Video

Wednesday 11 March 2015

အဘိဓမၼာျမတ္ေဒသနာ ဒုတိယတြဲ အပိုင္း(၁၃) {သတိထားရမယ့္ အခ်က္တစ္ခု၊ အပိုင္း(ခ)}



သတိထားရမည့္အခ်က္တစ္ခု အပိုင္း(ခ)
                   ေန႔စဥ္နဲ႔အမွ် လူေတြဟာ ဒီအာ႐ံုေတြေနာက္ လိုက္ေနၾကတာ၊ လူေတြရဲ႕စိတ္ဟာ ဘယ္အာ႐ံုနဲ႔ ေပ်ာ္ေနတုန္းဆိုေတာ့ အျမင္အာ႐ံုနဲ႔ ေပ်ာ္တယ္၊ အသံအာ႐ံုေတြနဲ႔ ေပ်ာ္တယ္၊ အသံဆိုတာ အမ်ိဳးစံုလုပ္ၿပီး ေပ်ာ္တယ္ေလ။ ႐ိုး႐ိုးတန္းတန္း အသံမွာ မေပ်ာ္ရတဲ့အခါက်ေတာ့ Hip Hop ဆိုတဲ့ အသံနဲ႔ ေပ်ာ္တယ္၊ လူ႔စိတ္ဟာ ေတာ္ေတာ္ဆန္းတယ္၊ ဂ်ိမ္းဂ်ိမ္း ဆိုတာမွ နားေထာင္ခ်င္တယ္၊ အဲဒီလို လူရဲ႕စိတ္ဟာ မ်က္စိနဲ႔ျမင္ရတဲ့ အာ႐ံုနဲ႔ ေပ်ာ္တယ္၊ အမ်ိဳးမ်ိဳးၾကည့္တယ္၊ အမ်ိဳးမ်ိဳး ဖန္တီးယူတယ္၊ ၾကည့္ေလ - ဒီဇိုင္းေတြ ထုတ္လုပ္လုိ႔ကို မေလာက္ဘူး၊ ဘာျဖစ္လုိ႔ဆုန္းဆိုေတာ့ ဒီအဆင္ကေလးက လွတယ္၊ ဒီအကြက္ကေလးက လွတယ္၊
 ဒီ ဒီဇိုင္းကေလးက လွတယ္နဲ႔ ဆုိၿပီးေတာ့ ဒီဇိုင္းလွတာကို လုိက္ရွာၿပီးေတာ့ မ်က္စိက ႀကိုက္တျ့အေရာင္လုက္ရွာေနာ၊ အေရာင္ဆို အမ်ိဳးမ်ိဳးစပ္ၿပီးေတာ့၊ ဒီအေရာင္က အနီရဲႀကီး, မႀကိဳက္ဘူး၊ အနီေလးနဲ႔ ဘာေလးနဲ႔ စပ္ထားမွ၊ စပ္တဲ့ အေရာင္ေတြ လုိက္ရွာ၊ ဆံုးကို မဆံုးႏိုင္ဘူး၊ ဒီအာ႐ံုေတြေပၚမွာ လုိက္စားေနပံုကိုၾကည့္၊ အသံဆိုရင္လည္း အမ်ိဳးမ်ိဳး၊ ႐ိုး႐ိုးအသံဆိုရင္ နားမေထာင္ခ်င္ဘူး၊ ခုန ေဂ်ာင္းေဂ်ာင္းဂိ်မ္းဂ်ိမ္း အသံဆိုရင္ တစ္ကိုယ္လံုးေတာင္ လႈပ္လာလိမ့္ဦးမယ္၊ ေခါင္းကေလးေတြၿငိမ့္၊ ေခါင္းၿငိမ့္႐ံုတင္ မကဘူး၊ တစ္ကိုယ္လံုးေတာင္ ရမ္းထြက္လာတယ္။

                   ထို႔အတူပဲ ရသာ႐ံုနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီးေတာ့ အမ်ိဳးမ်ိဳးေသာ အစားေတြ တီထြင္ၾကတယ္၊ ဟို ဟိုတယ္က တစ္မ်ိဳး၊ ဒီ ဟိုတယ္က တစ္မ်ိဳး၊ ဒီစားေသာက္ဆိုင္က တစ္မ်ိဳး၊ ဟို စားေသာက္ဆိုင္က တစ္မ်ိဳး၊  အိမ္က ထမင္းဟင္းနဲ႔ မလံုေလာက္လို႔ ေၾကးအိုးတို႔ ဘာတို႔ ဒါေတြကလည္း တစ္မ်ိဳး၊ အဲဒီလို ရသာ႐ံု ေနာက္လိုက္ရ၊  ရသာစံု အမ်ိဳးမ်ိဳးကို ခံစားတာ၊ လူ႔ရဲ႕စိေတြ ဆန္းျပားပံုကို ေျပာပါတယ္၊ အာ႐ံုေတြနဲ႔ သြားလာပံုကိုၾကည့္၊ ေဖာ႒ဗၺာ႐ံု ဆိုလို႔ရွိရင္လည္း ဝတ္ထားတဲ့အဝတ္ရဲ႕ ႏူးညံ့မႈ ေအးမႈ အထိအေတြ႔ေကာင္းမႈ၊ ေနရာထိုင္ခင္းေတြ ဆိုလို႔ရွိရင္လည္း settee တို႔ အိပ္ရာတို႔ ဆိုဖာတို႔ ေကာင္းတာ မေကာင္းတာ၊ ဒါေတြကို ၾကည့္ၿပီး လူေတြက ခႏၶာကိုယ္နဲ႔ထိေတြ႔ အာ႐ံုခံစားမႈ ဆိုတာေတြနဲ႔ အခ်ိန္ကုန္ေနတယ္ဆိုတာ စဥ္းစားၾကည့္လုိက္စမ္းပါ။
                   တစ္ကမာၻလံုးဟာ ႐ူပါ႐ံု သဒၵါ႐ံု ဂႏၶာ႐ံု ရသာ႐ံု ေဖာ႒ဗၺ႐ံုေနာက္ လုိက္ေနတယ္ဆိုတာ မထင္ရွားဘူးလား။ အမ်ိဳးအမည္ေတြ ဘယ္ေလာက္ေျပာေျပာ ဒီ ၅-မ်ိဳးပဲ မဟုတ္လား၊ ဒီ ၅-မ်ိဳးပဲ ရွိတာပဲ။ နာမည္ေတြ ဘယ္လိုေပးထားထား မဆံုးႏိုင္ေအာင္၊ Super Market ထဲဝင္လုိက္လို႔ နာမည္ေတြ ဘယ္လိုေပးေန ေပးေန ခ်ံဳ႕ၾကည့္လုိက္လုိ႔ရွိရင္ ေဟာဒီအာ႐ံု ၅-ပါးပဲ။
                   ေနာက္ထပ္အာ႐ံုေတြ က်န္ေသးလားလို႔ဆိုရင္ က်န္ေသးတယ္၊ ဓမၼာ႐ံု တဲ့၊ က်န္တာေတြကို ဓမၼာ႐ံု ဆုိၿပီးေတာ့ ျမတ္စြာဘုရားက စုၿပီး သဘာဝအာ႐ံုအေနနဲ႔ ေဟာထားတာ။ ဘာျဖစ္လုိ႔တုန္းဆိုရင္ မ်က္စိနဲ႔လည္း ျမင္လို႔မရဘူး၊ နားနဲ႔လည္း နားေထာင္ၿပီးေတာ့ ၾကည့္လို႔မရဘူး၊ ႏွာေခါင္းနဲ႔လည္း နမ္း႐ွဴၾကည့္လုိ႔မရဘူး လွ်ာနဲ႔လည္း လွ်က္ၾကည့္လို႔ မရဘူး၊ ခႏၶာကိုယ္နဲ႔လည္း ထိၿပီးေတာ့ ၾကည့္လုိ႔မရဘူး၊ ဒီလိုအာ႐ံုမ်ိဳးေတြကလည္း ရွိေသးတယ္၊ ဒီအာ႐ံုေတြကို အားလံုး ဓမၼာ႐ံုဆိုၿပီးေတာ့ အကုန္ထည့္ထားတယ္၊ ေပါင္းလိုက္ေတာ့ အာ႐ံု ၆-ပါး ေပါ့။
                   ႐ူပါ႐ံု သဒၵါ႐ံု ဂႏၶာ႐ံု ရသာ႐ံု ေဖာ႒ဗၺာ႐ံုဆိုတဲ့ အာ႐ံု ၅-ပါး ကေတာ့ မ်ားေသာအားျဖင့္ ေလာဘ ေဒါသ ေမာဟ ျဖစ္စရာ အာ႐ံုေတြခ်ညး္ပဲ မ်ားပါတယ္။ ကာမဂုတ္အာ႐ံု လို႔ေခၚတယ္၊ ကာမဂုဏ္ အာ႐ံုေတြပဲမ်ားတယ္၊ ဓမၼာ႐ံုဆိုတဲ့ အထဲမွာေတာ့ အင္မတန္ေလးနက္တဲ့ သဘာဝတရားေတြ ပါေနတယ္။
                   ဥပမာ - နိဗၺာန္ဆိုတာ ဒီဓမၼာ႐ံုထဲမွာပါတယ္၊ စိတ္နဲ႔ သိရတယ္၊ နိဗၺာန္ဆိုတာ မ်က္စိနဲ႔ ျမင္လို႔မရဘူး၊ နားနဲ႔ နားေထာင္ၾကည့္လုိ႔ မရဘူး၊ ႏွာေခါင္းနဲ႔ နမ္းရွဴၾကည့္လုိ႔ မရဘူး၊ လွ်ာနဲ႔ လွ်က္ၾကည့္လို႔မရဘူး၊ ခႏၶာကိုယ္နဲ႔ ထိၾကည့္ခ်င္လုိ႔မရဘူး၊ အင္မတန္ သိမ္ေမြ႔တဲ့စိတ္ အင္မတန္အဆင့္ျမင့္တဲ့ အသိဉာဏ္ဦးစီးတဲ့ စိတ္နဲ႔သာ သိႏိုင္တယ္၊ အဲဒီအာ႐ံုေတြ အားလံုးကို ဓမၼာ႐ံုလို႔ ေခၚတယ္။
                   စာေပအရေျကပာမယ္ဆိုရင္ ဓမၼာ႐ံုကို ၆-အုပ္စု ခြဲၿပီး ေျပထားတယ္၊ ဒါမွတ္လို႔လါယ္ေအာင္ ေျပာတာပါ၊ ပသာဒ႐ုပ္ ၅-ခု၊ သုခုမ႐ုပ္ ၁၆-ခု၊ ပသာဒ႐ုပ္ ၅-ခုဆိုတာ အာ႐ံုေတြ လာထိရာ ျဖစ္တဲ့ မ်က္စိအၾကည္၊ နားအၾကည္၊ ႏွာအၾကည္၊ လွ်ာအၾကည္၊ ကိုယ္အၾကည္ဆိုတဲ့ အၾကည္နဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ ႐ုပ္ေတြ၊  သူခုမ႐ုပ္ဆိုတဲ့ သိမ္ေမြ႔ၿပီး ေတြ႔ထိစမ္းသပ္လို႔မရတဲ့ သိဖို႔ခက္ခဲ့တဲ့႐ုပ္ ၁၆-ခု ရယ္၊ အဲဒါေတြဟာ ဓမၼာ႐ံုပဲ။
 . . . .
                   ေနာက္တစ္ခုက -  စိတ္အားလံုးဟာ ဓမၼာ႐ံုထဲမွာပါတယ္၊ စိတ္ကလည္း စိတ္ရဲ႕အာ႐ံု ျဖစ္တယ္ဆိုတာကို သတိထားပါ၊ ေရွ႕စိတ္ကို ေနာက္စိတ္က သိႏိုင္တယ္၊ ဟို မျဖစ္ေပၚေသးတဲ့ စိတ္ေတြ ျဖစ္ၿပီးသားစိတ္ေတြ, သူတစ္ပါးစိတ္ေတြ - စိတ္ကိုလည္း စိတ္က ျပန္ၿပီး အာ႐ံုျပဳတယ္၊ စိတ္အားလုံးဟာလည္း ဓမၼာ႐ံုထဲမွာ ပါတယ္ ဆိုတာကို မွတ္ထားပါ။ ေစတသိက္ေတြကုိလည္း စိတ္က အာရံုျပဳလုိ႔ ရတယ္၊ အဲဒါေၾကာင့္ ေစတသိက္ဟာလည္း ဓမၼာ႐ံုထဲမွာ ပါတယ္၊ နိဗၺာန္ခႏၶာ ၅-ပါး ခ်ဳပ္ၿငိမ္းလို႔ ဒုကၡဇာတ္သိမ္းသြားတဲ့ အၿငိမ္းဓာတ္နိဗၺာန္ကလည္း စိတ္နဲ႔သိႏိုင္တာျဖစ္လို႔ စိတ္ရဲ႕ အာ႐ံုပဲ။ အာ႐ံု ၆-ပါးထဲက ဓမၼာ႐ံုထဲမွာထည့္ထားတယ္။ ေနာက္ဆံုးေလာကီလူေတြ အမ်ားအသိအမွတ္ျပဳၿပီး ေခၚေဝၚထားတဲ့ ပညတ္အမ်ိဳးမ်ိဳးေပါ့၊ အဲဒီပညတ္အမ်ဳးိမ်ိဳးဟာလည္း အာ႐ံု ၆-ပါးထဲ ဓမၼာ႐ံုထဲမွာ ပါတယ္၊ ဒါ စိတ္ရဲ႕ အာ႐ံုေတြ ဆိုတာပဲ၊ ဒီစိတ္ရဲ႕ အာ႐ံု ၆-ပါးကို ပ႒ာန္း ၂၄-ပစၥည္းမွာ အာရမၼဏပစၥေယာ လို႔ ေဟာတာပါ၊ အဲဒီ အာ႐ံု မပါဘဲနဲ႔ ဘယ္ေတာ့မွ စိတ္မျဖစ္ဘူး၊ စိတ္ရွိေနရင္ အာ႐ံုရွိတယ္ဆိုတာ မွတ္သားထားရမယ္။
                   ေနာက္ဆံုး အိပ္ေနတဲ့အခ်ိန္မွာေတာင္ စိတ္ရွိတယ္၊ စိတ္ရွိတဲ့အတြက္ေၾကာင့္ အဲဒီအိပ္ေနတဲ့စိတ္မွာလည္း အာ႐ံုရွိတယ္လို႔ သိရတယ္။ တစ္ခ်ိဳ႕က unconsciousness ဆိုၿပီးေတာ့ ေျပာၾကတယ္။ ဒါဗုဒၶဘာသာအသံုးေတာ့မဟုတ္ဘူး၊ unconsciousness - မသိစိတ္ ဆိုၿပီးေတာ့ ေျပာၾကေသးတယ္၊ အဲဒါ တျခားအဓိပၸါယ္နဲ႔ ေျပာၾကတာ၊ အဘိဓမၼာနဲ႔ သက္ဆိုင္တဲ့ ေဝါဟာရေတာ့မဟုတ္ဘူး၊ မသိစိတ္ဆိုတဲ့ စကားလံုးက၊ မသိစိတ္ဆိုတာ တစ္ခါတစ္ရံ က်ေတာ့ လူက အသိရွိရွိ သတိရွိရွိလုပ္တာ မဟုတ္ဘဲနဲ႔ မသိစိတ္က လုပ္ေနတယ္လို႔ ဒီလို လူေတြက ေျပာေလ့ရွိတယ္။
                   စိတ္ဆိုတဲ့ေနရာမွာ မသိစိတ္ဆိုတာ မရွိဘူး၊ စိတ္မွန္ရင္ သိတာခ်ည္းပဲ၊ အာ႐ံုကို သိတာခ်ည္းပဲ၊ အာ႐ံုကို သတိတက္တဲ့ သေဘာကို စိတ္လို႔ေခၚတာ၊ အာ႐ံုမရွိဘဲ စိတ္မျဖစ္ဘူး၊ စိတ္ရွိလ်က္နဲ႔ အာ႐ံု မသိဘူးဆိုတဲ့ အာ႐ံုမဲ့စိတ္ဆိုတာ ဘယ္မွာမွ မရွိဘူး၊ အာ႐ံုနဲ႔စိတ္သာရွိတယ္၊ စိတ္ဟာ အမွီမရွိဘဲ ျဖစ္ေကာင္းျဖစ္မယ္၊ အာ႐ံုမရွိဘဲနဲ႔ ဘယ္ေတာ့မွမျဖစ္ဘူး။
                   အဘိဓမၼာသမိုင္းမွာ အာ႐ံုမဲ့စိတ္ ရွိတယ္ဆိုတဲ့ အယူအဆတစ္ရပ္ေပၚခဲ့ဖူးတယ္။ အဲဒါကို တားျမစ္လို၍ အာရမၼဏံ စိေႏၲတီတိ စိတၱံလို႔ ဆိုတာ။ အာရမၼဏ ဝိဇာနန လကၡဏာအရစိတ္မွန္ရင္ အာ႐ံုကိုသိတဲ့ လကၡဏာရွိတယ္လို႔ ေျပာတဲ့ေနရာမွာ အာ႐ံုကိုသိတယ္လို႔ ေျပာလိုက္သျဖင့္ အာ႐ံုမရွိဘဲနဲ႔ စိတ္ျဖစ္ႏိုင္တယ္ဆိုတဲ့ ပုဂၢိဳလ္ေတြရဲ႕ အယူအဆကို တားျမစ္တယ္လို႔ ဋီကာေက်ာ္က်မ္းမွာ ဆိုထားတာရွိတယ္။
                   ဒါေၾကာင့္မို႔ အာ႐ံုမဲ့စိတ္ဆိုတာ ဘယ္ေတာ့မွမရွိဘူး၊ အာ႐ံုနဲ႔ စိတ္သာရွိတယ္။ ကိုယ့္စိတ္ကေလးက တစ္ခါတစ္ရံက်ေတာ့ ကမၼ႒ာန္းထိုင္ေနတဲ့ ပုဂၢိဳလ္ေတြ ႀကံဳရင္ႀကံဳတက္တယ္၊ ထြက္ေလ ဝင္ေလ မွတ္ၿပီးေတာ့ ကမၼ႒ာန္းထိုင္၊ သမာဓိကေလး ရလာတဲ့အခါက်ေတာ့ ထြက္ေလဝင္ေလက ရပ္သြားသလို ကိုယ့္ရဲ႕သမာဓိစြမ္းအားေတြ ဝီရိယစြမ္းအားေတြက နည္းသည့္အတြက္ေၾကာင့္ ထြက္ေလ ဝင္ေလေလးက ေပ်ာက္သြားေတာ့ စိတ္ေလးက သူလုပ္ကိုင္ေနက် အာ႐ံုေလး မရွိေတာ့ဘဲ အာ႐ံုမဲ့စိတ္လို႔ တခ်ိဳ႕က ထင္ၾကတယ္။ မဟုတ္ဘူး၊ အဲဒီ မရွိတာကိုပဲ သိေနတာဟာ စိတ္ရဲ႕ အာ႐ံုပဲ။
                   ထြက္ေလဝင္ေလေလး ရပ္ေနတာကို သိေနတာကိုက သူ႔ရဲ႕ အာ႐ံုတစ္ခုပဲ၊ အဲဒီေတာ့ အာ႐ံုမဲ့စိတ္ ဆိုတာ မရွိဘူး၊ အာ႐ံုနဲ႔ ကင္းၿပီးေတာ့ ျဖစ္တဲ့စိတ္လညး္ လံုးဝမရွိဘူး။ ဒါေၾကာင့္ စိတ္ဟာ ေဟာဒီ အာ႐ံု ၆-မ်ိဳးထဲက တစ္မ်ိဳးမ်ိဳးနဲ႔ မကင္းမကြာျဖစ္လုိ႔ အာရမၼဏပစၥေယာ လို႔ ျမတ္စြာဘုရားက ဒီလိုေဟာထားတာ ျဖစ္တယ္။
***ေဒါက္တာနႏၵမာလာဘိဝံသ၏ အဘိဓမၼာျမတ္ေဒသနာ(ဒုတိယတြဲ) ၈၈-၉၃ မွ ပူေဇာ္ပါသည္။
*** ဆက္ရန္***  သတိထားရမယ့္ အခ်က္တစ္ခု အပိုင္း(ဂ) ကို ဆက္လက္ပူေဇာ္ပါမည္။

No comments:

Post a Comment

Gold price estimated