Video

Wednesday, 3 September 2014

ပ႒ာန္းျမတ္ေဒသနာတရားေတာ္ အပိုင္း ၉၊ Dr နႏၵမာလာဘိ၀ံသ


ပ႒ာန္းျမတ္ေဒသနာတရားေတာ္ အပိုင္း ၉
Dr နႏၵမာလာဘိ၀ံသ

အာေသ၀နပစၥေယာ

အာေသ၀နဆိုတာ အဖန္ဖန္အထပ္ထပ္ မီွ၀ဲျခင္း၊ အဖန္ဖန္ အထပ္ထပ္ စြမ္းရည္ေတြရေအာင္ ေလ့က်င့္ျခင္း၊ အဖန္ဖန္အထပ္ထပ္ ျဖစ္ေပၚျခင္းဆိုတဲ့ အဓိပၸာယ္၊ “အာ” ဆိုတာ အဖန္ဖန္ အထပ္ထပ္၊ “ေသ၀န” မွီ၀ဲတယ္၊ ျဖစ္ေပၚတယ္၊ ဘယ္အရာပဲျဖစ္ျဖစ္ တစ္ႀကိမ္တစ္ခါတည္း ျဖစ္ရင္ စြမ္းရည္သတၱိက မထက္ဘူး၊ အႀကိမ္ႀကိမ္ လုပ္ၾကရတယ္၊ စာက်က္တာေတာင္မွပဲ အႀကိမ္ေပါင္းမ်ားစြာ ဆိုရတယ္၊ နေမာ တႆ အႀကိမ္ေပါင္းမ်ားစြာ ဆိုထားတဲ့အခါ စြမ္းရည္သတၱိေတြက ထက္ေနလို႕ အိပ္ရာက ႏိႈး ဆိုခိုင္းေတာင္ နေမာ တႆ လြဲမယ္မထင္ဘူး။

အာေသ၀နသတၱိဆိုတာ ေက်ညက္ေနတဲ့ စာေပတစ္ခုဟာ သတိမထားဘဲနဲ႕ ရြတ္ဆိုလည္း လြဲေခ်ာ္သြားတယ္ မရိွဘူး၊ လမ္းေၾကာင္းက ေျဖာင့္ေနတာ၊ ဘာျဖစ္လို႕ လမ္းေၾကာင္းက ေျဖာင့္တာလဲ၊ အာေသ၀န အထပ္ထပ္လုပ္ထားလို႕၊ အထပ္ထပ္ လုပ္ထားေတာ့ ေခါက္ရိုးက်ဳိးသြားတာ၊ ေခါက္ရိုးက်ဳိးသြားေတာ့ စြမ္းရည္ သတၱိေတြက ျပည့္၀တာ။


အာေသ၀နပစၥေယာ ဆိုတာ တူညီတဲ့အရာတစ္ခုဟာ အႀကိမ္ႀကိမ္အထပ္ထပ္ ျဖစ္လာၿပီဆိုရင္ ေရွ႕ကျဖစ္တဲ့ သဘာ၀တရားသည္ ေနာက္ကျဖစ္တဲ့ သဘာ၀တရားကို စြမ္းရည္သတၱိေတြ ေပးတယ္၊ အဖန္ဖန္အထပ္ထပ္ စြမ္းရည္သတၱိေတြ ေပးထားလို႕ ေရွ႕စိတ္ရဲ႕စြမ္းရည္သတၱိေတြကို ေနာက္စိတ္က ဆက္ခံရရိွလာတယ္၊ ေနာက္စိတ္က အေလ့အက်င့္ရလာတယ္၊ အင္အားေတြေကာင္းလာတယ္၊ ဆိုပါစိုု႕ - စာကေလးတစ္ေၾကာင္း ပထမ ဆိုလိုက္တယ္၊ အဲဒီ ပထမဆိုလိုက္တာဟာ ေနာက္ထပ္ ဒုတိယဆိုတဲ့အေပၚမွာ စြမ္းရည္သတၱိေပးခဲ့တယ္၊ ဒါေၾကာင့္မို႕ ဒုတိယက်ေတာ့ ေခ်ာလာတာ၊ တတိယက်ေတာ့ ပိုေခ်ာလာတာ၊ ေက်ညက္လာတာ၊ တကယ္လို႕သာ အဲဒီလို စြမ္းရည္သတၱိ မေပးခဲ့ဘူးဆိုရင္ ပထမဆိုၿပီးတာ ဒုတိယ ပိုေခ်ာလာဖို႕ အေၾကာင္း မရိွဘူး၊ အာေသ၀နပစၥည္းဆိုတာ အဲဒါမ်ဳိးကို ေျပာတာ၊ စြမ္းရည္သတၱိေတြ တက္လာတယ္။

အ႒ကထာမွာ အာေသ၀နပစၥည္းကို ဘယ္လို အဓိပၸာယ္ဖြင့္ဆိုတုန္းဆို “အနႏၱရာနံ ပဂုဏ ဗလ၀တာယ ဥပကာရေကာ” မိမိရဲ႕အျခားမဲ့မွာ ျဖစ္ေပၚလာတဲ့ သဘာ၀တရားေတြ အေလ့အက်င့္ရေအာင္ အင္အားေကာင္းလာေအာင္ အေထာက္အကူျပဳတဲ့ပစၥည္းမ်ဳိး ေက်းဇူးျပဳတဲ့ပစၥည္းမ်ဳိးကို အာေသ၀နပစၥည္းလို႕ ေခၚပါတယ္၊ “အနႏၱရာနံ” ဆိုတာ မိမိရဲ႕ အျခားမဲ့၊ မိမိဆိုတာ ဘယ္သူ႕ေျပာတာတုန္း ဆုိရင္ အေၾကာင္းတရားကိုေျပာတာ၊ ထိုအေၾကာင္းတရားသည္ မိမိေနာက္မွာ ျဖစ္ေပၚလာမည့္ အက်ဳိးတရားလို႕ဆိုတဲ့ သဘာ၀တရားအား အေလ့အက်င့္ရလာေအာင္ အင္အားေတြေကာင္းလာေအာင္ အေထာက္အကူျပဳ ေက်းဇူးျပဳေပးတယ္လို႕ ဆိုတယ္။

အာေသ၀ဆိုတာ အဲဒီပံုစံနဲ႕ ေက်းဇူးျပဳတဲ့ပစၥည္းမ်ဳိး၊ စတင္ေလ့လာမႈသည္ ေနာက္ထပ္ေလ့လာမႈအတြက္ ပဂုဏဆိုတာ အေလ့အက်င့္ရသြားတာ၊ ဗလ၀ဆိုတာက အားေကာင္းလာတာ၊ အေလ့အက်င့္ရျခင္း၊ အားေကာင္းလာျခင္းဆိုတဲ့ အေျခအေနမ်ဳိးေတြ ျဖစ္ေပၚလာေအာင္ ေက်းဇူးျပဳတဲ့တရားမ်ဳိးကို အာေသ၀နပစၥည္းလို႕ ဒီလိုေျပာတာ။

အာေသ၀နပစၥည္းက “မိမိ၏အျခားမဲ့၌” လို႕ ဆိုေသာေၾကာင့္ အာေသ၀နပစၥည္းသည္ အတၳိအမ်ဳိးအစားထဲမွာ မပါဘူး၊ အတၳိဆိုတာ အေၾကာင္းတရားက ရိွေနတဲ့အခိုက္မွာ အက်ဳိးတရားကို ေက်းဇူးျပဳတာ၊ အခုဟာ အာေသ၀နပစၥည္းဟာ မိမိမရိွေတာ့တဲ့ေနာက္မွာ မရိွတဲ့အခါမွ ေက်းဇူးးျပဳတာ၊ နတၳိအမ်ဳိးအစားထဲမွာ ပါတယ္၊ ဘာလို႕တုန္းဆိုလို႕ရိွရင္ ေရွ႕ပိုင္းကျဖစ္တာက ရိွေနေသးရင္ သူ႕ရဲ႕စြမ္းရည္သတၱိေတြြကို ေနာက္ကလက္ခံဖို႕ မျဖစ္ႏိုင္ဘူး၊ သူက စြမ္းရည္သတၱိေပးၿပီး ခ်ဳပ္သြားတာ၊ အဲဒီစြမ္းရည္သတၱိေတြကို ေနာက္ကျဖစ္တဲ့စိတ္က ဆက္ခံရစ္တာ၊ ဒါေၾကာင့္မို႕ အာေသ၀နပစၥည္းဆိုတာ နတၳိ - အေၾကာင္းတရားမရိွေတာ့မွ အက်ဳိးတရား ျဖစ္ေပၚလာတာ၊ ၀ိဂတ - အေၾကာင္းတရားေတြြ လံုး၀ကင္းျပတ္သြားမွ ျပတ္စဲသြားမွ အက်ဳိးတရားက ျဖစ္ေပၚလာတာ။

ဒါတင္ မကေသးဘူး အာေသ၀နပစၥည္းဆိုတာ အနႏၱရ - ကိုယ္မရိွတဲ့ေနာက္ အေၾကာင္းတရားကင္းသြားၿပီးတဲ့ေနာက္မွာ အျခားမဲ့၊ (အျခားမဲ့ဆိုတာ အျခားမရိွတာကို ေျပာတာ၊ ၾကားထဲမွာ သဘာ၀တရားေတြ ျခားကြယ္ထားတာ မရိွဘူး) ခ်ဳပ္သြားတာနဲ႕ တစ္ၿပိဳင္နက္ အက်ဳိးတရားဟာ ေပၚလာတာ၊ ဒါေၾကာင့္မို႕ အနႏၱရပစၥည္းမ်ဳိးလည္း ျဖစ္တယ္၊ အားႀကီးတဲ့အေထာက္အကူမ်ဳိး ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ ဥပနိႆယဆိုတာလည္း ျဖစ္တယ္။

ဒါေၾကာင့္မို႕ အာေသ၀နပစၥည္းနဲ႕ မ်ဳိးတူၿပီးေတာ့ ယွဥ္ၿပိဳင္လာတဲ့ ပစၥည္းေတြက အနႏၱရ၊ သမနႏၱရ၊ ဥပနိႆယ၊ နတၳိ၊ ၀ိဂတ၊ ဒီလို ေျပာတာ၊ အဲဒီပစၥည္းေတြနဲ႕ သဘာ၀အားျဖင့္ သြားတူတယ္ေပါ့၊ ၿပိဳင္တယ္ေပါ့၊ ပစၥည္းၿပိဳင္တယ္လို႕ ေခၚတာ၊ ပစၥည္းၿပိဳင္တယ္ဆိုတာ အေၾကာင္းတရားေတြဟာ ၿပိဳင္ဆိုင္ၿပီးေတာ့ ျဖစ္ၾကတာ၊ ဒါ ဘာေျပာတာတုန္းဆိုရင္ ဘက္စံု aspect လို႕ေျပာတာ၊ ရႈေထာင့္ခ်င္း မတူဘူး၊ အာေသ၀နရဲ႕စြမ္းရည္သတၱိနဲ႕ နတၳိရဲ႕စြမ္းရည္သတၱိ၊ ၀ိဂတရဲ႕စြမ္းရည္သတၱိ၊ အနႏၱရ သမနႏၱရတို႕ရဲ႕စြမ္းရည္သတၱိ ေက်းဇူးျပဳၾကပံုုခ်င္းက မတူၾကဘူး၊ အရာ၀တၳဳတစ္ခုကို ၾကည့္လိုက္တဲ့အခါက်ေတာ့ သူက ရႈေထာင့္ခ်င္း မတူၾကသလိုဘဲ။

ဆိုပါစို႕ - ေတာင္ႀကီးတစ္လံုုးကို အေရွ႕ဘက္က ၾကည့္လိုုက္ရင္ ျမင္ကြင္းက တစ္မ်ဳိး၊ အေနာက္ဘက္က သြားၾကည့္ရင္ ျမင္ကြင္းကတစ္မ်ဳိး၊ ေတာင္ဘက္က ၾကည့္ရင္ ျမင္ကြင္းက တစ္မ်ဳိး၊ ေျမာက္ဘက္ကၾကည့္ရင္ ျမင္ကြင္းက တစ္မ်ဳိး၊ လူတစ္ေယာက္ကိုပဲ ေရွ႕ဘက္ကၾကည့္ရင္တစ္မ်ဳိး၊ ေနာက္ကၾကည့္ရင္ တစ္မ်ဳိး၊ ေဘးဘက္ကၾကည့္ရင္ တစ္မ်ဳိး၊ အဲဒါကို aspect လို႕ေခၚတယ္၊ ျမင္ရတဲ့ ပံုပန္းသ႑ာန္၊ ျပဳလုပ္ပံု အျခင္းအရာ၊ တည္ရိွပံုအျခင္းအရာခ်င္းဟာ မတူဘူးလို႕ ဒီလို ေျပာတာ။

အနႏၱရတို႕ သမနႏၱရတို႕ဆိုတာ အေၾကာင္းတရားလို႕ဆိုတဲ့ မိမိခ်ဳပ္ကြယ္သြားတာနဲ႕ တစ္ၿပိဳင္နက္ ေက်းဇူးျပဳတာ၊ အဲဒီရႈေထာင့္ကေနၿပီးေတာ့ အနႏၱရ သမနႏၱရလို႕ ေခၚတာ၊ အျခားမဲ့ဆိုတာ အျခားအကြယ္မရိွဘဲႏွင့္ မိမိခ်ဳပ္သြားသည္၏အျခားမဲ့မွာ ခ်က္ခ်င္္းဆက္ၿပီးေတာ့ အက်ဳိးေပးတယ္ဆိုတဲ့သေဘာ။

ဥပနိႆယ ဆိုတာက်ေတာ့ အားႀကီးေသာမီွရာအေနနဲ႕ ေက်းဇူးျပဳတယ္လို႕ေျပာတာ၊ ခ်ဳပ္ကြယ္တာေတြ သူမေျပာဘူး၊ ေရွ႕ျဖစ္ၿပီး ခ်ဳပ္သြားတဲ့ေပၚမွာ မီွၿပီးေတာ့မွ ေနာက္က ျဖစ္ရတာ၊ ေရွ႕ကခ်ဳပ္သြားတဲ့ သဘာ၀တရားသည္ အလြန္ အင္အားေကာင္းတဲ့ အေၾကာင္းတရားျဖစ္သည္လို႕ဆိုတာ၊ အကယ္၍ သူ မခ်ဳပ္ဘူး ဆိုလို႕ရိွရင္ ေနာက္က တရားက ေပၚခြင့္မရိွဘူး၊ အဲဒါ ဥပနိႆယ။

နတၳိဆိုတာ အေၾကာင္းတရား လံုး၀မရိွမႈဟာ သူ႕ရဲ႕ထူးျခားတဲ့ အရည္အေသြး တစ္ခုပဲ၊ မရိွျခင္းသည္ ေနာက္ထပ္ေပၚလာမယ့္တရားကို အေထာက္အကူျပဳျခင္းပဲ၊ မရိွဘူးဆိုတာ နည္းနည္းေလးမ်ား က်န္ေနေသးတယ္လို႕ ထင္ၾကမွာစိုးလို႕ ၀ိဂတ လံုုး၀ကင္းျပတ္သြားတယ္လို႕ ေျပာတာ၊ နတၳိဆိုတာ မရိွေတာ့ဘူးး၊ မျဖစ္ေတာ့ဘူး၊ ၀ိဂတ လံုး၀ကင္းကြာသြားၿပီလို႕၊ လံုး၀ကင္းကြာသြားမွ ေက်းဇူးျပဳတယ္၊ အေၾကာင္းတရားသည္ လံုး၀ေပ်ာက္ကြယ္သြားၿပီ၊ ကင္းကြာသြားၿပီဆိုမွ အက်ဳိးတရား ေပၚလာတယ္လို႕ ဒါေျပာတာ။

အာေ၀၀နက်ေတာ့ ခုနက အျခားမရိွတာဆိုတဲ့ ရႈေထာင့္က မေျပာဘူး၊ အားႀကီးေသာမီွရာဆိုတဲ့ ရႈေထာင့္ကလည္း မေျပာဘူး၊ မရိွေတာ့မွ ေက်းဇူးျပဳတယ္ဆိုတဲ့ ၀ိဂတရႈေထာင့္ကလည္းမေျပာဘူးး၊ သူ႕က်ေတာ့ ဘာလဲဆိုေတာ့ အဖန္ဖန္ အထပ္ထပ္ ျဖစ္လာေအာင္ စြမ္းရည္သတၱိေတြကို ရေစတယ္လို႕ေျပာတာ၊ အဲဒီေတာ့ အေၾကာင္းတရားေတြက အက်ဳိးတရားေတြကို ေက်းဇူးးျပဳတဲ့ေနရာမွာ စြမ္းရည္သတၱိေတြဟာ ကြဲျပားျခားနားမႈ ရိွတယ္။

မတူညီတဲ့ စြမ္းရည္သတၱိေတြ ရိွၾကတယ္၊
အက်ဥ္းခ်ဳပ္အားျဖင့္ နားလည္ရမွာက အာေသ၀နပစၥည္းဆိုတာ ပထမ ၀ီထိလို႕ ေခၚတဲ့ mental process စိတ္ျဖစ္စဥ္ကို သေဘာေပါက္ရမယ္၊ အဲဒီ စိတ္ျဖစ္စဥ္ထဲမွာ အားလံုးၾကားဖူးၾကလိမ့္မယ္၊ အဘိဓမၼာသင္တဲ့အခါမွာ ျမန္မာ စကားေတြထဲမွာလည္း ပါတယ္ေပါ့၊ ေဇာေစာတယ္ဆိုတာ၊ ေဇာဆိုတဲ့ စကားလံုးေတာ့ ၾကားဖူးလိမ့္မယ္၊ ေဇာဆိုတဲ့စကားလံုးက ဇ၀နဆိုတာက လာတာ၊ ဇ၀နရဲ႕ အဓိပၸာယ္က အရိွန္တဲ့၊ အဟုတ္တဲ့၊ ျမန္တာ မျမန္တာကို ေျပာတာမဟုတ္ဘူး၊ အရိွန္ရိွတယ္၊ အဟုန္ရိွတယ္၊ ဒီစိတ္ဓာတ္ေတြက အရိွန္ရိွတဲ့စိတ္ဓာတ္ေတြ။

အရာ၀တၳဳတစ္ခုကို ျမင္လိုက္တဲ့အခါမွာ ပထမဦးဆံုုး အဲဒီ၀တၳဳနဲ႕ စတင္ၿပီးေတာ့ ႏွလံုးသြင္းမိတဲ့ မ်က္စိကျမင္တဲ့ အာရံုေလးတစ္ခု စတင္လက္ခံတာက (သို႕မဟုတ္) တံခါးဖြင့္ေပးတာက အာ၀ဇၨန ပဥၥဒြါရာ၀ဇၨန္းစိတ္ပဲ၊ ပဥၥဒါြရာ၀ဇၨန္း စိတ္က သတိျပဳမိၿပီး အာရံုဘက္ကို ဦးလွည့္ေပးလိုက္သည့္အတြက္ေၾကာင့္ စကၡဳ၀ိညာဏ္စိတ္က ျမင္တယ္၊ ဒါ ျဖစ္စဥ္ပဲေနာ္။

စကၡဳ၀ိညာဏ္စိတ္က ျမင္လိုက္တဲ့ အာရံုကို သမၸဋိစိ ၦဳင္းစိတ္ က လက္ခံလိုက္တယ္၊ လက္ခံၿပီးေတာ့ ဘာလုပ္လဲ သႏၱီရဏစိတ္က စံုစမ္းတယ္၊ ၀ုေ႒ာစိတ္က ဆံုးျဖတ္ခ်က္ခ်ၿပီးေတာ့ ေဇာစိတ္က အရိွန္အဟုန္ေတြေပးတယ္၊ ဒီအာရံုနဲ႕ပတ္သက္ၿပီးေတာ့ အရိွန္အဟုန္နဲ႕ ျဖစ္တယ္။

က်န္တဲ့စိတ္ေတြြမွာ ပဥၥဒြါရာ၀ဇၨန္းဆိုတာ အင္မတန္တိုေတာင္းတဲ့ အခ်ိန္ပိုင္းေလးမွာ ျဖစ္ၿပီး ပ်က္သြားတယ္၊ သူပ်က္သြားတာနဲ႕တစ္ၿပိဳင္နက္ စကၡဳ၀ိညာဏ္ေပၚလာတယ္၊ စကၡဳ၀ိညာဏ္ ပ်က္သြားတာနဲ႕ တစ္ၿပိဳင္နက္ အာေသ၀န ဆိုတဲ့ အေလ့အက်င့္ရတာတို႕ ခုနက အင္အားေကာင္းလာတို႕ဆိုတာ မရိွဘူး၊ သူ႕အလုပ္ကေလးပဲ သူလုပ္သြားသြားၾကတာ၊ ပဥၥဒြါရာ၀ဇၨန္းစိတ္က သူ႕ဟာသူ တံခါးဖြင့္ေပးသြားတာပဲ၊ စကၡဳ၀ိညာဏ္စိတ္က အဲဒီအာရံုကို ျမင္လိုက္တာပဲ၊ ျမင္လိုက္ၿပီး သမၸဋိစိ ၦဳင္းစိတ္ကို အင္အားေကာင္းလာေအာင္ သူ ဘာမွလုပ္ေပးတာမရိွဘူးး၊ သူ႕အလုပ္သူ ေဆာင္ရြက္ၿပီးေတာ့ ေပ်ာက္သြားတာ၊ ပဥၥဒြါရာ၀ဇၨန္းရဲ႕တာ၀န္က တံခါးဖြင့္ေပးတယ္၊ စကၡဳ၀ိညာဏ္က ျမင္လိုက္တယ္၊ သမၸဋိစိ ၦဳင္းက လက္ခံတယ္၊ သႏၱီရဏက စူးစမ္းလိုက္တယ္၊ ၀ုေ႒ာက ဆံုးျဖတ္လိုက္တယ္။။

ဒီစိတ္ေတြဟာ တစ္ခုနဲ႕တစ္ခု ပဂုဏ အေလ့အက်င့္ရေအာင္ လုပ္ေပးသြားတာဆိုတာ မရိွဘူး၊ ဗလ၀ အားေကာင္းလာေအာင္ လုပ္ေပးသြားတာဆိုတာ မရိွဘူး၊ ဘယ္က်မွ ဒီအရည္အေသြးေတြ ရိွလာတုန္းဆို ေဇာက်ေတာ့ ရိွလာတယ္၊ သူ႕က်ေတာ့ အာေသ၀နလို႕ဆိုတာနဲ႕ပဲ ေဇာဆိုတာ ၇ ႀကိမ္ ျဖစ္တယ္၊ ဒီထက္တိုေတာင္းတဲ့ အခ်ိန္္လည္း ရိွတယ္၊ ေဇာရဲ႕ ေယဘူယ်သတ္မွတ္ခ်က္က ၇ ႀကိမ္၊ ေယဘူယ်အားျဖင့္ ၇ ႀကိမ္ ျဖစ္တယ္၊ ရ ႀကိမ္ထက္ ပိုၿပီးေတာ့ ေဇာစိတ္ဟာ ျဖစ္တာမရိွဘူး၊ အဲဒီ ၇ ႀကိမ္လံုး ေဇာေတြဟာ တူညီေသာသဘာ၀ ရိွၿပီးေတာ့ အထပ္ထပ္ျဖစ္ေစတာ၊ ဒီတစ္မ်ဳိးတည္းက ထပ္ထပ္ၿပီးေတာ့ ျဖစ္တယ္ ဆိုတဲ့ သေဘာ။

ဒါေၾကာင့္မို႕ ပဂုဏ အေလ့အက်င့္ရသြားတယ္၊ ဗလ၀ အားေကာင္းလာတယ္၊ ပထမေဇာက ေစာၿပီးတဲ့အခါ သူ႕ကို အေမြဆက္ခံမည့္ ဒုတိယေဇာကို အေလ့အက်င့္တစ္ခု ေပးထားခဲ့တယ္၊ အင္အားေကာင္းသြားခဲ့တယ္၊ ဒုတိယေဇာက တစ္ခါ တတိယေဇာကို စြမ္းရည္သတၱိေတြေပးခဲ့တယ္၊ တတိယေဇာက စတုတၳေဇာကို၊ စတုတၳေဇာက ပဥၥမေဇာကို၊ ပဥၥမေဇာက ဆ႒ေဇာကို၊ ဆ႒ေဇာက သတၱမေဇာကို စြမ္းရည္သတၱိေတြ ေပးခဲ့တယ္။

ဒါေၾကာင့္မို႕ အာေသ၀နပစၥည္းဆိုတာ ေဇာကို စပါယ္ရွယ္ရည္ညႊန္းထားတဲ့ ပစၥည္းပါ၊ သဘာ၀တူတရားတစ္ခုဟာ အထပ္ထပ္ျဖစ္တယ္ဆိုတာ ေဇာစိတ္ပဲ၊ က်န္တာေတြြက တစ္ႀကိမ္ပဲ ျဖစ္ၾကတာ၊ တစ္ႀကိမ္ပဲ ျဖစ္သည့္အတြက္ေၾကာင့္ ပဂုဏ အေလ့အက်င့္ရသြားတာမ်ဳိးကို မေဆာင္ရြက္ႏိုင္ဘူး၊ ဗလ၀ ခြန္အား ရိွလာတယ္ဆိုတာ မျဖစ္ႏိုုင္ဘူး၊ ဒါေၾကာင့္မို႕ အာေသ၀နဆိုတာ ေဇာစိတ္ေတြကို ရည္ညႊန္းတယ္၊ ေဇာစိတ္နဲ႕သာဆိုင္တဲ့ပစၥည္းလို႕ ဒီလိုမွတ္ထားရမယ္။

ဒါျဖင့္ ေကာင္းၿပီ၊ ေဇာကို ထပ္ၿပီးေတာ့ ေျပာၾကရေအာင္၊ ေဇာဆိုတာ ဘယ္ဟာေတြကို ေဇာလို႕ ေခၚတာလဲ၊ စိတ္ရဲ႕သဘာ၀နဲ႕ၾကည့္ၿပီး အျပစ္ကင္ၿပီး ေကာင္းက်ဳိးခ်မ္းသာေပးႏိုင္တဲ့ ကုသိုလ္စိတ္ေတြကိုလည္း ေဇာေခၚတယ္၊ အျပစ္ရိွၿပီး ဆင္းရဲဒုုကၡေပးႏိုင္တဲ့ အကုသိုလ္စိတ္ေတြကိုလည္း ေဇာေခၚတယ္ေနာ္၊ ဒီသဘာ၀တရားေတြြဟာ စြမ္းရည္သတၱိေတြရိွတယ္လို႕ ဒီလိုေျပာတာ၊ ကုသိုလ္စိတ္ကလည္း စြမ္းရည္သတၱိရိွတယ္။

စကၡဳ၀ိညာဏ္တို႕ သမၸဋိစိ ၦဳင္းစိတ္တို႕ သႏၱီရဏတို႕ ၀ုေ႒ာတို႕ဆိုတာ ဘာမွ သိပ္စြမ္းရည္သတၱိရိွတာ မဟုတ္ဘူး၊ ျဖစ္ရိုးးျဖစ္စဥ္မို႕ သူတို႕က ျဖစ္သြားၿပီး ကိုယ့္ေဆာင္ရြက္ခ်က္ေလးေတြ ကိုယ္ေဆာင္ရြက္သြားတာပဲ ရိွတယ္၊ အာရံုနဲ႕ ပတ္သက္ၿပီးေတာ့ သူတို႕ရဲ႕စြမ္းရည္သတၱိဟာ သိပ္မထင္ရွားဘူး။

ေဇာက်ေတာ့ ဒီလိုမဟုုတ္ဘူး၊ စြမ္းရည္သတၱိေတြ တက္လာတယ္၊ ဒါေၾကာင့္မို႕ စာလိုေျပာရင္ ကုသိုလ္ေဇာ အကုသိုလ္ေဇာ ႀကိယာေဇာလို႕ ဒီလိုေျပာတာ၊ ၀ိပါက္စိတ္ေတြက ေဇာမထိုက္ဘူးး၊ သို႕ေသာ္ မဂ္စိတ္ေနာက္မွာျဖစ္တဲ့ ဖိုလ္ စိတ္က်ေတာ့ ေဇာထဲမွာပါတယ္၊ က်န္တဲ့၀ိပါက္စိတ္ေတြက ေဇာဆိုတာ မျဖစ္ဘူး။

ေဇာဆိုတာ အဘိဓမၼာနဲက ေျပာမယ္ဆိုရင္ ကုသိုလ္စိတ္အားလံုး၊ အကုသိုလ္စိတ္္ အားလံုး၊ ႀကိယာစိတ္က ၂၀ ရိွတဲ့ထဲမယ္ ပဥၥဒြါရာ၀ဇၨန္းနဲ႕ မေနာဒြါရာ၀ဇၨန္း ၂ခု မွ တစ္ပါး က်န္တဲ့ ၁၈ ခုေသာ ႀကိယာစိတ္ေတြက ေဇာ၊ ပဥၥဒြါရာ၀ဇၨန္းနဲ႕ မေနာဒြါရာ၀ဇၨန္းဆိုတဲ့ ႀကိယာစိတ္က ေဇာမထိုက္ဘူး၊ အဲဒီေဇာစိတ္ေတြ အားလံုး ေပါင္းလိုက္တဲ့ အခါက်ေတာ့ ေဇာကိစၥတပ္တဲ့စိတ္ ၅၅ ပါး ရိွတယ္၊ ကုသိုလ္စိတ္ ၂၁၊ အကုသိုလ္စိတ္ ၁၂၊ အာ၀ဇၨန္းေဒြမွတစ္ပါး ႀကိယာစိတ္ ၁၈၊ ၿပီးေတာ့ ဖိုလ္စိတ္ ၄ ခု ေပါင္းထည့္လိုက္တဲ့အခါက်ေတာ့ ၅၅ ပါး၊ စိတ္ ၈၉ ပါးထဲမွာ ေဇာအျဖစ္ေဆာင္ရြက္တဲ့ စိတ္ေတြဟာ ၅၅ ပါးပဲ ရိွတယ္၊ အဲဒီ ၅၅ ပါးထဲမွာ အာေသ၀နနဲ႕ဆိုင္တာက ကုသိုလ္၊ အကုသိုလ္၊ ႀကိယာ ဒါပဲရိွတယ္၊ ဖိုလ္စိတ္တို႕ ဘာတို႕ မပါဘူး၊ ဒီထဲမွာ ၀ိပါက္စိတ္ေတြ မပါဘူး။


၀ိပါက္စိတ္ေတြ ေဇာကိစၥ မတပ္

ကဲ ဒီေနရာမွာ ၀ိပါက္စိတ္ေတြက ဘာျဖစ္လို႕ ေဇာမျဖစ္သလဲဆိုရင္ ၀ိပါကဆိုတာ အက်ဳိးတရားတဲ့၊ ဘယ္သူ႕ရဲ႕ အက်ဳိးတရားလဲဆိုေတာ့ ကံတရားရဲ႕ အက်ဳိးတရား၊ ကံက ဘယ္တုန္းကကံတုန္္းဆိုေတာ့ အတိတ္္ကကံ၊ အဲဒီကံက ထုတ္လုပ္လိုက္တဲ့ အက်ဳိးတရားဆိုေတာ့ သူ႕အေနနဲ႕ လႈပ္ရွားေျပာင္းလဲခြင့္ ဘာမွ်မရိွဘူး၊ ကံက လုပ္ေပးထားတဲ့အတိုင္း ေနရတာ၊ ဘာနဲ႕ ဥပမာတူတုန္းဆိုရင္ မွန္ထဲမွာ ေပၚလာတဲ့လူရဲ႕ မ်က္ႏွာရိပ္လိုပဲ၊ မွန္ထဲမွာ ေပၚလာတဲ့ရုပ္ပံုကို ေျပာင္းလို႕ ရလား၊ အျပင္ကဟာေတာ့ ေျပာင္းရတာေပါ့၊ အျပင္ဆိုတာ တကယ့္လူအစစ္ရဲ႕ ရုပ္က ေျပာင္းလို႕ရတယ္၊ မွန္ထဲမွာေပၚတယ္ဆိုတာ အျပင္မွာအရိွအတိုင္းပဲ ေပၚတာ မဟုတ္လား၊ မွန္ထဲမွာေပၚတဲ့အရုပ္ဟာ ေျပာင္းလဲလို႕မရသလိုပဲ (အျပင္ဘက္က အရိွအတိုင္းေပၚလာတာ) ၀ိပါက္စိတ္ေတြကလည္း ကံက ဖန္တီးလိုက္တဲ့အတိုင္း ေပၚလာရသည့္အတြက္ သူတို႕အေနနဲ႕ ဘာမွ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲလို႕မရဘူး။

ဒါေၾကာင့္ ၀ိပါက္စိတ္ေတြဟာ “သႏၱ” ၿငိမ္ေနတယ္၊ “နိရုႆဟ” အားထုတ္မႈကင္းတယ္လို႕ ဒီလိုေျပာတာ၊ ဘာျဖစ္လို႕ ၿငိမ္သက္ေနတာတုန္းဆိုေတာ့ ကံရဲ႕အရိွန္ေၾကာင့္ ကံက ဖန္တီးထားတဲ့အတိုင္း ေပၚလာတာ ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ သူတို႕အေနနဲ႕ ဆံုးျဖတ္ႏိုင္တာတို႕ လႈပ္ရွားႏိုင္တာတို႕ ဆိုတာ ဘာတစ္ခုမွ မရိွဘူး၊ တကယ္ဆံုးျဖတ္ေနတာက ကံပဲ၊ ကံဖန္တီးထားတဲ့အတိုင္းပဲ အက်ဳိးအေနနဲ႕ ေပၚလာတာပဲ၊ ေျပာင္းလဲျပင္ဆင္လို႕မရတဲ့အရာေတြ၊ ဒါေၾကာင့္မို႕ ၀ိပါက္စိတ္ေတြဟာ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲလို႕မရတဲ့ ကံရဲ႕စြမ္းရည္၊ ကံရဲ႕အရိွန္အဟုန္အရ ေပၚလာတာေတြလို႕ ေျပာတာ၊ သူတို႕က တျခား၀ိပါက္စိတ္ေတြကို အက်ဳိးတရား အေနနဲ႕ ထုတ္လုပ္ႏိုင္စြမ္း မရိွၾကဘူးးတဲ့၊ powerless သူတို႕မွာ ဘာပါ၀ါမွ် မရိွဘူး၊ ေနာက္တစ္ခုကို ျဖစ္ေပၚေစႏိုင္စြမ္း ဘာမွ်မရိွဘူး၊ မရိွသည့္အတြက္ေၾကာင့္ အျခား ၀ိပါက္စိတ္ေတြကို အေလ့အက်င့္ရလာေအာင္တို႕ အင္အားေကာင္းလာေအာင္တို႕ လုပ္ႏိုင္တဲ့အေနအထား သူတို႕မွာ မရိွဘူးတဲ့၊ ဒါေၾကာင့္မို႕ ၀ိပါက္စိတ္ေတြဟာ အာေသ၀နပစၥည္းထဲမွာ မပါဘူး၊ အာေသ၀နစြမး္ရည္ သူတို႕မွာမရိွဘူး၊ ဒီလို ဆိုလိုတာ။

အာေသ၀နဆိုတဲ့ စြမ္းရည္သတၱိရိွတာ ကုသိုုလ္ေဇာ အကုသိုလ္ေဇာ ႀကိယာေဇာေတြမွာသာ ရိွပါတယ္တဲ့၊ ကုသိုလ္ေဇာကလည္း ကုသိုလ္ေဇာကိုသာ အားေပးတယ္္၊ သဘာ၀ခ်င္းတူတာကိုပဲ အေထာက္အကူျပဳတယ္၊ ကုသိုလ္ေဇာက အကုသိုလ္ေဇာကို အေထာက္အကူမျပဳဘူး၊ သဘာ၀ခ်င္းတူမွ အင္အားေကာင္းေအာင္ လုပ္လို႕ရတာ၊ ဆန္႕က်င္ဘက္သဘာ၀ကို အင္အားေကာင္းေအာင္လုပ္တယ္ဆိုတာ ေလာကအေနနဲ႕လည္း ယုတၱိမရိွဘူး။

ကုသိုလ္ေဇာသည္ ေနာက္ထပ္ျဖစ္လာမည့္ ကုသိုလ္တရားကို စြမ္းအားေတြ ေပးတယ္၊ အေလ့အက်င့္ရေစတယ္၊ စြမ္းရည္ေတြ ထက္ျမက္ေစတယ္၊ အင္အား ေကာင္းလာေစတယ္ဆိုတဲ့ “ပဂုဏ ဗလ၀တာယ” အေနအထားမ်ဳိး ရလာေအာင္ ေရွးေရွးေသာကုသိုလ္စိတ္ေတြက ေနာက္ေနာက္ေပၚလာတဲ့ ကုသိုလ္စိတ္ေတြကို ဒီလို စြမ္းရည္သတၱိေတြကို ျမင့္မားလာေစတယ္တဲ့၊ ဘယ္သတၱိနဲ႕ ဘယ္ပစၥည္းက ဘယ္တရားကို ေက်းဇူးျပဳတယ္၊ ဘယ္တရားေၾကာင့္ ဒီလိုျမင့္မားလာရသလဲဆိုရင္ အာေသ၀နသတၱိနဲ႕ ေနာက္ေနာက္ေသာ ကုသိုလ္စိတ္ေတြကို စြမ္းရည္သတၱိျမင့္မားလာေစတယ္။

ထို႕အတူပဲ အကုသိုလ္ကလည္း သဘာ၀ခ်င္းတူတဲ့ အကုသိုလ္စိတ္ကု ေက်းဇူးျပဳတယ္၊ အဲဒီအကုသိုလ္ထဲမွာ ထပ္ၿပီးခြဲလို႕ရေသးတယ္၊ ေလာဘကို အေျခခံတဲ့ အကုသိုလ္စိတ္တို႕၊ ေဒါသကိုအေျခခံတဲ့ အကုသိုလ္စိတ္တို႕ သူ႕ဟာနဲ႕သူ တျခားစီပဲ၊ ေလာဘကို အေျခခံၿပီးျဖစ္တဲ့ (ဥပမာ - ေလာဘေဇာဆိုပါေတာ့) ေလာဘကို အေျခခံတဲ့ အကုသိုလ္ေဇာက ေလာဘကို အေျခခံၿပီးေတာ့ ျဖစ္တဲ့ အကုသိုလ္ ေဇာေတြကိုသာ စြမ္းရည္သတၱိေပးတယ္၊ ေဒါသကို အေျခခံတဲ့ အကုသိုလ္ေဇာေတြကို တိုက္ရိုက္အေနနဲ႕ စြမ္းရည္သတၱိ မေပးႏိုင္ဘူး၊ ဒီလိုနားလည္ရမယ္၊ ေဒါသမူ ေဇာကလည္းပဲ ထို႕အတူပဲ၊ ေဒါသကို အေျခခံျဖစ္တဲ့ အကုသိုလ္ေဇာေတြကလည္းပဲ ေနာက္ေနာက္ျဖစ္လာတဲ့ ေဒါသကို အေျခခံတဲ့ အကုသိုုလ္စိတ္ေတြကိုသာ စြမ္းရည္သတၱိေတြ ေပးသြားတယ္၊ အေလ့အက်င့္ရေစတယ္၊ အင္အားေကာင္းေစတယ္၊ ေဟာ အာေသ၀နသတၱိနဲ႕ေက်းဇူးျပဳတာေတြ။

တစ္ခါ ႀကိယာေဇာက ႀကိယာေဇာေတြကို ေက်းဇူးျပဳတာေတြ ရိွေသးတယ္၊ ဒါကေတာ့ အဓိကအားျဖင့္ ရဟႏၱာေတြရဲ႕ သႏၱာန္ကို ရည္ညႊန္းၿပီး ေျပာတာ၊ ရဟႏၱာပုဂၢိဳလ္ေတြရဲ႕သႏၱာန္မွာ အာေသ၀နပစၥည္းျဖစ္တာေနာ္။ ဒီေတာ့ ႀကိယာလို႕ ေျပာလိုက္ရင္ ကုသိုလ္ကို နာမည္ေျပာင္းထားတယ္လို႕ မွတ္ထားပါ၊ ရဟႏၱာရဲ႕ သႏၱာန္မွာျဖစ္တဲံ ကုသိုုလ္ကို “ႀကိယာ” လို႕ ေခၚတယ္၊ ဒီေနရာမွာ အာ၀ဇၨန္းေဒြးကလြဲရင္ ရဟႏၱာသႏၱာန္မွာျဖစ္တဲ့ ကုသိုလ္စိတ္ (ဟသိတုပၸါဒ္က်ေတာ့ အဲဒီလို ကုသိုလ္ဆိုတာ မရိွဘူး၊ ဟသိတုပၸါဒ္က ရဟႏၱာသႏၱာန္မွာျဖစ္တဲ့ သီးသန္႕ ႀကိယာစိတ္ တစ္မ်ဳိးပဲ၊ ဒါနဲ႕ပတ္သက္လို႕ ဘုန္းႀကီးတို႕ စဥ္းစားေနတာ၊ အေျဖရွာလို႕ မေတြ႕ေသးဘူး) ဒီ့ျပင္ ႀကိယာစိတ္ေတြဟာ ဥပမာ - မဟာႀကိယာစိတ္၊ မဟာႀကိယာစိတ္ဆိုတာ ရဟႏၱာသႏၱာန္မွာျဖစ္တဲ့ မဟာကုသိုလ္စိတ္ကိုပဲ မဟာႀကိယာစိတ္္လို႕ ေခၚတာပဲ၊ ကိေလသာ၀ဋ္ျမစ္ေတြ ျပတ္သြားတဲ့ ရဟႏၱာသႏၱာန္မွာ ကုသိုလ္ျဖစ္ၿပီဆိုရင္ မဟာႀကိယာေခၚတာပဲ၊ လံုး၀အတူတူပဲ။

ထို႕အတူပဲ ရူပါ၀စရႀကိယာ၊ ပုထုဇဥ္ေသကၡပုဂၢိဳလ္ေတြ စ်ာန္ရသြားတဲ့အခါ ရူပါ၀စရကုသိုလ္လို႕ ေခၚတယ္၊ ရဟႏၱာျဖစ္သြားၿပီဆိုရင္ ရူပါ၀စရကုသိုလ္သည္ ရူပါ၀စရႀကိယာ ျဖစ္သြားတယ္၊ ပုထုဇဥ္ေသကၡေတြ အရူပစ်ာန္ရလို႕ရိွရင္ အရူပါ၀စရကုသိုလ္လို႕ ေခၚတယ္၊ ရဟႏၱာျဖစ္သြားၿပီဆိုရင္ အရူပါ၀စရႀကိယာ ျဖစ္သြားတယ္၊ ကုသိုလ္ကေန ႀကိယာျဖစ္သြားတာ။

ႀကိယာဆိုတဲ့ စကားလံုးကို ဓမၼသဂၤဏီပါဠိေတာ္မွာ “ေန၀ ကုသလာ နာ ကုသလာ န စ ကမၼ၀ိပါကာ” - ကုသိုလ္လည္း မဟုတ္ဘူးး၊ အကုသိုလ္လည္း မဟုုတ္ဘူး၊ ကံရဲ႕အက်ဳိးလည္း မဟုတ္ဘူး၊ three negative ျငင္းဆိုခ်က္ ၃ ခုနဲ႕ ေျပာတာ၊ “neither kusala nor akusala nor result of kamma” ၊ အဲဒါ ႀကိယာ။

ရဟႏၱာသႏၱာန္မွာ ျဖစ္သြားတဲ့ ပုထုဇဥ္ဘ၀က ရထားတဲ့စ်ာန္သည္ ကုသိုလ္စ်ာန္၊ မ၀င္စားမခ်င္း ကုသိုလ္စ်ာန္လို႕႔ပဲ ေခၚတယ္တဲ့၊ ရဟႏၱာဘ၀မွာ ၀င္စားလိုက္ၿပီဆိုတာနဲ႕ တစ္ၿပိဳင္နက္ ႀကိယာျဖစ္သြားတယ္၊ ဘာျဖစ္လို႕လဲဆိုေတာ့ ရဟႏၱာသႏၱာန္မွာ ကိေလသာအညစ္အေၾကး လံုး၀ကင္းစင္သြားေတာ့ ကုသိုလ္ေတြ အေနနဲ႕က အလုပ္မရိွေတာ့ဘူး၊ ကုသိုလ္ရဲ႕အလုပ္က ဘာတုန္းဆိုရင္ အကုသိုလ္ကို ပယ္ဖ်က္တဲ့အလုပ္ပဲ။

ကုသိုလ္နဲ႕ အကုသိုလ္ဟာ အျမဲတမ္း တိုက္ခိုက္ေနတယ္၊ ကုသိုလ္က ပဟာယက၊ အကုသိုလ္က ပဟာတဗၺ၊ အကုသိုလ္က ပဟာတဗၺအေနနဲ႕ရိွတယ္၊ ကုသိုလ္က ပဟာယကအေနနဲ႕ေပၚလာတယ္၊ ပဟာတဗၺဆိုတဲ့ အကုသိုလ္ မရိွဘူးဆိုရင္ ပဟာယကျဖစ္တဲ့ကုသိုလ္ လိုေသးလား မလိုေတာ့ဘူး၊ မလိုေတာ့လို႕ ဖ်က္သိမ္းလိုက္ၿပီး ႀကိယာလို႕ နာမည္ေပးလိုက္တာ၊ ဒီသေဘာပါပဲ။

ေကာင္းၿပီ၊ အာေသ၀နပစၥည္းဆိုတာ ေဇာေတြနဲ႕ ပတ္သက္ၿပီးေတာ့ ျဖစ္တယ္လို႕ ဒီလိုမွတ္ရမယ္၊ အဲဒါေၾကာင့္မို႕ ပ႒ာန္းပဠိေတာ္မွာ -

ပုရိမာ ပုရိမာ ကုသလာ ဓမၼာ ပစၦိမာနံ ကုသလာနံ ဓမၼာနံ အာေသ၀နပစၥေယန ပစၥေယာ။

ပုရိမာ ပုရိမာ - ေရွးေရွးက ျဖစ္ေပၚ၍လာၾကတဲ့၊ ကုသလာ ဓမၼာ - ကုသိုုလ္တရားေတြက၊ ပစၦိမာနံ ပစၦိမာနံ - ေနာက္ေနာက္ျဖစ္ၾကတဲ့၊ ကုသလာနံ ဓမၼာနံ - ကုသိုုလ္တရားတို႕အား၊ အာေသ၀နပစၥေယန - အာေသ၀နပစၥယသတၱိျဖင့္၊ ပစၥေယာ ဥပကာရေကာ - ေက်းဇူးျပဳတတ္ပါေပ၏။

ပုရိမာ ပုရိမာ ကုသလာ ဓမၼာ ေရွးေရွးျဖစ္တဲ့ ကုသိုလ္တရားေတြဟာလို႕၊ ဒီစကားကို ၾကည့္တာနဲ႕ပဲ ေရွးေရွးလို႕ သံုးလိုက္ကတည္းက ကုသိုလ္စိတ္ေတြဟာ ထပ္တလဲလဲ ျဖစ္ေနတယ္ဆိုတာ ထင္ရွားေစတယ္။

ထို႕အတူပဲ ပစၦိမာနံ ပစၦိမာနံ - ေနာက္ေနာက္ျဖစ္တဲ့၊ ကုသလာနံ ဓမၼာနံ - ကုသိုုလ္တရားတို႕အား ဆိုေတာ့ ခုနေျပာတဲ့ ေဇာ ၇ ႀကိမ္နဲ႕ စဥ္းစားၾကည့္၊ ပထမေဇာက ဘယ္သူ႕ကို ေက်းဇူးျပဳတုန္း၊ ဒုတိယေဇာကိုပဲ ေက်းဇူးျပဳတယ္၊ ဒီအကြက္ေလး တစ္ကြက္တင္ေျပာတာ၊ ပထမေဇာက တတိယေဇာကို ေက်ာ္ၿပီးေတာ့ လုပ္လို႕မရဘူးး၊ ဒါ ေျပာတာ၊ ပထမေဇာသည္ ဒုတိယေဇာကို၊ “အနႏၱရ” ဆိုတာ ၾကားထဲမွာ မျခားရဘူး၊ ပထမေဇာက ပစၥည္းဆိုရင္ ဒုတိယေဇာက ပစၥယုပၸန္၊ ဒုတိယေဇာက ပစၥည္းဆိုရင္ တတိယေဇာက ပစၥယုပၸန္၊ တတိယေဇာက ပစၥည္းဆိုရင္ စတုတၳေဇာက ပစၥယုပၸန္၊ စတုတၳေဇာက ပစၥည္းဆိုရင္ ပဥၥမေဇာက ပစၥယုပၸန္၊ စြမ္းရည္သတၱိေတြက ဆင့္ကဲဆင့္ကဲ ေပးသြားတဲ့သေဘာ။

ဒီေတာ့ ပစၥည္းေတြက ဘယ္သူေတြတုန္းဆိုရင္ ဒုတိယေဇာအတြက္ ပထမေဇာသည္ အာေသ၀နပစၥည္း၊ တတိယေဇာအတြက္ဆိုရင္ ဒုတိယေဇာသည္ အာေသ၀နပစၥည္း၊ စတုတၳေဇာအတြက္ဆိုရင္ တတိယေဇာသည္ အာေသ၀နပစၥည္း၊ ပဥၥမေဇာအတြက္ဆိုရင္ စတုတၳေဇာသည္ အာေသ၀နပစၥည္း၊ ဆ႒မေဇာအတြက္ဆိုရင္ ပဥၥမေဇာသည္ အာေသ၀နပစၥည္း၊ သတၱမေဇာအတြက္ဆိုရင္ ဆ႒မေဇာသည္ အာေသ၀နပစၥည္း၊ ဒါျဖင့္ သတၱမေဇာရဲ႕ေနာက္မွာ ေဇာရိွေသးလား၊ မရိွေတာ့ဘူး၊ ဒါေၾကာင့္ သတၱမေဇာက်ေတာ့ အာေသ၀နပစၥည္းလုပ္စရာ မရိွေတာ့ဘူး၊ ဒါကို ေျပာတာေနာ္၊ ေရွးေရွးဆိုတာ။

ဒါေၾကာင့္မုိ႕ ပ႒ာန္းအရေကာက္ႀကီးမွာ “သတၱမေဇာၾကဥ္ေသာ ေရွးေရွးေသာ ပထမေဇာစေသာ” လို႕ ဆိုတာ၊ သတၱမေဇာၾကဥ္ေသာ ဆိုတာ သတၱမေဇာ ေနာက္မွာ ေဇာမရိွသည့္အတြက္ေၾကာင့္ သတၱကေဇာက ပစၥယုပၸန္သာ ျဖစ္တယ္၊ ပစၥည္း မျဖစ္ႏိုင္ဘူး၊ သူက ေနာက္ဟာကို အာေသ၀နသတၱိနဲ႕ ေက်းဇူးျပဳလို႕ မရဘူးလို႕ ေျပာတာ၊ ပထမေဇာက ဒုတိယေဇာကို ေက်းဇူးျပဳမယ္၊ ဒုတိယေဇာက တတိယေဇာ၊ တတိယေဇာက စတုတၳေဇာ၊ စတုတၳေဇာက ပဥၥမေဇာ၊ ပဥၥမေဇာက ဆ႒မေဇာ၊ ဆ႒မေဇာက သတၱမေဇာ၊ သတၱမေဇာက်ေတာ့ ပစၥည္းမျဖစ္ေတာ့ဘူး၊ ဘာျဖစ္လို႕တုန္း၊ ေနာက္မွာ ေဇာမရိွေတာ့လို႕။

သဘာ၀ခ်င္းမတူတဲ့ တရားတစ္ခု၊ အရိွန္အဟုန္တစ္ခု မေပးႏိုင္ဘူးတဲ့၊ နဂိုကတည္းက စြမ္းရည္သတၱိခ်င္းမွ မတူတာ၊ စြမ္းရည္သတၱိတူမွ ျဖစ္တာ၊ သတၱမေဇာေနာက္မွာ ဘာလာႏိုင္တုန္း၊ တဒါရံု လာႏိုင္တယ္၊ ဘ၀င္ လာႏိုင္တယ္၊ မ်ဳိးတူရဲ႕လား? မတူဘူူး၊ မတူသည့္အတြက္ေၾကာင့္ အာေသ၀နပစၥည္းထဲမွာ မပါဘူး၊ ဒါေျပာတာ၊ ပစၥယုုပၸန္အေနနဲ႕သာ ရတယ္။

တစ္ခါ ပစၥယုပၸန္ပိုင္းကို ၾကည့္မယ္ဆိုရင္ ပထမေဇာက ပစၥည္းသာ ျဖစ္ႏိုုင္တယ္၊ ပထမေဇာေရွ႕မွာ ၀ုေ႒ာ ရိွတယ္ မဟုုတ္လား၊ ၀ုေ႒ာက ပထမေဇာကို အာေသ၀နသတၱိနဲ႕ ေက်းဇူးမျပဳႏိုုင္လို႕ ပထမေဇာသည္ အာေသ၀နပစၥယုပၸန္ မျဖစ္ဘူးတဲ့၊ ဒီသေဘာကို နားလည္လို႕ရိွရင္ ပ႒ာန္းအရေကာက္ႀကီးကို ၾကည့္လိုက္လို႕ရိွရင္ သေဘာေပါက္တယ္ေနာ္၊ ပစၥယုပၸန္က်ေတတာ့ “ပထမေဇာၾကဥ္ေသာ ေနာက္ေနာက္ေသာေဇာမ်ား” တဲ့၊ ပစၥည္းပိုင္းေရာက္တဲ့အခါက်ေတာ့ “သတၱမေဇာၾကဥ္ေသာ ေရွးေရွးေသာေဇာ” လို႕ ဒီလိုဆိုတယ္္။

ဒီေတာ့ ကုသိုုလ္သည္ ကုသိုလ္ကို၊ အကုသိုလ္သည္ အကုသိုလ္ကို၊ ႀကိယာသည္ ႀကိယာကိုလို႕ ဆိုင္ရာဆိုင္ရာေဇာေတြကို အာေသ၀နသတၱိနဲ႕ ေက်းဇူးျပဳသြားပါတယ္တဲ့၊ ဒါက အၾကမ္းဖ်င္း၊ ၀ီထိမွာၾကည့္ရင္ မ်က္စိနဲ႕ အဆင္းအာရံုကို ျမင္တဲ့အခါ၊ နားနဲ႕ အသံအာရံုကို ၾကားတဲ့အခါမွာ ကာမာ၀စရေဇာစိတ္ေတြ ျဖစ္တယ္၊ ရိုးရာကာမာ၀စရကုသိုလ္စိတ္ဆိုတာ အာရံုကို မီွတည္္ၿပီးေတာ့ ေယာနိေသာ မနသိကာရေလး ရိွရံုနဲ႕ ျဖစ္ႏိုင္စြမ္း ရိွတယ္ေပါ့၊ တခ်ဳိ႕ ကာမာ၀စရစိတ္ေတြကေပါ့၊ သို႕ေသာ္ ၀ိပႆနာတို႕လို အဆင့္ျမင့္တာတို႕ ဥပစာရသမာဓိတို႕လို အဆင့္ျမင့္တာမ်ဳိးက်ေတာ့ ဘာ၀နာက်င့္စဥ္တစ္ခုနဲ႕က်င့္မွ ရတာေပါ့၊ သာမန္ကုသိုလ္စိတ္ေတြကေတာ့ ရူပါရံုျမင္တာနဲ႕လည္း ကုသိုုလ္ျဖစ္ႏိုင္တယ္၊ သဒၵါရံုၾကားတာနဲ႕လည္း ျဖစ္ႏိုင္တယ္၊ ျမင္တိုင္း ျဖစ္သလားဆိုေတာ့ ျမင္တိုင္းေတာ့ မျဖစ္ဘူး၊ ျဖစ္ေအာင္က ဘာလိုတုန္းဆိုရင္ ေယာနိေသာမနသိကာရ လိုတယ္၊ ေယာနိေသာမနသိကာရဆိုတာ ကုသိုလ္ျဖစ္ေအာင္ စဥ္းစားတတ္တဲ့ ႏွလံုးသြင္းမႈပဲ။


ကုသိုလ္ျဖစ္ေၾကာင္းတရား ၄ ပါး

အ႒သာလိနီအ႒ကထာမွာ ကုသိုလ္ျဖစ္ဖို႕အတြက္ အေၾကာင္း ၄ ခ်က္ ေပးထားတယ္၊ လူတိုင္း လူတိုင္းဟာ အလြယ္တကူနဲ႕ ကုသိုလ္ျဖစ္တာ မဟုတ္ဘူးတဲ့၊ ကုသိုလ္ျဖစ္ဖို႕အတြက္ ဘာေတြလိုအပ္သလဲ။

နံပါတ္(၁)က “နိယမိတ”၊ စိတ္ထဲမွာ determination ရိွရမယ္၊ “ငါ့စိတ္ထဲမွာ ကုသိုလ္ပဲ ျဖစ္ေစရမယ္၊ အကုသိုလ္ မျဖစ္ေစရဘူး” ဆိုတဲ့ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ခ်ထားဖို႕ လိုတယ္တဲ့၊ ဒါက ကုသိုလ္ျဖစ္ဖို႕အတြက္ အေၾကာင္းတရားတစ္ခုပဲ၊ အဲဒီလိုမွ မဟုတ္ဘူးဆိုရင္ အကုသိုလ္ေတြက လႊမ္းထားမွာ၊ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ခ်ထားေတာင္မွပဲ သတိေမ့ေနရင္ အကုသိုုလ္က ၀င္လာဦးမွာပဲ။

ဘာျဖစ္လို႕တုန္းဆိုရင္ “ပါပသိၼ ံ ရမတိ မေနာ” - စိတ္ကိုက ေခါက္ရိုးက်ဳိးေနတာ၊ အကုသိုလ္ဘက္သြားတာ၊ အလ်ဥ္ရေနတယ္လို႕ေျပာတာေပါ့၊ ခ်ဥ္ဖတ္အိုးႀကီးလိုပဲ၊ ဘာထည့္လိုက္ထည့္လိုက္ ခ်ဥ္သြားတာပဲ၊ အဲဒါ ေသခ်ာတယ္၊ ဘယ္စိတ္ ေပၚလာေပၚလာ အကုသိုုလ္ဘက္ပဲ သြားတာပဲ၊ သံသရာက ခ်ဥ္ဖတ္အိုးႀကီးကိုး၊ အထဲ၀င္လာသမွ် အကုန္အခ်ဥ္ခ်ည္းပဲ ျဖစ္ရမယ္၊ ဒီေတာ့ ဒီလိုမျဖစ္ေအာင္ လုပ္ဖို႕ဆိုရင္ ဆန္႕က်င္ဘက္စိတ္္ဓာတ္ေလးေတြ ေမြးျမဴဖို႕လိုတယ္၊ ဘာေတြတုန္းဆို နိယမိတ - ႀကိဳတင္ၿပီးေတာ့ သတ္မွတ္ထားရမယ္၊ ကိုယ့္စိတ္ထဲမွာ အကုသိုလ္ဆိုတာ မျဖစ္ေစရဘူး၊ ကုသိုလ္ပဲ ျဖစ္ေစရမယ္တဲ့၊ determination ရိွဖို႕လိုတယ္။

ေနာက္တစ္ခု နံပါတ္(၂)က ဘာလိုအပ္လဲဆိုရင္ “ပရိဏာမိတ” - ကိုယ့္ရဲ႕ စိတ္ကေလးကို ကုသိုလ္ဘက္ကို ညႊတ္ကိုင္းထားရမယ္၊ inclination ေပါ့၊ incline လုပ္ေပးထားရမယ္၊ စိတ္ကို ကုသိုုလ္ဘက္ကို ညႊတ္ေနေအာင္ လုပ္ထားရမယ္၊ ေနာက္တစ္ခု နံပါတ္(၃)က “အာဘုဇိတ” - ႏွလံုးသြင္းတဲ့၊ ကုသိုလ္ကိုသာ အျမဲ attention လုပ္ေနတယ္၊ ႏွလံုးသြင္းရိွေနတယ္၊ ေနာက္တစ္ခု နံပါတ္(၄)က “သမုဒါစာရ” - အေလ့အက်င့္ practice ရိွရမယ္၊ ကုသိုလ္ျဖစ္ဖို႕ practice ရိွရမယ္။

အခုေျပာတဲ့ အခ်က္ေလးခ်က္ေၾကာင့္သာ ကုသိုလ္ဆိုတာ ျဖစ္ႏိုင္တာတဲ့၊ ႏို႕မို႕ဆိုရင္ ျဖစ္ဖို႕မရိွဘူးတဲ့၊ သာမန္အားျဖင့္ မျဖစ္ႏို္င္ဘူး။
ဘာအာရံုနဲ႕ပဲ ေတြ႕ေတြ႕ ကုသိုလ္လုပ္ဖို႕ပဲ သတိရတယ္၊ အဲဒီလိုမွ အေလ့အက်င့္မရိွခဲ့ဘူး၊ determination မရိွခဲ့ဘူး၊ inclination မရိွဘူးဆိုရင္ အကုသိုလ္ေတြခ်ည္းပဲ ျဖစ္ဖို႕မ်ားေနတယ္္ေပါ့၊ ကာမာ၀စရကုသိုုလ္ဆိုတာ ရူပါ၀စရကုသိုလ္တို႕ အရူပါ၀စရကုသိုလ္တို႕ မဂ္ကုသိုလ္တို႕ကို ေထာက္ထားမယ္ဆိုရင္ လြယ္လြယ္ကူကူနဲ႕ ျဖစ္ႏိုင္တယ္၊ သဘာ၀အရ ျဖစ္လို႕ရတယ္ေပါ့။

ရူပါ၀စရကုသိုလ္ အရူပါ၀စရကုသိုလ္တို႕က်ေတာ့ သမထက်င့္စဥ္ကိုက်င့္ၿပီး ေအာင္ျမင္မွျဖစ္တာ၊ မေအာင္ျမင္ရင္မျဖစ္ဘူး၊ ေလာကုတၱရာကုသိုလ္ျဖစ္တဲ့ မဂ္ကုသိုလ္က်ေတာ့ ၀ိပႆနာက်င့္စဥ္ကို ေအာင္ျမင္ေအာင္ က်င့္ႏိုင္မွျဖစ္တယ္၊ မက်င့္ႏိုင္ရင္ မျဖစ္ဘူး။

အဲဒီကုသိုလ္ေတြက အက်င့္နဲ႕ သက္ဆိုင္သြားတယ္၊ သမထက်င့္စဥ္ကို က်င့္ရမယ္၊ ၀ိပႆနာက်င့္စဥ္ကို က်င့္ရမယ္၊ သမထက်င့္စဥ္ကိုမက်င့္္ဘဲနဲ႕ သဘာ၀အတိုင္း ရူပကုသိုလ္ အရူပကုသိုလ္ဆိုတဲ့ စ်ာန္ကုသိုလ္ေတြ လံုး၀မျဖစ္ႏိုင္ဘူး၊ ရိုးရာနဲ႕မျဖစ္ႏိုင္ဘူး၊ ကာမကုသိုလ္ကေတာ့ ရိုးရာပကတိအေနအထားနဲ႕ကို ျဖစ္ႏိုင္တယ္၊ ေလာကုတၱရာကုသိုလ္ေရာ? ၀ိပႆနာက်င့္စဥ္ကိုက်င့္မွ ျဖစ္တယ္၊ သမထက်င့္စဥ္ကို က်င့္ရံုနဲ႕လည္း မဂ္ကုသိုလ္ မျဖစ္ႏိုင္ဘူး။

အဲဒီကုသိုလ္စိတ္ေတြဟာ mental process ဆိိုတဲ့ စိတ္္အစဥ္ထဲမွာ ျဖစ္ၾကၿပီဆိုရင္ ေရွးေရွးစိတ္သည္ ေနာက္ေနာက္စိတ္အား အာေသ၀နပစၥည္းနဲ႕ စြမ္းရည္သတၱိေတြ ေပးသြားတယ္လို႕ နားလည္ထားရမွာေပါ့၊ အဲဒီ အာေသ၀နသတၱိေၾကာင့္ ေရွ႕စိတ္ထက္ ေနာက္စိတ္က စြမ္းရည္ေတြ ထက္လာတယ္၊ ေရွ႕စိတ္ထက္ ေနာက္စိတ္က စြမ္းရည္ေတြ ထက္လာၿပီးေတာ့ ျမင့္မားတဲ့ စြမ္းအားေတြကို ရသြားတယ္။

ကံကို ခြဲတဲ့အခါက်ေတာ့ ကုသိုလ္ပဲျဖစ္ေစ အကုသိုလ္ပဲျဖစ္ေစ ပထမေဇာစိတ္ဟာ သူ႕ေရွ႕က အာေသ၀နဆိုတဲ့ စြမ္းရည္သတၱိေပးႏိုုင္တဲ့စိတ္ မရိွဘူး၊ မရိွသည့္အတြက္ေၾကာင့္ သူက အက်ဳိးတစ္ခုကို ထုတ္လုပ္မယ္ဆိုရင္ ဘ၀တစ္ခု ထူေထာင္မေပးႏိုင္ဘူး၊ လက္ရိွဘ၀မွာ အားေပးရံုေလးပဲ ရတယ္၊ ဒါကို “ဒိ႒ဓမၼ ေ၀ဒနိယကံ” လို႕ ေခၚတာ၊ ဒိ႒ဓမၼ ေ၀ဒနယကံဆိုတာ ဒီဘ၀မွာပဲ၊ ဒီဘ၀ဆိုတာ အတိတ္ကံေၾကာင့္ ရထားတဲ့ ဘ၀ပဲ၊ ဒိ႒ဓမၼ ေ၀ဒနိယ - ဒီဘ၀မွာ အားျဖစ္ရံုပဲ ရိွတယ္၊ ဒီလိုဆိုလိုတာ၊ ဘ၀တစ္ခု ထူေထာင္ႏိုင္လာေအာင္ စြမ္းရည္သတၱိ မရိွဘူး၊ ဘာျဖစ္လို႕လဲ? သူ႕ေရွ႕က အာေသ၀နစြမ္းရည္သတၱိေပးႏိုင္တဲ့ပစၥည္း မရိွလို႕၊ အင္အားနည္းတယ္၊ ဒီအဓိပၸာယ္ကို ေျပာတာေနာ္။

ပထမေဇာက ဒုတိယေဇာကို အားျဖည့္လိုက္တယ္၊ ဒုတိယေဇာက တတိယေဇာကို အားျဖည့္လိုက္တယ္၊ ပထမေဇာထက္ ဒုတိယေဇာက အားေကာင္းလာတယ္၊ ဒုတိယေဇာထက္ တတိယေဇာက အားေကာင္းလာတယ္၊ အဲဒီလို အားျဖည့္ အားျဖည့္ ေပးသြားလိုက္တာ ေနာက္ဆံုး ဆ႒မေဇာက်ေတာ့ အားေတြ အင္မတန္မွ ေတာင့္တင္းေနတယ္၊ အဲဒီလိုေတာင့္တင္းတဲ့အားေတြ သတၱမေဇာကို ပံုျပီးေတာ့ ေပးလိုက္တဲ့အခါမွာ သတၱမေဇာသည္ ဒီဘ၀ကေသရင္ ေနာက္ဘ၀မွာ ဘ၀တစ္ခုကို ထူေထာင္ေပးႏို္င္တဲ့ စြမ္းရည္သတၱိေတြရသြားတယ္ေပါ့၊ ဒါ ကံပိုင္းကေျပာတာ၊ ဒါ အာေသ၀နစြမ္းရည္ေၾကာင့္ ျဖစ္တာ၊ ရိွသမွ် energy ေတြ သူူ႕ဆီမွာ သြားစုတယ္၊ ဒါေၾကာင့္ သူက အက်ဳိးေပးခြင့္ရိွတာ။

သို႕ေသာ္လည္း ကံဆိုတာ အျခားအေၾကာင္းတရားေတြနဲ႕ ေပါင္းၿပီးမွ အက်ဳိးေပးလို႕ရတာ၊ သူ႕ခ်ည္းပဲသပ္သပ္ ေပးလို႕မရဘူး၊ ဘယ္အရာပဲျဖစ္ျဖစ္ အေၾကာင္းတရားေတြနဲ႕ ေပါင္းၿ�

Credit to Ko Thein Naing Ohn
 

No comments:

Post a Comment

Gold price estimated