အႏုကမၸက။ ။ သနားေစာင့္ေရွာက္တတ္ ခ်ီးေျမႇာက္တတ္ေသာ မိတ္ေဆြကုိ “ အႏုကမၸက ’’ ဟု ေခၚ၏။ ထုိမိတ္ေဆြလည္း ေလးမ်ဳိးပင္ ရွိ၏။
(က) မိတ္ေဆြမွာ ဥစၥာစည္းစိမ္ ဂုဏ္သိန္ရာထူး ပ်က္သည္ကိုျဖစ္ေစ၊ မိတ္ေဆြ၏ သားသမီး အေျခြအရံ တုိ႔မွာ ထုိကဲ့သုိ႔ ပ်က္သည္ကို ျဖစ္ေစ ျမင္ရ ၾကားရလွ်င္ စိတ္မေကာင္းျဖစ္သူ။ (နဂိုက ကိုယ့္ထက္သာ၍ မနာလုိေနသူတုိ႔ကား ထုိကဲ့သုိ႔ ပ်က္စီးသည္ကို ျမင္ရ ၾကားရလွ်င္ ေပ်ာ္ရႊင္တတ္ၾကသည္။)
(ခ) မိတ္ေဆြမွာျဖစ္ေစ၊ မိတ္ေဆြ၏ သားသမီး အေႁခြအရံတို႔မွာျဖစ္ေစ ဥစၥာ စည္းစိမ္ ဂုဏ္သိန္ ရာထူး တုိးတက္ေနသည္ကို ျမင္ရ ၾကားရလွ်င္ ဝမ္းေျမာက္သူ။
(နဂုိက မနာလုိေနသူတို႔ကား ထုိသုိ႔ တိုးတက္သည္ကုိ ျမင္ရ ၾကားရလွ်င္ စိတ္မခ်မ္းမသာ ျဖစ္တတ္ၾကသည္။
(ဂ) မိမိမိတ္ေဆြ၏အျပစ္ကုိ အျခားသူတို႔က ေျပာလွ်င္ “ ဒီလုိ မေျပာပါႏွင့္၊ ဒီအျပစ္မ်ဳိး မရွိပါ ” ဟု ကန္႔ကြက္တားျမစ္သူ။
(နဂုိက ဣႆာ(မနာလုိ) ျဖစ္ေနသူတုိ႔ကား ထုိသုိ႔ အျပစ္ေျပာသံၾကားလွ်င္ ေထာက္ခံ၍ပင္ ေျပာတတ္ၾကသည္။)
(ဃ) မိမိမိတ္ေဆြ၏ဂုဏ္ကုိ အျခားသူတုိ႔က ေျပာလွ်င္ “ အသင္ေျပာတဲ့အတိုင္း မွန္ပါတယ္ ” ဟု ေထာက္ခံ၍ မိမိကလည္း ျဖည့္စြက္၍ မိတ္ေဆြ၏ဂုဏ္ကုိ ေျပာတတ္သူ။
(နဂုိက ဣႆာျဖစ္ေနသူတုိ႔ကား ထုိကဲ့သုိ႔ ေျပာသံကို ၾကားလွ်င္ မေထာက္ခံႏုိင္ဘဲ ကန္႔ကြက္၍ပင္ အျပစ္ေျပာ တတ္ေသး၏။)
ေဆာင္။ ။ ခ်စ္မိတ္ေဆြအား၊ သားမယားႏွင့္၊ စီးပြားဥစၥာ၊ တုိးတက္လာလွ်င္၊ လြန္စြာခ်မ္းျမ၊ ေပ်ာ္ရႊင္လွ၏၊ မရစီးပြား၊ ဂုဏ္သိန္မ်ားလည္း၊ ေလ်ာ့ပါးေနေသာ္၊ ရႊင္မေပ်ာ္တည္း၊ မိတ္ေဖာ္အျပစ္၊ သူမ်ားလွစ္ေသာ္၊ တားျမစ္သည္သာ၊ ဂုဏ္ေျပာခါမူ၊ မွန္ပါေပေၾကာင္း၊ ေထာက္ခံေလာင္းသည္၊ မိတ္ေကာင္း ေလးသြယ္ ႏုကမ္တည္း။
ျဖည့္စြက္ခ်က္။ ။ သိဂၤါေလာဝါဒသုတ္၌လာေသာ မိတ္ေဆြတု မိတ္ေဆြစစ္မ်ားအျပင္ ဒြါဒသနိပါတ္ မိတၱာမိတၱဇာတ္၌ လာေသာ ထူးျခားေကာင္းမြန္ရာအခ်က္မ်
(က) မိမိကို ျမင္လွ်င္ ၿပဳံးရြင္မႈကို မျပဳျခင္း။ (တခ်ဳိ႕ကား ဟန္ၿပဳံး ၿပဳံးတတ္ေသး၏၊ ထုိဟန္ၿပဳံးလည္း မေကာင္း။)
(ခ) မိမိစကားကုိ မႏွစ္သက္ မလုိလားျခင္း။ (တခ်ဳိ႕ကား ေရွ႕၌ ႏွစ္သက္ဟန္ေဆာင္၍ ကြယ္ရာေရာက္မွ အျပစ္ေျပာ၏၊ ထုိသူလည္း မေကာင္း။)
(ဂ) မိမိေျပာစကားကုိ ဆန္႔က်င္ဘက္ေျပာျခင္း။ (အစည္းအေဝးစသည္၌ ဆန္႔က်င္ဘက္ ေျပာျခင္း။)
(ဃ) မ်က္ႏွာခ်င္းမဆိုင္ဘဲ မိမိက ၾကည့္ေသာအခါ သူက မ်က္ႏွာလႊဲေနျခင္း။ (ရွက္၍ မ်က္ႏွာလႊဲျခင္းမ်ဳိး မဟုတ္၊ မုန္း၍ မ်က္ႏွာလႊဲျခင္းမ်ဳိးကုိ ဆုိလိုသည္။)
(င) မိမိ၏ ရန္ဖက္ျဖစ္သူမ်ားကုိ သူက အေပါင္းအသင္း လုပ္ျခင္း။
(စ) မိမိ၏ မိတ္ေဆြမ်ားႏွင့္ အေပါင္းအသင္း မလုပ္ျခင္း။
(ဆ) အလြန္ေကာင္းေသာ အစားအေသာက္မ်ားကို စားရေသာအခါ သတိမရျခင္း။ (နဂိုက မိတ္ေဆြဟု ထင္ထားေသာ္လည္း ထုိအခါမ်ဳိး၌ သတိမရလွ်င္ ရင္းႏွီးေသာ မိတ္ေဆြ မဟုတ္ႏုိင္။)
(ဇ) ထုိသူ႔အထံမွ မရႊင္လန္းစရာ (စိတ္ညစ္စရာ)မ်ားကုိ ရရွိျခင္း။
ဤအမွတ္လကၡဏာမ်ားႏွင့္ သိဂၤါလသုတ္၌လာေသာ မိတ္ေဆြတု၏လကၡဏာမ်ားကုိ ေထာက္၍ မိတ္ေဆြအစစ္ မဟုတ္၊ မိတ္ေဆြအတုေသာ္လည္းေကာင္း၊ ရန္သူေသာ္လည္းေကာင္း ျဖစ္ေၾကာင္းကုိ သိရသည္။
ေဆာင္။ ။ မိမိကိုျမင္၊ မၿပဳံးရႊင္ဘဲ၊ ဆုိလွ်င္စကား၊ မလုိလားတည့္၊ အမ်ားေရွ႕မွာ၊ ေျပာဆုိခါမူ၊ သူသာကန္႔ကြက္၊ ဆန္႔က်င္ဘက္ႏွင့္၊ မ်က္ႏွာခ်င္းၿပိဳင္၊ ၾကည့္မဆိုင္ေအာင္၊ ေရွာင္ႏုိင္ေရွာင္ရွား၊ ရန္သူမ်ားကုိ၊ သူကားေပါင္းသင္း၊ ကိုယ့္မိတ္ရင္းကို၊ အလွ်င္းမေပါင္း၊ ခြဲခြာေရွာင္း၍၊ စားေကာင္းေသာက္ရာ၊ ႀကဳံေသာခါလည္း၊ စိတ္မွာသတိ၊ မရရွိသည္၊ မွတ္ဘိ မိတ္တု အမ်ားတည္း။
မိတ္ေဆြမ်ား။ ။ ျပခဲ့ေသာ အျပစ္တုိ႔မွ ေျပာင္းျပန္အက်ဳိးမ်ားကုိ လိုလားသူ၊ အရပ္တစ္ပါးသုိ႔ သြားေသာအခါ မၾကာ မၾကာ ေအာက္ေမ့တတ္သူ၊ ျပန္လာေသာအခါ အလြန္ႏွစ္သက္သူ၊ ခ်စ္ခ်စ္ခင္ခင္ ၾကင္နာျမတ္ႏုိးသူ၊ ႏွစ္သက္ဖြယ္ စကားကုိ ေျပာဆုိသူ၊ ဤလူမ်ားကို မိတ္ေဆြအစစ္ဟု မွတ္ပါ။ ဤအျဖစ္မ်ဳိးကား သားသမီးႏွင့္ မိဘတုိ႔၌ လည္းေကာင္း၊ ဇနီးခင္ပြန္းတို႔၌လည္းေကာင္
ေဆာင္။ ။ ေဖာ္ျပခဲ့ျငား၊ အျပစ္မ်ားမွ၊ တျခားေျပာင္းျပန္၊ ေတြ႔ရျပန္လွ်င္၊ ဧကန္မိတ္ျမတ္၊ စိတ္၌မွတ္ေလာ၊ အရပ္တစ္ပါး၊ မိတ္ေဆြသြားလွ်င္၊ စိတ္အားမႂကြ၊ လြမ္းဆြတ္ရ၏၊ ထိုမွတစ္ျဖာ၊ ျပန္၍လာေသာ္၊ လြန္စြာရႊင္လန္း၊ ၾကင္နာစြမ္းျဖင့္၊ ဝမ္းပန္းတသာ၊ ေျပာဆုိလာ၏။ အခါတုိင္းဝယ္၊ ႏွစ္သက္ဖြယ္သာ၊ ႏႈတ္ဝယ္ေျပာၾကား၊ ထုိသူမ်ားလည္း၊ မွတ္သားမလစ္၊ မိတ္ေဆြစစ္သည္၊ ခြဲလွစ္ က်ဳိးေၾကာင္း - ဆုိးအေကာင္း။
စီးပြားစုပါ။ ။ ဗုဒၶျမတ္စြာသည္ ဤဘဝ၌ ခ်မ္းသာဖုိ႔ရာ ဥ႒ာနသမၸဒါစေသာ တရားမ်ားႏွင့္ မိတ္တု မိတ္စစ္ကုိ ခြဲျခား၍ ျပေတာ္မူ၏။ ထုိသုိ႔ ျပေတာ္မူျခင္းသည္ ယခုဘဝ၌ မိတ္ေဆြအတုမ်ားေၾကာင့္ စီးပြားပ်က္တတ္၊ ေနာင္ဘဝအတြက္ ကုသုိလ္မရဘဲ အကုသုိလ္မ်ားတတ္ျခင္း၊ မိတ္ေဆြစစ္မ်ားေၾကာင့္ ယခုဘဝ၌ စီးပြားျဖစ္တတ္၊ ေနာင္ဘဝအတြက္ အကုသုိလ္မမ်ားဘဲ ကုသုိလ္ပြားတတ္ျခင္းေၾကာင့္
ထို႔ေၾကာင့္ ဗုဒၶျမတ္စြာသည္ ဤဘဝခ်မ္းသာေရးအတြက္ စီးပြားစုဖို႔ရန္ကုိလည္းေကာ
ဗုဒၶဘာသာသင္ခန္းစာ ဆ႒မတန္းမွ ျပန္လည္တင္ျပပါသည္။
Credit to
No comments:
Post a Comment