Video

Monday, 15 December 2014

အာရုံ ၅-ပါးအက်ယ္ႏွင့္ အျခား႐ုပ္မ်ား (ကိုယ္က်င့္အဘိဓမၼာ - ၈၉)




အာရုံ ၅-ပါးအက်ယ္ 
“အာရုံ’
“အာရမၼဏ”ဟူေသာပါဠိကို ျမန္မာလု “အာရုံ” ဟုျပန္ထားၾကသည္။ “စိတ္၏ေမြ႕ေလ်ာ္ရာ”ဟုဆိုလိုသည္။ မည္သည့္ စိတ္မဆို အာရုံတစ္ခုခုႏွင့္ ကင္း၍မျဖစ္ႏုိင္။ အာရုံရွိမွသာ စိတ္ျဖစ္ႏုိင္သည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ အာရုံဟူသမွ်သည္ စိတ္၏ေပ်ာ္ေမြ႕ရာျဖစ္သည္။ ထုိအာရုံမ်ားတြင္ အဆင္းအေရာင္ျဖစ္ေသာ ရုပ္တရားကို ရူပါရုံဟု ေခၚ၏။ အသံရုပ္ကို သဒၵါရုံ၊ အနံ႔ရုပ္ကို ဂႏၶာရုံ၊ အရသာရုပ္ကို ရသာရုံ၊ အေတြ႕ရုပ္ကို ေဖာ္႒ဗၺာရုံ ဟုေခၚသည္။
(“ဓမၼာရုံ” ဟူသည္ကား ရုပ္ခ်ည္းသက္သက္မဟုတ္၊ ရုပ္တခ်ိဳ႕ႏွင့္ စိတ္ ေစတသိက္ နိဗၺာန္ပညတ္ အားလံုးတည္း။)
“ကာမဂုဏ္”
ဤအာရုံမ်ားတြင္ ႏွစ္သက္ဖြယ္ေကာင္းလွေသာ အဆင္း၊ အသံ၊ အနံ႔၊ အရသာ၊ အေတြ႕အာရုံမ်ားကုိ “ကာမဂုဏ္”ဟု လည္းေခၚ၏။ [ကာမ = လိုလားႏွစ္သက္အပ္ေသာ + ဂုဏ = ဂုဏ္အေႏွာင္အဖြဲ႕။]ကာမဂုဏ္ငါးပါး အာရုံတရားဟူရာ၌ ဤအဆင္း (ရူပါရုံ)စေသာ ငါးပါးကိုပင္ ဆုိသည္။

သို႔ျဖစ္၍ မိန္းမတို႔၏ အဆင္း၊ အသံ၊ အနံ႔ႏွင့္ ခ်က္ျပဳတ္ေကြ်းေမြးအပ္ေသာ ကာမဂုဏ္မ်ားတည္း။ ေယာက္်ားတုိ႔၏ အဆင္း စသည္မ်ားလည္း မိန္းမတုိ႔အတြက္ အႏွစ္သက္ဆံုးေသာ ကာမဂုဏ္မ်ားတည္း။

“ဘာ၀ရုပ္”
ပဋိသေႏၶတည္စ ပထမဆံုးခဏ၌ပင္ အဖိုအမကြဲျပားဖုိ႔ရန္ ေရွးကံစြမ္းေၾကာင့္ ရုပ္တစ္မ်ိဳးစီ ပါရွိခဲ့ၾကသည္။ ထုိရုပ္ကေလးမ်ားသည္ ခႏၶာကိုယ္တစ္ခုလံုး အရပ္ရပ္၌ပင္ ပါရွိၾကေလသည္။ မိန္မျဖစ္ဖို႔ရန္ ထိုအရင္းခံရုပ္ကို ဣတၳိဘာ၀ရုပ္၊ ေယာက္်ားျဖစ္ဖို႔ရန္ ထိုအရင္းခံရုပ္ကို ပုရိသဘာ၀ရုပ္ဟုေခၚ၏။
သစ္ပင္၌ မ်ိဳးေစ့အလုိက္ အကိုင္း၊ အခက္၊ အရြက္၊ အသီးတို႔ ထြက္ရသကဲ့သို႔ ထုိ႔အတူ ဣတၳိဘာ၀ရုပ္ဟူေသာ အရင္းခံမူလရုပ္ေၾကာင့္ မိန္းမပံုသဏၭာန္၊ မိန္မအဂၤါ၊ မိန္းမအမူအရာမ်ား ျဖစ္လာ၍ ပုရိသဘာ၀ဟူေသာ အရင္းခံမ်ိဳးေစ့ေၾကာင့္ ေယာက္်ားပံုသဏၭာန္၊ ေယာက္်ားအဂၤါ၊ ေယာက္်ားအမူအရာမ်ား ျဖစ္လာရေပသည္။
“ဟဒယ၀တၳဳ”
ဤရုပ္ကား သားျမတ္ ၂-ခုအလယ္၀ယ္ ရင္ခ်ိဳင့္အတြင္းရွိ ေသြးမ်ားကို ပ်ံ႕ႏွံ႔ေနေသာ ရုပ္တည္း။ မ်ားစြာေသာ စိတ္တို႔သည္ ဤရုပ္ကိုမွီ၍ ျဖစ္ၾကရ၏။ [“ဟဒယ - ႏွလံုး”ဟု ျမန္မာျပန္ၾက၏။ ဆရာ၀န္မ်ားယူၾကေသာ ႏွလံုးႏွင့္ကား ေနရာခ်င္း မတူပါ။]
“ဇီ၀ိတရုပ္”
နာမ္တရားတုိ႔၌ အသက္ဟုေခၚေသာ ဇီ၀ိတိေျႏၵ ေစတသိက္ ရွိသကဲ့သို႔ ဤရုပ္တရားတုိ႔၌လည္း “အသက္”ဟုေခၚေသာ ဇီ၀ိတရုပ္ရွိ၏။ သို႔ေသာ္ ဤ ဇီ၀ိတေခၚေသာ အသက္သည္ စိတ္၊ ဥတု၊ အာဟာရေၾကာင့္ျဖစ္ရေသာ ရုပ္မ်ား၌မပါ။ ကံေၾကာင့္ျဖစ္ရေသာ ရုပ္မ်ား၌သာပါ၏။ သတၱ၀ါတုိ႔၌ နာမ္ဇီ၀ိတႏွင့္ ရုပ္ဇီ၀ိတ ႏွစ္ပါးသည္ အခ်ဳပ္ျဖစ္၏။
ထုိဇီ၀ိတ (အသက္)၂-မ်ိဳးမရွိလွ်င္ အေသေကာင္ျဖစ္ရေတာ့၏။ ခႏၶာကိုယ္၌ရွိေနေသာ ရုပ္ေတြ မပုပ္ မသိုးဘဲ တည္ေနႏုိင္သည္မွာလည္း ဤဇီ၀ိတေခၚေသာ အသက္ရွိေနေသာေၾကာင့္ျဖစ္၏။ အသက္ေကာင္ရွိေသာ ရုပ္မ်ားမွာ ဤဇီ၀ိတေခၚ အသက္မပါျခင္းေၾကာင့္ ပုပ္ရေလသည္။ ဤ ဇီ၀ိတရုပ္လည္း တစ္ကိုယ္လံုးမွာ ပ်ံ႕ႏွံ႔လ်က္ရွိသည္။
ၾသဇာရုပ္
ထမင္း၌ အဆီအႏွစ္ အေစးရွိ၏။ ထုိအဆီအႏွစ္ကို “ၾသဇာ”ဟုလည္းေကင္း၊ “အာဟာရ”ဟုလည္းေကာင္းေခၚ၏။ ခႏၶာကိုယ္၌လည္း ထိုအဆီအႏွစ္မ်ား ပါရွိ၏။ ခ်ိဳ၊ ခ်ဥ္၊ စပ္၊ ဖန္၊ အငန္၊ အခါး ဤေျခာက္ပါးကို အရသာ(ရသာရုံ)ဟုေခၚ၏။
ၾသဇာကား ထုိအရသာတြင္ ပါ၀င္ေသာ အဆီအႏွစ္တည္း။ ထုိအဆီအႏွစ္သည္ ခႏၶာကိုယ္၌ ရုပ္အသစ္ကို တုိးပြားေစတတ္၏။ အဆီအႏွစ္သည္ခႏၶာကိုယ္၌ ရုပ္အသစ္ကို တုိးပြားေစတတ္၏။
[ေနာက္၌ အက်ယ္ျပပါဦးမည္။]


“အာကာသဓာတ္”
အာကာသ - သဒၵါသည္ “အၾကား” ဟူေသာ အနက္ကို ေဟာ၏။ ရုပ္တုိ႔သည္ တစ္ခုတည္းခြဲ၍ ျဖစ္ရုိးမရွိ။ အနည္းဆံုး ၈-ခု၊ ၉-ခု စသည္ပူးတြဲ၍ ျဖစ္ရုိးတည္း။ ထုိကဲ့သို႔ ပူးတြဲ၍ ျဖစ္ၾကေသာ ရုပ္တစ္စု တစ္စုကို “ကလာပ္တစ္စည္း”ဟုေခၚ၏။ (ကလာပ္ဖြဲ႕ပံု ေနာက္၌ျပမည္)။ လက္ေခ်ာင္း ၂-ခု ပူးကပ္ညပ္ေနေသာ္လည္း အလယ္၌ အၾကားအာကာသရွိသကဲ့သို႔ ထုိ႔အတူ ဤခႏၶာကိုယ္၌ ရုပ္ကလာပ္ကေလးေတြ ျပည့္ညပ္ေနေသာ္လည္း ကလာပ္တစ္ခုႏွင့္ တစ္ခုမွာ အၾကားရွိေသး၏။
ထုိအၾကားကိုပင္ “အာကာသဓာတ္”ဟု (ရုပ္တစ္မ်ိဳးအေနႏွင့္)သမုတ္ထားသည္။ စင္စစ္မွာ ထင္ရွားရွိေနေသာ ရုပ္အစစ္မဟုတ္။ ရုပ္ကလာပ္ ၂-ခုေပါင္းမိမွ အလုိလုိ ထင္ရွားေသာ ပညတ္တစ္မ်ိဳးသာ ျဖစ္သည္။

No comments:

Post a Comment

Gold price estimated