Video

Monday, 10 November 2014

ေမာဟအေၾကာင္း (ကိုယ္က်င့္အဘိဓမၼာ-၄)


ေမာဟ ၂-မ်ိဳး

မသိတတ္ျခင္းသေဘာသည္ ေမာဟတည္း။ ထုိ႔ေၾကာင့္ “မသိတတ္ဘိ-ေမာဟသိေလာ့”ဟု ဆိုခဲ့သည္။ ထုိေမာဟသည္ အႏုသယေမာဟ၊ ပရိယု႒ာေမာဟ ဟု ၂-မ်ိဳးရွိ၏။ အႏုသယဟူေသာ ပါဠိသည္ ၿငိမ္၀ပ္ျခင္း၊ ကိန္းေအာင္းေနျခင္းဟု အဓိပၸာယ္ရွိ၏။ ပရိယု႒ာန-ဟူေသာ ပါဠိကား ထၾကြျခင္းဟု အဓိပၸာယ္ရ၏။ ထုိ႔ေၾကာင့္ သတၱ၀ါတုိ႔၏ သႏၱာန္တြင္ အစဥ္တစိုက္ လုိက္ပါေနေသာ ေမာဟသည္ အႏုသယေမာဟမည္၏။ တစ္ခါတစ္ရံ စိတ္ႏွင့္ တြဲဖြက္၍ ျဖစ္ေပၚလာေသာ ေမာဟသည္ ပရိယု႒ာနေမာဟ မည္၏။

အႏုသယေမာဟ

အဆိပ္ပင္၌ အဆိပ္သီးမ်ားကို သီးေစႏုိင္ေသာ ဓာတ္သတၱိပါရွိသကဲ့သို႔ ထုိ႔အတူသတၱ၀ါတုိ႔ သႏၱာန္၌ သိထုိက္ေသာ တရားမ်ားကို မသိေအာင္ ဖံုးကြယ္တတ္ေသာ ဓာတ္သတၱိတစ္မ်ိဳး ပါရွိေလသည္။ ထိုဓာတ္သတၱိကို အႏုသယေမာဟ ဟုေခၚ၏။ ဤအႏုသယေမာဟ၏ ဖံုးကြယ္ထားမူေၾကာင့္ ပုထုဇဥ္တုိ႔သည္ အနိစၥ၊ ဒုကၡ၊ အနတၱ သေဘာတို႔ကိုလည္း နစ္နစ္ေနာေနာ မသိၾက၊ သစၥာေလးပါးကိုလည္း ထိထိမိမိ မသိၾက၊ ပဋိစၥသမုပၸါဒ္ကိုလည္း တပ္တပ္ထင္ထင္ မသိျမင္ၾကေခ်။


ဤအႏုသယေမာဟဓာတ္ကို ပုထုဇဥ္တုိ႔ ဉာဏ္ျဖင့္ မသိႏုိင္။ ယခုကာလ စာေပသင္ဖူး၍ အနိစၥ၊ ဒုကၡ၊ အနတၱ စသည္ကို သိသည္ဟုဆုိေသာ္လည္း သင့္ေတာ္ရုံ ခန္႔မွန္းႏုိင္ေသာ အသိမ်ိဳးသာ ျဖစ္၏။ ထုိးထိုးထြင္းထြင္း ရွင္းလင္းေအာင္သိေသာ အသိမ်ိဳး မဟုတ္ေခ်။ ေသာတာပန္၊ သကဒါဂါမ္၊ အနာဂါမ္ ျဖစ္သည့္တုိင္ေအာင္ ထုိအႏုသယေမာဟဓာတ္မွာ အဆင့္ဆင့္ပါးလွပ္ရုံသာ ရွိေသး၏။ ရဟႏၱာအျဖစ္ ေရာက္ပါမွ အႏုသယေမာဟဓာတ္ အကုန္အစင္ျပတ္သည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ “ရဟႏၱာမျဖစ္ေသးသမွ် ကုသုိလ္ျပဳေနတုန္း ခဏ၌လည္း အႏုသယေမာဟဓာတ္မွာ ျငိမ္သက္ ကိန္း၀ပ္လ်က္ ရွိေနသည္သာ”ဟု မွတ္ပါ။

 
ပရိယု႒ာနေမာဟ

စိတ္ႏွင့္တြဲဖက္၍ ေမာဟ ထၾကြလာေသာအခါ အကုသိုလ္စိတ္ မေကာင္းစိတ္ျဖစ္ေနၿပီဟု ဆုိရေပသည္။ ဤ ပရိယု႒ာနေမာဟ၏ ဖံုးကြယ္မူေၾကာင့္ ဒုစရုိက္အကုသိုလ္၏ ေနာင္ေရးေနာင္တာ ခံစားရမည့္ မေကာင္းက်ိဳးကိုလည္း မသိၾကရ။ ယခု ေလာေလာဆယ္ ယုတ္မာညစ္ညမ္း ဆုိးသြယ္းမူအျပစ္ကိုလည္း မသိၾကရ။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ေမာဟျဖစ္ေပၚလာေသာအခါ နဂိုက ပညာရွိ သူေတာ္စင္တုိ႔သည္ပင္ အျပစ္ကို မျမင္ႏုိင္ဘဲ ဒုစရုိက္အမူကို ုျပဳမိၾကေလေတာ့သည္။ ဤ ေမာဟသည္ အကုသိုလ္စခန္း၌ အလြန္ဆုိးသြမ္း မုိက္မဲေသာတရားမ်ိဳးပင္တည္း။ ဤေလာက၌ မုိက္မဲမူဟူသမွ်၀ယ္ ဤေမာဟသာလွ်င္ အေျခတည္လ်က္ ရွိေလသည္။

ပညာရွင္ၾကီး ေမာဟဖိစီးပံု

ဟရိတစမည္ေသာ ငါတုိ႔ ဘုရားအေလာင္းသည္ ကုေဋရွစ္ဆယ္ ၾကြယ္၀ေသာ စည္းစိမ္ႀကီးကို စြန္႔လႊတ္လ်က္ ေတာထြက္၍ ရေသ့လုပ္ၿပီးလွ်င္ စ်ာန္အဘိညာဥ္ကို ရေလသည္။ ထုိ႔ေနာက္ မုိးကာလအခါ၀ယ္ ဟိမ၀ႏၱာ၌ မိုးမ်ားေသာေၾကာင့္ ဗာရာဏသီျပည္သို႔ ၾကြလာ၍ ဘုရင့္ဥယ်ာဥ္ေတာ္မွာ သီတင္းသံုးေတာ္မူေလသည္။ ထုိဗာရာဏသီျပည့္ရွင္ကား ရွင္အာနႏၵာအေလာင္း ပါရမီျဖည့္ဖက္ မိတ္ေဟာင္းေပတည္း။ ထို႔ေၾကာင့္ ျမင္လွ်င္ျမင္ခ်င္း လြန္မင္းစြာၾကည္ညိဳရကား ဥယ်ာဥ္ေတာ္အတြင္းမွာ သီတင္းသံုးရန္ ေတာင္းပန္ေလွ်ာက္ထား၍ ပစၥည္းေလးပါးျဖင့္ ေထာက္ပံ့လ်က္ နံနက္တုိင္း နန္းေတာ္မွာ မိမိကိုယ္တုိင္ ဆြမ္းကပ္ေလသည္။
အခါတစ္ပါး၌ကား တုိင္းျပည္၀ယ္ သူပုန္ထေသာေၾကာင့္ ဘုရင္ကိုယ္တုိင္ ႏွိမ္နင္းရန္ ထြက္ခါနီးမွာ ဆရာရေသ့ကို မေမ့ရစ္ဖုိ႔ရန္ မိဖုရားအား အတန္တန္မွာၿပီးမွ ထြက္သြားေလသည္။ မိဖုရားလည္း အခ်ိန္မွန္မွန္ ဆြမ္းျပဳစု၍ တစ္ေန႔ေသာ နံနက္မွာမူ ဆရာရေသ့ မလာေသးသည့္အတြက္ ကိုယ္လက္သန္႔စင္ေအာင္ နံ႔သာေရမုိး ေကာင္းစြာခ်ိဳး၍ ေခ်ာေမြ႕ႏုနယ္ေသာ အ၀တ္ကို ၀တ္ဆင္ကာ ဆရာရေသ့အလာကို ေစာင့္ေမွ်ာ္ရင္း သလြန္ေပၚမွာ ေခတၱေလ်ာင္းေနေလသည္။


အေလာင္းေတာ္ ရွင္ရေသ့သည္ အဘိညာဥ္သမာပတ္ အစြမ္းျဖင့္ ေကာင္းကင္လမ္းက ၾကြ၍ လာခဲ့ရာ ေေလသာနန္ တံခါးေပါက္သို႔ ေရာက္ေသာအခါ “ေလွ်ာ္ေတ“ ေခၚေသာ ရေသ့အ၀တ္သံကို ၾကား၍ ျဗဳန္းခနဲ အထလုိက္တြင္ အျမင္မေတာ္ေသာ ကိုယ္တစ္ပိုင္းမွ ခါး၀တ္ေလွ်ာက်သြားသည္ကို ျမင္ေလေသာ္ သန္႔ရွင္းေသာ စိတ္ဓာတ္ထၾကြ၍ ပရိယု႒ာနေမာဟအျဖစ္သို႔ ေရာက္ကာ ေလာဘတဏွာ ဖက္တြဲလ်က္ မိဖုရားလက္ကို ဆြဲၿပီးလွ်င္ သဘက္သရဲပမာ မွားျခင္းၾကီးမွားရွာေလသတဲ့။

၀တၳဳမွတ္ခ်က္


ဤ၀တၳဳ၌ ေမာဟ၏ မုိက္မဲရမ္းကားမူကို ေလးေလးနက္နက္ သတိျပဳသင့္ၾကေပသည္။ ဤေမာဟမ်ိဳးသာ မ၀င္လာလွ်င္ အေလာင္းေတာ္ ရွင္ရေသ့သည္ ထုိကဲ့သို႔ မတရားမူကို ဘုရင္ကိုယ္တုိင္က ေက်ေက်နပ္နပ္ ခြင့္ေပးေသာ္လည္း ျပဳႏုိင္မည္ မဟုတ္ပါ။ ယခုေသာ္ ေမာဟေမွာင္ၾကီး ဖိစီးက်ေရာက္ရကား ယခုဘ၀အျပစ္ ေနာင္သံသရာအျပစ္တုိ႔ကို မျမင္ႏုိင္ေတာ့သျဖင့္ မသင့္ေသာ အမူကို ျပဳမိေလသည္။ တစ္သက္လံုး အားထုတ္လာခဲ့ေသာ စ်ာန္အဘိညာဥ္ပညာမ်ားလည္း ယခုလုိအခ်က္ထဲ၌ ေမာဟအေမွာင္ကို မဖ်က္ခြဲႏုိင္ရုံသာမက ေမာဟ၏ ဖိစီးမူေၾကာင့္ စ်ာန္အဘိညာဥ္တုိ႔သာ ကြယ္ေပ်ာက္ရေလသည္။


သို႔ေသာ္ အေလာင္းေတာ္္ အရွင္ရေသ့ကား မူလက ပါရမီဓာတ္ခံ ရင့္သန္ျပီးျဖစ္ေသာေၾကာင့္ ဘုရင္ျပန္ေရာက္လာေသာအခါ လြန္စြာ သံေ၀ဂျဖစ္၍ ေလွ်ာက်ေသာစ်ာန္ကို ျပန္ရေအာင္ အားထုတ္ကာ လူ႔အနားေနလုိ႔ ဤအမူမ်ိဳး ျဖစ္ရသည္ဟု ေနာင္တရလ်က္ လူသူကင္းကြာေသာ ဟိမ၀ႏၱာသို႔ ျပန္ၾကြေလသည္။
မသိတုိင္း ေမာဟဟု မမွတ္ရ
မသိျခင္းသေဘာကို ေမာဟဟုဆုိေသာေၾကာင့္ မသင္ဖူးေသာ အတတ္၊ မေရာက္ဖူးေသာ အရပ္ႏွင့္ မမွတ္ဖူးေသာ နာမည္ စသည္တုိ႔ကို မသိျခင္းမ်ားလည္း ေမာဟအစစ္ အကုသုိလ္ျဖစ္သည္ဟု မွတ္ထင္တတ္ၾက၏။ ထုိမသိမ်ိဳးမွာ မသိရုံသက္သက္သာ ျဖစ္၍ ေမာဟအစစ္ အကုသိုလ္ မျဖစ္ပါ။ မိမိ၌ မွတ္သားဖူးေသာ သညာမရွိမူသာတည္း။ ထုိမသိမ်ိဳးမွာ သာမန္လူေတြကို မဆိုထားဘိ ရဟႏၱာမ်ားမွာပင္ ရွိပါေသးသည္။
ဘုရားရွင္ကလြဲလွ်င္ ပထမတန္း ဉာဏ္ေတာ္ရွင္ျဖစ္ေသာ အရွင္သာရိပုတၱရာသည္ပင္ တပည့္ရဟန္းကေလး တစ္ပါး၌ ကမၼ႒ာန္း အေပးမွားေတာ္မူခဲ့ေသး၏။ ရဟန္းကေလးက ငယ္ရြယ္သူ ျဖစ္၍ ကာမရာဂ ထၾကြခ်ိန္ဟု သေဘာပိုက္ကာ အသုဘကမၼ႒ာန္းကို ေပးေတာ္မူေလရာ ရဟန္းကေလး၏ စရုိက္အလုိႏွင့္ မတည့္ေသာေၾကာင့္ ၄-လ လံုးလံုး အားထုတ္ပါေသာ္လည္း အရိပ္နိမိတ္မွ် မထင္ဘဲ ရွိေလသတဲ့။


ထုိ႔ေနာက္ ဘုရားရွင္ထံ ေခၚသြားမွ ဘုရားရွင္က စရုိက္ႏွင့္ သင့္ျမတ္ေအာင္ ပဒုမၼာၾကာပန္းကို ဖန္ဆင္း၍ ေပးေတာ္မူေလရာ လြန္စြာ ႏွစ္သက္ေနစဥ္ မၾကာခင္ ညူိးႏြမ္းေအာင္ ဖန္ဆင္းျပ၍ သံေ၀ဂအရမွာ အနိစၥ၊ ဒုကၡ၊ အနတၱ ထင္ျမင္ေအာင္ ဆင္ျပ၍ ေဟာျပေသာအခါ ရဟႏၱာျဖစ္သြားေလသည္။ ဤေနရာတြင္ ဘုရားရွင္၏ ဉာဏ္ေတာ္ၾကီးမားပံုႏွင့္ ေမာဟကင္းျပီးေသာ အရွင္သာရိပုတၱရာ၏ အခ်ိဳ႕အရာ၌ မသိပံုကို သတိျပဳခဲ့ပါ။


ဤသို႔လွ်င္ အရွင္သာရိပုတၱရာေသာ္မွ မိမိအရာ မဟုတ္ေသာ အခ်က္မ်ားကို မသိနုိင္ေသာေၾကာင့္ ယခုကာလ မသင္ဖူးေသာ အတတ္စသည္ႏွင့္ ဉာဏ္ၾကီးရွင္တုိ႔ အရာကို မသိျခင္းမွာ ေမာဟ၏ ကြယ္ကာမူမဟုတ္၊ မိမိဉာဏ္ပညာ၏ အစြမ္းသတၱိႏံု႕မူသာဟု မွတ္ပါ။


ဥပမာ - ေန႔လယ္ေၾကာင္ေတာင္ ေနေရာင္ရွိတုန္းအခါ၌ အကြယ္အကာမရွိေသာ အေ၀းအရပ္ကို လွမ္း၍ မျမင္ရျခင္းမွာ တစ္စံုတစ္ရာ ကြယ္ကာမူေၾကာင့္ မဟုတ္။ မိမိမ်က္စိ၏ အစြမ္းသတၱိမရွိျခင္းေၾကာင့္သာ ျဖစ္သကဲ့သို႔တည္း။
ေမာဟအၾကမ္းအႏု
ထုိျပခဲ့ျပီးေသာ ေမာဟအစစ္တြင္ အကုသိုလ္မွန္း၊ ကုသိုလ္မွန္းကိုမွ် ခြဲျခား၍ မသိေအာင္ ဖံုးလႊမ္းထားေသာ ေမာဟသည္ အေတာ္ၾကမ္းတမ္း ထူထဲ၏။ ရုပ္နာမ္ တရားတုိ႔၏ အနိစၥ၊ ဒုကၡ၊ အနတၱ သေဘာကို မသိ။ သစၥာလးပါးကိုလည္း အေတာ္အတန္မွ် မသိ။ ပဋိစၥသမုပၸါဒ္ အေၾကာင္းကို မရိပ္မိေသာ ေမာဟမ်ိဳးကား (ေမာဟအၾကမ္းႏွင့္ စာလွ်င္) အေတာ္အတန္ ပါးလွပ္ေသာ ေမာဟေပတည္း။
ဤေမာဟႏွင့္ တြဲဖက္၍ ျဖစ္ေသာစိတ္ကို “ေမာဟစိတ္-အမုိက္စိတ္”ဟုေခၚ၍ ထုိေမာဟဓာတ္အားၾကီးသူကိုလည္း “လူမုိက္၊ လူမည္း၊ လူေမွာင္၊ လူၿပိန္း၊ လူအ၊ လူန၊ လူထုိင္း၊ လူရုိင္း၊ လူဖ်င္း”ဟု ယခုကာလ ေခၚေ၀ၚရေလသည္။

ဤေလာကၾကီးသည္ အေမွာင္အတိျဖစ္၍ေန၏။ ဤေလာကၾကီးတြင္ သတၱ၀ါအနည္းငယ္သာ ထူးထူးျခားျခား ရူျမင္ႏုိင္၏။ ပိုက္ကြန္မိၿပီးမွ လြတ္ထြက္ႏုိင္ေသာ ငွက္သည္ နည္းသကဲ့သို႔ ထုိ႔အတူ ေသၿပီးေနာက္ နတ္ျပည္သို႔ ေရာက္ႏုိင္သူမွာ အနည္းငယ္သာ ရွိေလသည္။

(ဓမၼပဒပါဠိေတာ္) 

အရွင္ဇနကာဘိ၀ံသ၏ ကိုယ္က်င့္အဘိဓမၼာစာအုပ္မွ ထုတ္ႏူတ္ေဖာ္ျပေပးထားပါသည္။
ေမတၱာရိပ္မွ စာစီဓမၼဒါနျပဳပါသည္။

No comments:

Post a Comment

Gold price estimated