ပုဗၺေစတနာ
အလွဴတစ္မ်ိဳးကို လွဴဒါန္းရာ၌ ပုဗၺေစတနာ၊ မုဥၥေစတနာ၊ အပရေစတနာဟု ၃-မ်ိဳးရႏုိင္၏။ ထုိတြင္ အလွဴေပးမည္ဟု ၾကံစည္ကာ ထုိအလွဴႏွင့္ဆုိင္ေသာ ပစၥည္းမ်ားကို ရွာေဖြစုေဆာင္းေနေသာအခါမွစ၍ မလွဴမီ ေရွ႕အဖုိ႔၌ ျဖစ္သမွ် ကုသိုလ္ ေစတနာေတြသည္ “ပုဗၺေစတနာ”မည္၏။ ထုိသို႔ ပုဗၺေစတနာ နယ္အတြင္း၌ ဤအလွဴဒါနကို အေၾကာင္းျပဳ၍ အလွဴ႕ဒကာ အလွဴ႕ဒကာမ၊ ေက်ာင္းဒကာ၊ ေက်ာင္းအမ စသည္ျဖင့္ ထင္ရွားေက်ာ္ၾကားေစလုိေသာစိတ္၊ ေက်ာ္ေစာလိုေသာစိတ္၊ မိမိလွဴႏုိင္ေၾကာင္း ၾကြားလုိေသာစိတ္မ်ား မျဖစ္ေစရ။ လွဴဖုိ႔ရာ ပစၥည္းစုခိုက္ အိမ္သားအခ်င္းခ်င္း အလွဴႏွင့္စပ္၍ မေက်နပ္ ေဒါသ မာန စေသာ အကုသိုလ္မ်ား၊ အလွဴကို လွဴမည္ဟု ၾကံခဲ့ျပီးမွ တစ္စံုတစ္ခုအတြက္ စိတ္ပ်က္ျပီး တြန္႕ဆုတ္ေသာ မလွဴလုိေသာ စိတ္မ်ား မျဖစ္ေစရ။ ထုိသို႔ မျဖစ္ေစဘဲ ေပ်ာ္ရႊင္၀မ္းေျမာက္စြာ အရာရာေက်နပ္လ်က္ လွဴဖြယ္ အရပ္ရပ္တုိ႔ကို စီမံႏုိင္လွ်င္ “ပုဗၺေစတနာေတြ အလြန္စင္ၾကယ္စြာ ျဖစ္ေနျပီ”ဟု မွတ္ပါ။
မုဥၥေစတနာ
မုဥၥ-သဒၵါသည္ “စြန္႔လႊတ္ျခင္း”ဟူေသာ အနက္ကို ေဟာ၏။ ထုိ႔ေၾကာင့္ စြန္႕လႊတ္ လွဴဒါန္းေနတုန္းအခုိက္၌ ျဖစ္ေသာ ေစတနာသည္ (ဆြမ္းလွဴရာ၌ ဆြမ္းကို အလွဴခံပုဂၢိဳလ္အား ကပ္လွဴေနတုန္းမွာ ျဖစ္ေသာ ေစတနာႏွင့္ ကိုယ္ထိလက္ေရာက္ မကပ္ဘဲ ႏူတ္ျဖင့္ ေလွ်ာက္ထား၍ လွဴရာ၌ “လွဴပါ၏”ဟု ဆုိခုိက္မွာ ျဖစ္ေသာ ေစတနာသည္) “မုဥၥေစတနာ” မည္၏။ ဤမုဥၥေစတနာ အခိုက္လည္း ျပခဲ့ေသာ အကုသုလ္ စိတ္မ်ား မျဖစ္ေစဘဲ၊ အလွဴခံမည့္ ပုဂၢိဳလ္ကိုလည္း ကပ္ျငိမ္တြယ္တာေသာ တဏွာေလာဘစိတ္မျဖစ္ေစဘဲ ယခု လွဴဒါန္းလိုက္သည့္အတြက္ေၾကာင့္ ငါ၏ ကိစၥကို ကူညီေဆာင္ရြက္လိမ့္မည္ဟု တစ္စံုတစ္ခုေသာ ေလာကီအက်ိဳးကို မေမွ်ာ္လင့္ဘဲ ရက္ရက္ေရာေရာ လွဴဒါန္းႏုိင္ပါလွ်င္ “မုဥၥေစတနာတြ စင္ၾကယ္စြာ ျဖစ္ျပီ”ဟု မွတ္ပါ။
အပရေစတနာ
အလွဴအထေျမာက္ျပီးေနာက္ ထုိကုသိုလ္ႏွင့္ စပ္၍ ျဖစ္သမွ် ေစတနာကို “အပရေစတနာ”ဟု ခၚ၏။ ထို႔ေၾကာင့္ ဒါနျပဳျပီးနာက္ ထုိဒါနကို သတိရတုိင္း “အလွဴအထေျမာက္ေပျပီ။ ၀မ္းေျမာက္ဖြယ္ ေကာင္းေပသည္။ ေနာက္ထပ္ လွဴခ်င္ေသးသည္”ဟု ၀မ္းေျမာက္ ၀မ္းသာျဖစ္ေနလွ်င္ အပရ ေစတနာနယ္၌လည္း ကုသိုလ္ ေစတနာေတြထပ္မံတုိးပြားျပန္၏။ အလွဴေပးျပီးေနာက္ ပစၥည္း ပ်က္ျပား၍ျဖစ္ေစ၊ ေက်ာင္းေဆာက္ ကုိးကြယ္ျပီးေနာက္ ေက်ာင္းထုိင္ဘုန္းၾကီးအေပၚ မေက်နပ္၍ျဖစ္ေစ “ငါလွဴမိတာ မွားေလစြ“ဟု အပရေစတနာပ်က္လွ်င္ အလွဴႏွင့္စပ္၍ မေက်နပ္ျခင္းဟူေသာ ေဒါသ အကုသိုလ္ပင္ ျဖစ္ပါေသးသည္။
သတိထားဖြယ္
ဒါနျပဳရာ၌ ေက်ာင္းေဆာက္မူ၊ ဘုရားတည္မူ၊ အလွဴၾကီးေပးမူ၊ စသည္တုိ႔ျဖင့္ ၾကီးက်ယ္ေသာ ဒါနလည္း ရွိ၏။ ဆြမ္း၊ သကၤန္း၊ ေဆး အစရွိသည္တုိ႔ျဖင့္လည္းေကာင္း အနည္းအပါး ဒါနလည္းရွိ၏။ ထိုတြင္ ၾကီးက်ယ္ေသာ ဒါနတုိ႔၌ အလွဴခံပုဂၢိဳလ္အတြက္ျဖစ္ေစ၊ သူတစ္ပါးတို႔လာေရာက္ ေႏွာက္ယွက္ေသာေၾကာင့္ျဖစ္ေစ ေစတနာပ်က္ဖြယ္ေတြ (စိတ္ထားမတတ္သူ၊ ဉာဏ္မရွိသူမွာ) မ်ားလွ၏။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ထုိသို႔ ဒါန အၾကီးအက်ယ္ လွဴရာ၌ မိမိကိုယ္တုိင္ စြမ္းႏုိင္သမွ် စဥ္းစားရုံသာမကဘဲ မိတ္ေဆြေကာင္း ဆရာေကာင္းတုိ႔ႏွင့္ တုိင္ပင္ကာ ပုဂၢိဳလ္ေကာင္းမ်ားကို ေရြးခ်ယ္၍ ျပဳလုပ္ထုိက္ၾကေပသည္။ အနည္းငယ္ျပဳၾကေသာ ဒါနတုိ႔ကား ေခြး တိရစၦာန္မ်ားကို ေကြ်းေမြးရျခင္းသည္ပင္ အက်ိဳးမ်ားလွျပီျဖစ္ေသာေၾကာင့္ အလွဴခံပုဂၢိဳလ္ကို မေရြးခ်ယ္ေသာ္လည္း အေရးမၾကီးလွ၊ အခ်ိဳ႕အရာ၌ သံဃိကဒါနေျမာက္ေအာင္ စိတ္ထား၍ အခ်ိဳ႕အရာ၀ယ္ လွဴဖြယ္၀တၳဳမ်ား၌ မတြယ္တာဘဲ မုတၱစာဂိျဖစ္ေအာင္ စြန္႕လႊတ္ ေပးကမ္း လွဴဒါန္းၾကရမည္။ (မုတၱ = မတြယ္တာဘဲ လြတ္လြတ္ကြ်တ္ကြ်တ္ + စာဂီ = စြန္႕ၾကဲေပးကမ္းေလ့ရွိသူ။) “အလွဴခံပုဂၢိဳလ္၌လည္း မတြယ္တာ၊ လွဴဖြယ္ပစၥည္း၌လည္း မတြယ္တာ၊ ေနာက္ဘ၀၌ လူနတ္စည္းစိမ္ကိုလည္း မတြယ္တာ မေတာင့္တဘဲ နိဗၺာန္ကို ရည္မွန္းလ်က္ လြတ္လြတ္ကြ်တ္ကြ်တ္ လွဴဒါန္းသူ”ဟု ဆိုလိုသည္။
No comments:
Post a Comment