Video

Wednesday, 3 September 2014

ပ႒ာန္းျမတ္ေဒသနာေတာ္ အပိုင္း (၁၀)၊ Dr နႏၵမာလာဘိ၀ံသ


ပ႒ာန္းျမတ္ေဒသနာေတာ္ အပိုင္း (၁၀)
Dr နႏၵမာလာဘိ၀ံသ

ကမၼပစၥေယာ
ဗုဒၶဘာသာ၀င္သူေတာ္စင္ေတြ အမ်ားအားျဖင့္ ကံအေၾကာင္းကို ေျပာေလ့ရိွၾကတယ္။ ကံ ကံ၏အက်ဳိးကို ယံုၾကည္ျခင္း၊ ကံ ကံ၏ အက်ဳိးကို သိျမင္ျခင္းဆိုတဲ့ ကမၼႆကတာ သမၼာဒိ႒ိ ဟာ ဗုဒၶကို ယံုၾကည္ကိုးကြယ္ၾကတဲ့ ပုဂၢိဳလ္ေတြရဲ႕ အေျခခံ ခံယူခ်က္ ျဖစ္ပါတယ္။ ကံ ကံ၏အက်ဳိးကို လက္မခံဘူး၊ ကံ ကံ၏အက်ဳိးကို ျငင္းပယ္တယ္ဆိုရင္ မိစၦာဒိ႒ိအျမင္ပဲ၊ အကုသိုလ္မေနာကံ ၃ မ်ဳိးမွာပါတဲ့ မိစၦာဒိ႒ိက ဘာကိုေျပာတာတုန္းဆိုရင္ ကံ ကံ၏အက်ဳိးကို ျငင္းပယ္တာ၊ သို႕မဟုတ္ ကံ၏ အက်ဳိးကို ျငင္းပယ္တာကို ေျပာတာ၊ နတၳိကဒိ႒ိလို႕ ဆိုတယ္၊ အျခား မိစၦာဒိ႒ိေတြနဲ႕ သြားမေရာေစနဲ႕။

မေနာကံထဲမွာပါတဲ့ မိစၦာဒိ႒ိဆိုတာ ပါဠိေတာ္အဖြင့္ေတြထဲမွာ “ကတမာ စ ဘိကၡေ၀ မိစၦာဒိ႒ိ” လို႕ ဆိုၿပီး ရွင္းျပတယ္၊ “နတၳိ ဒိႏၷံ၊ နတၳိ ယိ႒ံ၊ နတၳိ ဟုတံ” ၊ ဒိႏၷံ - ေပးလွဴေၾကာင္း ဒါနေစတနာရဲ႕အက်ဳိးတရားသည္၊ နတၳိ - မရိွတဲ့၊ စကားလံုးအေနနဲ႕ကေတာ့ ဒိႏၷံ - ေပးလွဴျခင္းသည္ နတၳိ - မရိွတဲ့၊ ေပးလွဴျခင္းကို ျငင္းပယ္တာ မဟုတ္ဘူး၊ ေပးလွဴျခင္းဒါနေစတနာရဲ႕ အက်ဳိးတရားကို ျငင္းပယ္တာ၊ ဒါနကိုပဲ ဒီေနရာမွာ ၃ မ်ဳိး ခြဲၿပီး ေျပာတယ္၊ ယိ႒ ဆိုတာ ပူေဇာ္တာ၊ ဟုတ ဆိုတာ လက္ေဆာင္ပဏၰာေပးတာမ်ဳိး၊ အကုန္လံုး ေပးကမ္းတာခ်ည္းပဲ၊ ဒါနကုသိုလ္ ဒါနေစတနာရဲ႕ အက်ဳိးတရားကို ျငင္းပယ္တယ္၊ လက္မခံဘူးဆိုရင္ ကံရဲ႕အက်ဳိးတရားကို ျငင္းပယ္တာပဲ။


ပိုၿပီး ထင္ရွားတာကေတာ့ “နတၳိ သုကဋ ဒုကၠဋာနံ ကမၼာနံ ဖလံ ၀ိပါေကာ” ၊ သုကဋ ဒုကၠဋာနံ - ေကာင္းစြာျပဳအပ္၊ မေကာင္းသျဖင့္ျပဳအပ္ကုန္ေသာ၊ ကမၼာနံ - ကုသိုလ္ကံ အကုသိုလ္ကံတို႕ရဲ႕၊ ဖလံ ၀ိပါေကာ - အက်ဳိးရင္း အက်ဳိးဆက္ဆိုတာ၊ နတၳိ - မရိွဘူး၊ လံုး၀ျငင္းပယ္လိုက္တာ၊ ကုသိုလ္ကံရဲ႕ေကာင္းက်ဳိးခ်မ္းသာ ဆိုတာ မရိွဘူး၊ အကုသိုလ္ကံရဲ႕ မေကာင္းက်ဳိး ဆင္းရဲဆိုတာ မရိွဘူးတဲ့၊ ကံ ကံ၏ အက်ဳိးကို ျငင္းပယ္တာ။

ေနာက္ၿပီးေတာ့ ဆက္လက္ျငင္းပယ္တာေတြ ရိွေသးတယ္၊ “နတၳိ မာတာ၊ နတၳိ ပိတာ” စကားလံုးအတိုုင္း ေျပာမယ္ဆိုရင္ မာတာ - အမိသည္၊ နတၳိ - မရိွ၊ ပိတာ - အဖသည္၊ နတၳိ - မရိွတဲ့၊ ဒီလိုေျပာရမယ္၊ အေမအေဖ မရိွဘူး ေျပာရင္ အေမအေဖကို ျငင္းပယ္တယ္၊ အသိအမွတ္ မျပဳဘူး၊ ဆိုလိုတဲ့အဓိပၸာယ္က မာတာ ဆိုတဲ့ စကားလံုးက အမိကို ရည္ညႊန္းတာ ျဖစ္ေသာ္လည္းပဲ အဓိပၸာယ္ယူတဲ့အခါ မာတာ - အမိအေပၚမွာ ေက်းဇူးျပဳျခင္း ေစာ္ကားျခင္းဆိုတဲ့ အမိနဲ႕စပ္ၿပီး ျဖစ္ေပၚလာတဲ့ ကုသိုလ္ အကုသိုလ္ရဲ႕အက်ဳိးကို ျငင္းပယ္တယ္၊ ဒီလို အဓိပၸာယ္ရတယ္ေပါ့၊ ဒါက ဘာတုန္းဆိုရင္ materialism ေပါ့၊ နတၳိ ပိတာ ဆိုတာလည္း ထို႕အတူပဲ၊ အေဖကို ျပဳစုလို႕ လုပ္ေကၽြးလို႕လည္း ကုသိုလ္မရဘူး၊ အေဖကို ေစာ္ကားလို႕လည္း အကုသိုလ္ မျဖစ္ဘူးလို႕ ဆိုလိုတယ္၊ အက်ဳိးတရားကို ျငင္းပယ္တယ္လို႕ ဒီလိုဆိုတယ္။

“နတၳိ အယံ ေလာေကာ” တဲ့၊ တျခားဘ၀က ပုဂၢိဳလ္ေတြအတြက္ ဤေလာကဆိုတာ မရိွဘူး၊ “နတၳိ ပေရာ ေလာေကာ” ဒီေလာကမွာ ရိွေနတဲ့ပုဂၢိဳလ္ေတြအတြက္ ေနာင္ေလာကဆိုတာ မရိွဘူး၊ ဆိုလိုတာက ကုိယ့္ေနရာ ကိုယ့္ဘ၀မွာပဲ ျပတ္ၾကတယ္လို႕ ဒီလိုေျပာတာ၊ ဟိုၿဂိဳဟ္သားက ဒီၿဂိဳဟ္ေရာက္လာမွာ မဟုုတ္ဘူးေနာ္၊ ဟိုၿဂိဳဟ္သားကလည္း ေသၿပီးေပ်ာက္၊ ဒီၿဂိဳဟ္သားကလည္း ဒီမွာ ေသၿပီးေပ်ာက္ဆိုတဲ့ ပံုစံမ်ဳိး၊ ဒီက ေလာကသားေတြကလည္း ဒီမွာပဲေသၿပီး ေပ်ာက္မွာ၊ ဟိုဘက္ ေလာကသားေတြကလည္း ဟိုဘက္မွာေသၿပီး ေပ်ာက္သြားမယ္၊ ဥေစၦဒဒိ႒ိလို႕ ဆိုတယ္၊ materialism ဆိုတာ ဥေစၦဒဒိ႒ိေပါ့၊ အဲဒါေတြကို ျငင္းပယ္တာ။
ဘုန္းႀကီးတို႕ “နိဗၺာန္တံခါးႀကီး ဖြင့္ေတာ္မူပါ” ဆိုတဲ့အထဲမယ္ ေဟာထားတဲ့ အဇိတေကသကမၹလရဲ႕ အယူ၀ါဒ၊ “နတၳိ သတၱာ ၾသပပါတိကာ” - ေသၿပီးေတာ့ ျပန္ျဖစ္တဲ့ သတၱ၀ါဆိုတာ မရိွဘူးလို႕ ကံ ကံ၏အက်ဳိးေတြကို ျငင္းပယ္တယ္၊ သတၱ၀ါေတြဟာ ဘ၀တစ္ခုကေန ဘ၀တစ္ခုသြားေနတယ္ဆိုတာ ကံရဲ႕စြမ္းအားနဲ႕ သြားေနတာ၊ ကံကို ျငင္းပယ္ေနမွေတာ့ ဘယ္လိုလုပ္ၿပီးေတာ့ ဒီသတၱ၀ါ ဟိုသြား ဒီသြား ျဖစ္ေနဦးမတုန္္း၊ ဒါေၾကာင့္မို႕ ကံ၏အက်ဳိးကို ျငင္းပယ္လိုက္တယ္။

ၿပီးေတာ့ ဘာေျပာတုန္းဆို “နတၳိ သမဏျဗဟၼဏာ သမၼဂၢတာ သမၼာ ပဋိပႏၷာ” - အဆင့္အတန္းျမင့္ၿပီး ေကာင္းတဲ့အက်င့္ကို က်င့္ၿပီးေတာ့ ဒီေလာကႀကီးရဲ႕အေၾကာင္းကို ကိုယ္ေတြ႕သိျမင္ၿပီးေတာ့ ေဟာႏိုင္တဲ့ပုဂၢိဳလ္ဆိုတာ မရိွဘူး၊ ဒါက ဘုရားးကိုုလည္း ျငင္းပယ္တယ္ေပါ့၊ အဲဒီေတာ့ ဒီ နတၳိက၀ါဒကိုပဲ မေနာကံအရာမွာ မိစၦာဒိ႒ိလို႕ ေျပာတာ။
“သကၠာယဒိ႒ိ” ဆိုတဲ့ မိစၦာဒိ႒ိေတြနဲ႕ သြားမေရာနဲ႕ေပါ့၊ အေျခခံက်တာက ကံ ကံ၏အက်ဳိးကို ျငင္းပယ္မႈ ဒီမိစၦာဒိ႒ိက ပိုၿပီးေတာ့ အရင္းခံက်တယ္၊ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ ျဖစ္ေနလင့္ကစား သကၠာယဒိ႒ိဆိုတာ မကင္းႏိုင္ေသးဘူးေပါ့၊ ပရိယု႒ာနလို႕ ေခၚတဲ့ လႊမ္းမိုးျဖစ္ေပၚေနမႈ မရိွေပမယ့္လို႕ သကၠာယဒိ႒ိ ရိွေနတာပဲ၊ ဒီအယူဟာ အႏုသယ အေနနဲ႕ ဒိ႒ာႏုသယဆိုတာ ဘ၀သံသရာက ပါလာတာ၊ ေသာတာပတၱိမဂ္နဲ႕မွ ပယ္ရွားႏိုုင္မယ္။

ဒီေတာ့ ကံ ကံ၏အက်ဳိးကို ျငင္းပယ္ျခင္းဆိုတဲ့ မေနာကံအရာမွာ မိစၦာဒိ႒ိ၊ အဲဒီမိစၦာဒိ႒ိဟာ သဂၢါ၀ရဏ - နတ္ျပည္ကိုလည္း တားတယ္၊ ဆိုလိုတာက နတ္ျပည္ေရာက္ဖို႕ မျဖစ္ႏိုင္ဘူး၊ အဲဒီအယူ၀ါဒရိွတဲ့ပုဂၢိဳလ္က ေကာင္းရာသုဂတိ မေရာက္ဘူးလို႕ ေျပာတာ၊ ဘယ္ေရာက္မလဲ ကံကို ျငင္းပယ္ထားတာဆိုေတာ့ မဟုတ္တာလုပ္ေတာ့မွာေပါ့၊ သူက ေကာင္းးတာလုပ္လုိ႕ ေကာင္းက်ဳိးခ်မ္းသာဆိုတာ မရိွဘူးး။

မေကာင္းလုပ္လို႕ မေကာင္းက်ဳိးရဲ႕ ဆင္းရဲဒုကၡဆိုတာ မရိွဘူးလို႕ ျငင္းပယ္ထားမွေတာ့ သူက ေကာငး္၊ မေကာင္း ကိုယ္ႀကိဳက္တာလုပ္မယ့္ သေဘာပဲေပါ့၊ ကိုယ္ႀကိဳက္တာဆိုတာ အမ်ားအားျဖင့္ ဘာႀကိဳက္တာတုန္းဆိုေတာ့ မေကာင္းတာႀကိဳက္တာေပါ့၊ ဒါေၾကာင့္မို႕ ဒီမေနာကံအရာမွာရိွတဲ့ မိစၦာဒိ႒ိဆိုတာ နတၳိကဒိ႒ိကို ရည္ညႊန္းတာလို႕ ဒီလိုမွတ္ရမယ္။
တခ်ဳိ႕က ေရာၿပီးေတာ့ ေရးတတ္တယ္၊ မိစၦာဒိ႒ိဆိုရင္ သကၠာယဒိ႒ိေတြေရာ ဘာေတြေရာ မေနာကံမွာ သြားထည့္တယ္၊ မိစၦာဒိ႒ိ ၆၂ ပါးဆိုတာ ရိွေသးတယ္ေလ၊ အတၱအယူအဆေတြနဲ႕ ပတ္သက္တာ၊ ဒါေတြကလည္း Philosophy သေဘာမ်ဳိးေပါ့၊ စဥ္းစားေတြးေခၚတဲ့အခါမွာ သူ႕ရဲ႕အျမင္ေတြဟာ မွားသြားတယ္၊ မစဥ္းစား မေတြးေခၚရင္ ျဖစ္ခ်င္မွ ျဖစ္မယ္၊ ဒီဟာကေတာ့ အေျခခံအက်ဆံုုးမို႕ ကံ ကံ၏အက်ဳိးကို ျငင္းပယ္တဲ့ ဒီမိစၦာဒိ႒ိကိုသာ ဒုစရိုက္ထဲမွာ ထည့္ထားတယ္၊ သကၠာယဒိ႒ိတို႕က ဒုစရိုက္ထဲမွာ ထည့္တာမဟုတ္ဘူး၊ ဒါေၾကာင့္ မိစၦာဒိ႒ိလို႕ဆိုတုိင္း အတူတူလို႕ မေအာက္ေမ့နဲ႕ေပါ့။

ဒါေၾကာင့္မို႕ ကမၼႆကတာ သမၼာဒိ႒ိ - ကံ ကံ၏အက်ဳိးကို လက္ခံၿပီဆိုရင္ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ျဖစ္ဖို႕ အေျခခံေကာင္းရိွတယ္လို႕ ေျပာရမယ္၊ ကံ ကံ၏အက်ဳိးကို လက္မခံဘူးဆိုရင္ အေျခခံေကာင္း မရိွဘူး၊ အဲဒီမိစၦာဒိ႒ိ ရိွေနလို႕ရိွရင္ မိစၦာဒိ႒ိသည္ ဒုစရိုက္အရာျဖစ္ျခင္းေၾကာင့္ ဒီပုဂၢိဳလ္အပါယ္ငရဲက်ရတယ္၊ သကၠာယဒိ႒ိရိွိလို႕ အပါယ္ငရဲက်တာေတာ့ မဟုတ္ဘူး၊ ဒါေၾကာင့္မို႕ က်မ္းဂန္စာေပေတြမွာ သကၠာယဒိ႒ိကို မဂၢါ၀ရဏ - မဂ္ကိုတားတယ္လို႕ေျပာတာ၊ သဂၢါ၀ရဏ - နတ္ျပည္ကို မတားဘူးတဲ့၊ သံယုတ္ပါဠိေတာ္ထဲမွာ မကၡလိေဂါသာလတပည့္ေတြ နတ္ျပည္ေရာက္ေနတာ ရိွတယ္၊ ဗကျဗဟၼာႀကီးဆိုတာ ၾကားဖူးတယ္ မဟုတ္လား၊ ေအး သူက မိစၦာဒိ႒ိပဲ၊ သူက ျဗဟၼာႀကီး ျဖစ္ေနတာပဲ၊ အဲဒီမိစၦာဒိ႒ိက ဘာတုန္းဆိုရင္ သကၠာယဒိ႒ိကို မိစၦာဒိ႒ိလို႕ ေျပာတာေနာ္၊ ကံ ကံ၏အက်ဳိးကိုေတာ့ သူ လက္ခံတယ္၊ ဒါေၾကာင့္ ျဗဟၼာႀကီး ျဖစ္ေနတာေပါ့၊ အဲဒါ အခု ဘာလို႕ေျပာရတာတုန္းဆိုရင္ ေရာေနတတ္လို႕ ေျပာရတာေနာ္။

သကၠာယဒိ႒ိတို႕ အတၱဒိ႒ိတို႕ စတဲ့ မိစၦာဒိ႒ိေတြက မိစၦာဒိ႒ိ ၆၂ ပါးထဲပါေတာ့ ပါတာေပါ့၊ အက်ဳံး၀င္တယ္၊ ဒါေပမယ့္ ဒုစရိုက္အရာမွာပါတဲ့ မိစၦာဒိ႒ိသည္ အဲဒီထဲကဟာကို ရည္ညႊန္းတာ မဟုတ္ဘူူး၊ ဘာကို ရည္ညႊန္းတာတုန္းဆိုရင္ နတၳိကဒိ႒ိကို ရည္ညႊန္းတာ၊ ဒါကို အဓိကထားတယ္ေပါ့၊ အဲဒီေတာ့ ကံ၏အက်ဳိးကို ျငင္းပယ္လိုုက္တယ္ဆိုလို႕ရိွရင္ ကံကိုလည္း ျငင္းပယ္ရာ ေရာက္တယ္၊ အက်ဳိးကို ျငင္းပယ္မွေတာ့ အေၾကာင္းလည္း ျငင္းပယ္ၿပီးသား ျဖစ္သြားတယ္။
အဲဒါေၾကာင့္ မိစၦာဒိ႒ိအ၇ာမွာ က်မ္းဂန္စာေပမွာ နတၳိကဒိ႒ိကို အဓိကထားၿပီးေတာ့ ေျပာေသာ္လည္းပဲ နားလည္ရမွာက အကိရိယဒိ႒ိ၊ ကုသိုလ္ကံ အကုသိုလ္ကံဆိုတာ လုပ္လို႕ မရဘူး၊ ကုသိုလ္ကံ အကုသိုလ္ကံဆိုတာ မရိွဘူးဆိုတဲ့ ျငင္းပယ္ခ်က္ အကိရိယဒိ႒ိ၊ ထိုကုသိုလ္ကံ အကုသိုလ္ကံရဲ႕ အက်ဳိးတရားဆိုတာ မရိွဘူးလို႕ ျငင္းပယ္တာက နတၳိကဒိ႒ိ၊ ေလာကႀကီးမွာ သတၱ၀ါေတြ ဆင္းရဲဒုကၡေရာက္ေနတာပဲျဖစ္ေစ ခ်မ္းသာသုခ ရေနၾကတာပဲျဖစ္ေစ သတၱ၀ါေတြ စင္ၾကယ္တာပဲျဖစ္ေစ ညစ္ႏြမ္းတာပဲျဖစ္ေစ ဘာအေၾကာင္းးမွ မရိွဘူးလို႕ အေၾကာင္းကို ျငင္းပယ္တာက အေဟတုကဒိ႒ိ။ အဲဒီဒိ႒ိ ၃ခု ဟာ အင္မတန္မွ အျပစ္ႀကီးတယ္၊ နတ္ျပည္ေရာက္ဖို႕ရာေတာင္ မျဖစ္ႏိုင္ဘူးတဲ့၊ ေကာင္းရာဘံုဘ၀ကိုေတာင္ မေရာက္ေစႏိုင္တဲ့ တားတဲ့ မိစၦာဒိ႒ိေတြတဲ့၊ ဒုုစရိုက္အရာမွာပါတဲ့ မိစၦာဒိ႒ိ။
သကၠာယဒိ႒ိ အတၱဒိ႒ိ ဆိုတဲ့ ဒိ႒ိေတြက်ေတာ့ မဂ္မရေအာင္ တားတာ၊ မဂ္ဖိုလ္ နိဗၺာန္ တရားထူး မရႏိုင္ဘူးလို႕ ေျပာတာ၊ အဲဒီ သကၠာယဒိ႒ိ ရိွရင္၊ အဲဒါလည္းပဲ စာေပမွာ မိစၦာဒိ႒ိဆိုတဲ့ စကားလံုးနဲ႕ပတ္သက္ၿပီး ေရာေထြးသြားတတ္လို႕ ဒါကို မွတ္ထားဖို႕ေပါ့။
အဲဒါ ေရာေထြးသြားတတ္သလို ေနာက္တစ္ခု သုစရိုက္နဲ႕ ပတ္သက္ၿပီးေတာ့ ဘာရိွတုန္းလို႕ဆိုေတာ့ သမၼာဒိ႒ိ၊ သုစရိုက္နဲ႕ ပတ္သက္တဲ့ သမၼာဒိ႒ိ၊ အဲဒီ သမၼာဒိ႒ိဆိုတဲ့ ေနရာမွာလည္းပဲ အတၳိက၀ါဒကို ေျပာတာ၊ အတၳိက ဆိုတာ အတၳိ ဒိႏၷံ၊ အတၳိ ယိ႒ံ၊ အတၳိ ဟုတံ၊ ဒါနေကာင္းမႈေတြရဲ႕အက်ဳိး ရိွတယ္၊ ကုသိုလ္ကံ အကုသိုလ္ကံတို႕ရဲ႕ အက်ဳိးတရားဆိုတာ ရိွတယ္လို႕ ဒီလို ကံ ကံ၏အက်ဳိးကို လက္ခံတာ၊ အဲဒါ သုစရိုက္အရာမွာျဖစ္တဲ့ သမၼာဒိ႒ိကို ေျပာတာ၊ အဲဒီသမၼာဒိ႒ိက ခုနက သကၠာယဒိ႒ိကို ဖယ္ရွားတဲ့ သမၼာဒိ႒ိမ်ဳိး မဟုတ္ေသးဘူး၊ အဲဒါ သုစရိုက္အေျခခံ သမၼာဒိ႒ိလို႕ မွတ္ရမယ္။

ဒါေၾကာင့္မို႕ ကံတရားဆိုတာ ရိွတယ္လို႕ ဗုဒၶျမတ္စြာ အတိအလင္း ေဟာၾကားထားလို႕ ဗုဒၶျမတ္စြာရဲ႕ေဒသနာေတာ္အရ ျမတ္စြာဘုရားဟာ ကမၼ၀ါဒ - ကံကိုေဟာေျပာတယ္၊ ကမၼ၀ါဒီ၊ ကိရိယ၀ါဒီ၊ ကမၼ၀ါဒီ ဆိုတာ ကံကို လက္ခံက်င့္သံုးၿပီး ကံအေၾကာင္းကို ေဟာေျပာေလ့ရိွတယ္၊ ကိရိယ၀ါဒီဆိုတာ ကုသိုလ္ကံ အကုသိုလ္ကံ ရိွသည့္အတြက္ေၾကာင့္ ထို ကုသိုလ္ကံ အကုသိုလ္ကံကို လုပ္လို႕ရတယ္လို႕ ေဟာေျပာတာ၊ ဒီေတာ့ ဗုဒၶျမတ္စြာရဲ႕၀ါဒဟာ ကမၼ၀ါဒနဲ႕ကိရိယ၀ါဒ၊ ကံရိွတယ္လို႕ လက္ခံယံုၾကည္လို႕ ၂၄ ပစၥည္းမွာလည္း ျမတ္စြာဘုရားက ကမၼပစၥေယာလို႕ ကံဟာ ႀကီးမားတဲ့ အေထာက္အကူတစ္ခု ျဖစ္ေၾကာင္းကို ေဟာထားတယ္။

ကမၼပစၥေယာမွာ ကမၼဆိုတာ ျပဳလုပ္ျခင္း စြမ္းေဆာင္ႏိုင္ျခင္း၊ စြမ္းေဆာင္မႈ ျပဳလုပ္မႈကို ျဖစ္ေပၚေစတတ္တဲ့ ေစတနာမ်ဳိး၊ သုတၱန္ပါဠိေတာ္ေတြထဲမွာ ကမၼဆိုတာကို “ေစတနာ ဟံ ဘိကၡေ၀ ကမၼံ ၀ဒါမိ” “ခ်စ္သားရဟန္းတို႕ - ကမၼဆိုတာ တျခားကို ေျပာတာ မဟုတ္ဘူး၊ စိတ္စြမ္းအားထဲမွာ လႈံ႕ေဆာ္မႈကို ေပးႏိုင္တဲ့ ေစတနာစြမ္းအားကို ငါဘုရား ကံလို႕ ေဟာပါတယ္” လို႕ ဒီလိုေဟာထားတယ္။
(နိေဗၺဓိကသုတ္၊ အဂုၤတၱရပါဠိ)

ေစတနာ ၂ မ်ဳိး

အဲဒီေဟာထားတဲ့ ေဒသနာအတိုင္းပဲ အဘိဓမၼာပါဠိေတာ္မွာလည္းပဲ ကမၼဆိုတာ ေစတနာပဲ၊ အခု ပ႒ာန္းေဒသနာေတာ္ႀကီးမွာလည္းပဲ ကမၼပစၥေယာဆိုတာ ေစတနာကိုပဲ ေျပာတာ၊ အဲဒီေစတနာကိုမွ ၂ မ်ဳီး ခြဲတယ္တဲ့၊ နာနာကၡဏိကေစတနာဆိုတာက တစ္မ်ဳိး၊ နာနာကၡဏိကမွာ နာနာဆိုတာ မတူညီဘူး ကြဲျပားေနတယ္၊ ခဏဆိုတာ အခ်ိန္ပိုင္း၊ မတူညီတဲ့အခ်ိန္္ပိုင္း၊ ဘာေတြ မတူညီတာတုန္းဆိုေတာ့ ေစတနာလို႕ဆိုတဲ့ကံတရား ျဖစ္ေပၚလာတဲ့ အခ်ိန္ပိုင္းနဲ႕ ထိုကံတရားက အက်ဳိးကို ထုတ္လုပ္တဲ့ အခ်ိန္ပိုင္း၊ ဒီႏွစ္ခုဟာ မတူဘူးလို႕ ေျပာတာ၊ ဒါ နာနာကၡဏိက လို႕ ေခၚတာ၊ နာနာကၡဏိက - မတူညီေသာ အခုိက္အတန္႕မွာျဖစ္တဲ့ အက်ဳိးကို ထုတ္လုပ္တတ္တဲ့ ေစတနာမ်ဳိး ကံမ်ဳိးတစ္မ်ိဳး ရိွတယ္တဲ့။
ေနာက္ သဟဇာတေစတနာ၊ သဟဇာတဆိုတာ အတူတကြျဖစ္ၿပီးေတာ့ အက်ဳိးျပဳတဲ့ ေစတနာမ်ဳိး၊ အတူတကြျဖစ္ၿပီးေတာ့ က်န္တဲ့ ယွဥ္ဘက္တရားေတြကို စြမ္းအားေပးတယ္၊ လံု႕လဗ်ာပါရေတြကို ေထာက္ပံ့ကူညီေပးတယ္ဆိုတဲ့ စြမ္းရည္သတၱိရိွတဲ့ ေစတနာမ်ဳိးဟာ သဟဇာတေစတနာလို႕ ပ႒ာန္းမွာ ဒီလို ႏွစ္မ်ဳိးခြဲလိုက္တယ္။

ပ႒ာန္းမွာ နာနာကၡဏိကေစတနာကို ကံလို႕ ေခၚသလို သုတၱန္ပါဠိေတာ္ေတြမွာလည္းပဲ ဒါကိုပဲ ေခၚတာ၊ ထိုထိုသုတၱန္ေတြမွာ ကံအေၾကာင္း ေဟာတာေတြ မွန္သမွ် နာနာကၡဏိက လို႕ဆိုတဲ့ ကံျဖစ္တဲ့အခ်ိန္နဲ႕ အက်ဳိးထုတ္လုပ္တဲ့အခ်ိန္္ မတူညီတာဘဲ ေျပာေနတာ၊ အရပ္ထဲမွာ လူေတြ ေျပာေနၾကတယ္ - “ကံေကာင္းတယ္၊  ကံမေကာင္းဘူး၊ ကံတရားအတိုင္းပဲ” နဲ႕ ေျပာေနၾကတာေတြကလည္းပဲ ေဟာဒီ နာနာကၡဏိကကမၼကိုပဲ ရည္ညႊန္းၿပီးေတာ့ ေျပာေနၾကတာ။
သဟဇာတကမၼဆိုတဲ့ ဒုတိယ အမ်ဳိးအစားကိုေတာ့ အဘိဓမၼာမွာသာ ေျပာတယ္လို႕ ဒီလိုနားလည္ရမယ္၊ အဘိဓမၼာပ႒ာန္းပါဠိေတာ္မွာသာ သဟဇာတ - ကမၼ အေၾကာင္းေျပာတယ္၊ တျခားသုတၱန္ေတြမွာ ကံအေၾကာင္းေျပာၿပီဆိုရင္ နာနာကၡဏိကကမၼ ပဲ။

ကံအေၾကာင္း ေျပာတယ္ဆိုေတာ့ ဘယ္လိုေျပာသလဲ၊ သုတၱန္ပါဠိေတာ္ေတြမွာ “ကမၼႆကာ သတၱာ” ၊ သတၱာ - သတၱ၀ါေတြဟာ၊ ကမၼႆကာ - ကံသာလွ်င္ ကိုယ္ပိုင္ဥစၥာရိွၾကတယ္လို႕ ဒီစကားကိုေဟာတယ္၊ အဲဒီကံဟာ ဘယ္ကံကို ရည္ညႊန္းတာတုန္းဆိုရင္ ခုေျပာတဲ့ နာနာကၡဏိကကံကို ရည္ညႊန္းတယ္၊ သဟဇာတကို ရည္ညႊန္းတာမဟုတ္ဘူး၊ “ကမၼဒါယာဒါ” - ကံသာလွ်င္ အေမြခံဥစၥာ ရိွၾကတယ္၊ “ကမၼေယာနိ” - ကံတည္းဟူေသာ အေၾကာင္းးရိွၾကတယ္၊ “ကမၼဗႏၶဳ” - ကံတည္းဟူေသာ ေဆြမ်ဳိးရိွၾကတယ္၊ “ယံ ကမၼံ ကရိႆႏၱိ ကလ်ာဏံ ၀ါ ပါပကံ ၀ါ တႆ ကမၼႆ ဒါယာဒါ ဘ၀ိႆႏၱိ” တဲ့၊ ေကာင္းတဲ့ကံျဖစ္ေစ၊ မေကာင္းတဲ့ ကံပဲျဖစ္ေစ မိမိျပဳလုပ္တဲ့ကံရဲ႕အက်ဳိးကို သတၱ၀ါေတြဟာ အေမြခံၾကရတယ္လို႕ ဒီလိုေျပာတာ၊ ဒါဟာ နာနာကၡဏိကကမၼကို ရည္ညႊန္းၿပီးေျပာတာ၊ သဟဇာတကမၼကို ရည္ညႊန္းတာ မဟုတ္ဘူး။

ပ႒ာန္းမွာက်ေတာ့ နာနာကၡဏိကကမၼက တစ္ခု၊ သဟဇာတကမၼက တစ္ခု ဆိုၿပီးေတာ့ ကမၼႏွစ္ခု ခြဲျခားၿပီးေတာ့ ေဟာတယ္၊ သုတၱန္ပါဠိေတာ္ေတြအရဆိုရင္ ကံဆိုသည္မွာ ကုသိုလ္စိတ္မွာ ယွဥ္တဲ့ေစတနာ၊ အကုသိုလ္စိတ္မွာယွဥ္တဲ့ ေစတနာ၊ အဲဒီေစတနာသဘာ၀တရားကို ကံလို႕ ေခၚတယ္လို႕ မွတ္ရမယ္၊ အဘိဓမၼာပ႒ာန္း ေဒသနာေတာ္အရ ေစတနာမွန္သမွ် ကံပဲ၊ ၀ိပါက္မွာပဲယွဥ္ယွဥ္ ကုသိုလ္မွာပဲယွဥ္ယွဥ္ အကုသိုလ္မွာပဲယွဥ္ယွဥ္၊ ကုသိုလ္ အကုသိုလ္ ၀ိပါက္ ႀကိယာ ယွဥ္ခ်င္တဲ့ ေနရာမွာယွဥ္၊ ေစတနာမွန္သမွ်ဟာ ကံပဲလို႕ေဟာတယ္၊ ဒါ မတူညီတဲ့ အခ်က္ပဲ၊ ကြဲျပားျခားနားစြာသိဖို႕ လိုတယ္ေပါ့။

သဟဇာတကမၼ

သဟဖာတကမၼဆိုတာ တစ္စံုတစ္ခုကို ထုတ္လုပ္ၿပီးေတာ့ အက်ဳိးေပးတဲ့ ကံမ်ဳိး မဟုတ္ဘူး၊ ဒါေၾကာင့္မို႕ ပ႒ာန္းပါဠိေတာ္မွာ -
“သဟဇာတာ ေစတနာ သမၸယုတၱကာနံ ဓမၼာနံ တံ သမု႒ာနာနဥၥ ရူပါနံ ကမၼပစၥေယန ပစၥေယာ” တဲ့။
သဟဇာတာ ေစတနာ - အတူတကြျဖစ္တဲ့ ေစတနာတရားသည္၊ သမၸယုတၱကာနံ ဓမၼာနံ - ယွဥ္ဘက္ျဖစ္တဲ့ သဘာ၀တရားတို႕အားလည္းေကာင္း၊ တံ သမု႒ာနာနံ - ထိုယွဥ္ဘက္ျဖစ္တဲ့ သဘာ၀တရားေတြေၾကာင့္ ျဖစ္ေပၚလာတဲ့ စိတၱဇရုပ္ ပဋိသေႏၶကမၼဇရုပ္တို႕အားလည္းေကာင္း၊ ကမၼပစၥေယန - သဟဇာတ ကမၼပစၥယသတၱိျဖင့္၊ ပစၥေယာ ဥပကာရေကာ - ေက်းဇူးျပဳတတ္တယ္တဲ့၊ ဒီလို ေဟာတာ။

ဒီေတာ့ ဒီ သဟဇာတကမၼဆိုတာ အရပ္ထဲမွာ ေျပာေနတဲ့ ကံအတိုင္းပဲ ဆိုတာနဲ႕ မဆိုင္ဘူး၊ ကံေကာင္းတယ္၊ ကံမေကာင္းဘူးဆိုတာနဲ႕ မဆိုင္ဘူး၊ ေစတနာ သဘာ၀တရားသည္ ယွဥ္ဘက္တရားေတြအေပၚမွာ လံု႕လဗ်ာပါရလို႕ဆိုတဲ့ အစြမ္းသတၱိေတြကို ေပးေနတယ္၊ ေစတနာရဲ႕ သေဘာတရားက သူကိုယ္တိုင္လည္း အားထုတ္တယ္၊ က်န္တဲ့သဘာ၀တရားေတြကိုလည္း စည္းရံုးၿပီးေတာ့ အားထုတ္ေစတယ္၊ ဒါ ေစတနာရဲ႕သေဘာတရား။
ေစတနာမွာ အလုပ္ႏွစ္ခုလုပ္တယ္လို႕ ေျပာရတယ္၊ ပထမအလုပ္က ကိုယ္တိုင္အားထုတ္ျခင္း ဆိုတဲ့အလုပ္၊ ဒုတိယ အလုပ္က ယွဥ္္ေဖာ္ယွဥ္ဖက္ တရား ဓမၼေတြကို အားထုတ္ေစတယ္ ဆိုတဲ့အလုပ္၊ ကိုယ္တိုင္က အားထုတ္ျခင္း၊ ယွဥ္ဘက္တရားေတြကို အားထုတ္ေစျခင္းဆိုတဲ့ စြမ္းေဆာင္မႈကို ရည္ညႊန္းၿပီးေတာ့ သဟဇာတကမၼကို ကမၼပစၥေယာလို႕ ျမတ္စြာဘုရားက ေဟာတာပါ။
ဒီ သဟဇာတာေစတနာကို ကမၼပစၥည္းလို႕ ေဟာထားတာက ပ႒ာန္းက်မ္းရဲ႕ ထူးျခားတဲ့ ေဟာေျပာခ်က္တစ္ခုလို႕ မွတ္ရမယ္၊ ဒါကေတာ့ မ်ားမ်ားေျပာစရာ မရိွဘူး၊ စိတ္မွန္ရင္ ေစတနာရိွတာခ်ည္းပဲ၊ စိတ္အားလံုးမွာ ေစတနာယွဥ္တယ္၊ ဘာျဖစ္လို႕တုန္းဆိုေတာ့ ေစတနာဆိုတာ စိတ္အားလံုးမွာယွဥ္တဲ့ ေစတသိက္တရားမ်ဳိး၊ ဘယ္စိတ္ပဲျဖစ္ျဖစ္ ေစတနာဆိုတာပါတယ္၊ ေစတနာမပါတဲ့ စိတ္ရယ္လို႕ လံုး၀မရိွဘူး၊ အဲဒီ ေစတနာဆိုတာလည္းပဲ ဒီေနရာမွာ ကံလို႕ေျပာလိုက္တာ၊ ဒါက သဟဇာတကမၼ။


နာနာကၡဏိကကမၼ

နာနာကၡဏိကကမၼက်ေတာ့ ဒါမ်ဳိး မဟုတ္ေတာ့ဘူး၊ ဒါေၾကာင့္မို႕ ပ႒ာန္း ပါဠိေတာ္မွာ -
“ကုသလာကုသလံ ကမၸံ ၀ိပါကနံ ခႏၶာနံ ကဋတၱာ စ ရူပါနံ ကမၼပစၥေယန ပစၥေယာ” လို႕ ေဟာတယ္။
ကုသလာကုသလံ ကမၸံ - ကုသိုလ္အကုသိုလ္ကံသည္ (၀ါ) ကုသိုလ္ အကုသိုလ္ေစတနာသည္၊ ၀ိပါကာနံ ခႏၶာနံ - ကံတရားက ထုတ္လုပ္တဲ့ ၀ိပါက္နာမကၡႏၶာတို႕အားလည္းေကာင္း၊ ကဋတၱာ စ ရူပါနံ - ကဋတၱာရုပ္လို႕ဆိုတဲ့ ကမၼဇရုပ္တို႕အားလည္းေကာင္း၊ ကမၼပစၥေယန - ကမၼပစၥယသတၱိျဖင့္၊ ပစၥေယာ ဥပကာရေကာ - ေက်းဇူးျပဳတတ္ပါေပ၏။
ဒါက အမ်ားေျပာေနတဲ့ ကံပဲ၊ ေကာင္းတာလုပ္ရင္ ေကာင္းက်ဳိးရတယ္၊ မေကာင္းတာလုပ္ရင္ မေကာင္းက်ဳိးရတယ္လို႕ အမ်ားေျပာေနၾကတဲ့ ကံပဲ၊ ကံသာလွ်င္ ကိုယ္ပိုင္ဥစၥာဆိုတာလည္း ဒါကို ေျပာတာ။
ကုသိုလ္ကံနဲ႕ အကုသိုုလ္ကံသည္ ဘယ္သူ႕ကို ျဖစ္ေစတုန္းဆိုေတာ့ ၀ိပါက္နာမကၡႏၶာဆိုတဲ့ အက်ဳိးေတြကို ျဖစ္ေစတယ္၊ ေနာက္ ကဋတၱာရုပ္ ဆိုတဲ့ ကမၼဇရုပ္ေတြကိုလည္း ေဟာဒီကံက ျဖစ္ေစတယ္ေနာ္၊ ဘ၀တစ္ခုမွာ အစျပဳတဲ့အခ်ိန္မွာ ကံကေန ထုတ္လုပ္လိုက္တာ ၀ိပါက္နဲ႕ ကမၼဇရုပ္ပဲေလ။

ပဋိစၥသမုပၸါဒ္မွာ ၾကည့္မယ္ဆိုလို႕ရိွရင္ “သခၤါရပစၥယာ ၀ိညာဏံ” ဆိုတဲ့ အပိုင္းကို ၾကည့္ရမယ္၊ သခၤါရဆိုတာ နာနာကၡဏိကကမၼ - ကုသိုလ္ကံနဲ႕ အကုသိုလ္ကံ၊ ထိုကုသိုလ္ကံနဲ႕ အကုသိုလ္ကံဆိုတဲ့ ေစတနာက “သခၤါရပစၥယာ ၀ိညာဏံ” လို႕ဆိုတဲ့ အဓိကပဋိသေႏၶ၀ိညာဏ္စိတ္ကို ျဖစ္ေစတယ္၊ အဲဒီပဋိသေႏၶ၀ိညာဏ္စိတ္ကို ပဋိသေႏၶအခါမွာ ျဖစ္ေစၿပီးေတာ့ ပ၀တၱိအခါမွာလည္းပဲ အဲဒီ၀ိပါက္ေတြဟာ ကံတရားရဲ႕အက်ဳိးအေနနဲ႕ ျဖစ္ၾကတယ္။
ဒီ ၀ိပါကဆိုတဲ့ စကားလံုးက “၀ိ” ဆိုတာ ဘာကို ေျပာတာလဲ၊ “ပါက” ဆိုတာ ဘာကို ေျပာတာလဲဆိုတာ မွတ္ဖို႕ လိုတယ္၊ “၀ိ” ဆိုတာ မတူညီတဲ့ သဘာ၀တရား၊ ဘာကို ရည္ညႊန္းတာတုန္းဆိုေတာ့ ကုသိုလ္နဲ႕ အကုသိုလ္သည္ မတူညီေသာသဘာ၀ ရိွတယ္၊ ကုသိုလ္နဲ႕ အကုသိုလ္သည္ ကြဲျပားျခားနားၾကတဲ့ သဘာ၀တရားေတြ ျဖစ္တယ္၊ အဲဒီကုသိုလ္နဲ႕ အကုသိုလ္ကို ရည္ညႊန္းၿပီး “၀ိ” လို႕ ေျပာတာ၊ “ပါက” ဆိုတာ အက်ဳိးတရားတဲ့၊ ကုသိုလ္အကုသိုလ္ေတြက ထုတ္လုပ္လိုက္တဲ့ အက်ဳိးတရား နာမ္တရားကို “၀ိပါက” လို႕ ေခၚတယ္၊ ျမန္မာစကားထဲမွာလည္းပဲ “၀ိပါက္၊ ၀ိပါက္” နဲ႕ ေျပာၾကတယ္ေလ။
ဒီေနရာမွာ ၀ိပါကဆိုတဲ့ စကားလံုးက အက်ဳိးမွန္သမွ်ကို ရည္ညႊန္းတာ မဟုတ္ဘူး၊ ၀ိပါက္နာမကၡႏၶာလို႕ ဆိုတဲ့အတိုင္း ေစတနာရဲ႕အက်ဳိးျဖစ္တဲ့ ၀ိပါက္စိတ္ ေစတသိက္ေတြကိုသာ ရည္ညႊန္းတယ္၊ က်န္တာကို မရည္ညႊန္းဘူး၊ ၀ိပါက္စိတ္က ၃၆ မ်ဳိး ရိွတယ္။

အဲဒီေတာ့ “သခၤါရပစၥယာ ၀ိညာဏံ” လို႕ ဆိုတဲ့ေနရာမွာ ပဋိသေႏၶအခါမွာဆိုရင္ ဘယ္ႏွစ္ခု ေကာက္ရတုန္းဆို - ပဋိသေႏၶစိတ္က ၁၉ ခု ရိွတယ္၊ ၀ိညာဏအရ စိတ္ ၁၉ ခု ပဲ ေကာက္တယ္၊ ကမၼပစၥည္းက ထုတ္လုပ္လိုက္တဲ့ စိတ္ ၁၉ ခု ဆိုတာ ဘာေတြလဲဆိိုေတာ့ အကုသိုလ္ရဲ႕အက်ဳိးျဖစ္တဲ့ ဥေပကၡာသႏၱီရဏစိတ္က တစ္ခု၊ ကုသုိလ္စိတ္ရဲ႕အက်ဳိးျဖစ္တဲ့ ဥေပကၡာသႏၱီရဏစိတ္က တစ္ခု၊ မဟာ၀ိပါက္စိတ္က ၈ခု၊ ရူပါ၀စရ၀ိပါက္စိတ္က ၅ခု၊ အရူပါ၀စရ၀ိပါက္စိတ္္က ၄ခု၊ ေပါင္းလိုက္ေတာ့ အဲဒီ ၁၉ ခုကို ပဋိသေႏၶစိတ္ ၁၉ ခုလို႕ ေခၚတာ၊ အဲဒီပဋိသေႏၶစိတ္ ၁၉ ခုဟာ ကုသိုလ္အကုသိုလ္ေစတနာက ထုတ္လုပ္လိုက္တဲ့ အက်ဳိးတရားပဲ၊ ၀ိပါကာနံခႏၶာနံ ဆိုတာ ဒါေျပာတာ။
ေနာက္ က်န္တဲ့၀ိပါက္စိတ္ေတြေရာဆိုေတာ့ ပ၀တၱိအခါမွာ ထုတ္လုပ္တယ္၊ ပဋိသေႏၶအခါ ပ၀တၱိအခါလို႕ အခါ ၂ မ်ဳိး မွတ္ထားရမယ္၊ ဘ၀တစ္ခုအစျပဳတဲ့ အခ်ိန္ကေလးကို ပဋိသေႏၶ၊ ဆက္လက္ရွင္သန္ၿပီးေတာ့ ေသသည္ထိေအာင္က ပ၀တၱိ၊ အဲဒီႏွစ္ခုလံုးးမွာရိွတဲ့ အက်ဳိး၀ိပါက္ေတြ မွန္သမွ်ဟာ ကံက ထုတ္လုပ္တယ္တဲ့၊ ဒါက ကမၼပစၥေယာနဲ႕ဆိုင္တဲ့ အရာေတြ။
ရုပ္တရားနဲ႕ ပတ္သက္ၿပီး ကမၼဇရုပ္ဆိုတာ ရိွတယ္၊ အဲဒီ ကမၼဇရုပ္ဆိုတာ ရိွတယ္၊ အဲဒီ ကမၼဇရုပ္ေတြကလည္းပဲ ေဟာဒီကံရဲ႕ အက်ဳိးပဲ၊ ကံကေန ထုတ္လုပ္လိုက္တာ၊ အဓိကက်တဲ့ ကမၼဇရုပ္ (သို႕မဟုတ္) ကံတစ္ခုတည္းေၾကာင့္ျဖစ္တဲ့ ကမၼဇရုပ္က ၉ ခု ရိွတယ္၊ မ်က္စိအၾကည္ နားအၾကည္ ႏွာေခါင္းအၾကည္ လွ်ာအၾကည္ ကိုယ္အၾကည္ ဆိုတဲ့ ပသာဒရုပ္ ၅ ခု၊ ဣတၱိဘာ၀ ပုမၻာ၀လို႕ ဆိုတဲ့ ဖိုမရုပ္က ၂ခု၊ ဟဒယလို႕ဆိုတဲ့ အခ်ဳိ႕ေသာစိတ္တို႕ရဲ႕ မီွရာ တည္ရာျဖစ္တဲ့ရုပ္က ၁ ခု၊ ေနာက္ ဇီ၀ိတရုပ္၊ ေပါင္းလိုက္တဲ့ အခါက်ေတာ့ ၉ ခု၊ အဲဒီ ၉ ခုေသာ ရုပ္ေတြဟာ ကံသက္သက္ေၾကာင့္ပဲ ျဖစ္တယ္၊ ဒါ ကံကေန ထုတ္တာ။

ဓာတ္ႀကီးေလးပါးတို႕ ဓာတ္ႀကီးေလးပါးနဲ႕ အျမဲတမ္းမီွတြဲၿပီးေနတဲ့ ဥပါဒါရုပ္တို႕ ၊ အ႒ကလာပ္ ရုပ္ ၈ခုေပါ့၊ အ႒ကလာပ္ရုပ္ ၈ ခု က ကံက ထုတ္တာ ရိွတယ္၊ စိတ္ကထုတ္တာ ရိွတယ္၊ ဥတုကထုတ္တာ ရိွတယ္၊ အာဟာရကထုတ္တာရိွတယ္၊ မတူညီဘူးေပါ့၊ အဲဒီေတာ့ ကံသက္သက္က ထုတ္တာေတာ့ ခုနက ၉ ခုေပါ့၊ အခုေျပာခဲ့တဲ့ အဲဒီ ၉ခုနဲ႕ ျဖစ္ႏိုုင္ေျခရိွတဲ့ က်န္တဲ့ရုပ္ေပါ့၊ အဲဒါေတြကို ကဋတၱာရုပ္လို႕ ေခၚတယ္၊ ကမၼဇရုပ္ကို ပ႒ာန္းပါဠိေတာ္က ကဋတၱာရုပ္လို႕ သံုးတယ္။
ဒါေၾကာင့္မို႕ ပ႒ာန္းပါဠိေတာ္မွာ -
“ကုသလာကုသလံ ကမၼံ ၀ိပါကာနံ ခႏၶာနံ ကဋတၱာ စ ရူပါနံ ကမၼပစၥေယန ပစၥေယာ” တဲ့။
ကုသလာကုသလံ ကမၼံ - ကုသိုလ္အကုသိုလ္ေစတနာသည္၊ ၀ိပါကာနံ ခႏၶာနံ - ၀ိပါက္နာမကၡႏၶာတို႕အားလည္းေကာင္း၊ ကဋတၱာ စ ရူပါနံ - ကဋတၱာရုပ္လို႕ဆိုတဲ့ ကမၼဇရုပ္တို႕အားလည္းေကာင္း၊ ကမၼပစၥေယန - နာနာကၡဏိကကမၼပစၥယသတၱိျဖင့္၊ ပစၥေယာဥပကာရေကာ - ေက်းဇူးျပဳတတ္သည္၊ ေဟာတိ - ျဖစ္၏လို႕ ကမၼပစၥေယာမွာ ကံအေၾကာင္းကို ဒီလိုေဟာတယ္၊ ကံအေၾကာင္းက ေျပာရမယ္ဆိုလို႕ရိွရင္ အင္မတန္မွ က်ယ္ျပန္႕တယ္ေပါ့။

အကုသလကမၼ
နာနာကၡဏိကကမၼ ျဖစ္တဲ့ အကုသိုလ္ေစတနာကိုၾကည့္၊ အကုသိုလ္ေစတနာနဲ႕ ပတ္သက္ၿပီးေျပာမယ္၊ အကုသိုလ္စိတ္ ၁၂ ခုလံုးဟာ ေစတနာနဲ႕ ယွဥ္တာခ်ည္းပဲ၊ အကုသိုလ္စိတ္ ၁၂ ခုလံုးမွာ ရိွတဲ့ေစတနာသည္ အကုသိုလ္ကံေနာ္၊ အကုသိုလ္ကံ ဘယ္ႏွစ္ခုရိွလဲလို႕ ေျပာရင္ အကုသိုလ္စိတ္ ၁၂ခု ရိွသည့္အတြက္ေၾကာင့္ ေစတနာ ၁၂ခု ရိွတယ္၊ စိတ္္နဲ႕ေျပာမယ္ဆိုရင္ ေလာဘမူစိတ္ ၈ ခုမွာ ေစတနာ ၈ခု၊ ေဒါသမူစိတ္ ၂ခုမွာ ေစတနာ ၂ခု၊ ေမာဟမူစိတ္ ၂ခုမွာ ေစတနာ ၂ခု၊ ေပါင္းလိုက္ရင္ ၁၂ခု၊ အဲဒီ ၁၂ခုထဲက ေမာဟမူစိတ္ထဲမွာ ဥေပကၡာသဟဂုတ္ဥဒၶစၥသမၸယုတ္လို႕ ဆိုတဲ့ ေနာက္ဆံုးအကုသိုလ္စိတ္မွာ ဥဒၶစၥနဲ႕ ယွဥ္လာတဲ့ ေစတနာက ပဋိသေႏၶအက်ဳိးကို မထုတ္လုပ္ဘူးတဲ့၊ ဘ၀တစ္ခုကို အက်ဳိးမေပးႏိုင္ဘူးေပါ့။
ဒါေၾကာင့္ ဥဒၶစၥေစတနာ မပါတဲ့ အကုသိုလ္ေစတနာ ၁၁ ခုသည္ အကုသလ ၀ိပါက္ ဥေပကၡာသႏၱီရဏစိတ္ဆိုတဲ့ ပဋိသေႏၶအက်ဳိးကို ထုတ္လုပ္ပါတယ္တဲ့၊ ကမၼပစၥယသတၱိနဲ႕ ထုတ္လုပ္တယ္။ ဥဒၶစၥေစတနာကေတာ့ ပဋိသေႏၶအက်ဳိးကို မေပးဘူးတဲ့။ က်န္တဲ့ေစတနာေတြအကုန္လံုး ပဋိသေႏၶအက်ဳိးကို ေပးႏို္င္တယ္၊ သူတို႕ေပးတဲ့ ပဋိသေႏၶအက်ဳိးဆိုတာ ဘယ္၀ိပါက္စိတ္လဲလို႕ ေျပာလို႕ရိွရင္ အကုသလ ၀ိပါက္ ဥေပကၡာသႏၱီရဏစိတ္။
ပ႒ာန္းနားလည္ဖို႕ အဘိဓမၼာအေျခခံ သင္ထားဖို႕ လိုတယ္ေပါ့၊ နားလည္ေအာင္ေျပာဖို႕ အရပ္သံုုးနဲ႕ ေျပာမယ္ဆိုလို႕ရိွရင္ ေဟာဒီေစတနာ ၁၁ ခုေၾကာင့္ သတၱ၀ါေတြဟာ ဘယ္မွာျဖစ္ရတုန္းဆိုရင္ ငရဲျဖစ္တာရိွတယ္၊ အဲဒီ ငရဲ တိရစၦာန္ ျပိတၱာျဖစ္တာ ရိွတယ္၊ အသူရကာယ္ဘံုမွာျဖစ္တာ ရိွတယ္၊ အဲဒီ ငရဲ တိရိစၦာန္ ျပိတၱာ အသူရကာယ္မွာျဖစ္တဲ့ ပုဂၢိဳလ္ေတြရရိွတဲ့ သေႏၶစိတ္သည္ အခုေျပာတဲ့ အကုသလ၀ိပါက္ ဥေပကၡာသႏၱီရဏစိတ္ပဲ၊ ဒါေၾကာင့္မို႕ အပါယ္ ၄ ဘံုသားတို႕ရဲ႕ သေႏၶစိတ္ဟာ တူတူပဲ။
ဒါျဖင့္ စဥ္းစားစရာ ရိွတယ္၊ အကုသိုလ္က ထုတ္္လုပ္လိုက္လို႕ သူတို႕ဘ၀ဟာ ဥေပကၡာသႏၱီရဏဆိုတဲ့ ပဋိသေႏၶစိတ္နဲ႕ စၾကရတယ္၊ ပဋိသေႏၶစိတ္ခ်င္း တူပါလ်က္သားနဲ႕ ခံရတဲ့ ဒုကၡခ်င္းက်ေတာ့ တူရဲ႕လား၊ မတူဘူး၊ ဘာျဖစ္လို႕ ကြဲျပားျခားနားရသလဲ? စဥ္းစားစရာတစ္ခု၊ အကုသိုလ္က အက်ဳိးေပးလိုက္တဲ့ သေႏၶ စိတ္ခ်င္း တူလ်က္သားနဲ႕ ငရဲဘံုမွာျဖစ္တဲ့ အကုသလ၀ိပါက္ ဥေပကၡာသႏၱီရဏနဲ႕ သေႏၶေနတဲ့ ငရဲသားေတြက်ေတာ့ နိရယဆိုတာ ခ်မ္းသာသုခ တစ္စက္မရိွတဲ့ ဘံုဘ၀၊ အင္မတန္မွ ဆင္းရဲတယ္၊ ဒါ အဆိုးဆံုုးကို ေျပာမယ္ဆိုရင္ေနာ္၊ သူ႕ထက္ နည္းနည္း သက္သာတာက တိရစၦာန္၊ အသူရကာယ္တို႕ ျပိတၱာတို႕က အပါယ္ဘံုထဲမွာ သက္သာတယ္လို႕ ေျပာရမယ္၊ အဲဒီထက္ ဆိုးတာက တိရစၦာန္၊ တိရစၦာန္ထက္ ဆိုးတာက ငရဲ၊ ဒီလို သြားတယ္ေနာ္။
ျမတ္စြာဘုရားက မဟာသီဟနာဒသုတ္မွာ ေဟာထားတာ ရိွတယ္၊ ငရဲဘံုကို မီးက်ီးတြင္းနဲ႕ ဥပမာေပးထားတယ္၊ မီးက်ီးတြင္းႀကီးထဲ က်သြားတဲ့ပုဂၢိဳလ္ရဲ႕ ဒုကၡကို စဥ္းစားသာ ၾကည့္ေတာ့၊ မီးက်ီးေတြရဲရဲနီေနတဲ့ မီးက်ီးတြင္းႀကီးထဲက်သြားတဲ့ ပုဂၢိဳလ္ရဲ႕ ဒုကၡ၊ အဲဒါ ငရဲဘံုေရာက္တယ္ဆိုတာ မီးက်ီးတြင္းႀကီးထဲ က်တာမ်ဳိးပဲတဲ့၊ တိရစၦာန္ဘံုေရာက္တဲ့ပုဂၢိဳလ္ေတြက်ေတာ့ မစင္တြင္းက်တာနဲ႕ တူတယ္၊ ဒါ တိရစၦာန္ေတြက်ေတာ့ ခုနက မီးက်ီးတြင္းနဲ႕စာရင္ မစင္တြင္းက သက္သာတယ္လို႕ ေျပာရမွာေပါ့။
ျပိတၱာနဲ႕ အသူရကာယ္ကိုေတာ့ ေပါင္းၿပီး ေဟာေလ့ရိွတယ္၊ အျမဲတမ္းေနာ္၊ အပါယ္ ၄ ဘံု လို႕ ေျပာေပမယ့္လို႕ သုတၱန္ေတြမွာေတာ့ အပါယ္ ၃ ဘံုပဲ ေျပာတယ္၊ ျပိတၱာဘံုက်ေတာ့ အင္မတန္မွ ပူျပင္းတဲ့ေနရာမွာ ေအာက္ခံေျမက ေက်ာက္ဆူးငုတ္ေတြ ထြက္ၿပီးေတာ့ အင္မတန္မွ ၾကမ္းတမ္းတဲ့ေျမေပၚမွာ ေပါက္တဲ့ အရိပ္က်တဲ့သစ္ပင္၊ အဲဒီသစ္ပင္ရိပ္မွာေနရတဲ့ ဒုကၡမ်ဳိးနဲ႕ တူတယ္လို႕ ျပိတၱာကို အဲဒီလိုေဟာတယ္၊ ဥပမာေပးထားတာေလးေတြေနာ္။
အဲဒီေတာ့ သေႏၶစိတ္ခ်င္းက တူလ်က္သားနဲ႕ ငရဲဘံုက သတၱ၀ါေတြ ဘာလို႕ ပိုဒုကၡေရာက္တုန္းဆိုရင္ အကုသိုလ္လုပ္တဲ့စြမ္းအားခ်င္း မတူဘူးလို႕ ဒီလို ေျပာရမယ္၊ ဘယ္အရာပဲျဖစ္ျဖစ္ level တုိ႕ degree တို႕ဆိုတာ ရိွတယ္ေနာ္၊ ကုသိုလ္လုပ္လည္းပဲ ကုသိုလ္စိတ္စြမ္းအားခ်င္း တူရဲ႕လား၊ မတူဘူး၊ ဒါနလုပ္လုပ္၊ သီလေဆာက္တည္ ေဆာက္တည္၊ ဘာ၀နာကမၼ႒ာန္း ပြားမ်ားအားထုတ္ အားထုတ္၊ ျဖစ္ေပၚတဲ့ စိတ္စြမ္းအားခ်င္းက တစ္ေယာက္နဲ႕တစ္ေယာက္ မတူဘူး၊ အရိွန္ခ်င္းလည္း မတူဘူး၊ အဟုန္ခ်င္းလည္း မတူဘူး၊ သို႕ေသာ္ လွဴတာဆို ဒါနပဲ၊ ေဆာက္တည္တာေတြက က်င့္သံုးတာက သီလပဲ၊ ပြားမ်ားအားထုတ္တာက ဘာ၀နာပဲ၊ ဒါခ်င္းက်ေတာ့ တူတယ္ေနာ္၊ level တို႕ degree ဆိုတာ မတူဘူး၊ ဆိုလိုတာက quality မတူဘူး၊ ကံတရားရဲ႕ quality မတူဘူး၊ quality မတူေပမယ့္လို႕ ပစၥည္းဟာ ဒီပစၥည္းပဲ မဟုတ္လားေနာ္၊ ခုေခတ္သံုးေနတဲ့ပစၥည္းေတြ ၾကည့္ေလ၊ quality မတူဘူးဘဲ ေျပာၾကတာပဲ၊ သို႕ေသာ္ နာမည္တို႕ ပစၥည္းတို႕မတူဘူးလား၊ ဒါပဲ၊ သံုုးရတာလည္း ဒါပဲ။
ဥပမာ Radio ေလးတစ္လံုးဆိုပါေတာ့၊ ဘယ္ႏိုင္ငံကလုပ္တယ္၊ လုပ္တဲ့ ႏိုင္ငံေတြကိုၾကည့္ၿပီး ဒါက quality ေကာင္းတယ္၊ ဒါက quality မေကာင္းဘူး ေျပာၾကတယ္၊ အဲဒီ quality ေကာင္းတာနဲ႕ မေကာင္းတာမွာ quality မေကာင္းလို႕ သူ႕ကို Radio မေခၚရဘူး၊ ဒီလိုမဟုတ္ဘူး၊ သူလည္း Radio ပဲ၊ quality ေကာင္းတာလည္း Radio ပဲေနာ္။
အဲဒီလိုပဲ ကံတရားရဲ႕ quality အရ ထုတ္လုပ္လိုက္တဲ့ အက်ဳိးတရားေတြဟာ quality ခ်င္း ကြာသြားတယ္တဲ့၊ ငရဲက်တဲ့အခါက်ေတာ့ quality အျမင့္ဆံုးေပါ့၊ အဲဒါေၾကာင့္မို႕လို႕ အခံရဆံုးလို႕ ေျပာရမွာေပါ့၊ သူ႕ထက္နည္းနည္း quality ေလ်ာ့ရင္ တိရစၦာန္ေပါ့၊ ဒီထက္ေလ်ာ့သြားလို႕ရိွရင္ ျပိတၱာေပါ့၊ သေႏၶစိတ္္ခ်င္း တူေပမယ့္လို႕ သူတို႕ခံစားရတာခ်င္း မတူဘူး။
ထို႕အတူပဲ ၾကည့္ - လူစဥ္မမီတဲ့လူေတြရဲ႕ သေႏၶစိတ္က်ေတာ့ ကုသလ ၀ိပါက္ ဥေပကၡာသႏၱီရဏ လို႕ ေခၚတယ္၊ သာမန္လူသားေတြ လူစဥ္မီတဲ့လူသားေတြြရဲ႕ ပဋိသေႏၶစိတ္ဟာ မဟာ၀ိပါက္စိတ္ပဲ၊ သိုု႕ေသာ္ ခ်မ္းသာသုခရတာခ်င္း တူၾကရဲ႕လား၊ မတူဘူး၊ ဒါလည္း စဥ္းစားၾကည့္ေပါ့၊ ဒါျဖင့္ မတူတာ ဘာျဖစ္လို႕ မတူတာတုန္းလို႕ အေျဖရွာရင္ quality မတူဘူးလို႕ ေျပာရမယ္။
ဒါေၾကာင့္မို႕လို႕ သုတၱန္ပါဠိေတာ္ေတြမွာ ဒါနေကာင္းမႈကို နည္းနည္း၊ သီလေကာင္းမႈကို နည္းနည္း၊ ဘာ၀နာ လံုး၀မပါဘူးဆိုရင္ လူ႕ျပည္ ျဖစ္တယ္၊ ဒါန ေကာင္းမႈ လြန္လြန္ကဲကဲ၊ သီလေကာင္းးမႈ လြန္လြန္ကဲကဲ၊ ဘာ၀နာေကာင္းမႈ မပါဘူးဆိုရင္ နတ္ျပည္ ျဖစ္တယ္ ဆိုတာ ၾကည့္ - နည္းနည္းနဲ႕ လြန္လြန္ကဲကဲ ဆိုတာ quality ကို ေျပာတာ၊ လူ႕ဘံုဘ၀ကို အက်ဳိးေပးတဲ့ဒါနနဲ႕ နတ္ျပည္နတ္ဘ၀ ေရာက္သြားတဲ့ဒါန quality ခ်င္း မတူဘူးလို႕ ေျပာရမယ္၊ ဒီလို ဆိုလိုတာေပါ့၊ အဂၤုတၱိဳရ္ ပုညၾကိယာ၀တၳဳသုတ္မွာ ဒီအတိုင္း ရိွတယ္၊ ဒါေလးက သတိထားမိဖို႕ လိုတယ္ေပါ့၊ လူခ်မ္းသာနဲ႕ နတ္ခ်မ္းသာ မတူတာဟာ quality မတူလို႕၊ သေႏၶ စိတ္ခ်င္းက်ေတာ့ တူတူပဲ၊ ကားေတာင္မွ ကားလို႕ေခၚရေပမယ့္လို႕ အမ်ဳိးအစား မတူရင္ တန္္ဖိုးခ်င္းတူရဲ႕လား၊ မတူဘူး၊ အဲဒီလိုပဲ တန္ဖိုးမတူတာကို ေျပာတာေနာ္၊ ကြဲျပားျခားနားမႈဆိုတာ သဘာ၀မွာလည္း ဒီအတိုင္းပဲရိွတယ္။
လူ႕ဘံုလူ႕ဘ၀ကို ျမတ္စြာဘုရားက ဘာနဲ႕ ဥပမာေပးထားတုန္းလို႕ဆိုေတာ့ အရိပ္ေကာင္းေကာင္းသစ္ပင္နဲ႕ ဥပမာေပးထားတယ္၊ အင္မတန္အရိပ္ေကာင္းတဲ့ သစ္ပင္ႀကီးေအာက္မွာ ထိုင္ေနရၿပီးေတာ့ “ေၾသာ္ ေအးလိုက္တာ” ဆိုတဲ့ အေနအထားမ်ဳိး၊ သို႕ေသာ္ အရိပ္ေကာင္းတဲ့ သစ္ပင္ႀကီးလို႕ ဆိုေပမယ့္ ထိုင္ေနရတဲ့ေနရာက ေျမႀကီးေပၚမွာ ဆိုလို႕ရိွရင္ သိုု႕မဟုတ္ ေနေစာင္းလာလို႕ရိွရင္လည္း ေနပူက ၀င္လာႏိုင္ေသးတယ္၊ မိုးရြာလို႕ရိွရင္လည္း လြတ္ပါ့မလား၊ မလ�

Credit to Ko Thein Naing Ohn
 

No comments:

Post a Comment

Gold price estimated