သားသမီးဝတ္ (၅)ပါး
(၁) မိမိအား ေကၽြးေမြးျပဳစုခဲ့ၾကေသာ မိဘတုိ႔ကို ျပန္၍ ျပဳစုျခင္း။
(မိဘတုိ႔သည္ မိမိကို ငယ္ရြယ္စဥ္ကစ၍ ႏို႔ခ်ဳိတုိက္ေကၽြး ေမြးခဲ့ၾက၏၊ အညစ္အေၾကး ႏွပ္တို႔ကုိ သုတ္သင္ေပးခဲ့ၾက ၏၊ ေရမုိးခ်ဳိးေပး၍ အေမႊးအႀကိဳင္မ်ားကုိလည္း လိမ္းေပးၾက၏၊ ေတာ္ေတာ္ႀကီးလာလွ်င္ စကားသင္ေပးၾက၏၊ ဤသုိ႔ ေမြးေကၽြး ျပဳစုခဲ့ေသာ မိဘတုိ႔ကို အုိမင္းမစြမ္းရွိေသာအခါ ေက်းဇူးဆပ္ေသာအားျဖင့္ ျပန္၍ ျပဳစုမွ သားသမီးဝတ္ ေက်သည္။)
(၂) မိဘတုိ႔၏ မင္းကိစၥ၊ အရပ္ကိစၥ၊ စီးပြားေရးကိစၥ ရွိေသာအခါ ထုိကိစၥကို ျပဳေပးျခင္း။
(မိဘတို႔ကို ကိုယ္တုိင္ မရြက္ေဆာင္ေစဘဲ မိမိက မိဘတို႔တာဝန္ ယူ၍ ေဆာင္ရြက္ေပးျခင္း။)
(၃) မိဘတုိ႔၏ အမ်ဳိးအႏြယ္ကို မတိမ္ေကာရေအာင္ ေစာင့္ေရွာက္ျခင္း။
(ေရွးေခတ္က အမ်ဳိးေကာင္းျခင္းကုိ ႀကီးက်ယ္ေသာဂုဏ္ဟု အယူရွိၾက၏၊ ထုိ႔ေၾကာင့္ အမ်ဳိးေကာင္းသားသမီးသည္ မိမိအမ်ဳိးကုိ နိမ့္က်မသြားေအာင္ ထိန္းသိမ္းရ၏၊ အမ်ဳိးတုိ႔၏ အက်င့္အတိုင္း က်င့္ရ၏၊ မိဘတုိ႔၏ အေမြအႏွစ္ျဖစ္ ေသာ လယ္ယာ ေရႊေငြမ်ားကုိ မပ်က္စီးေအာင္ မိဘတုိ႔ အလွဴဒါနဝတ္ကို မပ်က္စီးေအာင္ ေစာင့္ေရွာက္ရ၏၊ အယူမွားေနေသာ မိဘကို အယူမွန္ေအာင္ ေျပာျပေပးျခင္းလည္း အမ်ဳိးအႏြယ္ကုိ ေစာင့္ေရွာက္ရာ ေရာက္၏။)
(၄) မိဘတုိ႔၏ အေမြကို ခံထုိက္ေအာင္ ေကာင္းစြာ က်င့္ရျခင္း။
(မိဘတုိ႔သည္ တပင္တပန္း ရွာေဖြစုေဆာင္းခဲ့ရ မပ်က္စီးေအာင္ ထိန္းသိမ္းေစာင့္ေရွာက္ခဲ့ရ
(၅) မိဘမ်ားေသလြန္ေသာအခါ အလွဴဒါနျပဳ၍ အမွ်ေဝျခင္း။
(ေသလြန္ေသာ မိဘတုိ႔ သြားရာဘဝသည္ ငရဲ တိရစၧာန္ ၿပိတၱာ လူႏွင့္ နတ္ျဗဟၼာဟု ငါးမ်ဳိးရွိ၏၊ ငရဲ၊ တိရစၧာန္၊ ေတာ ေတာင္စေသာ အေဝးအရပ္ဝယ္ ၿပိတၱာျဖစ္သူ လူျဖစ္ေနသူတုိ႔သည္ ဤဘဝက သားသမီးတုိ႔ ကုသုိလ္ျပဳသည္ကုိ မသိႏုိင္၊ ထုိ႔ေၾကာင့္ သားသမီးမ်ားျပဳေသာ ကုသုိလ္ကို သာဓုမေခၚႏုိင္၍ ကုသုိလ္အဖို႔ကို မရၾက၊ နတ္ျဗဟၼာ ျဖစ္ေန လွ်င္ သူတုိ႔ကိုယ္တုိင္ ခ်မ္းသာေနၿပီျဖစ္၍ ဤဘဝက သားသမီးတုိ႔၏ ကုသုိလ္ကုိ မေမွ်ာ္လင့္ၾကေတာ့၊ အိမ္၏အနီး၌ ၿပိတၱာ(တေစၧ) ျဖစ္ေနသူကား သားသမီးတုိ႔၏ မိမိအတြက္ ကုသုိလ္ျပဳသည္ကုိ ေမွ်ာ္လင့္ၾက၏၊ ထုိေၾကာင့္ ထိုသူတို႔ အတြက္ ကုသုိလ္ျပဳ၍ အမွ်ေဝၾကရသည္၊ ကုသုိလ္ျပဳရာ အမွ်ေဝရာ၌ကား စနစ္က်ဖို႔ လုိေသး၏၊ ထုိစနစ္ကို ကိုယ္က်င့္အဘိဓမၼာ၌ “ ပတၱာႏုေမာဒန၏ ဒိ႒ဓမၼအက်ဳိး ” ဟု ညႊန္ျပထားၿပီး ျဖစ္သည္။)
ဤသို႔ မိဘတို႔အေပၚ၌ မိမိတာဝန္ေက်လွ်င္ သူတစ္ပါးတုိ႔က အျပစ္တင္စရာ မရွိ၊ စင္စစ္အားျဖင့္ ခ်ီးမြမ္းဖြယ္သာ ျဖစ္၏၊ ေနာင္သံသရာအတြက္ ကုသုိလ္ပါရမီလည္း ရ၏။
ေဆာင္။ ။ မိဘေမြးေကၽြး၊ ျပန္ဆပ္ေပးသုိ႔၊ ေကၽြးေမြးသမႈ၊ ေကာင္းစြာျပဳေလာ၊ စုစုကိစၥ၊ ေတြ႕ႀကဳံကလည္း၊ မိဘဝန္တာ၊ ကုိယ္ေဆာင္ကာျဖင့္၊ ႏွစ္ျဖာမ်ဳိးႏြယ္၊ မေပ်ာက္ကြယ္ေအာင္၊ ဆက္သြယ္ေစာင့္ပုိက္၊ ေမြခံထိုက္ဖို႔၊ မ်ဳိးလုိက္က်င့္ေကာင္း၊ တိမ္းမေစာင္းဘဲ၊ ေရြ႕ေျပာင္းဘဝ၊ မိႏွင့္ဘတုိ႔၊ ခ်မ္းျမပါေစ၊ အမွ်ေဝ၊ ငါးေထြ သားသမီးတာ။
သဂၤဟဝတၳဳ (၄)ပါး
သူတစ္ပါးကုိ မိမိလူ (မိမိဘက္သား) ျဖစ္ေအာင္ သိမ္းသြင္းျခင္းကို “ သဂၤဟ ” ဟု ပါဠိလုိ ေခၚ၏၊ ထုိသုိ႔ သိမ္းသြင္း ျခင္း၏ အေၾကာင္းဝတၳဳကို “ သဂၤဟဝတၳဳ ” ဟု ေခၚ၏။ ထုိသဂၤဟဝတၳဳသည္ ဒါန၊ ေပယ်ဝဇၨ၊ အတၳစရိယ၊ သမာနတၱတာ-အားျဖင့္ ေလးပါးရွိ၏။
(အ႒က အဂၤုတၱဳိရ္၊ ပထမပံ၊ ဂဟပတိဝဂ္)
ဒါန။ ။ အခ်ဳိ႕မိတ္ေဆြမ်ားသည္ တစ္စုံတစ္ခုေသာ ပစၥည္းလက္ေဆာင္ကို လုိလား၏၊ ပစၥည္းရွိသူျဖစ္ေစကာမူ လက္ေဆာင္ေပးျခင္းကို လုိလားတတ္၏၊ အထူးအားျဖင့္ မိမိေလာက္မွ် မျပည့္စုံသူသည္ မိမိထံမွ ထုိက္တန္ေသာ ပစၥည္းကို ေပးျခင္းျဖင့္ သိမ္းသြင္းရသည္။
ေပယ်ဝဇၨ။ ။ ခ်စ္ဖြယ္စကားကုိ “ ေပယ်ဝဇၨ ” ဟု ေခၚ၏၊ အခ်ဳိ႕ေသာ မိတ္ေဆြ မိတ္ေဆြမတို႔သည္ သူတို႔မွာ ပစၥည္းျပည့္စုံေသာေၾကာင့္ ပစၥည္းျဖင့္ ခ်ီးေျမႇာက္ျခင္းကုိ မလိုလားၾက၊ ထုိသူတုိ႔ကို ေခတ္အလိုက္ နားဝင္ခ်ဳိေသာ အေခၚမ်ဳိးျဖင့္ ေခၚ၍ (“ အေမ၊ အေဖ၊ အကုိ၊ အစ္မ၊ အေဒၚ၊ ဦးႀကီး၊ ဦးေလး၊ ညီမေလး ” စသည္ ေခၚ၍) ခင္ခင္ မင္မင္ ေျပာဆုိျခင္းျဖင့္ မိမိႏွင့္ ရင္းႏွီးေအာင္ သိမ္းသြင္းရသည္။
အတၳစရိယာ။ ။ သူ႔အား အက်ဳိးရွိေအာင္ ျပဳက်င့္ျခင္းကုိ “ အတၳစရိယာ ” ဟု ေခၚ၏၊ မိတ္ေဆြမွာ သာမႈ နာမႈ မင္းမႈစေသာကိစၥ ႀကဳံလာလွ်င္ လက္ေဆာင္ေပးဖုိ႔လည္း မလို၊ ခ်စ္ဖြယ္စကား ေျပာေနလုိ႔လည္း မၿပီး၊ ထုိကိစၥၿပီးစီးေအာင္ ကူညီေဆာင္ရြက္ျခင္း၊ မိမိကပင္ ေၾကာင့္ၾကစုိက္၍ ရြက္ေဆာင္ျခင္းသာလွ်င္ လုိရင္းျဖစ္၏၊ ထုိအခါ မိတ္ေဆြ၏ကိစၥကုိ ၿပီးစီးေအာင္ ေဆာင္ရြက္ျခင္းျဖင့္ သိမ္းသြင္းရသည္။
သမာနတၱတာ။ ။ (သမာန= တန္းတူေသာ + အတၱတာ= သေဘာရွိသူ၏ အျဖစ္)။ တခ်ဳိ႕ေသာ မိတ္ေဆြမ်ားသည္ အမ်ဳိးဥစၥာ ရာထူးဂုဏ္သိန္အားျဖင့္ မိမိႏွင့္ မညီမမွ် ျဖစ္ေနၾက၏၊ ထုိမိတ္ေဆြမ်ားအား အတူစား အတူထုိင္ အတူသြားျခင္းအားျဖင့္ တန္းတူထား၍ ဆက္ဆံလုိက္လွ်င္ အလြန္ဝမ္းေျမာက္ၾက၏၊ ထုိကဲ့သုိ႔ ဆက္ဆံမႈ လိုလားေသာ မိတ္ေဆြတို႔ကုိ တန္းတူထားေသာအားျဖင့္ သိမ္းသြင္းရသည္။
ေဆာင္။ ။ ေပးကမ္း ခ်စ္ဖြယ္၊ စကားႂကြယ္၍၊ သူ႔ဝယ္ကိစၥ၊ ႀကဳံေတြ႕ကမူ၊ ေၾကာင့္ၾကႀကီးစြာ၊ ကူညီကာျဖင့္၊ သြားလာေနမႈ၊ တန္းတူျပဳသည္၊ ဝတၳဳ သဂၤဟ ေလးမ်ဳိးတည္း။
မိတ္ေဆြတု။ ။ ထိုကဲ့သုိ႔ သဂၤဟဝတၳဳေလးပါးျဖင့္ ထုိက္တန္ေအာင္ ခ်ီးေျမႇာက္ပါလ်က္ မိမိအေပၚ၌ မေက်နပ္ႏုိင္ဘဲ အျပစ္ေျပာသူကုိကား မိတ္ေဆြအစစ္ မဟုတ္၊ မိတ္ေဆြအတုသာ ျဖစ္၍ ထုိသူမ်ဳိးကုိ သတိထား၍ ေပါင္းသင္း ဆက္ဆံရသည္။
ဗုဒၶဘာသာသင္ခန္းစာမွ ျပန္လည္တင္ျပပါသည္
No comments:
Post a Comment