မေနာဒြရ အရ အပိုင္း(က)
“မေနာဒါြရံ ပန ဘဝဂၤ ံႏိၲ ပဝုစၥတိ” ဘဝင္စိတ္ကို မေနာဒါြရလို႔ ေခၚတယ္ လို႔ အဘိဓမၼတသဂၤက်မ္းက ဆိုတယ္။ ဘဝင္စိတ္ေတြ အမ်ားႀကီးထဲက ဘယ္ဘဝင္စိတ္တုန္းဆိုေတာ့ ခုနက ဋီကာေက်ာ္က်မ္းက ဘယ္လိုေျပာတုန္းဆိုရင္ အာဝဇၨန္းရဲ႕ ေရွ႕ကျဖစ္တဲ့ ဘဝင္လို႔ဆိုတယ္။ ဝီထိခ်ၾကည့္လိုက္ရင္ အတီတ ဘဝင္, ဘဝဂၤစလန, ဘဝဂၤုပေစၧဒ ၿပီးေတာ့ ပဥၥဒြါရာဝဇၨန္း၊ အဲလိုလာေတာ့ ပဥၥဒြါရာဇၨန္းရဲ႕ ေရွ႕မွာရွိတဲ့ ဘဝင္ဆိုတာ ဘဝဂၤုပေစၧဒ ျဖစ္တယ္။ ျပတ္တဲ့ဘဝင္ကို သူက mind door လို႔ ဒီလို ေျပာခ်င္တာ။ ဘာျဖစ္လို႔လဲဆိုရင္ မနအရ အာဝဇၨန္းစေသာ စိတ္ေတြယူၿပီးေတာ့ အဲဒီစိတ္ရဲ႕ ဝင္ရာျဖစ္ေသာေၾကာင့္ မေနဒြါရ (စိတ္တံခါး, စိတ္ရဲ႕အဝ)လို႔ ဒီလိုဖြင့္တာ။
အဲဒါကို လယ္တီဆရာေတာ္ႀကီးက သေဘာမတူဘူး၊ ဘဝင္မွန္ရင္ ဘယ္ဘဝင္ပဲျဖစ္ျဖစ္ မေနာဒြါရလို႔ ေခၚတယ္။ လယ္တီ ဆရာေတာ္ႀကီးက ဘာေျပာတုန္းဆိုရင္ စကၡဳဒြါရဆိုတာ မ်က္စိမွာ ႐ူပါ႐ံုလာထင္မွ စကၡဳဒြါရ မဟုတ္ဘူးတဲ့၊ ဘယ္အခါ ျဖစ္ျဖစ္ စကၡဳဒြါရပဲ၊ ဥပမာ - ကိုယ့္အိမ္မွာ တံခါးေတြရွိတယ္ ၊ အဲဒီတံခါးက ဘယ္ေတာ့မွမဖြင့္ဘူး၊ ေသာ့ခတ္ၿပီးေတာ့ ပိတ္ထားတယ္ သို႔မဟုတ္ မင္းတုန္းအေသထိုးတယ္ဆိုရင္ တံခါးလို႔ ေခၚမေခၚ စဥ္းစားၾကည့္၊ ပိတ္ထားလည္း တံခါးလို႔ေခၚတာပဲ မဟုတ္လား၊ တံခါးက တံခါးပဲေလ၊ ဖြင့္ထားမွ တံခါးမဟုတ္ဘူး၊ အဲဒီအတိုင္းပဲ ဘဝင္စိတ္မွန္မွ် mind door လို႔ ဒီလိုဆိုတယ္။
အဲဒီေတာ့ စကၡဳဒြါရ ေသာတဒြါရ ဃာနဒြါရ ဇိဝွါဒြါရ ကာယဒြါရ မေနာဒြါရ - ဒြါရ ၆-ပါး၊ အဲဒီဒြါရ ၆-ပါးကေနၿပီး အာ႐ံုေတြဟာ ဝင္ေရာက္လာၾကတယ္။ ဝင္ေရာက္လာတယ္ဆိုတာ metaphorical အရ ေျပာတာေနာ္။ အျပင္ဘက္က ျမင္စရာအာ႐ံုသည္ မ်က္စိတံခါးက ဝင္လာတာ၊ အသံက နားက ဝင္လာတာ၊ အနံ႔က ႏွာေခါင္းက ဝင္လာတာ၊ အရသာက လွ်ာက ဝင္လာတာ၊ အေတြ႔အထိက ကိုယ္က ဝင္လာတာတဲ့၊ က်န္တဲ့ အာ႐ံုေတြ ရိွတာေရာ, မရွိတာေရာ၊ အတိတ္ေရာ ပစၥဳပၸန္ေရာ အနာဂတ္ေရာ၊ ကာလ ၃-ပါးထဲ မဝင္တဲ့ အာ႐ံုေတြေရာ အာလံုးေတြဟာ စိတ္တံခါးက ဝင္တာ၊ အဲဒီက်ေတာ့ ‘mind door = စိတ္တံခါး’တစ္ခုတည္းပဲ ရွိတယ္။
အဲဒါေၾကာင့္မို႔ မေနာဒြါရဆိုတဲ့ စကားလံုးကို လယ္တီဆရာေတာ္ႀကီးကေတာ့ “ဘယ္ဝင္စိတ္သည္သာလွ်င္ တံခါး”လို႔ အဓိပၸါယ္ျပန္တယ္၊ “မေနာ ဧဝ ဒြါရံ မေနာဒြါရံ”၊ ဘဝင္စိတ္ကိုပဲ တံခါးလို႔ ေခၚတာပါ။ ဘာျဖစ္လို႔လဲဆိုရင္ အဘိဓမၼတသဂၤဟက်မ္းမွာ “စကၡဳေမဝ စကၡဒြါရံ = စကၡဳပသာဒ႐ုပ္သည္ သာလွ်င္ တံခါးပါ”လုိ႔ ဒီလိုေျပာတာ၊ ႏွစ္ခု မကြဲဘူး ဆိုတဲ့ အဓိပၸါယ္ကို ေျပာတာ၊ အဲဒါေၾကာင့္ ဒီမွာလည္းပဲ “မေနာ ဧဝ ဒြါရံ မေနာဒြါရံ= ဘဝင္စိတ္သည္ပင္ တံခါးပဲ”၊ ဘာေၾကာင့္တံခါးလဲ ဆိုရင္ ခုနက အာ႐ံုေတြ ဝင္ေရာက္လာရာ ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ပဲ။
အဲဒီေတာ့ ဒြါရ အဓိပၸါယ္ကို အဓိက ေယဘူယ်အားျဖင့္ ေျပာမယ္ဆိုရင္ေတာ့ အာ႐ံုေတြ ဝင္ေရာက္ၿပီးေတာ့ ဆက္သြယ္မႈျပဳရာ ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ တံခါးလို႔ ဒီအဓိပၸါယ္က ပိုၿပီးေတာ့ လက္ေတြ႔က်တယ္။ သို႔ေသာ္ metaphorical အရ ေျပာစရာ စကားတစ္ခုအေနနဲ႔ တင္စားၿပီးေတာ့ ေျပာတာမ်ိဳးဆိုရင္ စိတ္ရဲ႕ ထြက္ရာ ဆိုတာလည္း ယူလို႔ရတယ္ေပါ့။ ဘာျဖစ္လို႔လဲ ဆုိရင္ မ်က္စိေလးက ႐ူပါ႐ံုကိုျမင္တယ္၊ ျမင္တဲ့ ႐ူပါ႐ံုေပၚမွာ စိတ္ကေလးက အလုပ္လုပ္တယ္ဆိုေတာ့ စိတ္ကေလးက အာ႐ံုဆီ ထြက္သြားတယ္လို႔ ဒီလိုေျပာလို႔ရတာေပါ့၊ တင္စားၿပီး ေျပာတာေနာ္။ တကယ္စိတ္က အျပင္ထြက္သြားတာ မရွိဘူးေနာ္၊ တံခါးဆိုေတာ့ စိတ္က အျပ္င ခဏခဏ ထြက္တယ္လို႔ ထင္ေနဦးမယ္၊ စိတ္ဆိုတာ ျဖစ္တဲ့ေနရာမွာ ေပၚတာသာ ျဖစ္တယ္။
ဒီေနရာမွာ အာ႐ံုျပဳတဲ့ စိတ္ကေလးရယ္, အာ႐ံုရယ္၊ အာ႐ံုေတြ ဝင္ေရာက္ၿပီးေတာ့ စိတ္နဲ႔ဆက္သြယ္ရာ ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ တံခါးရယ္၊ စိတ္ျဖစ္ဖုိ႔အေၾကာင္းေတြပဲျဖစ္တယ္။ အဲဒီ တံခါးမရွိဘဲနဲ႔ တံခါးပိတ္ထားမယ္, ဆိုပါေတာ့ - မ်က္စိ ပိတ္ထားမယ္ ဆုိရင္ အျပင္ဘက္က ႐ူပါ႐ံုက အတြင္းနဲ႔ လာဆက္သြယ္လို႔ မရဘူး၊ နားတံခါး ပိတ္ထားလို႔ရွိရင္ အသံက ဝင္ေရာက္ဆက္သြယ္လို႔မရဘူး၊ လွ်ာတံခါး ပိတ္ထားလို႔ရိွရင္ အရသာက ဝင္ေရာက္ဆက္သြယ္လုိ႔ မရဘူး၊ ကိုယ္တံခါးပိတ္ထားလို႔ ရွိရင္ အထိအေတြ႔က ဝင္ေရာက္ ဆက္သြယ္လို႔ မရဘူး၊ စိတ္တံခါး ပိတ္ထားလို႔ရွိရင္ ျပင္ပအာ႐ံုေတြ မသိႏိုင္ဘူး - ဒီလို ဆိုလိုတယ္ေနာ္။
ဒီတံခါးေတြဟာ အာ႐ံုေတြ စိတ္နဲ႔ဆက္သြယ္ရန္ ဝင္ေရာက္ဖို႔ အခုေခတ္လို ေျပာမယ္ဆိုရင္ communication system မွာ အေရးပါတဲ့ ေနရာမွာရွိတယ္။ တံခါးဟာ ဝင္တဲ့ ထြက္တဲ့သူေတြအတြက္ အသံုးဝင္သလိုပဲ ဒြါရ ေျခာက္ပါးဟာ အာ႐ံုနဲ႔စိတ္ ဆံုစည္းဖို႔ကိစၥမွာ အေရးပါတယ္။
မ်က္စိတံခါးမွာ ျဖစ္ႏိုင္တဲ့စိတ္ေပါင္း ဘယ္ေလာက္ရွိသလဲ၊ နားတံခါးမွာ ျဖစ္ႏိုင္တဲ့စိတ္ေပါင္း ဘယ္ေလာက္ရွိသလဲ၊ အဲဒီေနရာမွာ စကၡဳဒြါရိကစိတ္လို႔ စာေပမွာသံုးတယ္၊ စကၡဳဒြါရိကစိတ္ဆိုတာ စကၡဳဒြါရမွာ ျဖစ္တယ္လို႔ ဒီလို ေျပာေလ့ရွိၾကေသာ္လည္း အဲဒီအဓိပၸါယ္က ဘာကိုဆိုလိုတာလဲလို႔ စဥ္းစားၾကည့္ဖို႔လိုတယ္။
စကၡဳဒြါရိကစိတ္ကို ၄၆-မ်ိဳး ျပထားတယ္၊ ဆိုပါစို႔ - ျဖစ္စဥ္ေလးနည္းနည္းေျပာရေအာင္၊ အျပင္ဘက္က အဆင္းအာ႐ံု တစ္ခုဟာ မ်က္စိတံခါးကေနၿပီး ဝင္ၿပီးဆက္သြယ္လာရင္ အဲဒီအဆင္းအာ႐ံုနဲ႔ အလုပ္လုပ္တဲ့ စိတ္ေပါင္းဟာ ၄၆-ပါး ရွိတယ္။ အဲဒီ အဆင္းအာ႐ံု ဝင္လာတာနဲ႔ တံခါးဖြင့္ေပးတဲ့ စိတ္က ပဥၥဒြါရာဝဇၨန္းစိတ္၊ အဲဒီစိတ္တစ္ခုရၿပီ၊ အဲဒီ အဆင္းအာ႐ံုကို ျမင္တဲ့ကိစၥ ေဆာင္ရြက္တဲ့စိတ္က စကၡဳဝိညာဏ္စိတ္၊ စကၡဳဝိညာဏ္စိတ္က စကၡဳဝိညာဏ္ေဒြးလို႔ ၂-ခု ရွိတယ္၊ ကုသိုလ္ရဲ႕ အက်ိဳး, အကုသိုလ္ရဲ႕ အက်ိဳးလု႔ိ ၂-မ်ိဳး ရွိတယ္၊ ျမင္ၿပီးတဲ့အခါမွာ လက္ခံတယ္ဆိုတဲ့ သမၸဋိစိၧဳင္းစိတ္က ၂-ခု ရွိတယ္၊ ေနာက္ လက္ခံၿပီးေတာ့ စံုစမ္းတယ္ဆိုတဲ့ သႏၲီရဏစိတ္က ၃-ခု ရွိတယ္၊ ေနာက္ လက္ခံၿပီးေတာ့ ဆံုးျဖတ္တဲ့စိတ္က မေနာဒြါရာဝဇၨန္းစိတ္ပဲ၊ သူ႔ကို ဒီေနရာမွာ ဝုေ႒ာ လို႔ ေခၚလိုက္တာ၊ တကယ္ကေတာ့ သူက အင္အားေကာင္းတဲ့ ႏွလံုးသြင္းတဲ့ စိတ္တစ္ခုပဲ-မေနာဒြါရာဝဇၨန္း စိတ္က ေဇာရဲ႕ ေရွ႕က သူအၿမဲတမ္းေနရတယ္။ အဲဒီစိတ္ကို ဒီမွာ ဝုေ႒ာလို႔ေခၚလိုက္တယ္၊ အဲဒါက မေနာဒြါရာဝဇၨန္းစိတ္ ဝုေ႒ာတစ္ခုေပါ့။
ေနာက္တစ္ခုၿပီး ေဇာစိတ္ေတြ၊ အဲဒီ ေဇာစိတ္ဆိုတာက သ႐ုပ္ေတြ ေျပာရမွာဆိုေတာ့ အဘိဓမၼာ မသင္ဖူးတဲ့ ပုဂၢိဳလ္ေတြ က်ေတာ့ ဒီသ႐ုပ္ေတြက မွတ္ဖို႔ရာ ခက္ခဲမႈရွိတယ္။ အဲဒီေတာ့ ကာမာဝစရစိတ္နဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ ေဇာက ၂၉-ခုရွိတယ္၊ အခုဟာက ႐ူပါ႐ုံကို ၾကည့္ၿပီးေတာ့ ျဖစ္တဲ့ဟာက ၂၉-ခုထဲက တစ္ခုခုေပါ့၊ ၂၉-ခုဆိုတာ အၾကမ္းေျပာမဆုိရင္ အကုသို္က ၁၂-ခု၊ အကုသိုလ္ ၁၂-ခု လံုးဟာ ေဇာပဲ၊ ေနာက္ အဟိတ္စိတ္ထဲက အဟိတုပၸါဒ္စိတ္ ၁-ခု၊ ေနာက္ မဟာကုသိုလ္စိတ္ ၈-ခု၊ ေနာက္လူေတြနဲ႔ေတာ့ မဆိုင္ဘူး, ရဟႏၲာ ပုဂၢိဳလ္ေတြန႔ဲသာဆိုင္တာ မဟာႀကိယာစိတ္ ၈-ခု၊ ေပါင္းလုိက္တဲ့အခါက်ေတာ့ ၂၉-ပါး၊ အဲဒီ ၂၉-ပါးေသာ ေဇာစိတ္ေတြဟာလည္းပဲ ေဟာဒီစကၡဳဒြါရနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီေတာ့ စကၡဳဒြါရကစိတ္လို႔ ဒီလိုေခၚတဲ့အထဲမွာ ပါတယ္။
ေနာက္ၿပီးေတာ့ တဒါ႐ံု၊ တဒါ႐ံုက ၁၁-ခု ရွိတယ္၊ မဟာဝိပါတ္စိတ္ ၈-ခုနဲ႔ သႏီၲရဏ ၃-ခု၊ သႏီၲရဏက ယူၿပီးသားျဖစ္လို႔ ထပ္ေနမွာစိုးလို႔ သူကိုေရွာင္လိုက္၊ ေရွာင္လိုက္တဲ့အခါက်ေတာ့ မဟာဝိပါတ္စိတ္ ၈-ခု တဒါ႐ံုအေနနဲ႔ ရွိတယ္၊ အဲဒါေတြကို ေပါင္းလိုက္တဲ့အခါက်ေတာ့ ၄၆-ပါး၊ သၿဂၤဳ ိလ္သ႐ုပ္က အဲဒီလို ေျပာေနာ္၊ ဒီေတာ့ သဘာဝေလးကိုသိၿပီး သ႐ုပ္ေတြကေတာ့ စာနဲ႔မွတ္မွ ပဲရတယ္။
***ေဒါက္တာနႏၵမာလာဘိဝံသ၏ အဘိဓမၼာျမတ္ေဒသနာ(ဒုတိယတြဲ) ၅၉-၆၄ မွ ပူေဇာ္ပါသည္။
*** ဆက္ရန္*** မေနာဒြါရ အရ(ခ) ကို ဆက္လက္ပူေဇာ္ပါမည္။
No comments:
Post a Comment