ပ႒ာန္းတရားကိုစာေပအေနနဲ႕ေလ့လာသူမ်ားအေနနဲ႕ ပစၥည္း၊ ပစၥယုပၸန္ တို႕ကို ေရွးဦးစြာမွတ္ရမယ္။ ပစၥည္းဆိုတာ အေၾကာင္းတရား၊ ပစၥယုပၸန္ဆိုတာ ထိုအေၾကာင္းတရားေၾကာင့္ ျဖစ္ေပၚလာတဲ့အက်ဳိးတရား သို႕မဟုတ္ ပစၥယုပၸန္ဆိုတာ - (ပစၥည္းတရား အေၾကာင္းတရားကေန) ေက်းဇူးျပဳထားတဲ့ အက်ဳိးတရားလို႕ ဒီလို အဓိပၸာယ္ရတယ္။ ပစၥယဆိုတဲ့စကားလံုးကို ျမန္မာလိုပစၥည္းလို႕ျပန္လိုက္တာ၊ အေၾကာင္းတရားလို႕ေျပာတာ။ ဒီမွာ ပစၥည္းဆိုတာ အေထာက္အကူျပဳတဲ့ အေၾကာင္းတရားလို႕ အဓိပၸာယ္ရတယ္။ ပစၥယုပၸန္ဆိုတဲ့ စကားလံုးက ပစၥယုပၸႏၷဆိုတဲ့ စကားလံုးက ျဖစ္ေပၚလာတာျဖစ္လို႕ အေၾကာင္းတရားေၾကာင့္ျဖစ္ေပၚလာတဲ့ အက်ဳိးတရား သို႕မဟုတ္ အေၾကာင္းတရားကေန ေက်းဇူးျပဳထားတဲ့တရားလို႕ ဒီလို အဓိပၸာယ္ရတယ္။
ေဟတုပစၥည္းဆိုတာ ဘယ္သူ႕ေခၚတာတုန္းဆိုယင္ ဟိတ္ေျခာက္ပါးကိုေခၚတယ္။ ဟိတ္ေျခာက္ပါးလို႕ဆိုတာ အဘိဓမၼာသင္ဖူးတဲ့သူေတြအေနနဲ႕႔ေတာ့ ဒီေလာက္ေျပာလိုက္ယင္သိတယ္ေပါ့။ အဘိဓမၼာမသင္ဖူးးတဲ့သူေတြအေန
နဲ႕ေတာ့ ဟိတ္ေျခာက္ပါးဆိုတာ ဘာေတြပါလိမ့္လို႕ ဒီလိုထင္ေကာင္းထင္လိမ့္မယ္။
ေဟတုဆိုတဲ့ အဓိပၸာယ္က အက်ဳိးတရားေတြကို ရွင္သန္ေနေအာင္ ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ေနေအာင္ ခိုင္မာေနေအာင္ ေက်းဇူးျပဳေနတဲ့ အေၾကာင္းတရားလို႕ အဓိပၸာယ္ရတယ္။
အဲဒီ ေဟတုဆိုတဲ့နံမည္နဲ႕ေဟာထားတဲ့တရားက ေျခာက္မ်ဳိးပဲရိွတယ္။ ပိဋကတ္သံုးပံုမွာလိုက္ၾကည့္
လိုက္လို႕ရိွယင္ အဘိဓမၼာမွာ ေဟတုကေျခာက္မ်ဳိးပဲရိွတယ္။
အဲဒီေျခာက္မ်ဳိးက ေလာဘ ေဒါသ ေမာဟ ၊ အေလာဘ အေဒါသ အေမာဟ။ အေကာင္းဘက္ကသံုးမ်ဳိး၊ အဆိုးဘက္ကသံုးမ်ဳိး၊ ဒီေျခာက္မ်ဳိးပဲရိွတယ္။
အဲဒီေျခာက္မ်ဳိးေသာ သဘာ၀တရားမ်ားသည္ မိမိတို႕နဲ႕ယွဥ္တြဲ ျဖစ္ေပၚလာတဲ့ တရားမ်ားကို အခိုင္အမာျဖစ္သြားေအာင္ အေထာက္အကူျပဳတတ္တယ္လို႕ ဒါဟာ သူတို႕ရဲ႕ ေဟတုသတိၱလို႕ ဒီလိုေျပာတာ ျဖစ္တယ္။
အဲဒီမွာ ေရွးဦးစြာ စာလိုမွတ္မယ္ဆိုယင္ ဟိတ္ေျခာက္ပါးပစၥည္း။ ပစၥယုပၸန္ သဟိတ္စိတ္ ၇၁ ၊ သ ဆိုတာ အတူတကြ၊ ေဟတု ဆိုတာ ဟိတ္။ ဟိတ္နဲ႕ယွဥ္တဲ့စိတ္လို႕ ေျပာတာ၊ ပါဠိျမန္မာေရာၿပီးေတာ့ သံုးထားတဲ့ စကားလံုးျဖစ္ေနတယ္။ (*** သဟိတ္စိတ္ ဆိုတာ ဟိတ္နဲ႕ယွဥ္တဲ့ စိတ္) လို႕ ေျပာတာ ျဖစ္တယ္။ ဟိတ္နဲ႕ယွဥ္တဲ့စိတ္သည္ ၇၁ ရိွတယ္။ ဟိတ္နဲ႕မယွဥ္တဲ့စိတ္က ၁၈ခု ရိွတယ္။ ႏွစ္ခုေပါင္းတဲ့အခါ စိတ္ ၈၉ ဆိုုတာ ရတယ္ေပါ့။ အဲဒီထဲမွာ ယွဥ္တဲ့ေစတသိက္ကိုုၾကည့္လိုက္မယ္ ဆိုလို႕ရိွယင္ ေစတသိက္ ၅၂ အားလံုး ယွဥ္တယ္။
*** သဟိတ္ စိတၱဇရုပ္ဆိုတာ စိတ္သည္ သဟိတ္စိတ္ အဟိတ္စိတ္လို႕ ႏွစ္မ်ဳိးခြဲထားတယ္။
*** ဟိတ္နဲ႕ယွဥ္တဲ့စိတ္၊ ဟိတ္နဲ႕မယွဥ္တဲ့စိတ္။
*** ဟိတ္နဲ႕ယွဥ္တဲ့ စိတ္ေတြေၾကာင့္ျဖစ္တဲ့ ရုပ္ကို သဟိတ္ စိတၱဇရုပ္လို႕ ဒီလိုေျပာတာ။ စိတၱဇ ဆိုတာ စိတၱ က စိတ္ေၾကာင့္ ၊ ဇ က ျဖစ္လာတာ။ အဲဒီအဓိပၸာယ္ စိတ္ေၾကာင့္ျဖစ္တဲ့ရုပ္။ ဒီေနရာမွာ စိတၱဇရုပ္ဆိုတာ စိတ္ကေနထုတ္လုပ္လိုက္တဲ့ ရုပ္တရားေတြကို စိတၱဇရုပ္လို႕ ေခၚတယ္တဲ့။
ေနာက္ သဟိတ္ ပဋိသေႏၶကမၼဇရုပ္ဆိုတာ ပဋိသေႏၶစိတ္ကလည္း သဟိတ္ပဋိသေႏၶရိွတယ္။ အဟိတ္ပဋိသေႏၶ ရိွတယ္ေပါ့။ သဟိတ္ပဋိသေႏၶဆိုတာ ဟိတ္နဲ႕ယွဥ္တဲ့ ပဋိသေႏၶစိတ္၊ ဥပမာ - မဟာ၀ိပါက္ ၈ခု စိတ္နဲ႕ ပဋိသေႏၶေနလို႕ ရိွယင္ သဟိတ္ပဋိသေႏၶစိတ္ ၊ လူေတြမွာ မဟာ၀ိပါက္ စိတ္ ၈ခုဆိုတာနဲ႕ ပဋိသေႏၶ ေနၾကတယ္။
ျဗဟၼာေတြမွာ ရူပ၀စရ စိတ္ ၅ခုနဲ႕ ပဋိသေႏၶေနတယ္။ အရူပ၀စရျဗဟၼာေတြမွာ အရူပ၀စရစိတ္ ၄ခု နဲ႕ ပဋိသေႏၶေနတယ္။
ေနာက္တခ်ဳိ႕ အဆင့္မမီွတဲ့ လူသားေတြၾကေတာ့ ကုုသလ၀ိပါက္သႏၱီရဏဆိုတဲ့ အဟိတ္စိတ္နဲ႕ ပဋိသေႏၶေနတယ္။
က်န္တဲ့ အပၸာယ္ေလးပံုသားအားလံုးသည္ အကုသိုလ္ရဲ႕အက်ဳိးျဖစ္တဲ့ အကုသလ၀ိပါက္သႏၱီရဏစိတ္နဲ႕ပဲ ပဋိသေႏၶေနၾကတယ္။ နံမည္ေတြေခၚရခက္ေနတယ္ဆိုယင္ တိရိစၦာန္ေတြရဲ႕သေႏၶစိတ္လို႕ပဲ ဒီလို မွတ္ထားေပါ့။ ငရဲ တိရိစၦာန္ ျပိတၱာ တို႕ရဲ႕ သေႏၶစိတ္လို႕ ပဲမွတ္ထား။ အဲဒီ သေႏၶစိတ္က အတူတူပဲ။ ငရဲသားေတြရဲ႕သေႏၶစိတ္ရယ္၊ တိရိစၦာန္ေတြရဲ႕သေႏၶစိတ္ရယ္
၊ ျပိတၱာေတြရဲ႕သေႏၶစိတ္ရယ္ အတူတူပဲလို႕ ဒီလို မွတ္ထား။
အဲဒါေတြကို အဟိတ္။
ဒါေၾကာင့္မို႕လို႕ ဗမာေတြက အဟိတ္တိရိစၦာန္လို႕ေျပာၾကတယ္ေလ။ ေလာဘ ေဒါသ ေမာဟ ၊ အေလာဘ အေဒါသ အေမာဟလို႕ဆိုတဲ့ ေကာင္းတဲ့ဟိတ္ေတြနဲ႕ယွဥ္တြဲ
ၿပီးေတာ့ သူတို႕ သေႏၶစိတ္မွာ ျဖစ္ေပၚလာတာ မဟုတ္ဘူး။ ဟိတ္မဲ့သေႏၶစိတ္ေတြနဲ႕ ပဋိသေႏၶေနလာတဲ့ ပုဂၢိဳလ္ေတြတဲ့။ ဒီလို ဆိုလိုတယ္။
အဲေတာ့ ေဟတုပစၥည္းနဲ႕ပစၥယုပၸန္ကို ေရွးဦးစြာ ဒီလို မွတ္ထား . .ေနာ္။
ကဲ . . ေဟတုသတၱိဆိုတာေလးက - သစ္ျမစ္သည္ ေရေသာက္ျမစ္ကေလးဟာ ဘယ္သစ္ပင္က ေရေသာက္ျမစ္ပဲျဖစ္ျဖစ္ ၊ ထိုသစ္ပင္က ရွင္သန္ၿပီးေတာ့ ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ေနတာ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ ရွင္သန္ေနေအာင္ ဘယ္သူက ေထာက္ပံ႕ထားတာတုန္းဆိုယင္ ေရေသာက္ျမစ္က ေထာက္ပံ့ထားတာ၊ အဲဒီ ေရေသာက္ျမစ္ရဲ႕ စြမ္းရည္သတၱိကိုု ေဟတုလို႕ေခၚတယ္၊ ေဟတုသတၱိ။ အခိုင္အမာျဖစ္ေအာင္ ရွင္သန္ေနေအာင္ ေထာက္ပံ့ကူညီထားတဲ့ သတၱိသည္ ထူးျခားတဲ့ သတၱိတစ္ခုုပဲ . . ။
ကဲ . . ေလာဘေလးကို ေျပာရေအာင္ လူတိုင္းလူတိုင္းဟာ လိုခ်င္တဲ့စိတ္ျဖစ္ခဲ့ၾကတယ္၊ ျဖစ္ေနၾကတယ္။ လိုခ်င္တဲ့စိတ္ျဖစ္ၿပီဆိုလို႕ရိွယင္ ထိုလိုခ်င္တဲ့စိတ္ကို ဘယ္သူကေနၿပီးေတာ့ တည္တံ့ေနေအာင္ ျပဳလုပ္ထားလည္းဆိုယင္ လိုခ်င္မႈဆိုတဲ့ ေလာဘတရားက တည္တံ့ေနေအာင္လုပ္ထားတာ။
ထိုလိုခ်င္တဲ့စိတ္ကို အေၾကာင္းျပဳၿပီးေတာ့ စိတၱဇရုပ္ေတြကို ထုတ္လုပ္ေပးေနတယ္။ ႏႈတ္ကထုတ္ေျပာတယ္ဆိုတဲ့ ကုိယ္အမူအရာ၊ ႏႈတ္အမူအရာေတြျဖစ္ေပၚလာတယ္။ အဲဒီ ျဖစ္ေပၚလာေအာင္ ဘယ္သူကေနၿပီးေတာ့ ရွင္သန္ေအာင္ လုပ္ထားသလည္းဆိုယင္ ေဟာဒီ ေလာဘကေလးကလုပ္ထားတယ္။
ဒါေၾကာင့္မို႕လို႕ ဒီေလာဘေလးကို ေဟတုသတၱိလို႕ ေခၚတယ္။ သူ႕ရဲ႕အက်ဳိးဆက္ေတြ ၊ သူ႕ရဲ႕အက်ဳိးတရားေတြ ဆက္လက္ျဖစ္ေပၚေနေအာင္ သူက ခိုင္ခံ့ေနေအာင္ တည္ျမဲေနေအာင္ စြမ္းေဆာင္ၿပီးေတာ့ထားတယ္ . . ဒီ သတၱိကို ေဟတုသတၱိလို႕ ေျပာတာ ျဖစ္တယ္။
ကဲ . . လူေလာကမွာလြယ္လြယ္ေျပာမယ္ဆိုယင္ေတာ့ ၊ စာလိုေျပာယင္ေတာ့
*** ေလာဘနဲ႕ ေလာဘမူလစိတ္လို႕ ႏွစ္မ်ဳိးခြဲရမယ္။
ေလာဘဆိုတာ လိုခ်င္တဲ့သေဘာေလးကိုေျပာတာ အဲဒီ လိုခ်င္တဲ့သေဘာေလးသည္ ေလာဘမူလစိတ္နဲ႕ယွဥ္တြဲၿပီးေတာ့ ျဖစ္တဲ့ ေစတသိက္တရားသာ ျဖစ္တယ္။ အဲဒီေလာဘမူလစိတ္ ျဖစ္လာလို႕ရိွယင္ ေလာဘေစတသိက္တခုတည္းသာျဖစ္တာ မဟုုတ္ဘူး၊ က်န္တဲ့ ေစတသိက္ေတြလည္း ျဖစ္ေသးတယ္။ အားလံုး ေလာဘမူစိတ္ ၈ခု မွာ ျဖစ္ခြင့္ရိွတဲ့ ေစတသိက္အေပါင္းဟာ ေလာဘအပါအ၀င္ ဆိုလိုရိွယင္ ၂၂ ခု ရိွတယ္ေပါ့။
ထိုလိုခ်င္တဲ့စိတ္ဆိုတာ စိတ္ ေစတသိက္ေပါင္းလိုက္မယ္ဆိုလို႕ ရိွယင္ ေစတသိက္က ၂၂ခု ၊ စိတ္က ၈ခု။ သို႕မဟုတ္ စိတ္ ၁ခုနဲ႕ ေစတသိက္ ၂၂ခု ၊ ေပါင္းလိုက္ယင္ ၂၃ခု ။ ၂၃ခုကို တခုတခုတြက္ထားလို႕ ရိွယင္ လူေတြ ေျပာေနၾကတဲ့ လိုခ်င္တဲ့စိတ္ ဆိုတာ . . အဲဒါကို ေျပာတာ . . ။ အဲဒီလိုခ်င္တဲ့စိတ္ကေလး မိမိရဲ႕ရင္ထဲ ႏွလံုးထဲမွာ ခိုင္မာေနေအာင္ ဘယ္သူကလုပ္ေပးေနလည္းဆိုယင္ . . လိုခ်င္တယ္ ဆိုတဲ့ ေလာဘကေန ၿပီးလုပ္ေပးေနတာ၊ သူ႕မွာ ဒီလုိသတၱိအထူးရိွတယ္လို႕ ဒီလို ေျပာတာ . . ။
အဲေတာ့ အျခားေစတသိက္ေတြမွာ ဒီလို စြမ္းရည္သတၱိရိွလားဆိုေတာ့ . .*** မရိွဘူး။
ဒီစိတ္ထဲဲမွာဆိုယင္ ေလာဘသည္ ေဟတုသတၱိနဲ႕ေက်းဇူးျပဳထားတဲ့ စြမ္းရည္သတၱိထဲမယ္ . . ဥပမာမယ္ . . ဒိ႒ိဆိုတဲ့ တရားဟာလည္း လိုခ်င္တဲ့စိတ္ထဲမွာ ယွဥ္တြဲၿပီးေတာ့ ျဖစ္ေပၚလာတယ္။ မာနဆိုတဲ့ တရားဟာလည္းပဲ လိုခ်င္တဲ့စိတ္နဲ႕ ယွဥ္တြဲၿပီး့ ျဖစ္ေပၚလာတယ္။ အဲဒီ ဒိ႒ိတို႕ မာနတို႕မွာ . . ဒီေလာဘစိတ္ကို ထိန္းထားႏိုုင္စြမ္း ရိွရဲ႕လားဆိုေတာ့ မရိွဘူး၊ ဒီသတၱိ သူတို႕မွာ မရိွဘူး။
ဥပမာမယ္ ေလာဘမူစိတ္ ၈ခု မွာ ယွဥ္တဲ့ ေစတသိက္ေတြ . . ဖႆဆိုတာရိွတယ္၊ ေ၀ဒနာဆိုတာရိွတယ္၊ သညာဆိုတာရိွတယ္။
ေစတနာရိွတယ္။ ဧကဂၢတာရိွတယ္။ ဇိ၀ိတိေျႏၵရိွတယ္။ မနသိကာရရိွတယ္။ အဲဒါေတြက လိုခ်င္တဲ့စိတ္ကေလးကို သူတို႕ ထိမ္းထားႏိုင္သလားဆိုေတာ့ မထိမ္းႏိုင္ဘူးး။
လိုခ်င္တဲ့စိတ္ေပၚလာလို႕ရိွယင္ သူတို႕ပါလာတာပဲရိွတယ္၊ သူတို႕က လိုခ်င္တဲ့စိတ္ကို အခုိင္အမာျဖစ္ေအာင္ ေက်းဇူးျပဳႏိုင္စြမ္း မရိွၾကဘူး။
ထို႕အတူပဲ ၀ိတက္တို႕ ၀ိစာရတို႕ ဆိုတဲ့ ေစတသိက္ေတြ ၊ ပီတိဆိုတဲ့ ေစတသိက္ေတြ ၊ အဓိေမာကၡဆိုတဲ့ ေစတသိက္ေတြ ၊ ၀ီရိယဆိုုတဲ့ ေစတသိက္တို႕ ၊ ဆႏၵဆိုတဲ့ ေစတသိက္ေတြ ၊ ေမာဟတို႕ အေဟရိကတို႕ အေနာတၱပတို႕ဆိုတဲ့ ေစတသိက္ေတြ . . သူတို႕ကေရာ . .
(ေမာဟကေတာ့ ေလာဘမူစိတ္ကို ထိမ္းထားတဲ့ အထဲမယ္ပါတယ္) သို႕ေသာ္ အဓိက ပဓါနကေတာ့ ေလာဘကထိမ္းထားတာ . . ။ အဲဒီမွာ - အေဟရိက ၊ အေနာတၱပ၊ ဥဒၵစၥဆိုတဲ့ တရားေတြဟာ ေဟတုသတၱိမရိွသည့္အတြက္ေၾကာင့္မို႕လို႕ ထိမ္းထားႏိုင္စြမ္း မရိွဘူးတဲ့။
သို႕ေသာ္ လိုခ်င္စိတ္နဲ႕ယွဥ္တဲြၿပီးေတာ့ ျဖစ္ေပၚလာၾကတာေတြခ်ည္းပဲ . . ။
ေကာင္းၿပီ . . အာရံုတစ္ခုခုကိုေတြ႕ရိွလို႕ မိမိတို႕စိတ္ထဲမွာ လိုခ်င္စိတ္ကေလးျဖစ္လာၿပီဆိုလို႕ရိွယင္ . . ေဟာဒီ သဘာ၀ေတြျဖစ္လိမ့္မယ္ . . ေလာဘမူစိတ္ရယ္၊ ေစတသိက္ေတြရယ္ျဖစ္လိမ့္မယ္၊ ထိုစိတ္ ေစတသိက္ေတြျဖစ္တာနဲ႕တစ္ၿပိဳင္နက္ စိတၱဇရုပ္ေတြ ထုတ္လုပ္လိမ့္မယ္၊ ဒီသေဘာတရားေတြ ရိွေနလိမ့္မယ္။ အဲဒီလိုရိွေနတဲ့အထဲမွာ ေလာဘသည္ မိမိနဲ႕အတူတကြ ျဖစ္ေပၚလာတဲ့ သဘာ၀တရားေတြကို ရွင္သန္ေနေအာင္ အခုိင္အမာရပ္တည္ေနေအာင္ ၊ ရပ္တည္ႏိုု္င္ေအာင္ ႀကီးပြားလာေအာင္ ႀကီးထြားလာေအာင္ ေက်းဇူးျပဳတယ္၊ ထိမ္းထားတယ္ . . တဲ့။
အဲေတာ့ ဒီေလာဘနဲ႕ က်န္တဲ့ လိုခ်င္တဲ့စိတ္ စြမ္းအားေတြဟာ သူတို႕က တစ္ၿပိဳင္နက္ျဖစ္ၾကတာ။ ေလာဘကအယင္ျဖစ္ၿပီးေတာ့ လိုခ်င္တဲ့စိတ္ေတြက ေနာက္မွ ျဖစ္လာတာ မဟုတ္ဘူး။ *** ေလာဘနဲ႕လိုခ်င္တဲ့စိတ္သည္ တစ္ၿပိဳင္နက္ ျဖစ္လာတာ။
တစ္ၿပိဳင္နက္ျဖစ္လာၿပီးေတာ့ သူ႕မွာ ထူးျခားတဲ့စြမ္းရည္သတၱိကဘာတုန္းဆိုယင္ အဲဒီ … *** သူနဲ႕ျဖစ္ေဖာ္ျဖစ္ဖက္ သဘာ၀တရားေတြကို ရွင္သန္ေနေအာင္ ထိမ္းထားႏိုင္တာက ေလာဘရဲ႕သတၱိပဲ . . တဲ့။ တျခားေစတသိက္ေတြမွာ ဒီသတၱိမ်ဳိးမရိွဘူးလို႕ ဒီလိုေျပာတာ . .။
ကဲ . . ဒါျဖင့္ ေလာဘရဲ႕သတၱိထူးက ေဟတုသတၱိထူး။ သို႕ေသာ္ ဒီေလာဘဆိုတဲ့ သဘာ၀တရားက လိုခ်င္တဲ့စိတ္နဲ႕ လိုခ်င္တဲ့စိတ္ကေန ထုတ္လုပ္ထားတဲ့ စိတၱဇရုပ္တရားေတြကို ေဟတုသတၱိတစ္ခုတည္းနဲ႕ ေက်းဇူးျပဳႏိုင္တာလားလို႕ … ? ဆိုေတာ့ . .
ေဟတုသတၱိတစ္ခုတည္းနဲ႕မဟုတ္ဘူး . . တျခားအေၾကာင္းေတြလည္း ပါ၀င္ၿပီးေတာ့ ေက်းဇူးျပဳေနၾကတယ္။ သူ႕ရဲ႕သတၱိထူးကေတာ့ ထိမ္းထားတဲ့ ေဟတုသတၱိထူးပဲ။ ဒါျဖင့္ ဘာသတၱိထူးေတြရိွတုန္းဆိုေတာ့ . .
*** ေလာဘမွာ လိုခ်င္တဲ့စိတ္နဲ႕စိတၱဇရုပ္ေတြကို အတူတကြျဖစ္တယ္ဆိုတဲ့ သတၱိတစ္မ်ဳိးလည္းရိွေသးတယ္။ *** အဲဒါကို သဟဇာတပစၥေယာလို႕ေခၚတယ္။
သဟဇာတပစၥေယာဆိုတာ ေလာဘနဲ႕လိုခ်င္တဲ့စိတ္ ထိုလိုခ်င္တဲ့စိတ္က ထုတ္လုပ္လိုက္တဲ့ စိတၱဇရုပ္မ်ားသည္ ၿပိဳင္တူျဖစ္လာတာ ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ . . . သူက အေၾကာင္းကအယင္ျဖစ္ၿပီး အက်ဳိးကေနာက္မွျဖစ္တာလို႕ . . ဒီလို မဟုတ္ဘူး . . ဒီေနရာမွာ . . အေၾကာင္းနဲ႕အက်ဳိးသည္ ၿပိဳင္တူျဖစ္လာတာ . . အဲဒီ ၿပိဳင္တူျဖစ္လာတာကိုပဲ သဟဇာတသတၱိလို႕ေျပာတာ . . ေနာ္ ။
ၿပိဳင္တူျဖစ္လာၿပီးေတာ့ အက်ဳိးျပဳတာ။ ဒါျဖင့္ ၿပိဳင္တူျဖစ္ၿပီးေတာ့ အက်ဳိးျပဳတာမ်ဳိးရိွႏိုင္သလား . . အက်ဳိးကိုထုတ္လုပ္တာ ရိွသလားဆိုေတာ့ . . ရိွတယ္ေလ။
မီးထြန္းလိုက္လို႕ရိွယင္ အလင္းေရာင္က ခ်က္ျခင္းလာတာ ၊ မီးလင္းလိုက္တာနဲ႕တစ္ၿပိဳင္နက္ အလင္းေရာင္ ရတာ ၊ မီးၿငိမ္းသြားတာနဲ႕တစ္ၿပိဳင္နက္ ေမွာင္သြားတာ . . ေဟာ . . ဒါၿပိဳင္တူျဖစ္တာလို႕ ေခၚတယ္။
အဲေတာ့ ေလာဘေလးျဖစ္လိုက္တာနဲ႕တစ္ၿပိဳင္နက္ လိုခ်င္တဲ့စိတ္ေတြ တစ္ၿပိဳင္နက္ ျဖစ္လာတာ။ ေလာဘနဲ႕လိုခ်င္တဲ့စိတ္ရယ္၊ စိတၱဇရုပ္ေတြရယ္ တစ္ၿပိဳင္နက္ ျဖစ္လာတာ။ အဲဒါေၾကာင့္မို႕လို႕ ဒါကို သဟဇာတသတၱိလို႕ ေခၚတယ္။
သဟဇာတဆိုတာ - သဟ ဆိုတာ အတူတကြ၊ ဇာတ က ျဖစ္လာတာ . . born together . အတူတကြျဖစ္လာတယ္တဲ့။ အတူတကြျဖစ္ၿပီးေတာ့ ေက်းဇူးးျပဳေနတယ္လို႕ . . ဒီလိုေျပာတာ ျဖစ္တယ္။ အဲေတာ့ ေဟတုသတၱိဆိုတာ သူ႕ရဲ႕ထူးျခားတဲ့ စြမ္းရည္တစ္ခု ၊ အတူတကြျဖစ္ၿပီး ေက်းဇူးျပဳတယ္ဆိုတာ . . က်န္တဲ့ တရားေတြမွာလည္း ဒီသတၱိရိွတယ္။ ေလာဘတစ္ခုတည္းမွာတင္ ဒီသတၱိရိွတာ မဟုတ္ဘူး။
ဒါေၾကာင့္မို႕လို႕ ေဟတုသတၱိဆိုတဲ့ သတၳိ၀ိေသသလို႕ေျပာတာ .. သူနဲ႕ယွဥ္ၿပိဳင္ၿပီးေတာ့ ၀င္လာတဲ့ စြမ္းရည္သတၱိေတြက . . သဟဇာတသတၱိ . . ေဟာ . . ယွဥ္ၿပိဳင္လာတယ္ ။
*** ေနာက္တစ္ခု ဘာ၀င္လာေသးတုန္းဆိုယင္ . . အညမည . . ဆိုတာ .. Reciprocal. . အျပန္အလွန္လို႕ . . ဒီလို အဓိပၸာယ္ရတယ္။ ေလာဘေလးျဖစ္လိုက္တာနဲ႕တစ္ၿပိဳင္နက္ . . လိုခ်င္တဲ့စိတ္တို႕ . . စိတၱဇရုပ္တို႕ ျဖစ္လာတယ္။ အဲဒီ ေလာဘနဲ႕လိုခ်င္တဲ့စိတ္ စိတၱဇရုပ္တို႕ဟာ အျပန္အလွန္ အေထာက္အကူျပဳေနၾကတယ္။ ဘယ္လို အျပန္အလွန္ အေထာက္အကူျပဳေနလည္းဆိုယင္ . . .
သံုးေခ်ာင္းေထာက္ကို ၾကည့္လိုက္ . . ဒီေဒါက္သံုးေဒါက္သည္ တစ္ခုနဲ႕တစ္ခု အျပန္အလွန္မီွထားတာ . . တစ္ခု ပ်က္သြားယင္ က်န္တဲ့ ႏွစ္ခုက ၿပိဳလဲသြားမွာပဲ . ..။
ထို႕အတူပဲ ေလာဘမွာ လိုခ်င္တဲ့စိတ္နဲ႕ စိတၱဇရုပ္ေတြကို ထိမ္းထားဖို႕အတြက္ သူ႕မွာ အျပန္အလွန္ ေက်းဇူးျပဳႏိုင္တဲ့ စြမ္းရည္သတၱိလည္း သူ႕မွာ ရိွတယ္လို႕ ေျပာတာ . .။
အဲေတာ့ ေလာဘက လိုခ်င္တဲ့ စိတ္နဲ႕ စိတၱဇရုပ္ေတြကို . . လိုခ်င္တဲ့စိတ္ကို ေက်းဇူးျပဳတဲ့အခါမွာ အျပန္အလွန္သတၱိထူးေလးလည္း သူ႕မွာ ရိွတယ္လို႕ေျပာတာ ျဖစ္တယ္။
၂၄ပစၥည္းဆိုတာ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား ဆက္စပ္ၿပီးေနေလ့ရိွၾကတယ္။ ပစၥည္းတစ္ခုုနဲ႕တစ္ခုုဟာ ဆက္သြယ္ၿပီးေတာ့ ေနတယ္။ အခု အဲဒီမွာ အပိုင္း ၂ပိုင္း ထားၿပီးေတာ့ ေျပာမွ ပိုၿပီးေတာ့ ရွင္းမယ္။ အပိုင္း ၂ ပိုင္း ဆိုတာ -
*** ေလာဘနဲ႕လိုခ်င္တဲ့စိတ္က တစ္ပိုုင္း ၊ ေလာဘနဲ႕လိုခ်င္စိတ္ေၾကာင့္ျဖစ္လာတဲ့ ရုပ္ကတစ္ပိုင္းလို႕ ဒီလို ႏွစ္ပိုင္းခြဲၿပီးေတာ့ ေျပာမယ္။
အဲေတာ့ ေလာဘနဲ႕လိုခ်င္တဲ့စိတ္ ၊ ေလာဘနဲ႕လိုခ်င္တဲ့စိတ္ေၾကာင့္ျဖစ္လာတဲ့ စိတၱဇရုပ္၊ သို႕မဟုတ္ ၊ ေလာဘနဲ႕လိုခ်င္တဲ့စိတ္ရယ္၊ လိုခ်င္တဲ့စိတ္ေၾကာင့္ျဖစ္လာတဲ့ရုပ္ရယ္၊ သံုးခု သံုးအုပ္စု ခြဲၾကည့္လိုုက္။
* ေလာဘကအေၾကာင္းတရား၊ လိုခ်င္တဲ့စိတ္က အက်ဳိးတရား။ ဒါကတစ္ခု။
** ေလာဘကအေၾကာင္းတရား၊ လိုခ်င္တဲ့စိတ္ေၾကာင့္ျဖစ္ေပၚလာတဲ့ရုပ္က အက်ဳိးတရား၊ ဒါတစ္ခု။
*** ေနာက္တခါ ေလာဘကအေၾကာင္းတရား၊ လိုခ်င္တဲ့စိတ္ရယ္၊ စိတ္ေၾကာင့္ျဖစ္တဲ့ရုပ္ရယ္က အက်ဳိးတရား။ လို႕ သံုးစု ခြဲၾကည့္လိုက္ . .။ သံုးစုခြဲလာတဲ့အခါမွာ ယွဥ္ၿပိဳင္ၿပီးေတာ့ ၀င္လာတဲ့ သတၱိေတြ တစ္ခုနဲ႕တစ္ခု မတူဘူးလို႕ ဒီလိုေျပာတာ . .။
အဲဒီထဲမယ္ အားလံုးမွာ ပါ၀င္ႏိုင္တဲ့ သတၱိေတြက ဘာတုန္းဆိုယင္ အခုေျပာခဲ့တဲ့ ေလာဘနဲ႕လိုခ်င္တဲ့စိတ္ရယ္၊ လိုခ်င္တဲ့စိတ္ေၾကာင့္ျဖစ္တဲ့ရုပ္ရယ္၊ အဲဒီႏွစ္ခုသည္ အတူတကြျဖစ္ေနတာ ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ သဟဇာတသတၱိ ။ ေလာဘနဲ႕လိုခ်င္တဲ့စိတ္္က်ေတာ့ အျပန္အလွန္ရသည္အတြက္ေၾကာင့္ အညမညသတၱိ တစ္ခု ပိုလာတယ္။ ေနာက္တစ္ခုက ဘာသတၱိရိွတုန္းဆိုယင္ ေလာဘကေန လိုခ်င္တဲ့စိတ္္ရယ္၊ လိုခ်င္တဲ့စိတ္္ေၾကာင့္ျဖစ္တဲ့ရုပ္ရယ္၊ အဲဒီ ႏွစ္ပိုင္းက . . ေလာဘက ဘာသတၱိနဲ႕ေက်းဇူးျပဳေသးလည္းဆိုယင္ နိႆယသတၱိ၊ နိႆယပစၥေယာ တဲ့။ ၂၄ပစၥည္းထဲမွာ နိႆယပစၥေယာတဲ့။
နိႆယပစၥေယာဆိုတာ မီွရာအေနအထား အားျဖင့္ ေက်းဇူးျပဳတာ . . တဲ့။
ေလာဘဆိုုတဲ့ အမီွရိွသည့္အတြက္ေၾကာင့္ ဒီလိုခ်င္တဲ့စိတ္တို႕ . . လိုခ်င္တဲ့စိတ္ေၾကာင့္ျဖစ္တ
ဲ့ စိတၱဇရုပ္တို႕ဟာ ရွင္သန္ႏိုင္တာ . . ဒီလိုဆိုလိုုတယ္။
အဲေတာ့ ေလာဘေလးတစ္ခုျဖစ္လိုက္တာနဲ႕တစ္ၿပိဳင္နက္ ေဟတုပစၥည္းတင္မကဘူး။ အခုေျပာတဲ့ သဟဇာတပစၥည္းပါလာတယ္၊ ရံခါ အညမညပစၥည္းပါလာတယ္၊ နိႆယပစၥည္းပါလာတယ္၊ ေနာက္တစ္ခု အမ်ားဆံုး အျမဲတမ္းပါေနတာကေတာ့ သဟဇာတ၊ နိႆယ၊ အတၳိ၊ အ၀ိဂတ၊ အဲဒီ ၄ခု က အျမဲတမ္းပါေနတယ္။
ျပန္ၿပီးေတာ့ မွတ္ဖို႕ . .
ေလာဘဆိုတဲ့အေၾကာင္းတရားေလးကေနၿပီးေတာ့ လိုခ်င္တဲ့စိတ္ရယ္၊ လိုခ်င္တဲ့စိတ္ေၾကာင့္ျဖစ္တဲ့ စိတၱဇရုပ္ရယ္၊ အဲဒီႏွစ္ခုကို ေက်းဇူးျပဳတဲ့အခါမွာ သူ႕ရဲ႕သတၱိထူးက ေဟတုပစၥေယာ။ ေဟတုသတၱိဟာ သူ႕ရဲ႕သတၱိထူး။ သာမာန္ တစ္ျခားစိတ္ေတြလို သာမာန္သတၱိအေနနဲ႕ပါ၀င္တာေတြက ဘာေတြတုန္းဆိုယင္ . . သဟဇာတပစၥေယာ၊ အတူတကြျဖစ္ၿပီးေတာ့ ေက်းဇူးျပဳတယ္။ နိႆယပစၥေယာ၊ မီွရာျဖစ္ၿပီးေတာ့ ေက်းဇူးးျပဳတယ္။ အတၳိပစၥေယာ၊ ႏွစ္ခုစလံုးရိွေနခိုက္မွာ ေက်းဇူးျပဳတယ္။ အ၀ိဂတပစၥေယာ၊ ႏွစ္ခုစလံုးေပ်ာက္မသြားခင္ ေက်းဇူးျပဳတယ္ . . ေဟာ - ဒီေလးခုပါ၀င္ေနတယ္လို႕ ဒီလိုဆိုလိုတယ္။
တဖန္ ေလာဘကေနၿပီးေတာ့ ဒီလိုခ်င္တဲ့စိတ္္ကေလးကိုုတင္ၾကည့္မယ္ဆိုလို႕ရိွယင္ . . . ေလာဘက အေၾကာင္းတရား ၊ လိုခ်င္တဲ့စိတ္ေလးက အက်ိဳးတရားလို႕ေျပာတဲ့အခါက်ေတာ့ . . အခုေျပာတဲ့ သတၱိေလးမ်ဳိးအျပင္ ေနာက္ထပ္ ဘာေတြပါလာတုန္းဆိုယင္ . . . အညမည ပါလာမယ္။ အညမညပစၥေယာ၊ အျပန္အလွန္။ သမၸယုတၱပစၥေယာ၊ ဒီႏွစ္ခုသည္ အတူျဖစ္ျခင္း၊ အတူခ်ဳပ္ျခင္း၊ အာရံုတစ္ခုတည္းကိုသာ ယူျခင္း၊ မီွရာ၀တၳဳ တူျခင္း လို႕ ဆိုတဲ့ တူ ၄ ပါး နဲ႕ ယွဥ္တြဲထားလို႕ သမၸယုတၱပစၥေယာ။
အဲေတာ့. . .
*** သမၸယုတၱပစၥေယာဆိုတာ တူ ၄ ပါးနဲ႕ ယွဥ္တြဲထားရမယ္။ တူ ၄ ပါး ဆိုတာ ဘာတုန္း။ ျဖစ္တာ တူတယ္၊ ခ်ဳပ္တာ တူတယ္၊ အာရံု တူတယ္၊ မီွရာ၀တၳဳ တူတယ္ . တဲ့။ ေဟာ - အဲဒီ အတူ ၄ ခု နဲ႕ ယွဥ္တြဲေနတဲ့ သဘာ၀တရား။ တူတယ္ဆိုကတည္းက စိတ္ထဲမွာ တစ္ခုတည္းလို ျဖစ္သြားၿပီေလ။ အတူတူျဖစ္ၾကတယ္။ အတူတူခ်ဳပ္ၾကတယ္။ အာရံုတစ္ခုတည္းကိုယူတယ္။
မီွရာ၀တၳဳတစ္ခုတည္းကေနေပါက္ဖြားလာတယ္ ဆိုလို႕ရိွယင္ . . လူေတြရဲ႕စိတ္မွာ သာမာန္ၾကည့္မယ္ဆိုလို႕ရိွယင္ တစ္ခုတည္းလို႕ပဲထင္မွာပဲ . . ႏွစ္ခုလို႕ မထင္ဘူး။ ဒါေၾကာင့္မို႕လို႕ေျပာၾကတယ္ေလ . . လူေတြက သိလို႕ရိွယင္ . . လိုခ်င္တဲ့စိတ္ေတြျဖစ္တယ္လို႕ ဒီေလာက္ပဲေျပာတယ္။ လိုခ်င္တဲ့စိတ္လို႕ပဲေျပာတယ္။ ခြဲမေျပာႏိုင္ဘူး။ ဘာလို႕တုန္းဆိုယင္ ဒါေတြက တူေနတာ။ တူေနသည့္အတြက္ေၾကာင့္ တစ္ခုတည္းလိုျဖစ္ေနတယ္။ အဲဒါ အဘိဓမၼာအရၾကေတာ့ မတူဘူးတဲ့ . . သူ႕ Function နဲ႕ သူ . . . သမၸယုတၱပစၥေယာ ။
ေနာက္တစ္ခု ပါ၀င္ႏိုင္တဲ့ ပစၥည္းတစ္ခုက ဘာတုန္းဆိုလိုရိွယင္ . . .
(ဒါေဟတုပစၥည္းအျပင္ပါလာတာေတ
ြကို ေျပာတာေနာ္) . . ေနာက္တစ္ခုပါႏိုင္တာက - - -
ေလာဘကေနၿပီးေတာ့ . . . လိုခ်င္တဲ့စိတ္ေၾကာင့္ျဖစ္တဲ့ရုပ္ကို အေထာက္အကူျပဳတဲ့အခါမွာ ဘာလာတုန္းဆိုေတာ့ --- ေလာဘက နာမ္တရား၊ အေထာက္အကူျပဳခံရတာက ထုတ္လုပ္ထားတာက ရုပ္တရား လို႕ ဆိုေတာ့၊ ရုပ္နဲ႕နာမ္ ႏွစ္ခုျဖစ္မသြားဘူးလား။ အဲဒီလို ရုပ္နဲ႕နာမ္ ႏွစ္ခုျဖစ္လို႕ရိွယင္ . . ခုနက . . ျဖစ္အတူ၊ ခ်ဳပ္အတူ၊ အာရံုအတူ၊ ၀တၳဳအတူဆိုတဲ့ … တူ ေလးခု မရေတာ့ဘူး။ . . . မရသည့္အတြက္ေၾကာင့္ သူ႕ကို ၀ိပၸယုတၱပစၥေယာလို႕ ေခၚတယ္။
၀ိပၸယုတၱပစၥေယာဆိုတာ ရုပ္နဲ႕နာမ္ အတူတကြယွဥ္တြဲ၍ေနေသာ္လည္း --- ျဖစ္တူျခင္း၊ ခ်ဳပ္တူျခင္း၊ အာရံုတူ၊ မီွရာ၀တၳဳတူ ဆိုတဲ့ အတူ ၄ ခ်က္ မရႏိုုင္ဘူး . . တဲ့ ။ . . . မရႏိုင္သည့္အတြက္ေၾကာင့္. . . ၀ိပၸယုတၱပစၥေယာ။ ဒီတစ္ခုပိုလာတယ္။
အဲေတာ့ လိုခ်င္စိတ္ေလးေပၚလာတာနဲ႕တစ္ၿပိဳင္နက္ ၂၄ ပစၥည္းထဲက ဘာေတြပါတုန္းလို႕ အက်ဥ္းခ်ဳပ္ ျပန္ၿပီး ေျပာၾကည့္ရေအာင္ . . .
*** လိုခ်င္စိတ္ ဆိုတာေလး ေပၚလာလိုက္တာနဲ႕တစ္ၿပိဳင္နက
္ ပါ၀င္ႏိုင္တဲ့ ပစၥည္းေတြက . . . ေဟတုပစၥေယာ၊ သဟဇာတပစၥေယာ၊ အညမညပစၥေယာ၊ နိႆယပစၥေယာ၊ . . . သမၸယုတၱပစၥေယာ၊ အတၳိပစၥေယာ၊ နတၳိပစၥေယာ ။ . . . ေဟာ . ဒီလိုပါလာႏိုင္တယ္ . . ေနာ္ . .။
အဲေတာ့ ေလာဘက ၀ိပါက္မရိွလို႕ ၀ိပါကေတာ့ မပါႏိုင္ေသးဘူး။ ဒီလိုလည္း မွတ္ထားဦး . . ေနာ္။ ၀ိပါက္စိတ္မွာ ေလာဘဆိုတာ မရိွဘူး မဟုတ္လား . . မပါဘူး ။
အဲေတာ့ . . .
*** ေဟတုပစၥည္းနဲ႕ပတ္သက္ၿပီးေတာ့ ယွဥ္တြဲပါ၀င္လာႏိုင္တဲ့့ ပစၥည္းဟာ ၁၁ မ်ဳိး ရိွတယ္။ ဒါျဖစ္သင့္သလိုပါ၀င္တာ၊ အျမဲတမ္းပါ၀င္တာမဟုတ္ဘူး . . ပါ၀င္ႏိုင္တဲ့ ပစၥည္းေပါင္း ၁၁ မ်ဳိး ရိွတယ္။
အဲဒီ ၁၁ မ်ဳိးက ဘာေတြတုန္း ဆိုလို႕ရိွယင္ . . .
*** အဓိပတိ၊ သဟဇာတ၊ အညမည၊ နိႆယ၊ ၀ိပါက၊ ဣျႏၵိယ၊ မဂၢ၊ သမၸယုတၱ၊ ၀ိပယုတၱ၊ အတၳိ၊ အ၀ိဂတ ..။ အဲဒီ ၁၁မ်ဳိး။ ေဟတုပစၥည္းပါထည့္လိုက္လို႕ရိွယင္ ၁၂ မ်ဳိး။
*** ေဟတုက သတၱိ၀ိေသသ၊ က်န္တာေတြက သတၱိသာမညလို႕ ၊ ဒါေတြ အတူတူပါလာတာ။
အဲေတာ့ လိုခ်င္တဲ့စိတ္ေလးတင္မကဘူး။ အကုန္ခ်ဳံၿပီးေတာ့ေျပာတာ၊ ေဟတုပစၥည္းတစ္ခုလံုးကို ခ်ဳံေျပာလိုက္ယင္ . . ဟိတ္ေျခာက္ပါးက ပစၥည္း၊ သဟိတ္စိတ္ ၇၁၊ ေစတသိက္ ၅၂၊ သဟိစိတၱဇရုပ္၊ သဟိပဋိသေႏၶကမၼဇရုပ္က ပစၥယုတၱပၸန္လို႕ အကုန္လံုးခ်ဳံၿပီးေျပာလိုက္မယ္ဆိုယင္ ေဟာဒီ ၁၁ ပစၥည္းရတယ္။ လို႕ေျပာတယ္။
သို႕ေသာ္ ေလာဘေလးတင္ေျပာယင္ .. ၀ိပါကဆိုတာမပါႏိုင္ဘူး၊ ဣျႏၵိယဆိုတာမပါႏိုင္ဘူး၊ မဂၢမပါႏိုုင္ဘူး၊ ဒါမပါႏိုင္တဲ့ ပစၥည္းေတြ။ ေနာက္ေလာဘမွာ အဓိပတိမရိွသည့္အတြက္ေၾကာင့္ အဓိပတိပစၥည္းဆိုတာ မပါႏိုင္ဘူး။ တဲ့… က်န္တဲ့ဟာေတြပါႏိုင္တယ္တဲ့။ ဒီလိုခြဲျခားၿပီးေတာ့ နားလည္ရမယ္။
အဲေတာ့ . . . *** ေလာဘကို ပစၥည္းယူလို႕ ပါႏိုင္တာေတြကို ျပန္ၿပီးေတာ့ တြက္ၾကည့္ရေအာင္ . . . ေလာဘကပစၥည္း၊ လိုခ်င္တဲ့စိတ္နဲ႕ခုနက စိတၱဇရုပ္ေတြက ပစၥယုပၸန္လို႕ သူတို႕အခ်င္းခ်င္း အျပန္အလွန္ဆက္သြယ္ၿပီးေတာ့ ေက်းဇူးးျပဳေနတဲ့ ပစၥည္းေပါင္းဟာ ဘယ္ေလာက္ရိွလည္းလို႕ ျပန္တြက္ၾကည့္လိုက္မယ္ဆိုလို႕ရိွယင္ .. ၾကည့္ …
ေဟတု၊ သဟဇာတ၊ အညမည၊ နိႆယ၊ သမၸယုတၱ၊ ၀ိပယုတၱ၊ အတၳိ၊ အ၀ိဂတ ၈ ခု ရိွတယ္။ အဲေတာ့ အဲဒီ သတၱိ ၈မ်ဳိးထဲမွာ ေဟတုသတၱိသည္ သတၱိ၀ိေသသ ၊ ထူးျခားတဲ့ သတၱိတစ္ခု။ က်န္တာေတြက သတၱိသာမညလိုု႕ ဆိုလိုတယ္။ က်န္တဲ့ သဘာ၀တရားေတြမွာလည္း ဒီသတၱိေတြရိွတယ္။ လို႕ ဒါက ေလာဘနဲ႕ပတ္သက္ၿပီးေတာ့ သေဘာေပါက္ဖို႕ ။
(မွတ္ခ်က္ ။ ။ ေလာဘအေၾကာင္းအေသးစိတ္ရွင္းၿပီးျဖစ္သျဖင့္ ေဒါသႏွင့္ ေမာဟအေၾကာင္းကို စာမ်က္ႏွာအခက္အခဲေၾကာင့္ အေတာ္မ်ားမ်ား ခ်ဳံ႕လိုက္ရပါသည္။ )
ေန႕စဥ္နဲ႕အမွ် ရံဖန္ရံခါ အေၾကာင္းမညီညြတ္လို႕ ႏွလံုးသြင္းမွားလို႕ မေကာင္းတဲ့အာရံုနဲ႕ေတြ႕လို႕ ေဒါသျဖစ္တယ္ဆိုပါစို႕ … အရပ္ကေျပာေတာ့ စိတ္ဆိုးတဲ့စိတ္္လို႕ေျပာတယ္။ စိတ္ဆိုးတဲ့စိတ္လို႕ေျပာတဲ့အခါမွာ စိတ္ဆိုးတယ္လို႕ေျပာတဲ့အထဲမွာ ေဒါသေလးပါတယ္။ အဲဒီေဒါသနဲ႕ယွဥ္တဲ့စိတ္ေတြပါတယ္။ သူတို႕နဲ႕ယွဥ္တြဲျဖစ္တဲ့ ေစတသိက္ေတြပါတယ္။
အဘိဓမၼာအေနနဲ႕ေျပာမယ္ဆိုလို႕ရိွယင္ ေဒါသမူစိတ္ ၂ ခု နဲ႕ ေစတသိက္ ၂၂ ။ စိတ္ဆိုးတယ္ဆိုတာ အဲဒီထဲကပဲ။ စိတ္ဆိုးတယ္ဆိုတာ အဲဒါကိုေျပာတာ။ ေနာက္ၿပီးေတာ့ အဲဒီ ေဒါသမူစိတ္က ထုုတ္လုပ္လိုက္တဲ့ စိတၱဇရုပ္ တဲ့။
ေဒါသရဲ႕သတၱိထူးက ေဒါသနဲ႕ ေတြးၾကံမႈ ၊ ေဒါသနဲ႕ ျပဳလုပ္တဲ့ အေျပာအဆို အျပဳအမူ လုပ္ကိုင္ပံုေတြကို ခုိုင္ျမဲေနေအာင္ ေဒါသကေနထိမ္းထားတယ္။ အဲဒါေၾကာင့္မို႕ ေဒါသမွာ အထူး၀ိေသသအားျဖင့္ ေဟတုသတၱိဆိုတာရိွတယ္။ တဲ့… သူ႕ရဲ႕ ေဟတုသတၱိက .. သူနဲ႕ယွဥ္ဖက္တရားေတြ ရွင္သန္ေနေအာင္ထိမ္းေပးထားတယ္။
ေနာက္ ေဟတုပစၥေယာဆိုတဲ့ သတၱိ၀ိေသအျပင္ ေနာက္ထပ္ဘာပါလာတုန္းဆိုယင္ သဟဇာတ … အတူတူျဖစ္ၾကတယ္တဲ့။ စိတ္္ဆိုးလို႕ျဖစ္ေပၚလာတဲ့ရုပ္ေတြဟာ အတူတကြျဖစ္ၾကလို႕ သဟဇာတပစၥေယာ။ ေဒါသကေန သူနဲ႕ယွဥ္ဖက္စိတ္ကိုုဆိုလို
႕ရိွယင္ အညမညပစၥေယာ။ မီွရာအေနနဲ႕ေျပာမယ္ဆိုယင္ နိႆယပစၥေယာ။ ဒီလိုျဖစ္လာတယ္။
တစ္ခါ ေဒါသနဲ႕ သူနဲ႕ယွဥ္ဖက္တရားေတြတင္ၾကည့္မယ္၊ ရုပ္မပါဘဲနဲ႕ဆိုလို႕ရိွယင္ သမၸယုတၱပစၥေယာ။ ရုပ္နဲ႕ေဒါသနဲ႕ဆုိလို႕ရိွယင္ ၀ိပယုတၱပစၥေယာ။
ရိွေနခိုက္မွာေက်းဇူးျပဳေသာေၾကာင့္ အတၳိပစၥေယာ။ မကင္းေသးခင္ေက်းဇူးျပဳတာ မခ်ဳပ္ေသးခင္ေက်းဇူးျပဳတာျဖစ္ေသာေၾကာင့္ အ၀ိဂတပစၥေယာ။ ေဟာ…စိတ္ဆိုးတယ္ ဆိုတဲ့အထဲမယ္ ၂၄ ပစၥည္းတည္းက ဒါေတြပါေနတယ္လို႕ ဒီလိုနားလည္ရတယ္။
ဒါကိုပစၥည္းၿပိဳင္တယ္လို႕ေခၚတယ္။ ပ႒ာန္းသင္တဲ့ အသံုးအႏႈန္းေတြနဲ႕ေျပာမယ္ဆိုယင္ ဒါကို ပစၥည္းၿပိဳင္လို႕ ေခၚတယ္။ ပစၥည္းၿပိဳင္တယ္ဆိုတာ အမ်ဳိးတူမွ ၿပိဳင္လို႕ရတယ္၊ အမ်ဳိးမတူယင္ ၿပိဳင္လို႕မရဘူး။ အခုအမ်ဳိးအစားက ဘယ္လိုအမ်ဳိးအစားမ်ဳိးလည္းဆိုယင္ born together သဟဇာတမ်ဳိး အတူျဖစ္တဲ့အမ်ဳိးေတြြ။ အတူမျဖစ္တဲ့အမ်ဳိးေတြြထည့္ၿပီး ၿပိဳင္လို႕မရဘူးေပါ့။
ေဒါသျဖစ္ၿပီလိုဆိုလိုက္တာနဲ႕ စိတ္ဆိုးၿပီဆိုလိုက္တာနဲ႕တစ္ၿပိဳင္နက္ ၂၄ ပစၥည္းထဲက ဘာေတြြပါလာတုန္္းဆိုယင္ . . . ေဟတုပစၥေယာ၊ သဟဇာတပစၥေယာ၊ အညမညပစၥေယာ၊ နိႆယပစၥေယာ၊ သမၸယုတၱပစၥေယာ၊ ၀ိပယုတၱပစၥေယာ၊ အတၳိပစၥေယာ၊ အ၀ိဂတပစၥေယာ။ လို႕ ၈ ခု ပါလာတယ္။ ၂၄ပစၥည္းဆိုတာ တခုနဲ႕တခုဆက္သြယ္ၿပီးေတာ့ . . conditional relation လို႕ ေျပာတာ။ conditional relation တခုနဲ႕တခုအေျခအေနေပးၿပီးေတာ့ အေၾကာင္းအက်ဳိးျပဳ ၿပီးေတာ့ ဆက္သြယ္ေနတဲ့ သေဘာတရားေတြတဲ့။ အဲဒီထဲမယ္ ေဒါသရဲ႕အေရးႀကီးဆံုး သူ႕ရဲ႕သတၱိ၀ိေသသက ေဟတုသတၱိပဲ။
ကဲေနာက္တစ္ခုေျပာရေအာင္ ေမာဟဆိုုတာကိုၾကည့္ . . .
ေမာဟရဲ႕သဘာ၀တရားဟာ သာမာန္အားျဖင့္ လူေတြဟာ ေလာဘျဖစ္တာလည္း ေျပာတတ္ၾကတယ္။ ေဒါသျဖစ္တာလည္း ေျပာတတ္ၾကတယ္။ ေမာဟျဖစ္တာၾကေတာ့ ဘယ္လိုေျပာမတုန္း . . . ?
ေမာဟျဖစ္တာၾကေတာ့ လုပ္သင့္တာကို မလုပ္သင့္ဘူးလို႕ထင္ေနတယ္၊ မလုပ္သင့္တာကို လုပ္သင့္တယ္လို႕ ထင္ေနတယ္။ တဲ့…
အမွားကို အမွန္ထင္ေနတယ္။ အမွန္ကို အမွားထင္ေနတယ္။ တဲ့ … ဒါ ေမာဟရဲ႕သေဘာ၊ ေမာဟရဲ႕သေဘာက အဲဒီလို။ ေမာဟက မသိတာ မဟုတ္္ဘူး။ အမွန္ကိုမသိတာကို ေမာဟလို႕ေခၚတယ္။ မသိတာမဟုတ္ဘူး။ သိတယ္။ သိတာကဘာတုန္း အမွားသိတာ။ အမွန္မသိဘဲ အမွားသိေနတာဟာ ေမာဟပဲတဲ့။
ဒါကိုပဲ ေတြြေ၀တယ္လို႕ေျပာတာ ျဖစ္တယ္။ အမွန္တရားကို မသိမျမင္သည့္အတြြက္ေၾကာင့္ ေမာဟ၊ သို႕ေသာ္ မသိဘူးဆိုတာ အကုန္မသိတာ မဟုတ္ဘူး။ သဘာ၀အစစ္အမွန္ကိုမသိတာ တျခားဟာကို သူက သိေနတယ္။ တလြဲသိေနတယ္္လို႕ေျပာတာ။
ေမာဟေလးျဖစ္လာၿပီဆိုလို႕ရိွယင္ အကုုသိုလ္စိတ္ေတြနဲ႕သူကယွဥ္တယ္။ သူ႕ရဲ႕ ေမာဟမူစိတ္အျပင္၊ အကုသိုလ္စိတ္အားလံုးနဲ႕ယွဥ္တယ္။
အကုသိုလ္စိတ္အားလံုးနဲ႕ယွဥ္ေနတဲ့အခါက်ေတာ့ ေတြေ၀တဲ့စိတ္္ေပၚလာၿပီဆိုတဲ့အခါမွာ ေလာဘနဲ႕ယွဥ္တြဲလာတဲ့အခါမွာ သူ႕ရဲ႕သတၱိေတြကေနာက္ေရာက္သြ
ားတယ္။ ဘာျဖစ္လို႕တုန္းဆိုယင္ လိုခ်င္တဲ့စိတ္က ေရွ႕တန္းတက္လာတယ္။ ေလာဘကေရွ႕တန္းတက္လာတယ္။
တခါ ေမာဟစိတ္ဟာ ေမာဟဆိုတဲ့ ေစတသိက္တရားဟာ ေဒါသနဲ႕ယွဥ္တြဲလာတဲ့အခါ စိတ္ဆိုးတဲ့ေဒါသက ေရွ႕တန္းတက္လာၿပီး သူက ေနာက္ေရာက္သြားျပန္တယ္။
သူ႕ရဲ႕သတၱိကသိပ္မေပၚဘူးျဖစ္သြားတယ္။ သူ႕ရဲ႕သတၱိက ဘယ္မွာသြားေပၚတုန္းဆိုယင္ ေမာဟမူစိတ္က်ေတာ့ ေပၚၿပီ။ ၀ိစၦိကိစၥာ တဲ့ အမွန္တရားနဲ႕ပတ္သက္ၿပီး သံသယေတြျဖစ္ေနၿပီဆိုယင္ သူ႕မဆံုးျဖတ္ႏိုင္ေတာ့ဘူး။ ဥဒၵစၥလို႕ေခၚတယ္။ စိတ္ေလလြင့္ေနၿပီ္ဆိုယင္ သူမဆံုးျဖတ္ႏိုင္ေတာ့ဘူး။ အမွန္ကိုမသိတဲ့ေနရာမွာ အဲဒီ ေမာဟမူေဒြးနဲ႕ယွဥ္ၿပီးေတာ့ ေမာဟမူလစိတ္ႏွစ္ခုနဲ႕ယွဥ္လာၿပီဆိုလို႕ရိွယင္ ေမာဟရဲ႕စြမ္းရည္သတၱိေတြြေပၚလာၿပီတဲ့။
သူ႕ရဲ႕သတၱိ၀ိေသသကေတာ့ ေမာဟရိွေနေသးသမွ် အမွန္မသိမႈတို႕ သံသယတို႕ စိတ္မၿငိမ္မသက္မႈတို႕ ဒါေတြဟာ ယွဥ္သန္ေနမွာပဲတဲ့။
ေနာက္ဆံုးေလာဘရွင္သန္ဖို႕လည္း အေထာက္အကူျဖစ္ေနမွာပဲ၊ ေဒါသရွင္သန္ဖို႕လည္း အေထာက္အကူျဖစ္ေနမွာပဲ။ အဲေတာ့ သူ၀င္လာလို႕ရိွယင္ ခုဏက ၂၄ ပစၥည္းေတြက ဘာေတြ၀င္လာႏိုင္တုန္း။ ဘာေတြျဖစ္လာႏိုင္တုန္းဆိုယင္ . . .
နံပါတ္၁က ေဟတုပစၥေယာ၊ ေနာက္ၿပီးေတာ့ သဟဇာတပစၥေယာ၊ အညမညပစၥေယာ၊ နိႆယပစၥေယာ၊ သမၸယုတၱပစၥေယာ၊ ၀ိပယုုတၱပစၥေယာ၊ အတၳိပစၥေယာ၊ အ၀ိဂတပစၥေယာ။ တဲ့ . . .
ဒီ ပစၥည္း ၈ မ်ဳိး သူနဲ႕ယွဥ္တြဲၿပီးေတာ့ ျဖစ္ေပၚလာတယ္။
အဲေတာ့ အေၾကာင္းဆိုတာ တစ္ခုတည္းမဟုတ္ဘူး။ အမ်ားႀကီးအေထာက္အကူူျပဳထားတာ။ တစ္ခုတည္းမဟုတ္ဘူး။
ၾကည့္ေလ . . .
သစ္ပင္ေလးတစ္ပင္ေပါက္ဖို႕ရာ
အေၾကာင္းက တစ္ခုတည္းမွ မဟုတ္တာ . . . ေျမရိွရတယ္၊ ေရရိွရတယ္၊ အလင္းေရာင္ရိွရတယ္၊ အပူအေအးဆိုတာရိွရတယ္။ ဒါေတြ စံုုညီေနမွ သစ္ပင္ေလးက မ်ဳိးေစ့ေလးက အပင္ေလးေပါက္လာတာ၊ အေၾကာင္းေတြအမ်ားႀကီးပဲ။
ဒါေၾကာင့္မို႕လို႕ ျမတ္စြာဘုရားက ၂၄ပစၥည္းဆိုတာ အားလံုုးကိုစံုၿပီးေတာ့၊ ျဖစ္ႏိုင္သမွ်အေၾကာင္းေတြကို စုၿပီးေတာ့ ရွင္းေပးထားတာ။ ၂၄ပစၥည္းဆိုတာ ေခါင္းစဥ္ကေလးေတြေပးလိုုက္တာ။
အခုလိုပဲ . ၾကည့္ . အရပ္ေျပာေျပာမယ္ဆိုလို႕ရိွယင္. . *** လိုခ်င္တဲ့စိတ္ျဖစ္လာယင္ ဒီပစၥည္းေတြပါမယ္။ ဒီ ၈ မ်ဳိးပါလာမယ္။ စိတ္ဆိုးတဲ့စိတ္ ျဖစ္လာယင္ ဒီ ၈ မ်ဳိးပါလာမယ္။ အမွန္ကိုမသိ ေတြေ၀တဲ့စိတ္ျဖစ္လာယင္ ဒီ ၈ မ်ဳိးပါလာမယ္။ ၂၄ပစၥည္းထဲက ဒီ ၈ မ်ဳိးပါေနတယ္ဆိုတာ သတိထားဖို႕ေပါ့။
ဒါက မေကာင္းတဲ့ဘက္ကေျပာတာ။ တစ္ခါေကာင္းတဲ့ဘက္က ၾကည့္ၾကဦးဆို႕။
အေလာဘ - အေလာဘဆိုတဲ့ ဒီသဘာ၀တရားကျဖစ္ေပၚလာတဲ့အခါက်ေတာ့ သူက ေကာင္းတဲ့စိတ္္ကေလးေတြနဲ႕ယွဥ္တြဲလာတယ္။ မဟာကုုသိုလ္စိတ္တို႕ ၊ ရဟႏၱာပုဂၢိဳလ္မွာဆိုယင္ မဟာၾကိယာစိတ္တို႕ ၊ ေနာက္ ပဋိသေႏၶအခါ ပ၀တၱိအခါတို႕ မဟာ၀ိပါက္စိတ္တို႕ ။ စ်ာန္စိတ္ေတြနဲ႕သြားျပန္လိုု႕ရိွယင္ ရူပါ၀စာရကုသိုလ္စိတ္တို႕ ၊ အေလာဘကပါတယ္။
အေလာဘျဖစ္လို႕ မဟာကုသိုလ္စိတ္ကေလး ကုသိုလ္စိတ္ကေလးျဖစ္လာၿပီိဆိုတဲ့အခ်ိန္မွာ ဘာပစၥည္းေတြ၀င္လာတုနး္။ အဲဒီ ကုသိုုလ္စိတ္ကေလးကို ဘယ္သူကေနထိမ္းေပးထားလည္းဆိုယင္ အဲဒီ အေလာဘကေနထိမ္းေပးထားတယ္။ ဒါေၾကာင့္မို႕လို႕ သူ႕ကို ေဟတုပစၥေယာလို႕ေျပာတာ။ ဒါက သတၱိ၀ိေသသ။
သူ႕ရဲ႕ထူးျခားထက္ျမက္တဲ့သတၱိတစ္ခု။ အမ်ားလိုပဲ သတၱိေပးႏိုုင္တာေတြက ဘာေတြတုန္းဆိုယင္ - သဟဇာတပစၥေယာ၊ အညမညပစၥေယာ၊ နိႆယပစၥေယာ၊ ေနာက္ၿပီးေတာ့ . . ၀ိပါကပစၥေယာ၊ ကုုသိုလ္ . . . ၀ိပါက္ဆိုလို႕ရိွယင္ သူက ၀ိပါက္စိတ္ေတြမွာယွဥ္တဲ့အခါမွာဆိုယင္ ၀ိပါကပစၥေယာရတယ္။ ကုသိုလ္ယွဥ္တဲ့အခါေတာ့ ၀ိပါကမရဘူးေနာ္။ ၀ိပါက္ဟိတ္ဆိုမွ ၀ိပါကကိုရတယ္။ သူကျဖစ္ႏိုင္လို႕ ၀ိပါကပစၥေယာ။
ေနာက္တစ္ခုက သမၸယုတၱပစၥေယာ၊ ၀ိပၸယုတၱပစၥေယာ၊ အတၳိပစၥေယာ၊ အ၀ိဂတပစၥေယာလို႕ . . ေဟာ ၀ိပါကပါထည့္လိုက္မယ္ဆိုလို႕ရိွယင္ သူကပိုလာတယ္ . . သတၱိေတြပိုုလာတယ္။ ဘာျဖစ္လို႕တုန္းဆို မဟာ၀ိပါက္စိတ္မွာလည္း အေလာဘကယွဥ္ႏိုင္တာကိုး။ ကုသိုလ္စိတ္မွာျဖစ္တဲ့အခ်ိန္္မွာဆိုယင္ေတာ့ ၀ိပါက မပါဘူးလို႕ ဒီလိုမွတ္ရမယ္။ ဒါယွဥ္ၿပိဳင္လာတဲ့သတၱိေတြ။
ပ႒ာန္းျမတ္ေဒသနာေတာ္ အပိုင္း ၂
Dr နႏၵာမာလာဘိ၀ံသ
Credit to Ko Thein Naing Ohn
No comments:
Post a Comment