ္တာ မဟုတ္ဘူး၊ ဘာက ကုသိုလ္ျဖစ္ေအာင္ လုပ္သလဲ၊ ဘာက အကုသိုလ္ျဖစ္ေအာင္ လုပ္သလဲ ဆိုရင္ အာ၀ဇၨန္းနဲ႔ ၀ုေ႒ာစိတ္ေတြက မွန္မွန္ကန္ကန္ ႏွလံုးသြင္းျခင္းဆိုတဲ့ ေယာနိေသာ မနသိကာရျဖစ္ျခင္း ကုသိုလ္ျဖစ္သြားတယ္၊ အေယာနိေသာ မနသိကာရ မသင့္မတင့္ ႏွလံုးသြင္းရင္ အကုသိုလ္ျဖစ္ေရာ၊ သူတို႔ဟာ အဓိကပဲ၊ “ေယ ေကစိ ကုသလာဓမၼာ သေဗၺ ေတ ေယာနိေသာမနသိကာရ မူလကာ’၊ ကုသိုလ္တရားမွန္သမွ်ေတြဟာ မွန္မွန္ကန္ကန္ ႏွလံုးသြင္းျဖင္းလို႔ ေခၚတဲ့ ေယာနိေသ မနသိကာရသာလွ်င္ အေၾကာင္းရွိၾကပါတယ္၊ ေယာနိေသာ မနသိကာရေနာ္၊ မ်က္စိက ျမင္တဲ့ အာ႐ံုေပၚမွာ အသင့္အတင့္ ႏွလံုးသြင္းရင္၊ အကုသိုလ္ မျဖစ္ေအာင္ ႏွလံုးသြင္းတာကို ေယာနိေသာ မနသိကာရလို႔ ေျပာတာ၊ နားက ၾကားတဲ့အသံ၊ ႏွာေခါင္းက နံတဲ့အေပၚ ဒီလို ႏွလံုးသြင္း မွန္လို႔ရွိရင္ ကုသိုလ္စိတ္ ျဖစ္တယ္၊ ကုသိုလ္ေဇာ ေစာတယ္၊ ကုသိုလ္နဲ႔ အကုသိုလ္ကို ေဇာလို႔မွတ္။        

စိတ္တို႔၏ ျဖစ္စဥ္

                  ပထမဆံုး ေမြးရာပါ စျဖစ္တာက ၀ိပါတ္စိတ္ေတြ ျဖစ္တယ္၊ ၀ိပါတ္စိတ္ကလည္း ႏွစ္မ်ိဳး၊ အေျခခံစိတ္နဲ႔  ေနာက္မွ ေပၚတဲ့ ၀ိပါတ္စိတ္က တစ္မ်ိဳး၊ ၿပီးေတာ့ အာ၀ဇၨန္းစိတ္ ႏွစ္ခု ျဖစ္တယ္၊ အာ႐ံုနဲ႔၀တၳဳ တိုက္ခိုက္မႈေၾကာင့္ ျဖစ္လာတယ္၊ အာ၀ဇၨန္းကို အေၾကာင္းျပဳၿပီး ကုသိုလ္ေပၚတယ္၊ အကုသိုလ္ေပၚတယ္။

                  လူ႔ဘ၀မွာ ပထမအေျခခံက ပဋိသေႏၶစိတ္ပဲ ကံတရားက ေပးလိုက္တာ ပဋိသေႏၶစိတ္ကို ေပၚလိုက္တာ၊ ေပးလိုက္တဲ့ အခါက်ေတာ့ ပဋိသေႏၶစိတ္ ေပၚလာတယ္၊ ေပၚလာတဲ့အခါ ပဋိသေႏၶစိတ္ေနာက္ ပ၀တိၱအခါမွာ ကံကဆက္ၿပီး ထုတ္လုပ္တဲ့ ဘ၀င္စိတ္ ေပၚတယ္၊ ပ၀တိၱအခါမွာ ဆက္ၿပီး ထုတ္လုပ္တဲ့အခါ ပစၥဳပၸန္အေၾကာင္းတရားေတြနဲ႔ ေပါင္းၿပီးမွ ထုတ္လုပ္ေပးတာ။

                  စကၡဳ၀ိညာဏ္စိတ္ဆိုတာ သူ႔ဟာသူ အၿမဲေပၚတာ မဟုတ္ဘူး၊ မ်က္စိနဲ႔ ႐ူပါ႐ံု ဆံုလိုက္မွေပၚတာ၊ ပစၥဳပၸန္အေၾကာင္းလို႔ ေခၚတယ္၊ ယခုေလာေလာဆယ္ အေၾကာင္းေၾကာင့္ ျဖစ္တာ၊ အာ႐ံုကို ဆင္ျခင္တဲ့ အာ၀ဇၨန္းဆိုတဲ့ စိတ္ေပၚလို႔ တိုက္ခိုက္မႈေၾကာင့္ သူ ေပၚလာတာ၊ ေပၚလာတဲ့အာ႐ံုကို ေယာနိေသာ၊ အေယာနိေသာဆိုတဲ့ သူ႔ ဆင္ျခင္ေပးမႈေပၚမွာ ကုသိုလ္ေဇာ၊ အကုသိုလ္ေဇာ ဒီလို ျဖစ္သြားတယ္၊ ဒါ စိတ္ရဲ႕သဘာ၀၊ စိတ္ဆိုသည္မွာ အာ႐ံုကို သိတက္ေသာ သေဘာတစ္မ်ိဳးတည္းသာ ရွိတယ္။

                  ဒါျဖင့္ စိတ္(၈၉) အက်ယ္(၁၂၁)ခြဲတာ၊ ၀ိပါတ္(၂၃)လို႔ ဘာေၾကာင့္ ခြဲတာလဲဆိုရင္ အေျခအနေတြေၾကာင့္ခြဲတာ၊ ျဖစ္ေပၚလာတဲ့နရာ မတူ၊ အေၾကာင္းတရား မတူ၊ ျဖစ္ခ်ိန္ မတူလို႔ ခြဲသြားတယ္၊ စကၡဳ၀ိညာဏ္စိတ္ျဖစ္ၿပီးမွ သမၸဋိစိၦဳင္းဆိုတာ ျဖစ္ရမယ္၊ သမၸဋိစိၦဳန္း ျဖစ္ၿပီးမွ သႏီၲရဏ ျဖစ္ရတယ္၊ အဆင့္ဆင့္ ဒီလိုျဖစ္ပံုခ်င္း မတူတဲ့အတြက္ေၾကာင့္ အမ်ိဳးအမည္ ကြဲျပားျခားနားသြားတယ္၊ စိတ္မွန္သမွ် အာ႐ံုကို သိျခင္းသေဘာမွ လြဲၿပီး တျခားဘာမွ မရွိဘူး၊ ေကာင္းဆိုးေ၀ဖန္တာ မျဖစ္ဘူး၊ သိ႐ံုပဲ သိတယ္၊ ေစတသိက္ေတြနဲ႔ ေပါင္းတဲ့အခါ  စိတ္စြမ္းအား ေတြက ဒီထက္ တိုးတက္လာပါတယ္။

                  ဒီကေန႔ စိတ္ရဲ႕အေျခခံ သေဘာတရားမ်ားကို ရွင္းလင္း ေဟာၾကားၿပီးလို႔ စိတ္ကို ေလ့လာသံုးသက္ျခင္း အေၾကာင္းတရားကို နိဂံုးခ်ဳပ္ပါၿပီ၊ ေနာက္ထပ္ ဆက္ေလ့လာၾကပါ၊ စိတ္ အေၾကာင္းကို သိၿပီးတဲ့အခါ တို႔ရဲ႕ ႏွလံုးသားထဲ ဦးေႏွာက္ထဲမွာ စိတ္ဆိုတာ ရွိၿပီးေနတာ မဟုတ္ဘူး၊ ဆုိင္ရာဆိုင္ရာ အေၾကာင္းရွိမွ ျဖစ္တာ၊ ေလာကမွာ သတၱ၀ါလို႔ ေခၚစရာ တစ္ခုမွ မရွိဘူး၊ သူ႔ဆိုင္ရာ ဆိုင္ရာ အေၾကာင္းတရားက ထုတ္လုပ္တဲ့ အက်ိဳးဆိုကာမွ်သာ ရွိတာကို ကိုယ္စီကိုယ္စီ သေဘာက်ၿပီး တရားထူး တရားျမတ္မ်ားရွိရွိကာ နိဗၺာန္ကို မ်က္ေမွာက္ျပဳႏိုင္ၾကပါေစကုန္ သတည္း။

 “ သာဓု - သာဓု -  သာဓု ”

** ဆက္ရန္ **  အခန္း(၅) စိတ္ကို အမွီျပဳ အင္အားစုမ်ား မွ - ေစတသိက္တရား၊ အညသမာန္းေစတသိက္၊ ၈-မ်ိဳးပါတဲ့ တစ္ခု၊ ေဆာင္ရြက္မႈခ်င္းမတူ၊ ေပါင္းဆံုမွ အလုပ္ျဖစ္

*ေကာက္ႏႈတ္ခ်က္*
အဂၢမဟာပ႑ိတ အရွင္နႏၵမာလာဘိ၀ံသ (Ph.D)
အဘိဓမၼာ ျမတ္ေဒသနာ (ပထမတြဲ) (စာ ၂၀၇-၂၁၄)  မွ ေကာက္ႏႈတ္ေရးသား ပူေဇာ္ပါသည္။

No comments:

Post a Comment

Gold price estimated