Video

Wednesday, 3 September 2014

ပ႒ာန္းျမတ္ေဒသနာေတာ္ အပိုင္း (၁၃)၊ Dr နႏၵမာလာဘိ၀ံသ


ပ႒ာန္းျမတ္ေဒသနာေတာ္ အပိုင္း (၁၃)

Dr နႏၵမာလာဘိ၀ံသ

ဣျႏၵိယပစၥေယာ

“ဣျႏၵိယ” ကို ျမန္မာလို ဣေျႏၵလို႕ ျပန္ဆိုၾကတယ္၊ ဣေျႏၵဆိုတဲ့ ျမန္မာစကားဟာ ပါဠိက ဆင္းသက္လာတယ္၊ “ဣေျႏၵေကာင္းတယ္၊ ဣေျႏၵမေကာင္းဘူး၊ ဣေျႏၵရရ ေနပါ” စသည္ျဖင့္ ျမန္မာမွာ ဒီစကားလံုးကို တြင္တြင္က်ယ္က်ယ္ သံုးၾကတယ္၊ အမ်ဳိးသမီးေတြနဲ႕ ပတ္သက္လို႕လည္း “မိန္းကေလးတို႕ဣေျႏၵ ေရႊေပးလို႕မရ” ဆိုတဲ့စကားလံုး သံုးၾကတယ္၊ ျမန္မာ့က်င့္စဥ္နဲ႕ ပတ္သက္လို႕ “ဣေျႏၵကို ေစာင့္ထိန္းတယ္၊ ဣေျႏၵသမၸတၱိနဲ႕ ျပည့္စံုတယ္” စသည္ျဖင့္ ဣေျႏၵကို ရည္ညႊန္းၿပီး ေျပာေလ့ ရိွၾကတယ္။

စာေပက်မ္းဂန္မွာ ဣေျႏၵငါးမ်ဳိး၊ ဣေျႏၵ ၆ မ်ဳိး၊ ဣေျႏၵ ၂၂ မ်ဳိးလို႕ ဒီလို ျပထားတာ ရိွတယ္၊ သူ႕ေနရာေလးနဲ႕သူ သေဘာေပါက္နားလည္ဖို႕ေတာ့ လိုတယ္ေပါ့ေနာ္။


“ဣေျႏၵရတယ္၊ ဣေျႏၵမရဘူး” ဆိုတာ ဘာကို ရည္ညႊန္းတာတုန္းဆို ဣေျႏၵ ၆ ပါးကို ရည္ညြန္းတာလို႕ ေျပာရမယ္၊ “ဣေျႏၵကို ေစာင့္ထိန္းပါ၊ ဣေျႏၵကို ေစာင့္ေရွာက္ပါ” ဆိုတဲ့စကားကလည္း ဣေျႏၵ ၆ ပါးကိုပဲ ရည္ညႊန္းတယ္၊ ဣေျႏၵ ၆ ပါးဆိုတာ စကၡဳ ေသာတ ဃာန ဇိ၀ွာ ကာယ မန။ ဒီဣေျႏၵ ၆ ပါးကို ရည္ညႊန္းၿပီးေတာ့ ဣေျႏၵကို ေစာင့္ထိန္းတယ္ဆိုတာ ျဖစ္တယ္၊ ေနာက္ သီလမွာ ဣေျႏၵိယသံ၀ရသီလ ဆိုတာ ရိွတယ္။

ဣျႏၵိယသံ၀ရသီလ ဆိုတာ မ်က္စိက ၾကည့္ခ်င္တာကို မၾကည့္ရဘူး၊ နားက နားေထာင္ခ်င္တာ မေထာင္ရဘူးလို႕ ဒီလိုဆိုလိုတာ မဟုတ္ဘူး၊ မ်က္စိဆိုတာ ျမင္စရာရိွရင္ ျမင္မွာပဲ၊ နားကလည္း ၾကားစရာရိွရင္ ၾကားမွာပဲ၊ ဆိုလိုတဲ့ အဓိပၸာယ္က မ်က္စိနဲ႕ ျမင္ၿပီး ေလာဘမျဖစ္ေအာင္ ေဒါသ မျဖစ္ေအာင္ ေမာဟမျဖစ္ေအာင္ ကိေလသာေတြ မျဖစ္ေအာင္ ေစာင့္ထိန္းတာ အဲဒါကို ဣေျႏၵကို ေစာင့္ထိန္းတာပဲ၊ နားနဲ႕ အသံၾကားၿပီး အသံေပၚမွာ ေလာဘ ေဒါသ ေမာဟ မျဖစ္ေအာင္ ထိန္းတာ၊ ႏွာေခါင္းနဲ႕ အနံ႕ကိုရွဴၿပီး အနံ႕ေပၚမွာ ေလာဘ ေဒါသ ေမာဟ မျဖစ္ေအာင္ ထိန္းတာ၊ လွ်ာနဲ႕ အရသာခံၿပီးေတာ့ ထိုအရသာေပၚမွာ ေလာဘ ေဒါသ ေမာဟ မျဖစ္ေအာင္ ထိန္းတာ၊ ခႏၶာကိုယ္နဲ႕ ထိေတြ႕ၿပီးေနာက္မွာ ထိုအထိအေတြ႕ေပၚမွာ ေလာဘ ေဒါသ ေမာဟ မျဖစ္ေအာင္ ထိန္းတာ၊ စိတ္ထဲက ၾကံေတြးၿပီးေတာ့ ေလာဘေတြ မျဖစ္ေအာင္၊ ေဒါသေတြ မျဖစ္ေအာင္၊ ေမာဟေတြ မျဖစ္ေအာင္၊ အကုသိုလ္ေတြ မျဖစ္ေအာင္ ထိန္းတာ၊ ဒါ ဣေျႏၵကို ေစာင့္ထိန္းတယ္လို႕ ေျပာတာ။

မၾကည့္ဘဲနဲ႕ေနလို႕ ဣေျႏၵကိုထိန္းတယ္လို႕ ဆိုလို႕ရိွရင္ မ်က္စိမျမင္တဲ့ ပုဂၢဳိလ္ေတြ ၾကည့္မွမၾကည့္ႏိုင္တာ ဘယ္ျမင္ရမလဲ၊ သူ႕မွာ ဣျႏၵိယသံ၀ရသီလ လံုေနတယ္လို႕ ေျပာလို႕ ရမလား၊ မရဘူးေနာ္။ နားမၾကားရတဲ့ ပုဂၢိဳလ္ကလည္း သီလ ဣျႏၵိယသံ၀ရသီလနဲ႕ျပည့္စံုတယ္ ေျပာလို႕ရမလား၊ မရဘူး။

သီလဆိုတာ အဓိပၸာယ္ရိွတဲ့စကားလံုး၊ “ေစာင့္ထိန္းမႈ၊ အကန္႕အသတ္တစ္ခုအတိုင္း လိုက္နာက်င့္သံုးမႈ” လို႕ ဒီလိုဆိုတယ္၊ ဒါက ဣျႏၵိယ သံ၀ရသီလ အဓိပၸာယ္၊ ဒီဣေျႏၵ ၆ ပါးဟာ ဣေျႏၵိယပစၥေယာဆိုတဲ့အထဲမွာ အက်ဳံး၀င္တယ္တဲ့။

ေနာက္ ေဗာဓိပကၡိယတရား ၃၇ ပါး၊ ဒီ ၃၇ ပါးထဲမွာ ဣေျႏၵ ၅ ပါး၊ သဒၶိေျႏၵ၀ီရိယ သတိေျႏၵ သမာဓိေျႏၵ ပညိေျႏၵ ဆိုတဲ့ သဒၶါ ၀ီရိယ သတိ သမာဓိ ပညာ ဆိုတဲ့ ေကာင္းျမတ္တဲ့ အရည္အေသြးရိွတဲ့ ဓမၼေတြ၊ ေကာင္းျမတ္တဲ့ အရည္အေသြးရိွတဲ့ စိတ္္ထဲမွာ ျဖစ္ေပၚလာတဲ့သဘာ၀တရားေတြ၊ အဲဒါေတြကို ရည္ညႊန္းၿပီး ဣေျႏၵ ၅ ပါးလို႕ ပါတယ္၊ အဲဒီဣေျႏၵ ၅ ပါးက ရင့္က်က္ေအာင္ တိုးတက္ေအာင္ လုပ္ရတဲ့ ဣေျႏၵ ၅ ပါး၊ အသိဉာဏ္ကိုရဖို႕ရာအတြက္ ဒီဣေျႏၵ ၅ ပါးဟာ အင္မတန္မွ အေရးႀကီးတယ္။

ျမတ္စြာဘုရားသခင္ ကိုယ္ေတာ္ျမတ္က “ဗုဒၶစကၡဳ” လို႕ ေခၚတဲ့ ဉာဏ္နဲ႕ ၾကည့္တဲ့အခါမွာ ဒီဣေျႏၵ ၅ ပါးကို ၾကည့္တယ္၊ ဒီလူမွာ သဒၶါတရားေတြ ရင့္က်က္ေနၿပီလား၊ ၀ီရိယတရားေတြ ရင့္က်က္ေနၿပီလား၊ စြမ္းေဆာင္ႏိုင္မႈေတြ ရိွေနၿပီလား၊ သတိတရား ရင့္က်က္ေနၿပီလား၊ သမာဓိတရားေတြ ရင့္က်က္ေနၿပီလား၊ ပညာေတြ ရင့္က်က္ေနၿပီလား၊ သဒၶါ ၀ီရိယ သတိ သမာဓိ ပညာေတြ အား ေပ်ာ့ေနသလားဆိုတာကို ဉာဏ္ေတာ္ႀကီးနဲ႕ဆင္ျခင္ၿပီး ၾကည့္တယ္၊ အဲဒါကို ဣေျႏၵိယပေရာ ပရိယတၱိဉာဏ္ လို႕ ေခၚတယ္၊ ဒီဉာဏ္က ဘုရားမွရတာ၊ က်န္တဲ့ပုဂၢိဳလ္ေတြမရဘူး၊ ဒါေၾကာင့္မို႕ ဗုဒၶစကၡဳလို႕ ေခၚတာ၊ ဣေျႏၵအႏုအရင့္ကို ၾကည့္တာ။

ဒါေၾကာင့္မို႕ စာေပက်မ္းဂန္မွာ “ဣေျႏၵေတြ မရင့္ေသးလို႕ တစ္မဂ္တစ္ဖိုလ္ မရေသးဘူး၊ ဣေျႏၵေတြ မထက္ေသး” လို႕ ဆိုတာ၊ ဥပမာဆိုပါေတာ့ - ဒီဣေျႏၵေတြကလည္း တစ္ခုနဲ႕တစ္ခု degree ေတြ မတူတာ ရိွေသးတယ္။

ေသာတာပန္ပုဂၢိဳလ္ေတြမွာရိွတဲ့ သဒၶါ ၀ီရိယ သတိ သမာဓိ ပညာတို႕ေလာက္ မထက္ေသးဘူး၊ မတူညီတဲ့ သေဘာေလးေတြ။ သဒၶါ ၀ီရိယ သတိ သမာဓိ ပညာဆိုတဲ့ ဒီသေဘာတရားေတြဟာ ေသာတာပန္ပုဂၢိဳလ္မွာလည္း ရိွတယ္၊ ဣေျႏၵထက္မထက္ ၾကည့္ၿပီးေတာ့ မဂ္ ၄ ပါး ျဖစ္တာ၊ ေသာတာပန္မွာ သိပ္မထက္ေသးဘူး၊ သကဒါဂါမ္မွာ ထက္တယ္၊ အနာဂါမ္မွာ ပိုထက္လာတယ္၊ ရဟႏၱာက်ေတာ့ အထက္ျမက္ဆံုး၊ သဒၶါခ်င္း ၀ီရိယခ်င္း သတိခ်င္း သမာဓိခ်င္း ပညာခ်င္းဆိုတဲ့ သဘာ၀ေတြ တူေသာ္လည္းပဲ စြမ္းရည္သတၱိ ထက္ျမက္မႈ ကြာေနေသးတယ္လို႕ ေျပာတာ၊ ဒါေၾကာင့္မို႕ မဂ္ ၄ ပါးဟာ ကြာျခားမႈရိွတယ္။

ဒီဣ႔ေျႏၵ ၅ပါးဆိုတာ တရားဓမၼ က်င့္ၾကံႀကိဳးကုတ္ အားထုတ္တဲ့အခါ မိမိသႏၱာန္မွာ ရင့္က်က္ေစရမယ့္ ဣေျႏၵလို႕ ဆိုေသာ္လည္း ဒီဣေျႏၵေတြဟာ အျပန္အလွန္ ထိန္းေပးရဖို႕ လိုအပ္တာေလးေတြ ရိွတယ္၊ သဒၶိေျႏၵနဲ႕ ပညိေျႏၵ၊ “သဒၶါကို ပညာနဲ႕ ထိန္းေပးရတယ္၊ ပညာကို သဒၶါနဲ႕ ထိန္းေပးရတယ္”၊ အျပန္အလွန္ ထိန္းညိွေပးရတာရိွတယ္၊ ပညာက သိပ္ လြန္ကဲလာၿပီး သဒၶါက ေလ်ာ့နည္းလို႕ရိွရင္လည္း စြမ္းေဆာင္မႈက မမွန္ႏိုင္ဘူး၊ ဒါေၾကာင့္မို႕ ဣေျႏၶေတြကို ညိွရမယ္၊ ဣေျႏၵေတြကိုညိွမွ သဘာ၀တရားေတြကို မွန္ကန္စြာ သိျမင္လို႕ နိဗၺာန္ကို မ်က္ေမွာက္ျပဳႏိုင္မွာျဖစ္တယ္၊ ဣေျႏၵကို မညိွလို႕မရဘူး၊ ဣေျႏၵညိွရမယ္၊ ဘာနဲ႕ ညိွေပးတာတုန္းဆိုရင္ သတိနဲ႕ညိွေပးတာ။

ဒါေၾကာင့္မို႕လို႕ သဒၶါနဲ႕ပညာ၊ “သဒၶါကို ပညာနဲ႕ ထိန္းရမယ္၊ မထိန္းႏိုင္ဘူးဆိုလို႕ရိွရင္ မၾကည့္ညိဳသင့္တဲ့ ေနရာေတြ ၾကည့္ညိဳ၊ စိတ္၀င္စားစရာ မဟုတ္တဲ့ေနရာေတြ စိတ္၀င္စား၊ မွားမွားယြင္းယြင္းေတြ ျဖစ္တယ္”၊ စာေပက်မ္းဂန္မွာ ပညာအားနည္းၿပီး သဒၶါေတြလြန္ကဲေနလို႕ရိွရင္ မုဓပၸသႏၷ၊ တန္ဖိုးမရိွတဲ့ အက်ဳိးမရိွတဲ့ ေနရာမွာသြားၿပီး ယံုစားေနတတ္တယ္တဲ့၊ စိတ္၀င္စားေနတယ္တဲ့၊ ပညာမပါသည့္ အတြက္ေၾကာင့္ blind faith မ်က္ကန္းယံုၾကည့္မႈမ်ဳိး ျဖစ္တတ္တယ္။

ပညာေတြ လြန္ကဲလာလို႕ သဒၶါနဲ႕ မထိန္းဘူး ဆိုျပန္လို႕ရိွရင္လည္း ေကရာဋိေကာ၊ ေကာက္က်စ္စဥ္းလဲတဲ့ပုဂၢိဳလ္ ျဖစ္တတ္တယ္တဲ့၊ သဒၶါစြမ္းအားေတြက ေလ်ာ့နည္းၿပီး ပညာေတြက လြန္ကဲေနလို႕ရိွရင္ ထိုပုဂၢိဳလ္ကို ေကာက္က်စ္တဲ့ ပုဂၢိဳလ္တဲ့၊ ေကာက္က်စ္တဲ့ပုဂၢိဳလ္က ပိုၿပီး အထိန္းရခက္တယ္၊ ဘာျဖစ္လို႕တုန္းဆိုရင္ ပညာရိွေနလို႕၊ ပညာရိွ ေကာက္က်စ္သြားၿပီဆိုရင္ အထိန္းရခက္တယ္၊ ဒါေၾကာင့္မို႕ စာေပက်မ္းဂန္မွာ ဘယ္လိုသတိေပးထားတုန္းဆိုရင္ “ေဘသဇၨ သမု႒ိေတာ ေရာေဂါ ၀ိယ” ၊ ေဆးေၾကာင့္ျဖစ္တဲ့ ေရာဂါနဲ႕ တူတယ္တဲ့၊ သဒၶါ အထိန္းမဲ့ ပညာထက္ေနတဲ့ပုဂၢိဳလ္ ေကာက္က်စ္ၿပီဆိုလို႕ရိွရင္ ေဆးေၾကာင့္ျဖစ္တဲ့ ေရာဂါလိုပဲတဲ့၊ အေတကိေစၦာ - ကုလို႕ မရဘူး၊ Incurable ကုမရဘူး၊ ဒီေတာ့ သဒၶါတရားနည္းၿပီး ပညာလြန္သြားတဲ့ပုဂၢိဳလ္ အလြန္အကုခက္တယ္၊ အေျပာရခက္တယ္၊ သူသိ သူတတ္ ျဖစ္ေနတယ္၊ ဒါလည္း သိပ္သတိထားစရာေကာင္းတဲ့အခ်က္ တစ္ခုပဲ၊ ဒါေၾကာင့္မို႕ သဒၶိေျႏၵနဲ႕ ပညိေျႏၵ ဒီႏွစ္ခုက ထိန္းညိွေပးထားရမယ္တဲ့၊ ဒါမွ အလုပ္ျဖစ္တယ္။

ေနာက္ ၀ီရိယိေျႏၵနဲ႕ သမာဓိေျႏၵ၊ ဒီႏွစ္ခုကိုလည္း ထိန္းညိွေပးရမယ္၊ ၀ီရိယေတြ လြန္ကဲၿပီးေတာ့ ေနတယ္၊ သမာဓိစြမ္းအားက နည္းေနတယ္၊ သမာဓိစြမ္းအားေတြ နည္းပါးသြားလို႕ဆိုရင္ ဘာျဖစ္လဲ၊ ၀ီရိယလြန္ကဲသည့္အတြက္ အာရံုေပၚမွာ ပ်ံ႕လြင့္မႈဆိုတဲ့ ဥဒၶစၥေတြ ျဖစ္လာတတ္တယ္။

သမာဓိလြန္ကဲၿပီး ၀ီရိယနဲ႕ မထိန္းဘူးဆိုရင္ ထိနမိဒၶ ၀င္လာတယ္၊ ဒါေၾကာင့္ စိတ္ဟာ မွန္ကန္တဲ့လမ္းေၾကာင္းေပၚေရာက္ဖို႕ဆိုတာ အင္မတန္မွ ခက္ခဲတယ္။ ကားတစ္စီးကို ထိန္းၿပီးးေမာင္းရတာလိုပဲ၊ စက္တပ္ထားတဲ့ယာဥ္တစ္ခုကို ထိန္းၿပီးေတာ့ေမာင္းတဲ့အခါ အားလံုးဟာ ညီတူညီမွ် ေဆာင္ရြက္မႈရိွေနေအာင္ ထိန္းညိွေပးရသလိုပဲ ကမၼ႒ာန္းအားထုတ္တဲ့အခါမွာလည္း အဲဒါေတြကို ထိန္းညိွေပးႏိုင္ရမယ္တဲ့၊ ဒါေၾကာင့္မို႕ ဣေျႏၵ ၅ ပါးဆိုတာ ကမၼ႒ာန္းအားထုတ္တဲ့ ေနရာမွာ အင္မတန္အေရးႀကီးတယ္။

အသိဉာဏ္နဲ႕ပတ္သက္လာလို႕ရိွရင္ ဒီဣေျႏၵ ၅ ပါးက အလြန္အေရးႀကီးတဲ့ ဣေျႏၵေတြ၊ အဲဒီ ဣေျႏၵ ၅ ပါးကိုလည္း ဣျႏၵိယပစၥေယာ ဆိုတဲ့အထဲမွာ ေဟာထားတယ္။

ေနာက္ ဣေျႏၵ ၂၂ ပါးတဲ့၊ ဣေျႏၵ ၂၂ ပါးဆိုတာ ခုနကေျပာတဲ့ ဣေျႏၵ ၆ ပါးတို႕၊ဣေျႏၵ ၅ပါးတို႕က ဒီထဲမွာ ထပ္ပါ၀င္ေနတယ္၊ ဣျႏၵိယပစၥေယာမွာ ျမတ္စြာဘုရားက ဒီ ဣေျႏၵ ၂၂ ပါးကို ေဟာမွာပါ၊ ဣေျႏၵ ၂၂ ပါး ဆိုတာကို ေရွးဦးစြာ ေျပာရေအာင္၊ ၂၂ ပါး ဆိုေတာ့ ဂဏန္းက ႀကီးလာတယ္၊ ဂဏန္းႀကီးေပမယ့္လို႕ သူ႕အုပ္စုေလးနဲ႕သူ မွတ္လို႕လြယ္ပါတယ္။

ခုနက ဣေျႏၵ ၆ ပါး ထဲကလိုပဲ ခြဲၿပီးေျပာမယ္ဆိုရင္ ရုပ္နဲ႕ပတ္သက္တဲ့ဣေျႏၵေတြကို အရင္ေျပာရေအာင္၊ စကၡဳေျႏၵ ေသာတိေျႏၵ ဃာနိေျႏၵ ဇိ၀ွေျႏၵ ကာယိေျႏၵ တဲ့၊ ပသာဒရုပ္ ၅ ပါးလို႕၊ ေနာက္ ဘာေတြပါတုန္းဆိုလို႕ရိွရင္ အမ်ဳိးသားေတြအတြက္ source of male sex ေပါ့၊ အဲဒါေတြရဲ႕အေျခခံျဖစ္တဲ့ ပုရိသိေျႏၵ၊ ေနာက္ အမ်ဳိးသမီးေတြအတြက္ ဣတၳိေျႏၵ၊ ရုပ္နဲ႕ပတ္သက္ female or male material အဲဒါကို ဒီေနရာမွာ ဣတၳိဘာ၀ရုပ္ကို ဣတၳိေျႏၵလို႕ သံုးတယ္၊ ပုမၻာ၀ရုပ္ကို ပုရိသိေျႏၵလို႕ ေျပာတယ္၊ ခုနက ဣေျႏၵ ၅ ပါးထဲမွာ ဣတၳိေျႏၵနဲ႕ ပုရိသိေျႏၵ ထပ္ၿပီးေတာ့ ထည့္လုိက္လို႕ရိွရင္ ၇ ခု ျဖစ္သြားတယ္။

တစ္ခါ ရုပ္တစ္ခုက်န္ေနေသးတယ္၊ ရုပ္ဇီ၀ိတိေျႏၵ ဆိုတာ၊ ရုပ္မွာလည္း ဇီ၀ိတိေျႏၵ ရိွတယ္၊ နာမ္ပိုင္းမွာလည္း ဇီ၀ိတိေျႏၵ ရိွတယ္၊ ဒါေၾကာင့္မို႕ ရုပ္ဇီ၀ိတ နာမ္ဇီ၀ိတလိုု႕ ႏွစ္မ်ဳိးေျပာတယ္၊ သဗၺစိတၱသာဓာရဏေစတသိက္ ၇ ပါးထဲမွာလည္း ဇီ၀ိတိေျႏၵ ရိွတယ္၊ ကမၼဇရုပ္ေတြထဲမွာလည္း ဇီ၀ိတိေျႏၵ ရိွတယ္လို႕ ရုပ္ဇီ၀ိတိေျႏၵနဲ႕ နာမ္ဇီ၀ိတိေျႏၵ၊ ဒီႏွစ္ခုကို ျခံဳငံုၿပီးေတာ့ ဇီ၀ိတိေျႏၵ လို႕ ေခၚလိုက္တယ္။

ဒါ ရုပ္သက္သက္နဲ႕ ပတ္သက္တာက စကၡဳေျႏၵ ေသာတိေျႏၵ ဃာနိေျႏၵ ဇိ၀ွိေျႏၵ ကာယိေျႏၵ ဣတၳိေျႏၵ ပုရိသိေျႏၵ ဒီ ရ ခု၊ ဇီ၀ိတိေျႏၵက်ေတာ့ ရုပ္တစ္ပိုင္း နာမ္တစ္ပိုင္း၊ ေလာကမွာ သတၱ၀ါဆိုတာ ဒါကို ေခၚတာပဲ။

အဲဒီကေန ဆက္ၿပီး နာမ္ပိုင္းဆိုင္ရာ ၾကည့္လိုက္တဲ့အခါက်ေတာ့ စိတ္ရိွသည့္အတြက္ေၾကာင့္ မနိေျႏၵ၊ ခုနက ဣေျႏၵ ၆ ပါးထဲမွာ မနိေျႏၵပါတယ္၊ ဒီမွာလည္း ပါတယ္၊ မနိေျႏၵပါရင္ ၉ခုေပါ့၊ မနိေျႏၵၿပီးတဲ့အခါက်ေတာ့ - သဒၶိေျႏၵ ၀ီရိယိေျႏၵ သတိေျႏၵ သမာဓိေျႏၵ ပညိေျႏၵ ဆိုတဲ့ ခုနက ေျပာတဲ့ ေဗာဓိပကၡိယတရားထဲမွာပါတဲ့ ဣေျႏၵ ၅ပါးကိုထည့္လိုက္၊ ၉ခုရယ္၊ ၅ခုရယ္၊ ၁၄ခု ဟုတ္ရဲ႕လား။

ေနာက္တစ္ခါ ခံစားခ်က္ေတြနဲ႕ ပတ္သက္ၿပီး သုခိေျႏၵ ဒုကၡိေျႏၵ ေသာမနႆိေျႏၵ ေဒါမနႆိေျႏၵ ဥေပကၡိေျႏၵ လို႕ ၅ခု ထည့္ လိုက္ရင္ ၁၉ခု ျဖစ္သြားၿပီ၊ ဒါက ေ၀ဒနာနဲ႕ပတ္သက္တဲ့ ဣေျႏၵ ၅ မ်ဳိး။

အဲဒီေနာက္မွာ ပညာနဲ႕ပတ္သက္ၿပီး ေလာကုတၱရာပညာသံုုးခု ထပ္ၿပီးေတာ့ ထည့္လိုက္ - အနညာတညႆာမိတိေျႏၵ၊ အညိေျႏၵ၊ အညာတာ၀ိေျႏၵ၊ ဒီသံုးခုထပ္ထည့့္လိုက္တဲ့အခါ ဣေျႏၵေတြ ၂၂ ပါး ျဖစ္သြားၿပီ။

ဣျႏၵိယပစၥေယာမွာ အဲဒီဣေျႏၵ ၂၂ ပါးထဲက ဣေျႏၵ ၂၀ ကိုသာ ေဟာမယ္တဲ့၊ က်န္ ၂ ပါး၊ ဣတၳိေျႏၵ နဲ႕ ပုရိသိေျႏၵကို ဣျႏၵိယပစၥည္းမွာ ထည့္မေဟာဘူးတဲ့။

ဣတၳိေျႏၵ နဲ႕ ပုရိသိေျႏၵဟာ ဣျႏၵိယပစၥည္းမတပ္ဘူးလို႕ ေျပာတာ၊ ဣျႏၵိယပစၥည္း မျဖစ္ဘူးတဲ့၊ ဘာျဖစ္လို႕ မျဖစ္သလဲဆိုလို႕ရိွရင္ ဣတၳိေျႏၵ နဲ႕ ပုရိသိေျႏၵဆိုတာ ကလလေရၾကည္အဆင့္ကတည္းက ေပၚလာတာ၊ အဲဒီကလလေရၾကည္အဆင့္မွာဆိုရင္ ဖို၊ မ ခြဲလို႕ မရေသးဘူး၊ ရိွေနလ်က္သားနဲ႕ ဖို မ သဘာ၀ျဖစ္တဲ့ ဣတၳိလိဂၤ ပုလႅိဂၤ ဆိုတာေတြ ပိုင္စိုးထားႏိုင္ျခင္းမရိွေသာေၾကာင့္တဲ့၊ ဒီလိုအေၾကာင္းျပတယ္။

သဘာ၀တရားဆိုတာ သူရိွရင္ သူ႕ရဲ႕အုပ္စိုးမႈဆိုတာ ရိွကိုရိွရမယ္၊ ဣျႏၵိယဆိုတာ စိုးပိုင္တာ၊ အုပ္ခ်ဳပ္တာ၊ ကလလေရၾကည္အခိုက္မွာ ဣတၳိေျႏၵတို႕ ပုရိသိေျႏၵတို႕က မအုပ္စိုးႏိုင္ေသးဘူး၊ ဒါေၾကာင့္မို႕ အဲဒီအခ်ိန္မွာ ဣျႏၵိယပစၥည္း မတပ္ဘူးလို႕ ဒါကို ရည္ရြယ္ၿပီးေတာ့ ဣျႏၵိယပစၥည္းထဲမွာ ျမတ္စြာဘုရားက အဲဒီ ၂ ခုကို မေဟာဘူး၊ က်န္တဲ့ ဣေျႏၵ ၂၀ ကိုေတာ့ ဣျႏၵိယပစၥည္းအေနနဲ႕ ေဟာပါတယ္တဲ့။

အဲဒီလို ေဟာတယ္ဆိုတဲ့အခါမွာ ဣျႏၵိယဆိုတဲ့ စကားလံုးရဲ႕ အဓိပၸာယ္ကို နားလည္ဖို႕ လိုအပ္တယ္၊ ဣျႏၵိယဆိုတာ အစိုးရျခင္း ခ်ဳပ္ကိုင္ျခင္း အုပ္ခ်ဳပ္ျခင္း ဆိုတဲ့အဓိပၸာယ္ ရတယ္၊ အစိုုးရတယ္ - ဘယ္လိုေနရာမွာ အစိုးရတုန္းဆိုေတာ့ မိမိဆိုင္ရာကိစၥမွာ သူက အစိုးရတယ္၊ ဒီေတာ့ အခု ဣေျႏၵ ၂၂ ပါးဟာ ဆိုင္ရာ သူတို႕ေဆာင္ရြက္တဲ့ကိစၥေတြ ရိွတယ္၊ အဲဒီ ဆိုင္ရာဆိုင္ရာကိစၥေတြမွာ ဒီသဘာ၀တရားေတြက ႀကီးစိုးထားတယ္လို႕ ေျပာတာ၊ အဲဒါေၾကာင့္မို႕ ဒီသဘာ၀တရားေတြကို ဣျႏၵိယဆိုတဲ့စကားလံုးနဲ႕ ေဖာ္ျပတယ္။

( ဒီေနရာမွာ ဣျႏၵိယပစၥည္း တစ္ခုစီ ရွင္းလင္းခ်က္ကို ေက်ာ္လိုက္ပါတယ္ခင္ဗ်ာ။ TNO )


ဣျႏၵိယပစၥည္း ၃ မ်ဳိး

ဣျႏၵိယပစၥေယာဆိုတာ မိမိဆိုင္ရာကိစၥ၌ အစိုးတရ ခ်ဳပ္ကိုင္အုပ္စိုးလ်က္ ေက်းဇူးျပဳတတ္ေသာ အေၾကာင္းတရားမ်ားကို ေခၚပါတယ္တဲ့၊ အဲဒီ ဣျႏၵိယပစၥည္းဟာလည္း ပုေရဇာတဣျႏၵိယဆိုတာ ရိွတယ္၊ သဟဇာတဣျႏၵိယ ဆိုတာ ရိွတယ္၊ ရူပဇီ၀ိတိေျႏၵိယဆိုတာ ရိွတယ္၊ သဘာ၀တရားကို ၾကည့္ၿပီးေတာ့ သံုးမ်ဳိးခြဲလိုက္တယ္။

ပုေရဇာတဣျႏၵိယ - တခ်ဳိ႕ဣေျႏၵေတြက ႀကိဳတင္ျဖစ္ႏွင့္ၿပီး ေက်းဇူးျပဳတာ၊ အက်ဳိးတရားမေပၚမီ ႀကိဳတင္ျဖစ္ႏွင့္ၿပီးေတာ့ အေထာက္အကူျဖစ္တဲ့တရား။

သဟဇာတဣျႏၵိယက်ေတာ့ သဟဆိုတာ တစ္ၿပိဳင္နက္အတူတကြ၊ ဇာတဆိုတာ ျဖစ္တာ၊ အတူတကြ ျဖစ္လာၿပီး ေက်းဇူးျပဳတဲ့ဣေျႏၵ၊ ဒါက တစ္ခု။

ရူပဇီ၀ိတိေျႏၵိယ ဆိုတာ သပ္သပ္၊ ဇီ၀ိတိေျႏၵထဲက ရုပ္ဇီ၀ိတကို သီးသန္႕ထုတ္ၿပီး ေဟာတာ၊ သူက ကမၼဇရုပ္ကို ေစာင့္ေရွာက္တဲ့ကိစၥ ေဆာင္ရြက္တယ္၊ ဒါေၾကာင့္မို႕ သူ႕ကို သီးသီးသန္႕သန္႕ ခြဲေဟာတယ္။

( ပ႒ာန္းပါဠိေတာ္နဲ႕ျမန္မာျပန္ကို အယင္တစ္ခါလည္းတင္ဘူးတာမို႕ ခ်ဳံ႕လိုက္ပါၿပီခင္ဗ်ာ။ TNO )


ပ႒ာန္းမွာ ဣျႏၵယပစၥည္းဆိုတာ ဆိုင္ရာဆိုင္ရာ ကိစၥေတြမွာ ခ်ဳပ္ကိုင္မႈဆိုတဲ့ ႀကီးစိုးလႊမ္းမိုးမႈ၊ သူ႕ကိစၥ သူလႊမ္းမိုးတာ၊ တျခားကိစၥကို သူမလႊမ္းမိုးႏိုင္ဘူး၊ ခ်ဳပ္ကိုင္တယ္ဆိုတာ ႏွစ္မ်ဳိးရိွတယ္။

အဓိပတိရဲ႕ လႊမ္းမိုးခ်ဳပ္ကိုင္မႈ၊ ဣျႏၵိယရဲ႕ခ်ဳပ္ကိုင္မႈ၊ ႏွစ္ခုရိွတယ္၊ အစိုးရပံု မတူဘူး၊ အဓိပတိပစၥေယာတုန္းက အဓိပတိရဲ႕ခ်ဳပ္ကိုင္မႈဆိုတာ ၿပိဳင္ဘက္မရိွဘူး၊ သူတစ္ဦးတည္းက ကိစၥအားလံုးကို ခ်ဳပ္ကိုင္တယ္၊ အဲဒါေၾကာင့္မို႕ အဓိပတိဆိုတာ မင္းနဲ႕အလားတူတယ္၊ မင္းဆိုတာ ဌာနေပါင္းစံုးအကုန္လံုးကိုင္တယ္၊ ဣေျႏၵက်ေတာ့ ၀န္ႀကီးေတြနဲ႕ တူတယ္၊ ၀န္ႀကီးဆိုတာေနာ္ ကိုယ့္၀န္ႀကီးဌာနမွာ ကိုယ္ပိုင္တယ္၊ က်န္တဲ့၀န္ႀကီးဌာန သူူမပိုင္ဘူး၊ သူမခ်ဳပ္ႏိုင္ဘူး၊ သူခ်ဳပ္ႏိုင္တာက သူ႕ဆိုင္ရာ၀န္ႀကီးဌာနပဲ၊ ထို႕အတူပဲ ဣျႏၵိယဆိုတဲ့သဘာ၀တရားေတြဟာ သူ႕ဆိုင္ရာဆိုင္ရာကိစၥမွာသာ သူခ်ဳပ္ကိုင္ႏိုင္တာ၊ က်န္တဲ့ကိစၥေတြမွာ သူမခ်ဳပ္ကိုင္ဘူးတဲ့၊ ဣျႏၵိယႀကီးစိုးပံုနဲ႕ အဓိပတိႀကီးစိုးပံုခ်င္း မတူဘူးတဲ့၊ အဓိပတိက်ေတာ့ ၿပိဳင္ဘက္မရိွ ႀကီးစိုးတာ၊ ဣျႏၵိယက်ေတာ့ ၿပိဳင္ဘက္ေတြ ရိွတယ္၊ ကိုယ့္ကိစၥသာ ကိုယ္လုပ္ႏိုင္တာ၊ တျခားဟာ မလုပ္ႏို္င္ဘူး။

ဒီသဘာ၀တရားေတြကို သိရိွနားလည္ထားၾကမယ္ဆိုလို႕ရိွရင္ “တို႕ခႏၶာကိုယ္မွာ ခိုင္ျမဲတဲ့အရာဆိုတာလည္း ဘာမွမရိွဘူး၊ ထာ၀ရေျပာင္းလဲပ်က္စီးေနတဲ့ အရာေတြ၊ သူ႕ဟာသူ ထိန္းခ်ဳပ္ၿပီး ေနၾကတဲ့အရာေတြသာ ျဖစ္တယ္၊ ဒါေတြကို ‘ငါ’ ဆိုတဲ့ အေတြးနဲ႕ ၾကည့္ၿပီး အျမင္မွားမႈေတြ ျဖစ္ၾကတယ္၊ ‘ငါ့ဟာ’ ဆိုတဲ့အေတြးနဲ႕ ျဖစ္ၿပီးေတာ့ ေလာဘေတြ ျဖစ္ၾကတယ္၊ မာန္မာနေတြ တက္ၾကတယ္၊ တကယ္ေတာ့ ‘ငါ’ ဆိုတာလည္း ဒီထဲမွာ ဘာမွမရိွဘူး၊ သဘာ၀တရားသက္သက္မွ်သာ ျဖစ္တယ္၊ ‘ငါ’ ဆိုတာ မရိွသည့္အတြက္ေၾကာင့္ ‘ငါ့ဟာ’ လို႕ ေျပာစရာလည္း တစ္ခုမွ မရိွဘူး” လို႕ ေဟာဒီလိုျမင္တဲ့အျမင္ဟာ သမၼာဒႆန မွန္ကန္စြာျမင္ျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။

အဲဒီလို မွန္ကန္စြာျမင္မွသာလွ်င္ မိမိတို႕သႏၱာန္မွာျဖစ္တဲ့ ဘ၀သံသရာက ပါလာတဲ့ ေလာဘ ေဒါသ ေမာဟဆိုတဲ့ ကိေလသာေတြကို ဖယ္ရွားပစ္ႏိုင္မွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္မို႕ တရားခ်စ္ခင္သူေတာ္စင္ပရိသတ္အေပါင္းတို႕ သဘာ၀တရားကို မွန္ကန္ေသာအသိဉာဏ္ျဖင့္ ရႈမွတ္ႏိုင္ၾကၿပီး ‘ငါ’ ‘ငါ့ဟာ’ မဟုတ္ဘူး၊ သဘာ၀တရားသက္သက္မွ်သာလို႕ ဒီလို ရႈမွတ္ပြားမ်ားၾကျခင္းျဖင့္ နိဗၺာန္ခ်မ္းသာကို ကိုယ္စီကိုယ္ငွ မ်က္ေမွာက္ျပဳႏိုင္ၾကပါေစ။

ဣဒံ ေမ ပုညံ အာသဝကၡယာ ဝဟံ ေဟာတု။

ဣဒံ ေမ ပုညံ နိဗၺာနႆ ပစၥေယာ ေဟာတု။

…_/|\_…_/|\_…_/|\_…

ဆရာေတာ္ Dr နႏၵမာလာဘိ၀ံသ၏ ပ႒ာန္းျမတ္ေဒသနာေတာ္ မွ ထုတ္ႏႈတ္ပူေဇာ္ပါသည္။ TNO —

Credit to KO Thein Naing Ohn

No comments:

Post a Comment

Gold price estimated