Video

Wednesday 11 March 2015

အဘိဓမၼာျမတ္ေဒသနာ ဒုတိယတြဲ အပိုင္း(၁၄) {သတိထားရမယ့္ အခ်က္တစ္ခု၊ အပိုင္း(ဂ)}



သတိထားရမည့္အခ်က္တစ္ခု အပိုင္း(ဂ)
ေကာင္းၿပီ၊ စိတ္ဟာ အာ႐ံုေတြနဲ႔ ျဖစ္ေပမယ့္ စိတ္တိုင္း စိတ္တိုင္းဟာ အာ႐ံုအားလံုးကို ရယူႏိုင္စြမ္းမရွိပါဘူး၊ သူလက္လွမ္းမွီသေလာက္ပဲ သူ ယူလို႔ရတယ္၊ လူေတြရဲ႕ ပကတိ မ်က္စိလိုပဲ၊ မ်က္စိရွိေပမယ္လို႔ မ်က္စိရွိတိုင္း အကုန္လံုး ျမင္ႏိုင္စြမ္းရွိတာ မဟုတ္ဘူး၊ တစ္ဦးနဲ႔တစ္ဦးလည္း ျမင္ႏိုင္စြမ္းခ်င္း မတူဘူးေပါ့၊ သူ႔အတိုင္းအတာ နယ္ပင္အတြင္းမွာသာ မ်က္စိက အျမင္အာ႐ံုတစ္ခုကို ယူႏိုင္တယ္၊ နားကလည္း သူ႔အတိုင္းအတာ နယ္ပယ္တစ္ခု အတြင္းမွာသာ ဖမ္းယူႏိုင္စြမ္းရွိတယ္၊ ႏွာေခါင္းကလည္း အတိုင္းအတာ အတြင္းမွာရွိတဲ့ အနံ႔ကိုသာ ဖမ္းယူႏိုင္စြမ္းရွိတယ္၊ အဲဒီေတာ့ လူေတြ လက္လွမ္းမီွတဲ့ အာ႐ံုေတြ ဆိုတာလည္း ရွိတယ္၊ စိတ္ေတြမွာလည္း လက္လွမ္းမမီွတဲ့ အာ႐ံုမျပဳႏိုင္တဲ့ အာ႐ံုေတြ ရွိေနတယ္။

                   အဲဒါ ဘာနဲ႔ နားလည္ရမလဲဆိုလို႔ရွိရင္ မ်က္စိနဲ႔ျမင္တဲ့ အျမင္အာ႐ံုတစ္ခုဟာ စကၡဳဒြါရဆိုတဲ့ မ်က္စိတံခါးက ဝင္လာၿပီးေတာ ဝတၳဳ႐ုပ္ကို ထိခိုက္လာတယ္၊ ဆက္သြယ္လာတယ္ေပါ့၊ မ်က္စိနဲ႔ျမင္လို႔ရတဲ့ အျမင္အာ႐ံုတစ္ခုသည္ မ်က္စိတံခါးက ဝင္လာၿပီး မွီရာဝတၳဳ႐ုပ္ျဖစ္တဲ့ စကၡဳပသာဒ႐ုပ္မွာ ထင္ဟပ္လာတယ္။ အဲဒီလို ထင္ဟပ္လာတဲ့အခါက်ေတာ့ စကၡဳဝိညဏ္စိတ္ ျဖစ္တယ္ေပါ့ေလ၊ ဒါ အဓိက စိတ္တစ္ခုထဲကို ေျပာတာ အဲဒီ မ်က္စိတံခါးကေနၿပီးေတာ့ ဝင္လာတဲ့ ျမင္စရာ အာ႐ံုဟာ စကၡဳပသာဒလို႔ ဆိုတဲ့ မ်က္လံုးေပၚမွာ ထင္ရွားေပၚလာတဲ့ အခါမွာ ျဖစ္တဲ့ စိတ္အစဥ္ေလးကို အၾကမ္းဖ်ဥ္း ေျပာျပထားတယ္။
                   အာ႐ံုအသစ္ကေလးဟာ မိမိရဲ႕ မ်က္လံုးမွာ ထင္ဟက္လာတာန႔ဲ တစ္ၿပိဳက္နက္ အဲဒီ အာ႐ံုအသစ္ကို ဖြင့္ေပးတဲ့ စိတ္ကေလးက ဘယ္သူလဲ၊ တံခါးဖြင့္ေပးလိုက္တဲ့ စိတ္က ပဥၥဒြါရာဝဇၨန္းစိတ္လို႔ ေခၚတယ္။
                   အဲဒီစိတ္ကေလးက တံခါးဖြင့္ေပးလိုက္တဲ့အခါက်ေတာ့မွ စကၡဳဝိညာဏ္စိတ္ က အဲဒီအဆင္းအာ႐ံုေလးကို ျမင္တယ္ဆိုတာ ျဖစ္လာတယ္၊ ျမင္တယ္ဆိုတဲ့ အဆင္းအာ႐ံုမွာ သမၸဋိစိၧဳင္း ဆိုတဲ့ စိတ္က လက္ခံလိုက္တယ္၊ သႏီၲရဏစိတ္က စူးစမ္းလုိက္တယ္၊ ဝုေ႒ာဆိုတဲ့စိတ္က ခြဲျခား သတ္မွတ္လိုကတယ္၊ ၿပီးတဲ့အခါက်ေတာ့ ေဇာဆိုတဲ့ စိတ္က်ေတာ့ ထိုအာ႐ံုရဲ႕ အရသာေတြကို အရွိန္အဟုတ္ေကာင္းေကာင္းနဲ႔ ခံစားတယ္၊ တဒါ႐ံုဆိုတာ အဲဒီ အာ႐ံုကို ဆက္ၿပီးေတာ့ စၿမံဳ႕ျပန္တယ္။
                   စကၡဳဒြါရမွာ ျဖစ္ႏိုင္တဲ့ စကၡဳဒါြရိကစိတ္ေပါင္း ၄၆-ခု, ဒီမ်က္လံုးတံခါးက ဝင္လာတဲ့ အဆင္း႐ူပါ႐ံုနဲ႔ ဆက္သြယ္ၿပီးေတာ့ အလုပ္လုပ္တဲ့စိတ္ေတြဟာ သ႐ုပ္အားျဖင့္ ေရတါက္ၾကည့္မယ္ဆိုရင္ ၄၆-ခု ရွိတယ္၊ အဲဒီ ၄၆-ခုေသာ စိတ္တို႔ဟာ ပစၥဳပၸန္႐ူပါ႐ံုလို႔ ဆိုတဲ့ ေဟာဒီ႐ူပါ႐ံုကို ျမင္ႏိုင္စြမ္းရိွၾကတယ္၊ သိၾကတယ္။ ပစၥဳပၸန္႐ူပါ႐ံုနဲ႔ ဆက္စပ္ၿပီးေတာ့ သိတယ္ ျမင္တယ္လို႔  ဒီလို ေျပာရမယ္၊ စာေပအရ ေျပာမယ္ဆိုရင္ ႐ူပါ႐ံုကို အာ႐ံုျပဳတယ္လို႔ ေျပာမယ္၊ အာ႐ံုျပဳတယ္ဆိုတာ ဒီအာ႐ံုေၾကာင့္ ျဖစ္ၾကတယ္လို႔ ဆိုလိုတယ္၊ ဒီအာ႐ံုနဲ႔ ဆက္သြယ္ၿပီးေတာ့ အလုပ္လုပ္ၾကတယ္လို႔ ဒီလိုဆိုလိုတယ္။
                   ေကာင္းၿပီ၊ ဒီေနရာမွာ တစ္ဆက္တည္း နားလည္ဖို႔က စိတ္ေတြမွာ ေဆာင္ရြက္တဲ့ကိစၥ ၁၄-မ်ိဳးရွိတယ္။ စိတ္ဟာ တစ္ခုနဲ႔ တစ္ခု ေဆာင္ရြက္မႈခ်င္း မတူၾကဘူး၊ မတူၾကသည့္အတြက္ေၾကာင့္ သူ႔ဆိုင္ရာ ဆုိင္ရာကိစၥေတြကို ေဆာင္ရြက္ၾကတယ္၊ အဲဒီ ၁၄-မ်ိဳးထဲက အခုေျပာခဲ့တဲ့ ပဥၥဒြါရာဝဇၨန္းစိတ္ကေလးကို စ,ၾကည့္ရေအာင္။
                   ဒါျဖင့္ ပဥၥဒြါရာဝဇၨန္းစိတ္ဟာ သူက ကိစၥနဲ႔ နာမည္ေပးထာတာ၊ သူေဆာင္ရြက္တဲ့ ကိစၥက အာဝဇၨန္းကိစၥ၊ ပါဠိလို အာဝဇၨန၊ အာဝဇၨန ဆိုတာ ဆင္ျခင္တာ၊ အာ႐ံုဘက္ကို ဦးလွည့္ေပးတာ၊ အာ႐ံုတံခါးကို ဖြင့္ေပးတာ၊ အဲဒါ သူ႔ရဲ႕ေဆာင္ရြက္မႈကိစၥေလးပဲ၊ သူလုပ္ႏိုင္တာ ဒါေလးပဲ၊ ဒါျပင္ ဘာမွ သူမလုပ္ႏိုင္ဘူးေနာ္။
                   မ်က္လံုးတံခါးကေန အဆင္းအာ႐ံုေလးက ဆက္သြယ္ၿပီး စကၡဳပသာ႐ုပ္မ်ာ လာထင္ၿပီ ဆိုလိုက္တာနဲ႔ တစ္ၿပိဳင္နက္ အဲဒီအာ႐ံုကို စတင္ၿပီး ရယူတာ ဘယ္သူတုန္းဆိုရင္ ပဥၥဒြါရာဝဇၨန္းပဲ၊ အဲဒီ ပဥၥဒြါရာဝဇၨန္းရဲ႕ ေဆာင္ရြက္မႈကိစၥက အာဝဇၨန္းကိစၥ ဆင္ျခင္ေပးျခင္းကိစၥ၊ သို႔မဟုတ္ ဦးလွည့္ေပးျခင္းကိစၥ faced to the object-objest ဘက္ကို မ်က္ႏွာလွည့္လုိက္တာ၊ ဘာျဖစ္လုိ႔လဲဆိုရင္ object က အရင္ေရာက္လာတဲ့ အခုမွ အသစ္ဝင္လာတာ၊ အသစ္ဝင္လာတဲ့ဘက္ကို ဦးလွည့္ေပးလုိက္တယ္၊ ဝင္လာတဲ့ object ကို အစဆံုး ဦးလွည့္ၿပီးေတာ့ ေပးလိုက္တယ္၊ ဦးလွည့္ေပးလုိက္္သည့္အတြက္ေၾကာင့္ ေဟာဒီအာ႐ံုနဲ႔ ဆက္သြယ္ၿပီးေတာ့ စိတ္ေတြဟာ တသီတတန္းႀကီး အလုပ္လုပ္ၾကေတာ့မယ္လို႔ ေျပာတာေနာ္၊ သူက တံခါးဖြင့္လုိက္တာနဲ႔ တစ္ၿပိဳင္နက္ ေဟာဒီအာ႐ံုဟာ စိတ္နဲ႔ ဆက္သြယ္မိသြားတယ္၊ ပထမဆံုး ဘယ္စိတ္နဲ႔ ေတြ႔သလဲဆုိေတာ့ စကၡဳဝိညာဏ္စိတ္နဲ႔ ေတြ႔သြားတယ္။
                   ဒါျဖင့္ စကၡဳဝိညာဏ္စိတ္ ေဆာင္ရြက္တဲ့ကိစၥက ဘာတုန္းဆိုေတာ့ ျမင္ျခင္းကိစၥ၊ ဒႆနကိစၥ လို႔ ေျပာတာ၊ ျမင္တယ္ ဆိုတဲ့ သေဘာေလးတစ္ခုပဲ ရွိတယ္၊ အဲဒိ ျမင္ျခင္းကိစၥကို စကၡဳဝိညာဏ္စိတ္က ေဆာင္ရြက္ၿပီးလွ်င္ သူခ်ဳပ္သြားေရာ။
                   ခုနက ပဥၥဒြါရာဝဇၨန္းစိတ္ ကလည္း တံခါးဖြင့္ေပးလုိက္တယ္၊ ဆင္ျခင္ေပးလုိက္တယ္၊ အာ႐ံုေလးဘက္က္ုိ ဦးလွည့္ေပးလိုက္တယ္၊ အာ႐ံုကို တံခါးဖြင့္ေပးလုိက္တယ္၊ ဒါ သူ႔တာဝန္ၿပီးတာနဲ႔ သူက ခ်ဳပ္သြားၿပီ၊ သူ႔အလုပ္က ဒါပဲ၊ ဒီထက္ပိုၿပီး သူ ဘာမွ ပိုမလုပ္ႏိုင္ဘူး။ တစ္ခုစီ တစ္ခုစီ၊ ဒီသေဘာကို စဥ္းစားၾကည့္ရင္၊ ခု ထမင္းစားတဲ့အခါမွာ ဇြန္းခက္ရင္းနဲ႔ စားတာမဟုတ္လား၊ ဇြန္းခက္ရင္းနဲ႔ စားတဲ့လူေတြဟာ ဇြန္းက ဘာလုပ္ေပးတာလဲ၊ ထမင္းသယ္ေပးတယ္, ဟင္း သယ္ေပးတယ္၊ ေကာ္ၿပီးေတာ့ ထမင္းဟင္းကို သယ္လာေပးတာပဲ ရွိတယ္၊ ယူေပးတာေတာင္ လက္ကယူရတာ၊ ဝါးတာ သူနဲ႔ဆိုင္ရဲလား၊ ၿမိဳခ်တာေရာ သူနဲ႔ဆိုင္ရဲ႕လား၊ မဆိုင္ဘူး၊ သူ႔အလုပ္ သူလုပ္တာ၊ သူ႔အလုပ္ၿပီးရင္ ၿပီးေရာ၊ ဟုတ္ကဲ့လား၊ အဲဒီအတိုင္းပဲ မ်က္စိတံခါးကေန ဝင္လာၿပီး ပသာဒ႐ုပ္မွာ ထင္ဟပ္လာတဲ့ ႐ူပါ႐ံုေလးကို ေရွးဦးစြာ ဆင္ျခင္ႏွလံုးသြင္းေပးလိုက္တာ သို႔မဟုတ္ တံခါးဖြင့္ေပးလုိက္တာက သို႔မဟုတ္ အာ႐ံုဘက္ကို ဦးလွည့္ေပးလို္က္တာက ပဥၥဒြါရာဝဇၨန္း ဆိုတာ ဦးလွည့္ေပးတာ၊ စိတ္အစဥ္တစ္ခုကို အေျပာင္းအလဲ လုပ္ေပးလိုက္တယ္၊ သူက အာ႐ံုအသစ္ဘက္ကို ဦးလွည့္ေပးလိုက္တယ္၊ စိတ္ကို အဲဒီဘက္ကို လွည့္ေပးလိုက္တာ၊ အဲဒီေတာ့ ပဥၥဒြါရာဝဇၨန္းစိတ္က လွည့္ေပးၿပီးတာနဲ႔ တစ္ၿပိဳင္နက္ သူ႔ကိစၥၿပီးလို႔ သူက ခ်ဳပ္သြားတယ္။
                   သူခ်ဳပ္လုိက္တာနဲ႔ တစ္ၿပိဳက္နက္ သူ႔ေနာက္ကေန ေပၚလာလိုက္တာက စကၡဳဝိညာဏ္စိတ္၊ ဒါဘယ္သူ႔ေၾကာင့္ ေပၚလာတာတုန္း၊ ဘယ္သူက ေပၚခိုင္းတာတုန္းလို႔ ဆိုလို႔ရွိရင္ စိတၱနိယာမ လို႔ ေခၚတယ္၊ order of mind (mental order) လို႔ ေခၚတယ္၊ စိတၱနိယာမအရ ဒီအတိုင္းလာေနတာပဲ။
                   သဘာဝတရားရဲ႕ စြမ္းအားလို႔ ေျပာရမယ္၊ ပဥၥဒြါရာဝဇၨန္း စိတ္ကေလးက သူခ်ဳပ္သြားတာဟာ ခ်ဳပ္႐ံုခ်ဳပ္သြားတာ မဟုတ္ဘူး၊ စကၡဳဝိညာဏ္စိတ္ျဖစ္ဖို႔ရာ chance ေပးခဲ့တာ၊ သူေပးခဲ့တဲ့ chance စြမ္းအားေၾကာင့္ စကၡဳဝိညာဏ္စိတ္ကေလးက ေဟာဒီ အာ႐ံုကို ဆက္ၿပီးေတာ့ ျမင္ျခင္းကိစၥ ေဆာင္ရြက္တယ္။ ၿပီးေတာ့ ဒီ စကၡဳဝိညာဏ္စိတ္ကေလးက ခ်ဳပ္သြားတာပဲ၊ သူကေနၿပီး ျမင္႐ံုျမင္သြားတာ၊ ဘာမွ သိတာမဟုတ္ဘူး၊ သူက ျမင္ၿပီးခ်ဳပ္သြားေတာ့ သူ႔ကိစၥၿပီးေတာ့ ဘယ္သူဆက္လာတုန္းဆိုေတာ့ ဒီအာ႐ံုေလးက အလုပ္လုပ္လို႔ မၿပီးေသးဘူးေလ၊ အခုမွ တံခါးဖြင့္ေပးရတာနဲ႔၊ သူ႔ကုိ ျမင္႐ံုေလးပဲျမင္တယ္၊ အဲဒီစိတ္ကေလးကို လက္ခံၿပီးေတာ့ ေတြးရဦးမွာ၊ ဒါေၾကာင့္မို႔လို႔ လက္ခံေပးတဲ့စိတ္ကို သမၸဋိစိၧဳင္းစိတ္လို႔ ေခၚတယ္။
                သမၸဋိစိၧဳင္းစိတ္ရဲ႕ ကိစၥက လက္ခံျခင္းကိစၥ၊ ဒါကို သမၸဋိစိၧဳင္းကိစၥလို႔ ျမန္မာလို ဘာသာမျပန္ေတာ့ဘဲနဲ႔ သမၸဋိစိၧဳင္းကိစၥလို႔ ဒီလိုပဲ ေရးေနတာပဲ၊ အဘိဓမၼာေဝါဟာရမွာ သမၸဋိစၧန - လက္ခံဆိုတဲ့ စကားလံုးပဲ၊ အမွန္က ျမန္မာစကား လက္ခံ ဆုိတာ ပိုလြယ္တယ္၊ လက္ခံျခင္းကိစၥ၊ အဲဒီေတာ့ သမၸဋိစိၧဳင္းစိတ္က လက္ခံေဆာင္ရြက္တာနဲ႔ တစ္ၿပိဳင္နက္ သူလည္းခ်ဳပ္သြားတယ္၊ သူခ်ဳပ္သြားတာနဲ႔ တစ္ၿပိဳင္နက္ automatic ပဲ ေနာက္က အၾကားအလပ္မရွိေအာင္ တစ္ခုၿပီးတစ္ခု ဆက္ေပၚေနတယ္။ ဘယ္သူေပၚလာလဲဆိုရင္ သႏီၲရဏတဲ့၊ လက္ခံထားတဲ့ အာ႐ံုေလးကို စူးစမ္းဆင္ျခင္မႈ ဆိုတဲ့ သႏီၲရဏစိတ္ကေလးဟာ ျဖစ္သြားတယ္၊ သူကလည္း စူးစမ္းၿပီးတာနဲ႔ သူ႔ရဲ႕ကိစၥက သႏီၲရဏ စူးစမ္းျခင္း စံုစမ္းျခင္းဆိုတာနဲ႔ investigation အဲဒီ စူးစမ္းမႈကိစၥေလး ၿပီးသြားတာနဲ႔ တစ္ၿပိဳင္နက္ သူကလည္း ခ်ဳပ္သြားေရာ၊ ခ်ဳပ္သြားၿပီးတဲ့အခါ ဘယ္သူေပၚလာတုန္းဆုိျပန္ေတာ့ ဝုေ႒ာဆိုတဲ့ စိတ္ကေလး ေပၚလာတယ္။
                   ေဝါ႒ပန-ေဝါ႒ပန ဆိုတာ အာ႐ံုကို သတ္မွတ္ခ်က္ေလး တစ္ခုေပးသြားတယ္။ အဲဒီအာ႐ံုရဲ႕ သေဘာသဘာဝလို႔ သတ္မွတ္ခ်က္ကေလး ေပးသြားတယ္၊ အဲဒီသတ္မွတ္ခ်က္ကေလး ေပးသြားလို႔ သူ႔ကိစၥေလး ၿပီးသြားလို႔ရွိရင္ သူက ခ်ဳပ္သြားျပန္ေရာ။
                    ခ်ဳပ္သြားတဲ့အခါက်ေတာ့မွ ဘယ္စိတ္ေတြ ေပၚလာတုန္း ဆိုေတာ့ ေဇာ ဆိုတဲ့စိတ္ ေပၚလာတယ္။ ပါဠိစကားလံုးက ဇဝန၊ ဇဝနကို ျမန္မာျပဳထားေတာ့ ေဇာ၊ ဘာျဖစ္လို႔ ေဇာ ေခၚတာတုန္းလို႔ ဆိုေတာ့ ဇဝနဆိုတာ ျမန္မာျပန္မယ္ဆိုရင္ေတာ့ လ်င္ျမန္တယ္ဆိုတဲ့ အဓိပၸါယ္ေလး ျပန္လို႔ရတယ္၊ အရွိန္အဟုတ္ဆိုတဲ့ အဓိပၸါယ္နဲ႔လည္း ျပန္လို႔ရတယ္။ အဲဒီေနရာမွာ အဓိပၸါယ္ဖြင့္ဆိုတဲ့ အခါမွာ ေဇာ ကိစၥ၊ ကိစၥက ေဇာ ကိစၥ။
***ေဒါက္တာနႏၵမာလာဘိဝံသ၏ အဘိဓမၼာျမတ္ေဒသနာ(ဒုတိယတြဲ) ၉၃-၉၉ မွ ပူေဇာ္ပါသည္။
*** ဆက္ရန္***  သတိထားရမယ့္ အခ်က္တစ္ခု အပိုင္း(ဃ) ကို ဆက္လက္ပူေဇာ္ပါမည္။

No comments:

Post a Comment

Gold price estimated